Gå til innhold

Barnet vil ikke leke med andre, fargede, barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Det trenger ikke være negative assosiasjoner til "brune barn", men det kan godt være at hen ikke har et forhold til det og at det blir for ukjent for barnet. Barn føler seg trygge til det de kjenner og det de vet hva er, så løsningen her er å eksponere ungen din ovenfor ting som viser at hudfarge bare er et resultat av pigmentene i huden vår, og at de er akkurat som alle andre. Hvis du bor i et nabolag med størst andel hvite folk, og du ikke har venner med en annen etisk bakgrunn enn deg selv, så kan det gjøre det vanskelig for hen å plassere hvem og hva disse menneskene med en annerledes hud er for noe. Jeg vet om en bikkje som har både knurret og bjeffet etter muslimer med hijab fordi hunden kommer fra et område hvor det hovedsakelig bor hvite familier. Så det å dra til et urbant strøk hvor det var folk med andre klær og en annen hudtone førte til at hunden fikk litt fremmedfrykt. En litt komisk og flau situasjon selvsagt (eierne av hunden var selvsagt ikke rasister), men det er et godt eksempel på hva som kan skje om man ikke introduserer levende vesener for forskjellige sanseinntrykk og impulser. 

Jeg liker veldig godt et sitat fra filmen The Help. Det hvite barnet spør den svarte barnepiken hvorfor huden hennes er så mørk? Også svarer hun "det er fordi jeg drikker så mye kaffe."  Også sitter ungen der som et levende spørsmålstegn. Det er ikke en rasistisk motivasjon bak spørsmålet til barnet, og selv om svaret ikke er korrekt i det hele tatt blir situasjonen snudd om til noe komisk og hjertevarmende. Barn i den alderen SKJØNNER ikke hvorfor folk er forskjellige fra hverandre, de forstår ikke genetikk. Herregud, da jeg var barn trodde jeg at verden var i svart hvitt før jeg ble født og at mamma aldri hadde forandret seg fra den personen hun var der og da. Du må forklare det på en enkel og positiv måte. Ikke dra inn rasisme, politikk og ord som ikke blir forstått. Du kan si noe som: "Barna i barnehagen som er mørke i huden er sånn fordi foreldrene er mørke i huden. Du er lys i huden fordi jeg er lys i huden. Men du tror vel ikke at jeg hadde vært en annerledes mamma om jeg en dag hadde våknet opp og vært mørk, hadde du vel? På innsiden, under huden, er vi alle helt like, så hvordan man ser ut utenpå spiller ingen rolle. Jeg synes du skal være snill mot alle i barnehagen og leke med alle barna uansett hvordan de ser ut, og om noen ikke er snill tilbake mot deg må du si ifra til meg eller de som jobber i barnehagen. Sant?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 24.8.2016 at 10.29, Vera Vinge skrev:

Hvor gammelt er barnet? Min 4-åring fortalte for en tid tilbake at det var et søskenpar i barnehagen som hadde foreldre fra Afrika, hvorpå han sier at han syns hvit hud er finere enn svart hud. Da ble jeg litt satt ut, samtidig som jeg innså hvor små de er og hvor mye rart de sier. Det stikker jo ikke så dypt hos så små (og jeg kan garantere at slike holdninger ikke kommer fra oss foreldre).

Det er jo også mulig å faktisk mene at hvit hud er finere enn svart hud. Og at noen typer svart hud er finere enn andre typer svart hud. Jeg skjønner ikke hvorfor du med en gang hoppet til rasehat. Barnet fortalte deg jo bare hva det tenkte rundt hvordan ulike hudfarger så ut. Ikke hvordan barnet tenkte rundt verdien deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.8.2016 at 23.08, AnonymBruker skrev:

Som barnehageansatt kan jeg si at barn ofte får rare ting for seg uten noen god grunn. Med mindre hen sier at "mamma og pappa vil ikke at jeg skal leke med brune barn" trenger det ikke å blåses opp og går sikkert over etterhvert.

Anonymkode: a8c46...c68

dette her!

Anonymkode: f1c94...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, oeas skrev:

Det er jo også mulig å faktisk mene at hvit hud er finere enn svart hud. Og at noen typer svart hud er finere enn andre typer svart hud. Jeg skjønner ikke hvorfor du med en gang hoppet til rasehat. Barnet fortalte deg jo bare hva det tenkte rundt hvordan ulike hudfarger så ut. Ikke hvordan barnet tenkte rundt verdien deres.

Poenget mitt var jo nettopp at jeg ikke "hoppet til rasehat", men skrev at barn sier så mye rart. Jeg ble bare litt overrasket fordi jeg trodde ikke barn tenkte så mye rundt hudfargen. Og så syns jeg det er greit å si at alle er fine og at det ikke er greit om han går rundt og sier til barna det gjelder at huden deres er mindre fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎25‎.‎08‎.‎2016 at 10.52, AnonymBruker skrev:

Det var sannsynligvis ment som en spøk. Ikke vær så hårsår at du tolker alt i verste mening

Anonymkode: 29cca...a94

LOL, du aner jo ikke hvordan jeg tolker ting, ei heller hvordan det var ment. Move along.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎25‎.‎08‎.‎2016 at 2.15, AnonymBruker skrev:

Kan det ikke ha med dette å gjøre da?

Urovekkende dansk undersøkelse om ikkevestlige barnehagebarn.

" En helt fersk undersøkelse fra Danmark viser at et femårig barn av ikkevestlige foreldre har mindre empati, mindre evne til samarbeid og vanskeligere å uttrykke følelser enn et treårig barn av danske foreldre. "

 

 

Anonymkode: c8bcf...cab

Nettopp. Dette tenkte jeg også på. Barna mine har samme erfaring fra både barnehage og skole: de verste og ekleste barna, var de ikke-vestlige. Er også blant de man oftest finner de verste rasistene - spesielt er mange av dem rasistiske overfor hvite jenter.

Derfor jeg innprenter i min datter (som er blond og har blå øyne; altså er hun MYE mer i risikosonen for å bli utsatt for rasistiske seksuelle angrep og rasisme generelt enn f.eks. muslimske jenter med hijab som syter over "stygge blikk" på bussen etc.- som om det noensinne kan bli like ille som at hvite jenter jevnlig utsettes for voldtekt av ikke-vestlige/hovedsakelig muslimske menn) at hun aldri skal bli kjæreste med gutter som ikke er lyse i huden/ikke er norske. Sier hun skal være hyggelig mot alle, men aldri være mer enn venn med ikke-vestlige gutter, aldri kysse dem engang, aldri..

Endret av Lothlorien-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungen min leker med alle nasjonaliteter. 3 klassing og hen sier; hen brune. Så det gjelder å stille de rette spm. Dreier seg nok om andre ting enn hudfarge og rasisme av et slag. Kommer ordene svarting, neger eller utlending så har nok ungen overhørt noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lawyer skrev:

Ungen min leker med alle nasjonaliteter. 3 klassing og hen sier; hen brune. Så det gjelder å stille de rette spm. Dreier seg nok om andre ting enn hudfarge og rasisme av et slag. Kommer ordene svarting, neger eller utlending så har nok ungen overhørt noe

Hen = Høne...?

Anonymkode: c2fea...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hen = Høne...?

Anonymkode: c2fea...305

Brukes mye på forum. Ikke hun eller han, men hen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lawyer skrev:

Brukes mye på forum. Ikke hun eller han, men hen

Er det intetkjønn da? Hvorfor kan de ikke bruke hun eller han?

Anonymkode: c2fea...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det intetkjønn da? Hvorfor kan de ikke bruke hun eller han?

Anonymkode: c2fea...305

Anonymisering smartass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...