Gå til innhold

Folk må få diskutere hva dem vil, men hvor spennende er palestina, Libanon og syria-krisene?


fuglekvitter__

Anbefalte innlegg

Hvor spennende er diskusjonen om Palestina, Libanon, Israel og Syria?
Jeg merker at jeg kommer litt til kort i en sånn diskusjon og syntes den er drit kjedelig. Jeg kan selvsagt stille opp nede på Youngstorget med palestinaskjerf å demonstrere jeg også, men jeg ser virkelig ikke poenget med det når det er så mange der i fra før av.

Har selv sittet og blitt diskutert med av noen Palstinere/Israel-forkjempere og har ikke så mye annet å si enn at der så blir folk sprengt, kastet syre på, voldtatt, landminer, bomber, og gudene vet hva. Hvorfor engasjere seg i det når man bor i Norge liksom?
Og hva skjer med "etniske nordmenn" som engasjerer seg sånn helt voldsomt i en sånn diskusjon? Har dem dratt dit, vil dem på ferie dit? Jeg henger virkelig ikke med.


Jeg har sett noen dokumentarer om Israel/palestinakonflikten og blir ikke så mye klokere da noen demonstranter argumenterer vekk alt som har blitt vist i dokumentarene. "Å nei - så det er ikke sant allikevel".
Hvorfor er det sånn?

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke spennende for fem flate øre. Slike diskusjoner holder jeg meg langt unna. 

Anonymkode: 241df...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi midtøsten er nært Europa geografisk, kulturelt, religiøst, historisk og økonomisk. Alt som skjer der har påvirkning på det som skjer her. Å engasjere seg i det som skjer i midtøsten er altså å engasejere seg i saker som angår ditt nærområdet.

Det skjer like mye i øst-asia, sør- og latin-amerika og afrika som i midtøsten, men det får selvsagt ikke samme innvirkning eller oppmerksomhet her fordi det ligger lenger unna geografisk, kulturelt, religiøst, historisk og økonomisk.

Anonymkode: 23ea2...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det er naturleg å engasjere seg i midtaustenkonflikten fordi det er ei åndeleg konflikt. Jødane er Guds folk og Guds Ord seier at Israel aldri meir skal opphøre å eksistere. Sjølvsagt vil Satan gjere Gud til ein løgnar, difor brukar han all si makt på å utslette Israel. Så midtaustenkonflikten er djupast sett eit uttrykk for den evige kampen mellom det gode og det vonde. Heldigvis vil det gode vinne til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var veldig engasjert for 5 år siden, men nå er jeg ikke engasjert. Husker jeg mistet sykt mye fb venner da jeg postet som mest om israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6. august 2016 at 14.32, fuglekvinnen__ skrev:

Hvor spennende er diskusjonen om Palestina, Libanon, Israel og Syria?
Jeg merker at jeg kommer litt til kort i en sånn diskusjon og syntes den er drit kjedelig. Jeg kan selvsagt stille opp nede på Youngstorget med palestinaskjerf å demonstrere jeg også, men jeg ser virkelig ikke poenget med det når det er så mange der i fra før av.

Har selv sittet og blitt diskutert med av noen Palstinere/Israel-forkjempere og har ikke så mye annet å si enn at der så blir folk sprengt, kastet syre på, voldtatt, landminer, bomber, og gudene vet hva. Hvorfor engasjere seg i det når man bor i Norge liksom?
Og hva skjer med "etniske nordmenn" som engasjerer seg sånn helt voldsomt i en sånn diskusjon? Har dem dratt dit, vil dem på ferie dit? Jeg henger virkelig ikke med.


Jeg har sett noen dokumentarer om Israel/palestinakonflikten og blir ikke så mye klokere da noen demonstranter argumenterer vekk alt som har blitt vist i dokumentarene. "Å nei - så det er ikke sant allikevel".
Hvorfor er det sånn?

Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne... Jeg har vært på KG siden 06, og dette tror jeg er en av de dummeste trådene på lenge :laugh: Lyset er på, men ingen er hjemme. Liker spesielt "hva skjer med "etniske nordmenn" som engasjerer seg sånn helt voldsomt i en sånn diskusjon? Har dem dratt dit, vil dem på ferie dit? Jeg henger virkelig ikke med." :fnise:

Anonymkode: 8b3f4...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er spennende er konsekvensene man vil se på sikt 

Anonymkode: d550e...2be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spennende for fem flate øre. Slike diskusjoner holder jeg meg langt unna. 

Anonymkode: 241df...114

Ja. Boring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Ja. Boring.

Hva liker du å snakke om og diskutere da?

Anonymkode: 8b3f4...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva liker du å snakke om og diskutere da?

Anonymkode: 8b3f4...44a

Alt mulig - jeg er bare ikke så  inn i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Loki Laufeyson skrev:

Det er jo interessant å vite hva som skjer rundt i verden.

 

Tenker å de som diskuterer det i hjel. Hva vet dem om det? Har dem vært der? Jeg forstår at Hadja og Raja uttaler seg for antar de kan en del om det, det samme med Anundsen - og folk må som sagt få mene hva dem vil men jeg er totalt og 110% utmeldt av sånne diskusjoner.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker å diskutere og tilegne seg kunnskap om hva som skjer utenfor Norge. Ikke noe galt med det. Noen blir engasjert når de hører om urettferdigheter og ønsker å hjelpe/protestere, selv om urettferdighetene ikke foregår i Norge. Om man ikke liker det eller får noe ut av slike diskusjoner er det vel bare å la vær å bli med :) 

Anonymkode: 99712...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 6.8.2016 at 14.32, fuglekvinnen__ skrev:

Hvor spennende er diskusjonen om Palestina, Libanon, Israel og Syria?
Jeg merker at jeg kommer litt til kort i en sånn diskusjon og syntes den er drit kjedelig. Jeg kan selvsagt stille opp nede på Youngstorget med palestinaskjerf å demonstrere jeg også, men jeg ser virkelig ikke poenget med det når det er så mange der i fra før av.

Har selv sittet og blitt diskutert med av noen Palstinere/Israel-forkjempere og har ikke så mye annet å si enn at der så blir folk sprengt, kastet syre på, voldtatt, landminer, bomber, og gudene vet hva. Hvorfor engasjere seg i det når man bor i Norge liksom?
Og hva skjer med "etniske nordmenn" som engasjerer seg sånn helt voldsomt i en sånn diskusjon? Har dem dratt dit, vil dem på ferie dit? Jeg henger virkelig ikke med.


Jeg har sett noen dokumentarer om Israel/palestinakonflikten og blir ikke så mye klokere da noen demonstranter argumenterer vekk alt som har blitt vist i dokumentarene. "Å nei - så det er ikke sant allikevel".
Hvorfor er det sånn?

Fordi folk er engasjert. Ikke at jeg blir klokere, jeg heller, men jeg er nok den som observerer mer fremfor å alltid ha en mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen liker å diskutere og tilegne seg kunnskap om hva som skjer utenfor Norge. Ikke noe galt med det. Noen blir engasjert når de hører om urettferdigheter og ønsker å hjelpe/protestere, selv om urettferdighetene ikke foregår i Norge. Om man ikke liker det eller får noe ut av slike diskusjoner er det vel bare å la vær å bli med :) 

Anonymkode: 99712...7c3

Det er greit. Det eneste jeg ikke liker er når folk drar det i gang i alt slags sosiale sammenhenger. Som bursdager, familietreff, osv. Det kan fort bli slitsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6. august 2016 at 14.32, fuglekvinnen__ skrev:

Hvor spennende er diskusjonen om Palestina, Libanon, Israel og Syria?
Jeg merker at jeg kommer litt til kort i en sånn diskusjon og syntes den er drit kjedelig. Jeg kan selvsagt stille opp nede på Youngstorget med palestinaskjerf å demonstrere jeg også, men jeg ser virkelig ikke poenget med det når det er så mange der i fra før av.

Har selv sittet og blitt diskutert med av noen Palstinere/Israel-forkjempere og har ikke så mye annet å si enn at der så blir folk sprengt, kastet syre på, voldtatt, landminer, bomber, og gudene vet hva. Hvorfor engasjere seg i det når man bor i Norge liksom?
Og hva skjer med "etniske nordmenn" som engasjerer seg sånn helt voldsomt i en sånn diskusjon? Har dem dratt dit, vil dem på ferie dit? Jeg henger virkelig ikke med.


Jeg har sett noen dokumentarer om Israel/palestinakonflikten og blir ikke så mye klokere da noen demonstranter argumenterer vekk alt som har blitt vist i dokumentarene. "Å nei - så det er ikke sant allikevel".
Hvorfor er det sånn?

Jeg forstår godt at du føler at du kommer litt til kort i disse diskusjonene. De fleste gjør nok det fordi dette er svært komplekse konflikter, som man må sette seg grundig inn i for å forstå. Jeg synes du har god selvinnsikt når du sier du kommer litt til kort. Når man ikke kjenner konfliktene, er det bedre at man innrømmer det, istedetfor å ha sterke meninger om noe man ikke har peiling på. 

Hvis du ikke har interesse for temaet kan du kanskje prøve å få samtalen over på noe annet?

Du spør hvorfor engasjere seg når vi bor i Norge. Når det gjelder Syria, så er faktisk Norge med i krigen der ved at norske soldater trener syriske opprørsgrupper. Vi var også med i krigen i Libya for 5 år siden. Norske jagerfly slapp hundrevis av bomber over Libya. 

Det som skjer i disse områdene påvirker oss her i Norge også. Det kommer flere flyktninger hit. Og det kan utvikle seg til å bli en stor krig som også rammer oss her hjemme. 

 

Anonymkode: 11487...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...