Gå til innhold

Løsne loctite skruer i en kontorstol??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å demontere en kontorstol, og dermed få løs noen loctite-skruer fra understellet, men de sitter bom fast. Har prøvd både skrumaskin og kraftige skrujern med håndmakt. Er redd for at plastikken rundt kan smelte ved bruk av varme... Noen som har noe tips?? 

Anonymkode: 6af47...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste måten å få Loctite til å løsne, er med høy varme, så er det plastikke rundt, så sliter du. Kan jo bore ut skruene, og gjenge opp på nytt, men er en stol verdt det?

Moralen er, Loctite brukes ikke uten at skruen skal være der, for alltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pinkee skrev:

Eneste måten å få Loctite til å løsne, er med høy varme, så er det plastikke rundt, så sliter du. Kan jo bore ut skruene, og gjenge opp på nytt, men er en stol verdt det?

Moralen er, Loctite brukes ikke uten at skruen skal være der, for alltid

Hvordan borer man ut skruer? 

Anonymkode: 6af47...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at jeg har fått løs en av fire skruer, da men kun håndmakt. 

Anonymkode: 6af47...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pinkee skrev:

Eneste måten å få Loctite til å løsne, er med høy varme, så er det plastikke rundt, så sliter du. Kan jo bore ut skruene, og gjenge opp på nytt, men er en stol verdt det?

Moralen er, Loctite brukes ikke uten at skruen skal være der, for alltid

Pinkee er jo kvinne så det er vel ikke så rart at hun ikke vet så mye om mekanikk. Men  Loctite kan altså oppløses med vanlig aceton

Anonymkode: c414a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pinkee er jo kvinne så det er vel ikke så rart at hun ikke vet så mye om mekanikk. Men  Loctite kan altså oppløses med vanlig aceton

Anonymkode: c414a...680

Kvinner kan vite mye om mekanikk de også, det er ikke forbeholdt menn. Men det er ikke det denne tråden dreier seg om så la oss holde oss til saken. Som sagt så er det plast rundt. Det kan vel reagere med aceton? Og hvordan skal jeg komme til og få helt aceton på enden av skruen, når den er skrudd inn i understellet? Får så vidt åpnet opp mellom plasten og "sitteputa" men får ikke hånda helt inn. 

Kan man bruke noe slag av uttrekker til låsebolt? Skruen ser nemlig ut som en låsebolt, bare at den har spor i tillegg. 

Anonymkode: 6af47...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest

Om du har fått løs en skrue med håndmakt, så skulle det sikkert la seg gjøre med resten av skruene på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Om du har fått løs en skrue med håndmakt, så skulle det sikkert la seg gjøre med resten av skruene på samme måten.

Les HI, de sitter som sagt bom fast. 

Anonymkode: 6af47...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette hele stasen ut i solvarmen en solvarm dag er varme nok. Prøv å ta noen dråper olje av typen smøre olje til dører eller annen olje og la det stå en stund. Romtemperaturen kan og ha noe å si et varmt bad er bedre enn en kald bod. 

Men å bore ut skruer medffører at du må lage nye skruehull i tillegg til å ha nye skruer, så da sliter du. Aceton er heller ikke lurt. 

Får du skruene løs og skal skru dem inn igjen senere så er litt såpe fra en såpebar/såpestykke en fordel å rulle skruene lett i før du skrur dem på plass igjen.

Anonymkode: ea2ae...5df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sette hele stasen ut i solvarmen en solvarm dag er varme nok. Prøv å ta noen dråper olje av typen smøre olje til dører eller annen olje og la det stå en stund. Romtemperaturen kan og ha noe å si et varmt bad er bedre enn en kald bod. 

Men å bore ut skruer medffører at du må lage nye skruehull i tillegg til å ha nye skruer, så da sliter du. Aceton er heller ikke lurt. 

Får du skruene løs og skal skru dem inn igjen senere så er litt såpe fra en såpebar/såpestykke en fordel å rulle skruene lett i før du skrur dem på plass igjen.

Anonymkode: ea2ae...5df

Her jeg bor er det dessverre ikke mye hete sommerdager så jeg må nok nøye meg med å sette gulvvarmen på badet på fullt i tilfelle. Er det pga plasten du tenker at aceton ikke er lurt? Og hvordan kan olje løsne på loctite? 

Anonymkode: 6af47...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner kan vite mye om mekanikk de også, det er ikke forbeholdt menn. Men det er ikke det denne tråden dreier seg om så la oss holde oss til saken. Som sagt så er det plast rundt. Det kan vel reagere med aceton? Og hvordan skal jeg komme til og få helt aceton på enden av skruen, når den er skrudd inn i understellet? Får så vidt åpnet opp mellom plasten og "sitteputa" men får ikke hånda helt inn. 

Kan man bruke noe slag av uttrekker til låsebolt? Skruen ser nemlig ut som en låsebolt, bare at den har spor i tillegg. 

Anonymkode: 6af47...362

Spørs hvordan type plast det er. Noen oppløses med aceton, andre ikke. Men uansett så er det bare overflaten av plasten som blir litt sticky hvis det er slik plast som oppløses av aceton.

For å komme til kan man bruke en sprøyte med lang spiss.

Anonymkode: c414a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis skruehodet dekker slik at det er umulig å komme til for å sprøyt inn aceton kan man f.eks bruke spissen på en loddebolt mot skruehodet for å varme den opp. 

Eller man kan sette en skrutrekker på skrua også gi skrutrekkeren et lite kakk bak med an hammer, og det løsner ofte skruer som sitter.

Anonymkode: c414a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sette hele stasen ut i solvarmen en solvarm dag er varme nok.

Anonymkode: ea2ae...5df

Nei. For å løsne locktite må man et godt stykke over 100 grader C.

Anonymkode: c414a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis skruehodet dekker slik at det er umulig å komme til for å sprøyt inn aceton kan man f.eks bruke spissen på en loddebolt mot skruehodet for å varme den opp. 

Eller man kan sette en skrutrekker på skrua også gi skrutrekkeren et lite kakk bak med an hammer, og det løsner ofte skruer som sitter.

Anonymkode: c414a...680

Men igjen, hvordan skal jeg komme til? 

Og som sagt er jeg redd for at plastikken rundt kan smelte ved bruk av varme 

Anonymkode: 6af47...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men igjen, hvordan skal jeg komme til? 

Og som sagt er jeg redd for at plastikken rundt kan smelte ved bruk av varme 

Anonymkode: 6af47...362

Ikke godt å si når vi ikke har et bilde av hvordan det ser ut.

Anonymkode: c414a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, runi skrev:

Bruk varmepistol 

Loddebolt du mener? 

Kommer ikke til, og er redd for at plasten rundt kan smelte. 

Anonymkode: 6af47...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg våge å spørre, hvorfor skal skruene ut? Kan du øegge ut et bilde?

Anonymkode: ea2ae...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Loddebolt du mener? 

Kommer ikke til, og er redd for at plasten rundt kan smelte. 

Anonymkode: 6af47...362

 

Loddebolt og varmepistol er to helt forskjellige "maskiner" 

Loddebolt  Varmepistol

Bruk aceton, whitesprit eller en varmepistol (men ikke bruk dette samtidig) Aceton kan reagere med plast og varme, med en varmepistol så kan du risikere å øddelegge stolen, whitesprit er kanskje heller ikke kraftig nok. Har du prøvd å drille ut skruen med en drill? 

Og hvorfor skal skruen ut? Som en nevner ovenfor så bruker man loctite kun ved skruer som skal sitte, for alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, dillyduzit skrev:

Loddebolt og varmepistol er to helt forskjellige "maskiner" 

Loddebolt  Varmepistol

Bruk aceton, whitesprit eller en varmepistol (men ikke bruk dette samtidig) Aceton kan reagere med plast og varme, med en varmepistol så kan du risikere å øddelegge stolen, whitesprit er kanskje heller ikke kraftig nok. Har du prøvd å drille ut skruen med en drill? 

Og hvorfor skal skruen ut? Som en nevner ovenfor så bruker man loctite kun ved skruer som skal sitte, for alltid. 

Loddebolt er selvfølgelig mer egnet enn varmepistol da loddebolten sin varme kun er lokelisert til spissen, mens varmepistolen blåser varm ut over hele delen. Whitespirit tror jeg ikke løser opp loctite, men aceton (neglelakkfjerner) derimot gjør definitivt det.

Og det er ikke alle typer locktite som man kan fjerne med varme heller, noen typer er laget for å tåle varme.

Anonymkode: c414a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...