Gå til innhold

Sorte klær i begravelse?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal i begravelse på fredag.

Jeg har (heldigvis) ikke vært i begravelse siden jeg var liten, og lurer på hva man har på seg.

Gjelder det at man skal kle seg i sort fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Genevieve

Jeg har (dessverre) vært i mange begravelser og det er fullt lovlig og unngå helsort. Hva du har på deg avhenger veldig av årstiden men nå ville jeg feks. anbefalt ett sort cardigansett sammen med ett skjørt i feks. brunt etter tweed. Liker du ikke skjørt finnes det masse pene dressbukser for kvinner. På bena- helt klart sorte høye skinnstøvletter eller skoletter og en kåpe i hel eller 3/4 lengde (rett under kneet).

Det værste jeg ser i begravelser er folk med korte skjørt og dype utrigninger. Fargene bør være mørke eller nøytrale (sort, brunt, beige, jordfarger, gjerne litt kremhvitt i form av en bluse el.) Smykker bør du i stor grad unngå, ikke klirrende armbånd men ringer etc. er selvsagt ok.

Og uansett hva du gjør, absolutt ikke jeans, uansett om de er sorte eller blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar!

Det var mest fargevalget jeg tenkte på: om sort er obligatorisk.

Har vett nok til å ikke troppe opp i noe utringet, kort skjørt eller sjokkfarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve

Har vett nok til å ikke troppe opp i noe utringet, kort skjørt eller sjokkfarger.

Du vil ikke tro hva folk tropper opp i ved slike anledninger :o du kan ikke se om de skal på julebord eller begravelse.

Som sagt, nøytale farger men du trenger absolutt ikke velge helsort. Hvis du vil ha noe på hodet kan du ikke trå feil med alpelue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg har hørt om var en barnebegravelse der et lite barn hadde omkommet i en grusom ulykke. Barnets far valgte å ta med sin splitter nye kjæreste i begravelsen, og hun stilte da i sjokkrosa bluse.

Ikke spesielt heldig valg, tro meg...Selv jeg som ikke var der har hørt den historien.

Men det var en stor digresjon, beklager.

Så lenge du kler deg nøytralt og "respektfullt", er alt ok egentlig.

Man signaliserer med klesstilen sin at man ikke synes det er en glad anledning, og man forsøker å ikke trekke oppmerksomheten mor seg selv.

Litt pyntet, anstendig og nøytralt, så er du på trygg grunn.

Stort sett er det INGEN som får med seg hva du har på deg uansett, så lenge du ikke vekker oppmerksomhet.

Selv har jeg gått i grå bukse i mange begravelser, men jeg synes svart passer aller best. Men jeg er på jobb når jeg er i begravelse, og forsøker ofte å se litt profesjonell ut. Privat hadde jeg nok pyntet meg litt mer. Svart langt skjørt er fint da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg var i begravelse for ikke så lenge siden, og kledde meg pent og tekkelig i sort skjørt og sort bluse, med sort kåpe og støvletter. Ganske anonymt, men det er vel ingen fashion show! :wink:

Det som overrasket meg var at det fakstisk var en del som kledde seg fargerikt - det så absolutt ikke ut som om de skulle i begravelse i det hele tatt! Svart har jo alltid vært et slags tegn på at man sørger... og selv om han som døde var 28 år og kanskje ikke ville ha brydd seg om det, så synes jeg det nesten var litt respektløst i forhold til både ham og familie å stille opp i fargesprakende gevanter... Men det er jo bare min mening!

(Ikke det at jeg tror at du ville ha gjort det samme, for all del... jeg var bare overrasket over at noen gjorde det i det hele tatt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...