Gå til innhold

Noen som jobber som regnskapsmedarbeider her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 17. august 2016 at 23.39, hvit.rose skrev:

Takk for svar, det var godt å høre😊

☺️

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 20. august 2016 at 21.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med regnskap i snart 20 år, og begynner vel å få det meste i fingrene nå. 

Når jeg begynte hadde jeg 4 års relevant skolegang innen regnskap. Likevel var jeg livredd første dag på jobb som regnskapsmedarbeider! Jeg ble kastet inn i en større bredrift, fikk tre kvelder med opplæring, og resten ble tatt over telefon. Det gikk nok i hvert fall et halvt år før jeg ikke ville slutte hver dag! 

Mitt beste råd er å printe en kontoplan og noter på den etterhvert. Kontoplanen min blir mye brukt, for jeg husker absolutt ikke kontoer jeg sjelden bruker. Jeg går også inn og sjekket gamle posteringer om jeg er i tvil. 

Be noen om å lage rutiner til deg, eller lag selv når du får hjelp av andre. 

Jeg lærte opp min egen vikar på et par mnd, hun hadde null utdanning og gjorde min jobb like godt som meg, når jeg gikk ut i permisjon. Da laget jeg enkle step by step rutiner til henne på alt som var viktig. 

Teori og praksis er ikke alltid det samme, det er bedre du ber om hjelp fra kollegaer enn at du gjør masse feil. Ingen forventer at en nyansatt kan alt ila tre uker! 

Alle firma har sine rutiner, og jeg tror det hjelper deg lite om jeg deler mine ritiner uansett. 

Senk forventningene til deg selv, finn hjelp i miljøet du jobber i og ta tiden til hjelp! Alle har vært nye en gang, det er lov å være usikker :)

Anonymkode: 4c26a...c3d

Skulle ønske hun som lærer meg opp var like flink som deg. Hun snakker masse og jeg prøver å lage notater så raskt jeg kan.

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17. august 2016 at 23.28, hvit.rose skrev:

Må bare spørre selv om det er en liten avsporing, dere som jobber med regnskap- har dere alltid vært interessert i og flink med tall? Hva gjorde at dere søkte en slik karriere? Funderer litt på om dette er noe for meg, men har ingen erfaring med akkurat dette. 

Henger meg på denne. Lurer også på hva som fikk folk til å velge dette yrket, samt hva slags skole du har gått på TS :)

Anonymkode: e94bf...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎16‎.‎08‎.‎2016 at 23.28, hvit.rose skrev:

Må bare spørre selv om det er en liten avsporing, dere som jobber med regnskap- har dere alltid vært interessert i og flink med tall? Hva gjorde at dere søkte en slik karriere? Funderer litt på om dette er noe for meg, men har ingen erfaring med akkurat dette. 

Jeg har nok alltid vær flinkest med og mest interessert i tall ift. språk. Men jeg strevde for en treer i matte på vgs, strøk to ganger i matte på BI, og fikk omsider en OK mattekarakter på tredje forsøk (husker ikke hva jeg fikk).

Men regnskap og matte er to forskjellige ting :) Regnskap er vel så mye logikk, og evne til å se sammenhenger (i hvert fall på mitt nivå, som regnskapsmedarbeider).

Jeg valgte utdanningen min, som da var handel og kontor m/ regnskap (tre år vgs), for å få en avsluttende utdanning som kunne gi meg jobb rett etter vgs. Jeg ville ha både studiekompetanse og muligheter.

Etter vgs gikk jeg ett år økonomi på BI, men det fenget meg aldri. Etter det året så surret jeg litt rundt, og så fikk jeg min første jobb som regnskapsmedarbeider.

Å jobbe med tall og regnskap er ikke drømmen min. Men jeg har en stilling med en frihet jeg elsker. Stillingen min er veldig selvstendig, jeg styrer min egen dag 100%, bare jeg er til stede. I tillegg til regnskapet har jeg personalansvar, og det er nok det jeg liker best. Jeg har også diverse oppgaver mtp bransjen vi holder på i, noe jeg har valgt å ta på meg selv.

Jeg liker å hjelpe andre og bidra med det jeg kan, og i min stilling får jeg ha den type funksjon. Kollegaene mine tror de er helt avhengige av meg og min kunnskap, og på mange måter har de blitt det etter mange år.

I mindre bedrifter er nok min type stilling undervurdert. På mange måter er det funksjonen regnskap/ sekretær som er limet i bedriften. Jeg snakker med de ansatte på tvers av avdeling/ kjønn/ alder osv, svarer på spørsmål, hjelper til med skjemaer, holder oversikt over hva som skjer når osv. Samtidig som jeg holder ledelsen daglig oppdatert på likviditet, fakturering og innkjøp.

Jeg elsker jobben min :) 

 

Anonymkode: 4c26a...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎16‎.‎08‎.‎2016 at 23.28, hvit.rose skrev:

Må bare spørre selv om det er en liten avsporing, dere som jobber med regnskap- har dere alltid vært interessert i og flink med tall? Hva gjorde at dere søkte en slik karriere? Funderer litt på om dette er noe for meg, men har ingen erfaring med akkurat dette. 

Jeg har nok alltid vær flinkest med og mest interessert i tall ift. språk. Men jeg strevde for en treer i matte på vgs, strøk to ganger i matte på BI, og fikk omsider en OK mattekarakter på tredje forsøk (husker ikke hva jeg fikk).

Men regnskap og matte er to forskjellige ting :) Regnskap er vel så mye logikk, og evne til å se sammenhenger (i hvert fall på mitt nivå, som regnskapsmedarbeider).

Jeg valgte utdanningen min, som da var handel og kontor m/ regnskap (tre år vgs), for å få en avsluttende utdanning som kunne gi meg jobb rett etter vgs. Jeg ville ha både studiekompetanse og muligheter.

Etter vgs gikk jeg ett år økonomi på BI, men det fenget meg aldri. Etter det året så surret jeg litt rundt, og så fikk jeg min første jobb som regnskapsmedarbeider.

Å jobbe med tall og regnskap er ikke drømmen min. Men jeg har en stilling med en frihet jeg elsker. Stillingen min er veldig selvstendig, jeg styrer min egen dag 100%, bare jeg er til stede. I tillegg til regnskapet har jeg personalansvar, og det er nok det jeg liker best. Jeg har også diverse oppgaver mtp bransjen vi holder på i, noe jeg har valgt å ta på meg selv.

Jeg liker å hjelpe andre og bidra med det jeg kan, og i min stilling får jeg ha den type funksjon. Kollegaene mine tror de er helt avhengige av meg og min kunnskap, og på mange måter har de blitt det etter mange år.

I mindre bedrifter er nok min type stilling undervurdert. På mange måter er det funksjonen regnskap/ sekretær som er limet i bedriften. Jeg snakker med de ansatte på tvers av avdeling/ kjønn/ alder osv, svarer på spørsmål, hjelper til med skjemaer, holder oversikt over hva som skjer når osv. Samtidig som jeg holder ledelsen daglig oppdatert på likviditet, fakturering og innkjøp.

Jeg elsker jobben min :) 

 

Anonymkode: 4c26a...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, får dere som lurer på hvilken utdanning jeg tok. Tok regnskap og lønn via NKS.

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok alltid vær flinkest med og mest interessert i tall ift. språk. Men jeg strevde for en treer i matte på vgs, strøk to ganger i matte på BI, og fikk omsider en OK mattekarakter på tredje forsøk (husker ikke hva jeg fikk).

Men regnskap og matte er to forskjellige ting :) Regnskap er vel så mye logikk, og evne til å se sammenhenger (i hvert fall på mitt nivå, som regnskapsmedarbeider).

Jeg valgte utdanningen min, som da var handel og kontor m/ regnskap (tre år vgs), for å få en avsluttende utdanning som kunne gi meg jobb rett etter vgs. Jeg ville ha både studiekompetanse og muligheter.

Etter vgs gikk jeg ett år økonomi på BI, men det fenget meg aldri. Etter det året så surret jeg litt rundt, og så fikk jeg min første jobb som regnskapsmedarbeider.

Å jobbe med tall og regnskap er ikke drømmen min. Men jeg har en stilling med en frihet jeg elsker. Stillingen min er veldig selvstendig, jeg styrer min egen dag 100%, bare jeg er til stede. I tillegg til regnskapet har jeg personalansvar, og det er nok det jeg liker best. Jeg har også diverse oppgaver mtp bransjen vi holder på i, noe jeg har valgt å ta på meg selv.

Jeg liker å hjelpe andre og bidra med det jeg kan, og i min stilling får jeg ha den type funksjon. Kollegaene mine tror de er helt avhengige av meg og min kunnskap, og på mange måter har de blitt det etter mange år.

I mindre bedrifter er nok min type stilling undervurdert. På mange måter er det funksjonen regnskap/ sekretær som er limet i bedriften. Jeg snakker med de ansatte på tvers av avdeling/ kjønn/ alder osv, svarer på spørsmål, hjelper til med skjemaer, holder oversikt over hva som skjer når osv. Samtidig som jeg holder ledelsen daglig oppdatert på likviditet, fakturering og innkjøp.

Jeg elsker jobben min :) 

 

Anonymkode: 4c26a...c3d

👍👍👍👍

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
Den 23. august 2016 at 10.44, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok alltid vær flinkest med og mest interessert i tall ift. språk. Men jeg strevde for en treer i matte på vgs, strøk to ganger i matte på BI, og fikk omsider en OK mattekarakter på tredje forsøk (husker ikke hva jeg fikk).

Men regnskap og matte er to forskjellige ting :) Regnskap er vel så mye logikk, og evne til å se sammenhenger (i hvert fall på mitt nivå, som regnskapsmedarbeider).

Jeg valgte utdanningen min, som da var handel og kontor m/ regnskap (tre år vgs), for å få en avsluttende utdanning som kunne gi meg jobb rett etter vgs. Jeg ville ha både studiekompetanse og muligheter.

Etter vgs gikk jeg ett år økonomi på BI, men det fenget meg aldri. Etter det året så surret jeg litt rundt, og så fikk jeg min første jobb som regnskapsmedarbeider.

Å jobbe med tall og regnskap er ikke drømmen min. Men jeg har en stilling med en frihet jeg elsker. Stillingen min er veldig selvstendig, jeg styrer min egen dag 100%, bare jeg er til stede. I tillegg til regnskapet har jeg personalansvar, og det er nok det jeg liker best. Jeg har også diverse oppgaver mtp bransjen vi holder på i, noe jeg har valgt å ta på meg selv.

Jeg liker å hjelpe andre og bidra med det jeg kan, og i min stilling får jeg ha den type funksjon. Kollegaene mine tror de er helt avhengige av meg og min kunnskap, og på mange måter har de blitt det etter mange år.

I mindre bedrifter er nok min type stilling undervurdert. På mange måter er det funksjonen regnskap/ sekretær som er limet i bedriften. Jeg snakker med de ansatte på tvers av avdeling/ kjønn/ alder osv, svarer på spørsmål, hjelper til med skjemaer, holder oversikt over hva som skjer når osv. Samtidig som jeg holder ledelsen daglig oppdatert på likviditet, fakturering og innkjøp.

Jeg elsker jobben min :) 

 

Anonymkode: 4c26a...c3d

Ååå høres ut som du har drømmejobben!😀 Ettersom jeg har lest svarene jeg fikk så tror jeg absolutt dette kan være en vei for meg å gå! Var aldri kjempeinteressert i tall på vgs, men fikk 4 og 5 i matte uten å jobbe livet av meg. Nå som voksen har jeg nok et litt annet syn på hva som er interessant, ikke minst hvor det kan føre meg. Får tenke litt mer på dette😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvorfor fakturadatoen er veldig viktig å få med? Og periodisering? Hva periodiserer man egentlig?

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det, fant ut selv om fakturadatoen. Det er for at man skal få momsen i riktig periode.

Anonymkode: 6c8c2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man periodiserer for å få inntekten og kostanden i samme periode. Les deg opp om de 4 prinsippene for regnskapsførsel. Sammenstillingsprinsippet, opptjeningsprinsippet, forsikrighetsprinsippet og transaksjonsprinsippet. Det er disse 4 reglene som er de store "hovedreglene" for regnskapsføresel.  Dette burde vært en vestentlig del av utadnningen din. 

Og selv om man periodiserer, så er det viktig å ha en vesentlighetsvurdering. Det er ikke noe poeng å periodisere et abonnement på 600kr over 1 år i de aller fleste regnskap, for 50kr per måned er så utrolig liten sum.  Du kan jo tenke deg et selskap med 20 mill i omsetning. De 50kr er jo en dråpe i havet.  I noen regnskap kan denne grensen for hva man periodiserer kanskje 1000kr og i andre 10.000kr. Så her må man også vurdere regnskap for regnskap. I en av våre kunder sine regnskap periodiserer vi ikke kostnader mindre enn 100.000kr i årskostnad. Mens i de aller fleste andre av mine kunders regnskap ville 100.000kr vært svært betydelig og måtte periodiseres. 

Her må du også snakke med kollegaene og oppdragsansvarlig for å finne ut hvor den grensen går for den kunden du jobber med. 

 

https://www.e-conomic.no/regnskapsprogram/ordliste/regnskapsprinsipper

Anonymkode: 92835...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen fortelle meg hvorfor fakturadatoen er veldig viktig å få med? Og periodisering? Hva periodiserer man egentlig?

Anonymkode: 6c8c2...02c

har du ikke studert dette? Er du kvalifisert i det hele tatt? Du vet ingenting om regnskap, HVORDAN fikk du jobb????????????

Anonymkode: 71acf...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har du ikke studert dette? Er du kvalifisert i det hele tatt? Du vet ingenting om regnskap, HVORDAN fikk du jobb????????????

Anonymkode: 71acf...2a8

Utdanningen var ettårig, følte ikke at jeg fikk så mye kunnskap! Føler brikkene faller mer og mer på plass når jeg gjør det. Men hvorfor er du så sur? Det finnes folk som ikke har utdanning som jobber i denne bransjen. Si meg, er du en regnskapsmedarbeider, siden du klikker så i vinkler :klaske: 

Anonymkode: 6c8c2...02c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdanningen var ettårig, følte ikke at jeg fikk så mye kunnskap! Føler brikkene faller mer og mer på plass når jeg gjør det. Men hvorfor er du så sur? Det finnes folk som ikke har utdanning som jobber i denne bransjen. Si meg, er du en regnskapsmedarbeider, siden du klikker så i vinkler :klaske: 

Anonymkode: 6c8c2...02c

jeg har bachelor i regnskap, men arbeider ikke pga barn. Jeg var litt uhøflig fordi jeg ikke forstår hvorfor man får jobb uten relevant utdanning/erfaring. Men dette spørsmålet skal stilles kanskje til arbeidsgivere, ikke til deg. sorry)

periodiseringen står sentralt. F.eks du fikk forsikringsfaktura eller dere har betalt leie av lokaler for 12 måneder fra 1sept 2016 til 1sept 2017,120 000 NOK altsamnen, og så når du avslutter året 2016 må det fremstå av regnskapet at det er bare 40 000 (120 000/12*4) som er påløpte kosnader i 2016, resten 80 000 er forhånsbetalte kostnader som føres i balansen, de er eiendeler/assets. Det som jeg ikke vet er hvordan du skal huske på slutten av året at dere betalte på forhånd i september. Man periodiserer vanligvis ikke i mellom periode, bare på slutten av året er dette relevant for å få sammenstilt inntekter med tilhørende kostnader for å få riktig resultat i resultatregnskapet.

Anonymkode: 71acf...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har bachelor i regnskap, men arbeider ikke pga barn. Jeg var litt uhøflig fordi jeg ikke forstår hvorfor man får jobb uten relevant utdanning/erfaring. Men dette spørsmålet skal stilles kanskje til arbeidsgivere, ikke til deg. sorry)

periodiseringen står sentralt. F.eks du fikk forsikringsfaktura eller dere har betalt leie av lokaler for 12 måneder fra 1sept 2016 til 1sept 2017,120 000 NOK altsamnen, og så når du avslutter året 2016 må det fremstå av regnskapet at det er bare 40 000 (120 000/12*4) som er påløpte kosnader i 2016, resten 80 000 er forhånsbetalte kostnader som føres i balansen, de er eiendeler/assets. Det som jeg ikke vet er hvordan du skal huske på slutten av året at dere betalte på forhånd i september. Man periodiserer vanligvis ikke i mellom periode, bare på slutten av året er dette relevant for å få sammenstilt inntekter med tilhørende kostnader for å få riktig resultat i resultatregnskapet.

Anonymkode: 71acf...2a8

Høres ikke ut som du har særlig utdanning heller. Med dette svaret. 

Anonymkode: fc405...c96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som du har særlig utdanning heller. Med dette svaret. 

Anonymkode: fc405...c96

really? "det høres ut"... Eller du kan korrigere meg? Høres ut at du bare "troller"😁

Anonymkode: 71acf...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har bachelor i regnskap, men arbeider ikke pga barn. Jeg var litt uhøflig fordi jeg ikke forstår hvorfor man får jobb uten relevant utdanning/erfaring. Men dette spørsmålet skal stilles kanskje til arbeidsgivere, ikke til deg. sorry)

periodiseringen står sentralt. F.eks du fikk forsikringsfaktura eller dere har betalt leie av lokaler for 12 måneder fra 1sept 2016 til 1sept 2017,120 000 NOK altsamnen, og så når du avslutter året 2016 må det fremstå av regnskapet at det er bare 40 000 (120 000/12*4) som er påløpte kosnader i 2016, resten 80 000 er forhånsbetalte kostnader som føres i balansen, de er eiendeler/assets. Det som jeg ikke vet er hvordan du skal huske på slutten av året at dere betalte på forhånd i september. Man periodiserer vanligvis ikke i mellom periode, bare på slutten av året er dette relevant for å få sammenstilt inntekter med tilhørende kostnader for å få riktig resultat i resultatregnskapet.

Anonymkode: 71acf...2a8

Eeeeeh. Det kan jo hende at brukerne ønsker et rettvisende bilde av regnskapet, eller feks ønsker terminvise resultatrapporter? Hvordan man skal huske er jo enkelt, du periodiserer på konto. Skjønte ikke helt svaret ditt altså.. 

Anonymkode: 5551f...1cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

har du ikke studert dette? Er du kvalifisert i det hele tatt? Du vet ingenting om regnskap, HVORDAN fikk du jobb????????????

Anonymkode: 71acf...2a8

 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har bachelor i regnskap, men arbeider ikke pga barn. Jeg var litt uhøflig fordi jeg ikke forstår hvorfor man får jobb uten relevant utdanning/erfaring. Men dette spørsmålet skal stilles kanskje til arbeidsgivere, ikke til deg. sorry)

 

Anonymkode: 71acf...2a8

Jeg antar at du er over 50 år, og veltet i jobber da du var nyutdannet. Du har antageligvis ikke stor kjennskap til dagens arbeidsmarked. Bare mitt inntrykk så klart, akkurat som ditt inntrykk om at TS ikke kan noe som helst. 

Ett sted må faktisk være den første arbeidsplassen! Og da er det mildt sagt jævlig vanskelig å stille med erfaring! Jeg bare sier det, kom deg ned fra din høye hest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeeeeh. Det kan jo hende at brukerne ønsker et rettvisende bilde av regnskapet, eller feks ønsker terminvise resultatrapporter? Hvordan man skal huske er jo enkelt, du periodiserer på konto. Skjønte ikke helt svaret ditt altså.. 

Anonymkode: 5551f...1cb

hvis du trenger kvartalrapporter, da periodiserer du kvartalsvis. Hvis du ikke skjønte, da er det ditt problem, gå å studere for å forstå hva menes med periodiseringen

Anonymkode: 71acf...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...