Gå til innhold

Ansatte i helsevesenet med begrensede norskkunnskaper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en behandler i helsevesenet som snakker, skriver og forstår norsk. Problemet er at vedkommende ofte misforstår det jeg sier, og trekker slutninger som er helt borti veggene. Personen klarer å vri det jeg sier til noe helt annet enn det som var meningen. Det er litt frustrerende, og akkurat nå er ikke bytte av behandler aktuelt.

Bør man ikke ha såpass dybdeforståelse av språket at gjentatte misforståelser unngås? Det er spesielt viktig i helsevesenet og andre lignende etater.

Anonymkode: 4d670...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en behandler i helsevesenet som snakker, skriver og forstår norsk. Problemet er at vedkommende ofte misforstår det jeg sier, og trekker slutninger som er helt borti veggene. Personen klarer å vri det jeg sier til noe helt annet enn det som var meningen. Det er litt frustrerende, og akkurat nå er ikke bytte av behandler aktuelt.

Bør man ikke ha såpass dybdeforståelse av språket at gjentatte misforståelser unngås? Det er spesielt viktig i helsevesenet og andre lignende etater.

Snakker du dialekt? Det kan være en grunn til at personen misforstår. Skjønner godt at du er frustrert, men hvis det å skifte behandler ikke er aktuelt, er vel eneste løsning så enkle formuleringer som mulig.

Anonymkode: 84f1e...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du dialekt? Det kan være en grunn til at personen misforstår. Skjønner godt at du er frustrert, men hvis det å skifte behandler ikke er aktuelt, er vel eneste løsning så enkle formuleringer som mulig.

Anonymkode: 84f1e...41e

Snakker vanligvis "bokmål" hvis jeg kan betegne det slik. Kan være et snev av dialekt inni, men ikke så mye at det blir veldig vrient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Ja,en person som skal jobbe i helsevesenet burde kunne 100% norsk, slik at det ikke oppstår misforståelser.

Men er det ingen du kan ta dette opp med på behandlings stedet? Hadde jo vært veldig dumt om du ble feil behandlet på grunn av misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that, og det er ekstremt frustrerende å være oppi den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...