AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Hva tenker dere om rovdyr og sauer? Nå tenker jeg på denne saken: http://www.dagbladet.no/nyheter/grotesk-sauevideo-vekker-oppsiktnbspnbspbjornen-spiste-bare-juret-til-sauen-nar-gjeterne-finner-den-lever-den-enna/60665240 Videoen er ekstremt grotesk, så er du advart fra meg også. Men, har bøndene virkelig lov til å kreve at bjørn, rev og ulv blir drept? Fordi de mister et par sauer? Sauene får gå fritt, hvor mye bryr de seg da? Skal ikke bjørn og ulv ha like mye rett til å bli værende i naturen? Når du har sau så mener jeg det er uansvarlig å slippe dem løs. Ikke nok med at de er for fare for bilister, men det finnes rovdyr i skog og mark. Ulv fortjener å bli i skogen der de hører hjemme, samme med bjørn. Synes det er latterlig at de skal kreve at dyr skal blir drept, fordi de er dyr! Kjenner jeg blir forbannet av slike saker. Samme med videoer fra India hvor leoparder blir drept. Fordi de kommer seg inni landsbyer og dreper folk. Skal de virkelig drepe et så majestetisk dyr som en leopard, fordi DE bryter seg inni i deres hjem og tar over? Jeg blir kvalm. Hvis de er så hysteriske så får de mure seg inn og la leopardene få leve i fred! Ikke skyt og drep dem. Det er kvalmende og provoserende. De burde dope ned dyret og slipp det uti det fri, langt fra folk. Men aller helst så bør folk drite i å ta over hjemmet til ville dyr. Er det snakk om ulv i Oslo sentrum så burde den ikke dø. Den bør dopes og fraktes bort fra byen. Enkelt og greit, ikke drep et dyr som kun gjør det den skal, jakte, spise og være et dyr! Er det bare jeg som tenker slik? Synes det blir feil å drepe et dyr, fordi det er vilt og ukontrollerbart. Er du på landet så er du på landet. Vi har for eksempel et ørnereir like ved hytten. Ja og rever og elg som henger i hagen. Katten vår ble drept av reven. Trist og for jævlig ja, men det var vår skyld. Vi som hadde utekatt, vi som slapp han ut. Nå så får ikke kattene våre gå fritt på hytta om sommeren. De koser seg inne de ukene vi er der om sommeren. For det har blitt flere rever i området og det er vi glad for. Ørnen er en trussel mot småhundene våre, vi har 4 chihuahua hunder i nærmeste familie (foreldre, meg og søsken). Ørnen har sirklet rundt dem flere ganger, men det er vår jobb å passe på. Vi dreper ikke ørnen av den grunn. Er det virkelig riktig å drepe ulv, fordi de spiser og dreper sauene? Jeg mener det er helt på trynet. La ulv, bjørn og rev være! Pass heller på sauene, er det så vanskelig å lage et stort område som er viss sikret mot rovdyr? Anonymkode: e4692...40d 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 Naturen har alltid vært grusom, og er man saubonde så vet man jo dette. Likevel slippes hundeåretusenvis av sauer ut på beite ubevoktet hele sommeren. Og så blir de helt "sjokkert" når bjørnen tar en sau og bruker det som argument for at man skal skyte alle rovdyrene. Bjørn, ulv, jerv og gaupe har alltid vært en del av naturen, og de har like mye rett til å være der som alle andre levende vesener. I stedet burde man kanskje begynne å holde sauer med litt mer bevoktning? Mange sauer brekker bein, får sykdommer, parasitter og dør av dette, så mange som 100 000 dør hvert år på beite av amdre årsaker enn rovdyr. Det er uetisk å slippe et så forsvarsløst dyr ut i norsk natur uten å passe på det. Er det noen som skal klandres, så er det bonden. Anonymkode: 884b2...e9d 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 Åh, jippi. Denne diskusjonen igjen... Anonymkode: f000d...db4 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 La meg gjette, TS kommer fra byen Anonymkode: ad691...322 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naturen har alltid vært grusom, og er man saubonde så vet man jo dette. Likevel slippes hundeåretusenvis av sauer ut på beite ubevoktet hele sommeren. Og så blir de helt "sjokkert" når bjørnen tar en sau og bruker det som argument for at man skal skyte alle rovdyrene. Bjørn, ulv, jerv og gaupe har alltid vært en del av naturen, og de har like mye rett til å være der som alle andre levende vesener. I stedet burde man kanskje begynne å holde sauer med litt mer bevoktning? Mange sauer brekker bein, får sykdommer, parasitter og dør av dette, så mange som 100 000 dør hvert år på beite av amdre årsaker enn rovdyr. Det er uetisk å slippe et så forsvarsløst dyr ut i norsk natur uten å passe på det. Er det noen som skal klandres, så er det bonden. Anonymkode: 884b2...e9d Kunne ikke ha sagt det bedre. Fatter ikke at de skal begynne å rope "Rovdyrpolitikk!" når de ene og alene tar livet at utallige dyr i løpet av sine år som bonde. De som driver på med gris, alpakka, kyr og andre husdyr. De har ikke så mye "svinn" som sauebonden har. En kalv er like mye utsatt som en frittgående sau. De gårdene jeg vet om har egne innhegninger for kalver. En flokk med kalver går alene, ikke sammen med kyrne. De er like mye utsatt for rovdyr som sau er. De jeg vet om holder til der vi har hytte. De har jerven, rev og ulv i hagene sine, men de mister ikke kalver av den grunn. Fordi de har sikret området rundt kalvene. Anonymkode: e4692...40d 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: La meg gjette, TS kommer fra byen Anonymkode: ad691...322 jeg bor i byen ja. Men jeg ble født utpå landet og har hele slekten der. Vi har 4 gårder i familien, alle er melkebønder. Flyttet til byen da jeg var 6, men var utpå landet vær helg frem til jeg fylte 18. Anonymkode: e4692...40d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 Ugh. Jeg bor på landet selv, og blir helt kvalm av holdningen til enkelte folk her. I dette området får ulven lov til å være, men om det blir observert en liten flokk er det om å gjøre å jage dem over grensa så de kan drepe dem. Forbanna drittsekker. Setter man ut mat til ulven og ikke gidder å sikre de, så må man forvente at ulven forsyner seg. idioter ass. Men men, sånn er det på landet, her følger man godt gammelt bygde"vett", og mangfold er noe dritt, både blant dyr og mennesker. Anonymkode: 25fa7...12e 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 Vi kan alltids redusere kjøttforbruke noe og ikke ha sauer i områder med ulv Anonymkode: e5ed6...36f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kan alltids redusere kjøttforbruke noe og ikke ha sauer i områder med ulv Anonymkode: e5ed6...36f Selv om man slipper sauer ut i en helt rovdyrfri natur, så vil de fremdeles dø. Sauer flest klarer jo ikke å komme seg opp om de faller på ryggen, så en del sauer dør faktisk av ryggvelt. I tillegg har man jo brekte bein, flått, sykdommer o.l som de ikke får hjelp for om de ikke før tilsyn. Anonymkode: 884b2...e9d
Gjest Hapi Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Ja du har helt rett, TS, dette er 100% idiotisk. Det er en del av det vi er iferd med å gjøre over hele jorden, ødelegge hele livsgrunnlaget vårt pga kortsiktig profitt. Det å utrydde rovdyr ødelegger hele balansen, men det skjønner vi visst ikke. Sauene burde gjerdes inn eller gjetes, punktum. Det ville være mye bedre for dyra også. Det er MANGE flere ting som kan tilstøte dem når de går på selvstyr slik enn å bli tatt av rovdyr. Men det som jeg kan tenke meg er et problem for bøndene er at de har nok ikke råd til gjeting/inngjerding med den prisen som er på sauekjøtt idag. Tror dette er argumentet deres også. Og la meg si at vi hadde sau da jeg vokste opp, før jeg blir beskyldt for å være fra byen.
Gjest Evans Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 (endret) Ulv/bjørn og sau går ikke sammen, det er er klart. Jeg syns ikke det er riktig at vi dreper bjørn/ulv fordi de oppfører seg slik de skal: Tar bytte der det er - ute i det fri. Selvsagt må vi også holde den bestanden nede, slik vi må med alle bestander - blir det for mye bjør/ulv er ikke det bra heller. Så da har man to alternativer etter min mening: 1) Akseptere at det blir noen tap i løpet av året 2) ikke slippe sauen ut på beite i det fri i bjørn/ulv-områder. Forøvrig minner sau-ulv/bjørn debatten meg voldtektsdebatten vi har gående om kvinners beveglighetdsfrihet. Men det er en digresjon. Endret 17. august 2016 av Evans
kikkana Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 Vi har hatt sau på beite i Norge så lenge at faunaen er blitt avhengig av dette! Dessverre få som forstår det, men uten beiting, vil enkelte plante arter reduseres og i verste fall dø ut. Derfor må rovdyr reduseres i områder hvor det er stor overflod og hvor sau er nødvendig. Steder som i lierne i nord trønderlag f eks, er det så vidt jeg vet, bare 1 sau bonde igjen. Dette er ett område hvor det tradisjonelt har vært mange sau bønder. Men hvor det er så mye bjørn at det ikke lar seg gjøre. Det er litt for mye polarisering i rovdyrdebatten i min mening. Rovdyr som hører hjemme i Norge, burde selvfølgelig eksistere, bare ikke så stort omfang at det blir ett problem å drive landbruk. 3
Rumle Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 (endret) 28 minutter siden, kikkana skrev: Vi har hatt sau på beite i Norge så lenge at faunaen er blitt avhengig av dette! Dessverre få som forstår det, men uten beiting, vil enkelte plante arter reduseres og i verste fall dø ut. --- Sau på beite burde da gå helt fint, men bøndene må jo ta større ansvar for dyrene sine og gjete selv eventuelt ansette gjetere, da vil kulturlandskap bli opprettholdt og sauen vil være trygg. Det er den eneste fornuftige og logiske løsningen i denne saken. Endret 17. august 2016 av Rumle 3
kikkana Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 2 minutter siden, Rumle skrev: Sau på beite burde da gå helt fint, men bøndene må jo ta større ansvar for dyrene sine og gjete selv eventuelt ansette gjetere, da vil kulturlandskap bli opprettholdt og sauen vil være trygg. Det er det eneste fornuftige og logiske løsningen i denne saken. Jo, det burde nok fokuseres mer på gjeting i Norge. Men en småbonde, har neppe tid til å gå 4 timer til en seter hver dag og så dra hjem for å gjøre alt arbeidet der. Før i tiden, hvor hele familien var samlet rundt gården, var slikt mulig. Men det er ikke bestandig mulig i dag. Samtidig er sauen ofte veldig spredt rundt i store områder, når de beiter. F eks fra gården jeg kommer fra, beiter sauen i 2 store naturreservat. Det skal mer til en 1 stk gjeter for å passe på disse. Jeg ser ikke problemet med å holde rovdyrbestand nede i ett moderat nivå. Spesielt med tanke på at det i enkelte områder er så mye bjørn at det er farlig å gå tur med hund. 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #15 Skrevet 18. august 2016 Dette er ikke bøndenes skyld, dette er politikk. Vi ønsker å ha både sau og ulv i dette landet, og det er billigere å utbetale erstatning enn å betale for gjerder og gjetere. Bøndene gjør så godt de kan, ut fra det de har å jobbe med, hvis dere er uenig i dette får dere engasjere dere politisk som alle andre. Og selvsagt kan man ikke bare frakte dyr ut av byen/gårdstunet igjen, har de først lært at det er ting å hente her vil de komme tilbake. Ulv er et rovdyr, som er farlig dersom det venner seg til mennesker i for stor grad. Anonymkode: 023f8...abc 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 Problemet er litt mer avansert enn bare "bøndene må passe på dyra sine bedre!!1112" Det er vanskelig å være bonde. Man tjener rævva, timene er harde (4-5 om morgenen, 11-12 på kvelden, og mye annet midt i mellom, spesielt ille er det når det er fødsler på gang) og samtidig så får man kjeft fra alle som synes at "bønder er dumme og de må passe på dyra sine og gjerde de inn". Nå vet jeg ikke hvordan det er å være bonde med andre gårdsdyr, men vet hvordan det er å være bonde med sauer. Eller, jeg vokste opp med foreldre som hadde sauer. Dette var på 90-tallet og tidlig 00-tall. Jeg går ut ifra at det ikke har forandret seg så mye idag, så tar utgangspunkt i det. For å i det hele tatt tjene penger (og da snakker jeg ikke om å bli rik, men å unngå å gå i minus) må man ha MANGE sauer. Pengene bønder får for kjøttet sitt er kjempedårlig. Det er en av grunnene til at bønder er nødt til å ha så mange sauer. 20-30 er ikke nok, man må ha flere hundre stk. De aller fleste har ikke stor nok gård til å ha alle sauene gående rundt gården. Med 20-30 sauer, hadde det kanskje gått. Da kan man gjerde de inn og holde øye med de. Rovdyr holder seg som oftest unna hus og folk, så alt går bra. Med flere hundre sauer er saken en annen. Da MÅ de ta ibruk naturen. Og da sendes de på fjellet. En annen ting som er viktig å huske på er at Norge gror igjen, og det gror igjen kjapt. En måte å fikse det problemet på, er å ha beitedyr gående rundt omkring i Norge. Sauer spiser det meste de finner, og passer perfekt til det. (Ja, man kan la være å jakte på hjort o.l. og på den måten hjelpe problemet, men det blir en annen diskusjon) Så på akkurat den måten er det ypperlig å ha sauene gående rundt omkring på fjellet. En annen ting som er verdt å nevne er forskjellige typer sauer. De "moderne" sauene vi har idag har blitt avlet opp til å gi mest/best mulig kjøtt. Problemet med de sauene er at de ikke er like overlevelsesdyktige som de "eldre" typene sau. Men de eldre typene sau, som gjerne er litt mer aggressiv og er ikke redd for å stange en ulv, har dårligere kjøtt. Så her må man velge. Mens sauene er på fjellet sitter ikke bonden på rævva og slapper av. Bonden har aldri ferie, enten sauene er på gården eller på fjellet. På sommeren må bonden forberede seg på vinteren, i tillegg til eventuelle papirarbeid for kjøtt og ull, og eventuelt melk. Bonden må, som dere sikkert allerede vet, jobbe på åkeren. Så gresset, slå gresset, tørke det til høy, snu høyet mens det tørker... Skal det bli til silo må det pakkes osv. Det er ikke uvanlig å reise på fjellet for å sjekke at alt står bra til. (Eventuelt sjekke om noen har blitt angrepet av bjørn eller ulv eller lignende.) Når bonden er så opptatt, kan han ikke jobbe som gjeter samtidig. Kanskje han kunne ansette noen som gjeter? Men så er spm., hvem i all verden vil ha en sånn jobb? På fjellet, uten mat, vann, strøm, internett, telefon. Passe på flere hundre sauer, hver dag i flere måneder? Og hvem vil ta en sånn jobb uten å kreve skyhøye lønninger for det? Bonden har (mest sannsynlig) ikke den type penger. Staten gidder ikke å ta den regninga. Og det norske folk ønsker heller ikke at bønder skal få mer penger (iallefall virker det sånn) så da forsvinner den muligheten ganske kjapt. Hva med å bygge gjerde? Ulver er som hunder. De kan grave og de kan hoppe relativt høyt. Gjerdet må gå langt ned i bakken og være ganske høyt. I tillegg må det være stødig nok til å stå igjennom stormfulle vintre og lang tid. Å bygge et nytt gjerde hvert 5. år blir håpløst. Hvem skal ta regninga for det gjerdet? Hvem skal stå å slå ned påle etter påle, planke etter planke? Legge ned sementen under gjerdet? Jeg kan se for meg et team av byggere klatre midt opp på fjellet og bo der de neste månedene. Spesielt interessant hadde det vært å sett de klatre uten sikring og nødhjelp, når de skal bygge gjerdet i bergveggene. Så for å fikse dette sau vs. rovdyr-problemet trenger hele Norge å jobbe sammen. Vi må gå med på å betale ekstra for maten så bøndene ikke trenger å ha hundrevis med sauer. Vi må eventuelt gå med på å betale mer skatt så bøndene kan få penger nok til å kjøpe gjerde eller leie inn moderne gjetere. Det må bygges hytter o.l. for de, hvis det skal bli en suksess, noe som også koster penger og vilje. Det hjelper ikke at en roper "pass på dyra dine!" og den andre roper "idiot fra byen!", for sauene kommer fortsatt til å bli spist levende av grådige rovdyr. (For ja, rovdyr er grådige, og ja, det er bare sånn de er og ikke noe å gjøre med det.) Om noen er bønder og ser at jeg har skrevet feil må dere gjerne si ifra. Foreldrene mine sluttet som sagt med sau for ca 16 år siden, så kanskje ting har forandret seg, eller kanskje jeg rett og slett husker feil detaljer. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at sauehold kjørte foreldrene mine ned i gjørma, med en svær gjeld som følge. Anonymkode: 9b040...0d3 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #17 Skrevet 18. august 2016 Et viktig poeng som aldri kommer frem i debatten er jo at en svær LITEN andel av tapene som bønder lider skyldes dokumenterte rovdyr. Den desidert største andelen av tap skyldes sykdom, ulykker, ras etc. Norske bønder slipper hundretusener av sau på fritt beite i Norge. Og i mange tilfeller i svært ugjestfritt terreng, som fører til ulykker. Det er trist at man driver å dreper rovdyr som allerede er sterkt truet, for at bøndene mister noen prosent av sine dyr. Når så mye sau og rein går fritt i naturen, så er det ganske logisk at noen dyr blir bytte for rovdyrene. Det er naturens gang. At en bjørn eller jerv tar en sau eller rein har ingen nyhetsinteresse. At mediene publiserer bilder av dyr som er tatt av rovdyr og fremstiller det som et groteskt drapsted er rett og slett elendig journalistikk og bidrar bare til opphausing. Det er slik naturen er, punktum. Anonymkode: 0cf56...643 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #18 Skrevet 18. august 2016 Rovdyrene har også rett på å være her. Anonymkode: 06594...3c9
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. august 2016 #19 Skrevet 18. august 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om rovdyr og sauer? Nå tenker jeg på denne saken: http://www.dagbladet.no/nyheter/grotesk-sauevideo-vekker-oppsiktnbspnbspbjornen-spiste-bare-juret-til-sauen-nar-gjeterne-finner-den-lever-den-enna/60665240 Videoen er ekstremt grotesk, så er du advart fra meg også. Men, har bøndene virkelig lov til å kreve at bjørn, rev og ulv blir drept? Fordi de mister et par sauer? Sauene får gå fritt, hvor mye bryr de seg da? Skal ikke bjørn og ulv ha like mye rett til å bli værende i naturen? Når du har sau så mener jeg det er uansvarlig å slippe dem løs. Ikke nok med at de er for fare for bilister, men det finnes rovdyr i skog og mark. Ulv fortjener å bli i skogen der de hører hjemme, samme med bjørn. Synes det er latterlig at de skal kreve at dyr skal blir drept, fordi de er dyr! Kjenner jeg blir forbannet av slike saker. Samme med videoer fra India hvor leoparder blir drept. Fordi de kommer seg inni landsbyer og dreper folk. Skal de virkelig drepe et så majestetisk dyr som en leopard, fordi DE bryter seg inni i deres hjem og tar over? Jeg blir kvalm. Hvis de er så hysteriske så får de mure seg inn og la leopardene få leve i fred! Ikke skyt og drep dem. Det er kvalmende og provoserende. De burde dope ned dyret og slipp det uti det fri, langt fra folk. Men aller helst så bør folk drite i å ta over hjemmet til ville dyr. Er det snakk om ulv i Oslo sentrum så burde den ikke dø. Den bør dopes og fraktes bort fra byen. Enkelt og greit, ikke drep et dyr som kun gjør det den skal, jakte, spise og være et dyr! Er det bare jeg som tenker slik? Synes det blir feil å drepe et dyr, fordi det er vilt og ukontrollerbart. Er du på landet så er du på landet. Vi har for eksempel et ørnereir like ved hytten. Ja og rever og elg som henger i hagen. Katten vår ble drept av reven. Trist og for jævlig ja, men det var vår skyld. Vi som hadde utekatt, vi som slapp han ut. Nå så får ikke kattene våre gå fritt på hytta om sommeren. De koser seg inne de ukene vi er der om sommeren. For det har blitt flere rever i området og det er vi glad for. Ørnen er en trussel mot småhundene våre, vi har 4 chihuahua hunder i nærmeste familie (foreldre, meg og søsken). Ørnen har sirklet rundt dem flere ganger, men det er vår jobb å passe på. Vi dreper ikke ørnen av den grunn. Er det virkelig riktig å drepe ulv, fordi de spiser og dreper sauene? Jeg mener det er helt på trynet. La ulv, bjørn og rev være! Pass heller på sauene, er det så vanskelig å lage et stort område som er viss sikret mot rovdyr? Anonymkode: e4692...40d Veldig enig med deg, vi kan ikke utrydde rovdyrene, det vil bli et stort tap . Alle er en del av naturen og har like mye rett til å leve.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #20 Skrevet 18. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Et viktig poeng som aldri kommer frem i debatten er jo at en svær LITEN andel av tapene som bønder lider skyldes dokumenterte rovdyr. Den desidert største andelen av tap skyldes sykdom, ulykker, ras etc. Norske bønder slipper hundretusener av sau på fritt beite i Norge. Og i mange tilfeller i svært ugjestfritt terreng, som fører til ulykker. Det er trist at man driver å dreper rovdyr som allerede er sterkt truet, for at bøndene mister noen prosent av sine dyr. Når så mye sau og rein går fritt i naturen, så er det ganske logisk at noen dyr blir bytte for rovdyrene. Det er naturens gang. At en bjørn eller jerv tar en sau eller rein har ingen nyhetsinteresse. At mediene publiserer bilder av dyr som er tatt av rovdyr og fremstiller det som et groteskt drapsted er rett og slett elendig journalistikk og bidrar bare til opphausing. Det er slik naturen er, punktum. Anonymkode: 0cf56...643 Viktig og viktig. Ser man på de totale tapene landet under ett, så har du rett. Ser man på tapene i områdene hvor rovdyrbestanden er tett, tar du veldig feil. Der er andelen svært stor. Statistikk er fin, så lenge man ikke misbruker den. Anonymkode: f000d...db4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå