prt90 Skrevet 29. august 2016 #41 Skrevet 29. august 2016 Den 3.8.2016 at 16.58, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så tabu å kritisere Islam? Men ikke andre religioner? Anonymkode: af320...455 Jødedom er vel også ganske fyfy å kritisere?
Example Skrevet 29. august 2016 #42 Skrevet 29. august 2016 1 minutt siden, Mari Y skrev: Jeg er ingen kulturrelativist, snarere tvert om. Men jeg er enig i det som AB her sier: Man må gjerne vite hva man kritiserer før man kritiserer det. Muslimer som sprenger seg selv er farlige nok, men de er heller majoriteten av den muslimske befolkningen. Det er nesten ingen av de jeg kjenner som har sympatisert eller gitt uttrykk for å sympatisere med slike. Og jeg er en som gjerne ønsker strengere grenser ift asyl og innvandring. Det er heller ikke muslimer som sprenger seg selv, som jeg personlig mener er mest farlig. Det er det generelle synet mange muslimer har på helt grunnleggende norske verdier, og synet på nordmenn generelt. Dette kommer klart til uttrykk stadig vekk i Norge. Jeg kritiserer gjerne kvinnesynet i islam uten å ha tatt koranstudier.
Mari Y Skrevet 29. august 2016 #43 Skrevet 29. august 2016 Et øyeblikk siden, Example skrev: Det er heller ikke muslimer som sprenger seg selv, som jeg personlig mener er mest farlig. Det er det generelle synet mange muslimer har på helt grunnleggende norske verdier, og synet på nordmenn generelt. Dette kommer klart til uttrykk stadig vekk i Norge. Jeg kritiserer gjerne kvinnesynet i islam uten å ha tatt koranstudier. Dette er nok både riktig og ikke riktig. Om man skal ta eksempler på islamsk råd i Norge, er det mange synspunkter som lett er å anse som negative. Det kommer sikkert ann på hvor sterkt man holder fast ved sin egen religion, ikke minnst hvilket land man har røtter fra. Jeg ser for meg at det er enorm forskjell på en fra Albania og en fra Pakistan. Pakistan er et land som er veldig konservativt på linje med Saudi Arabia, i tillegg til at det er angivelig mye fattigdom i landet. Det er her, om jeg ikke tar feil, vi har mest muslimsk innvandring fra. Da sier det seg selv at det feiler, men jeg ville også vært skeptisk til å ta inn for mange kristne afrikanere, også.
Mari Y Skrevet 29. august 2016 #44 Skrevet 29. august 2016 21 minutter siden, prt90 skrev: Jødedom er vel også ganske fyfy å kritisere? Ville ikke si det, nei. GT er jo bygget på jødedommen. Det er hvel gjerne noen som lett kan reagere på kritikk av Israel som antisemittisme, men det har ingenting med jødedom som religion å gjøre.
Example Skrevet 29. august 2016 #45 Skrevet 29. august 2016 Et øyeblikk siden, Mari Y skrev: Dette er nok både riktig og ikke riktig. Om man skal ta eksempler på islamsk råd i Norge, er det mange synspunkter som lett er å anse som negative. Det kommer sikkert ann på hvor sterkt man holder fast ved sin egen religion, ikke minnst hvilket land man har røtter fra. Jeg ser for meg at det er enorm forskjell på en fra Albania og en fra Pakistan. Pakistan er et land som er veldig konservativt på linje med Saudi Arabia, i tillegg til at det er angivelig mye fattigdom i landet. Det er her, om jeg ikke tar feil, vi har mest muslimsk innvandring fra. Da sier det seg selv at det feiler, men jeg ville også vært skeptisk til å ta inn for mange kristne afrikanere, også. Uten tvil stor forskjell på hvor folk kommer fra. Pakistan, Afghanistan, Somalia, Irak osv. er land Norge burde stoppe å ta inn folk fra. Da er det bedre med f.eks. muslimske bosniere. Det er et paradoks at de best integrerte muslimene vi har i Norge, er som regel de samme som ikke er spesielt religiøse i utgangspunktet eller har lagt vekk religionen når de kommer hit. Det er en pekepinn på at relgionen i seg selv er et problem. Det er ikke bare religionen selvsagt, men også kulturen generelt mange steder.
Mari Y Skrevet 29. august 2016 #46 Skrevet 29. august 2016 9 minutter siden, Example skrev: Uten tvil stor forskjell på hvor folk kommer fra. Pakistan, Afghanistan, Somalia, Irak osv. er land Norge burde stoppe å ta inn folk fra. Da er det bedre med f.eks. muslimske bosniere. Det er et paradoks at de best integrerte muslimene vi har i Norge, er som regel de samme som ikke er spesielt religiøse i utgangspunktet eller har lagt vekk religionen når de kommer hit. Det er en pekepinn på at relgionen i seg selv er et problem. Det er ikke bare religionen selvsagt, men også kulturen generelt mange steder. Da er det også viktig å understreke at man må skille mennesker og religion. Til og med Sam Harris påpekte dette i et intervju.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå