Gå til innhold

Når det er vanskelig å ta perm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Ludolek skrev:

Du finner ikke noen med den erfaringen om du snakker aupair til spedbarn som ikke innebærer at mor eller far også faktisk har primæromsorgen og bare trenger generell avlastning.

Jeg kjenner folk med aupair og liknende, men de har vært hjemme selv med barnet og brukt aupair til de eldre barna.

Jeg kjenner også selvstendig næringsdrivende hvor far har tatt all permisjon, eller de har byttet på å jobbe kveld og dag. 

Men ikke at ekstern person får primæromsorg, det er en svært dårlig løsning for barnet. 

Barn betyr at dere må tilpasse dere, sånn er det for alle. Det er bare jobb. Og dere har mange måneder på å søke jobber. 

Finner ingen med den erfaringen? Kan du da forklare hvordan folk i andre land gjør det? Er nesten bare Norge som tilbyr foreldre så lang permisjon (om det i det heletatt er noen andre land?). 

I USA sender de fleste barna sine i day care med flere andre barn. Selv synes jeg det var tryggere med en au pair som var i barnets eget hjem og som kunne ta med barnet til meg for å bli ammet.

Anonymkode: 43659...6aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei da er det jo ikke så mange andre muligheter enn å få inn noen som kan være hjemme, hvis det ikke er mulig for dere å jobbe litt hjemmefra. 

Personlig ville jeg ikke hatt aupair eller dagmamma til et spedbarn, men er det umulig for dere å ta permisjon så må dere jo nesten det om ikke familie har mulighet? Jeg ville ihvertfall forsøkt å være hjemme de første månedene. 

Anonymkode: 5c57b...e4a

Det er jo også mulig å velge å ikke få barn, når man ikke har anledning til å ta vare på barnet selv. 

Anonymkode: 8967f...370

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja foreldrepengene er ikke problemet, problemet er at vi mister firmaet vårt og jobben vår om vi er borte lenge. Ingen kan erstatte oss i våre jobber.

 

TS

Anonymkode: b6335...636

Hypotetisk, men hva om en av dere blir syke/havner på sykehus/ulykke osv. Og skrive at ingen kan erstatte dere i jobbene deres, hadde skremt meg mtp at dere begge er selvstendige, og ingen "kan" ta perm. 

 

 

Anonymkode: 5f916...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at dere tar 50/50 fra uke 7? Evt tidskonto, hvor dere jobber en del på kveldstid?

Anonymkode: 84c8d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner ingen med den erfaringen? Kan du da forklare hvordan folk i andre land gjør det? Er nesten bare Norge som tilbyr foreldre så lang permisjon (om det i det heletatt er noen andre land?). 

I USA sender de fleste barna sine i day care med flere andre barn. Selv synes jeg det var tryggere med en au pair som var i barnets eget hjem og som kunne ta med barnet til meg for å bli ammet.

Anonymkode: 43659...6aa

De fleste i USA ender med å være ulønnet hjemme, eller dele på dag og kveldsarbeid.

De drømmer jo naturlig nok om ordningene i Europa og særskilt Norge, ja. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Ludolek skrev:

De fleste i USA ender med å være ulønnet hjemme, eller dele på dag og kveldsarbeid.

De drømmer jo naturlig nok om ordningene i Europa og særskilt Norge, ja. 

 

De fleste i USA ender ikke med å være ulønnet hjemme for de fleste i USA har ikke råd til det. De fleste av våre venner og kollegaer tok 8 uker, det meste noen til var 12 uker (4 uker ulønnet). 

De drømmer nok om det ja. 

Men det viser jo at barn ikke tar noen skade av denne ordningen. Fikk nr 2 i Norge og gikk hjemme i 1 år til sammen. Verken bf eller jeg har noe bedre forhold til nr 2 enn nr 1 og nr 1 har ikke tatt noe skade av at jeg bare var hjemme i 12 uker. 

Anonymkode: 43659...6aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hypotetisk, men hva om en av dere blir syke/havner på sykehus/ulykke osv. Og skrive at ingen kan erstatte dere i jobbene deres, hadde skremt meg mtp at dere begge er selvstendige, og ingen "kan" ta perm. 

 

 

Anonymkode: 5f916...89d

Da er vi fucked da. Vi har selvsagt private forsikringer slik at vi hadde greid oss økonomisk, men firmaet vårt måtte vi lagt ned.  

 

Ts

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å dele permisjonen etter dine tilmålte uker, slik at dere begge jobber 50% og passer barnet 50%? Eller en annen fordeling som passer arbeidet deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo også mulig å velge å ikke få barn, når man ikke har anledning til å ta vare på barnet selv. 

Anonymkode: 8967f...370

Det er nok ikke mulig det når TS skriver at hun allerede er gravid, vettu. Greit å lese hele tråden. 

 

Anonymkode: 5c57b...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Serafina. skrev:

Hva med å dele permisjonen etter dine tilmålte uker, slik at dere begge jobber 50% og passer barnet 50%? Eller en annen fordeling som passer arbeidet deres.

Så mye fri har vi heller ikke mulighet til å ta. Mannen må gjøre alt sitt arbeid mellom 8 og 5, han kan ikke jobbe kveldstid. Vi er nødt til å få noe hjelp utenfra på en eller annen måte. 

Vi vet jo ikke hva slags baby vi får, kanskje greier vi oss med 'bare' en aupair, kanskje må vi ha en på et større engasjement. Hadde vært veldig kult å høre fra noen som har valgt en slik alternativ løsning, men det virker vanskelig...?

 

ts

 

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mye fri har vi heller ikke mulighet til å ta. Mannen må gjøre alt sitt arbeid mellom 8 og 5, han kan ikke jobbe kveldstid. Vi er nødt til å få noe hjelp utenfra på en eller annen måte. 

Vi vet jo ikke hva slags baby vi får, kanskje greier vi oss med 'bare' en aupair, kanskje må vi ha en på et større engasjement. Hadde vært veldig kult å høre fra noen som har valgt en slik alternativ løsning, men det virker vanskelig...?

 

ts

 

Anonymkode: b6335...636

Igjen: så hadde vi en au pair som hadde ansvar på dagen fra baby var 12 uker. Vi hadde litt hjemmekontor og au pair tok med baby så jeg fikk ammet litt på dagen. Au pairen flyttet inn ca 12 uker før baby kom og vi følte oss veldig komfortable med å overlate baby til henne når vi dro på jobb. Selvsagt var det slitsomt med lite søvn osv, men fordelen med at baby hadde et så godt forhold til noen andre var at vi kunne sove en time eller to på dagen i helgene mens baby var med au pair og vi følte oss trygge på det. 

Har flere venner som leverte i "day Care", men vet ikke om det finnes noe sånn for så små barn i Norge? Og ikke synes jeg det var noe heller. 

Dagmamma er også en mulighet, men vi synes det var deilig at baby var hjemme hos oss for det meste så det ikke ble så mye nytt uten mamma og pappa. 

Anonymkode: 43659...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer i døgnet har en aupair lov og jobbe da? Det finnes regler for det og, du må hvertfall sette deg inn i reglene først. 

Anonymkode: 6111a...0e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange timer i døgnet har en aupair lov og jobbe da? Det finnes regler for det og, du må hvertfall sette deg inn i reglene først. 

Anonymkode: 6111a...0e5

En au pair kan jobbe 30 timer i uken, mer hvis hun/han er fra EU/EØS mot ekstra betaling.

Anonymkode: 43659...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen: så hadde vi en au pair som hadde ansvar på dagen fra baby var 12 uker. Vi hadde litt hjemmekontor og au pair tok med baby så jeg fikk ammet litt på dagen. Au pairen flyttet inn ca 12 uker før baby kom og vi følte oss veldig komfortable med å overlate baby til henne når vi dro på jobb. Selvsagt var det slitsomt med lite søvn osv, men fordelen med at baby hadde et så godt forhold til noen andre var at vi kunne sove en time eller to på dagen i helgene mens baby var med au pair og vi følte oss trygge på det. 

Har flere venner som leverte i "day Care", men vet ikke om det finnes noe sånn for så små barn i Norge? Og ikke synes jeg det var noe heller. 

Dagmamma er også en mulighet, men vi synes det var deilig at baby var hjemme hos oss for det meste så det ikke ble så mye nytt uten mamma og pappa. 

Anonymkode: 43659...6aa

Hørtes ut som en veldig fin løsning, men i Norge kan man ikke ga en au pair som jobber så mye? Altså 8-5? Hvor lange dager jobbet deres?

 

ts

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mye fri har vi heller ikke mulighet til å ta. Mannen må gjøre alt sitt arbeid mellom 8 og 5, han kan ikke jobbe kveldstid. Vi er nødt til å få noe hjelp utenfra på en eller annen måte. 

Vi vet jo ikke hva slags baby vi får, kanskje greier vi oss med 'bare' en aupair, kanskje må vi ha en på et større engasjement. Hadde vært veldig kult å høre fra noen som har valgt en slik alternativ løsning, men det virker vanskelig...?

 

ts

 

Anonymkode: b6335...636

For å svare konkret:

Uavhengig av hva man mener om løsningen deres så er det heller ikke lov for aupairer å jobbe mer enn et nokså relativt lavt antall timer i uken - og det er ikke lov å bruke de som man ønsker på kvelder og i helger. Aupair er ment som kulturutveksling først og fremst, ikke primæromsorg for barn.

Dersom dere ønsker noen som kan være fleksible må dere jo lønne en ordinær pedagog eller liknende i full stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørtes ut som en veldig fin løsning, men i Norge kan man ikke ga en au pair som jobber så mye? Altså 8-5? Hvor lange dager jobbet deres?

 

ts

Anonymkode: b6335...636

Nei, det er riktig, maks 30 timer i uken hvis hun/han kommer utenfra EU/EØS. 

Før baby ble 6 mnd var vi aldri borte begge to i mer enn 6 timer. Så en dag ville far dra tidlig på jobb og jeg sent, derfor ble det aldri mer enn 6 timer. 

Anonymkode: 43659...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er riktig, maks 30 timer i uken hvis hun/han kommer utenfra EU/EØS. 

Før baby ble 6 mnd var vi aldri borte begge to i mer enn 6 timer. Så en dag ville far dra tidlig på jobb og jeg sent, derfor ble det aldri mer enn 6 timer. 

Anonymkode: 43659...6aa

Ja, vi kan ta NOE perm altså, er ikke som om om vi kommer til p jobbe med en gang. Men det hørtes ikke ut som om au pair vil være en løsning for oss, mer en fast barnepike. Samtidig vet vi enda ikke hvor mye avlastning vi trenger...

 

Ts

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ludolek skrev:

For å svare konkret:

Uavhengig av hva man mener om løsningen deres så er det heller ikke lov for aupairer å jobbe mer enn et nokså relativt lavt antall timer i uken - og det er ikke lov å bruke de som man ønsker på kvelder og i helger. Aupair er ment som kulturutveksling først og fremst, ikke primæromsorg for barn.

Dersom dere ønsker noen som kan være fleksible må dere jo lønne en ordinær pedagog eller liknende i full stilling.

Vi trenger jo ikke en pedagog, holder med en barnepike. Men mulig vi må ga to au papirer eller EN heltidsansatt i steden. Kanskje flere heltidsbarnepiker også, vi får se...

 

ts

Anonymkode: b6335...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg driver vårt eget AS. Jeg tok 6 uker permisjon etter at lille var født og jobbet 50% til lille var 5 mnd. Vi valgte au pair litt på samme grunnlag som AB over her. Vi valgte en fra Sverige som da hadde mulighet til å jobbe litt ekstra etter reglene. Var redd for at en barnepike/dagmamma plutselig skulle slutte sånn at lille stadig vekk måtte forholde seg til nye personer over lenger tid. Fra lille var 5-12 mnd var hun sammen med au pairen mellom 5-9 timer om dagen, alt ettersom hvordan våre arbeidsdager så ut. 

Følte at dette var en veldig grei løsning da ingen av oss hadde mulighet til å ta mer permisjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lyckeliten skrev:

Mannen og jeg driver vårt eget AS. Jeg tok 6 uker permisjon etter at lille var født og jobbet 50% til lille var 5 mnd. Vi valgte au pair litt på samme grunnlag som AB over her. Vi valgte en fra Sverige som da hadde mulighet til å jobbe litt ekstra etter reglene. Var redd for at en barnepike/dagmamma plutselig skulle slutte sånn at lille stadig vekk måtte forholde seg til nye personer over lenger tid. Fra lille var 5-12 mnd var hun sammen med au pairen mellom 5-9 timer om dagen, alt ettersom hvordan våre arbeidsdager så ut. 

Følte at dette var en veldig grei løsning da ingen av oss hadde mulighet til å ta mer permisjon. 

Takk for godt tips! Vi skal absolutt vurdere det :) 

 

ts

Anonymkode: b6335...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...