Gå til innhold

Kjære ungdom med sommerjobb i omsorgssektoren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 2.8.2016 at 23.21, AnonymBruker skrev:

Jeg er sommervikar selv i omsorgen og vil gjerne komme med noen punkter fra mitt ståsted. Jeg gjør så godt jeg kan, det jeg derimot syntes er skitskummelt er hva jeg fikk i opplæring før jeg ble kastet ut i det. Etter to dager skulle jeg plutselig skifte stomi, urinposer, finne riktige dosetter og observere brukere. Jeg studerer markedsføring, jeg har da virkelig ikke peiling. Men så prøver jeg så godt jeg kan og har vaktelefonen lett tilgjenglig. Men jeg kjenner meg igjen i det å snike seg unna, for jeg har gjort det selv og gjør det faktisk enda til tider. Og det er fordi jeg er så innmari usikker og det er ikke kult å si for fjortende gang til en sliten sykepleier på 55 at man ikke kan det. Spesielt når svaret er "Nei, men herregud det er bare å blababla" som om det er den enkleste oppgaven på jord. Nå har jeg i stedet for å gjemme meg unna begynt å si "nei, dette her har jeg ingen erfaring med, det føler jeg meg ikke komfortabel med" Og har til og med fått kjeft for det. En uke igjen og aldri mer
 

Anonymkode: 7dd36...894

Dette synes jeg er trist lesing. Om det er dette unge mennesker møter som vikarer på sommeren på sykehjem, omsorgsboliger osv., så er det ikke rart at folk velger seg bort fra helseutdanninger. Nå har nå riktignok du alt valgt et annet utdanningsløp, men det er det jo ikke alle som vikarierer som har.

Anonymkode: 2fcc5...dee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv utdanning i helse (bachelor) og har ofte ansvaret for avdelingen da det er ferietid og min leder er borte, og jeg må si at de årene jeg har jobbet så er jeg imponert over hvor mange utdannet helsepersonell som er tankeløse og hvor mange flinke unge vikarer i har hatt. Jeg får da telefoner på kveldstid, men det er ofte fra de i faste stilling som ikke kan ta et valg eller ikke finnes løsningsorienterte, men vikarene i 9 av 10 tilfeller har løst situasjonen på den beste måten. De er flinkere til å ta med beboere ut på noe eller rett og slett være der for dem enn av de faste som heller sitter å vaktrommet.

Jeg har hver sommer blitt like overrasket over hvor flinke de er til å være så unge. Men kanskje lederen min er flink til å finne vikarer ;)

Anonymkode: c152e...d92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre opplæring er vel absolutt et stikkord her - og at de fast ansatte er gode eksempler. Husker fortsatt hvor sjokkert jeg var over enkelte av dem .da jeg hadde sommerjobb på sykehjem da jeg var 20 - hvordan de i mine øyne hersjet med pasientene, infantiliserte og snakket over hodet på dem osv. Den holdningen smitter fort over på vikarene. Å le av enkelte situasjoner og personer på vaktrommet er kanskje ikke den mest profesjonelle oppførselen, men det kan være en nødvendig sikkerhetsventil. Å komme som ung vikar på et sykehjem når du kanskje knapt nok har satt din fot på et sånt sted tidligere kan være ganske tøft psykisk, jeg brukte tid på å venne meg til det (og hadde noen episoder hvor jeg gjemte meg på do og gråt).

Og ja, de fast ansatte vet best og kjenner beboerne best - derfor er veldig mye opplagt for dem. Det er ikke det for en overveldet vikar som har jobbet i to uker og har ti tusen helt nye ting å huske på og holde styr på. Ja, du fortalte sikkert i forrige uke at Olga ikke liker kaviar, men det er ikke verdens undergang at vikaren glemte akkurat den detaljen i farta. Jeg spurte stadig vekk hun med sukkersyke om hun ville ha sukker i teen - der de faste hadde 10 pasienter de stort sett forholdt seg til ble jeg dyttet inn der det trengtes og måtte forholde meg til alle de 40 på avdelingen. For ikke å glemme hjelpepleieren som skjelte meg ut fordi jeg hadde glemt å fylle på vaskepulver i boksen på vaskerommet så hun hadde måttet hente mer på lageret selv - ikke bare var dette åpenbart en stor krise, men man skulle tro jeg hadde gjort det ene og alene for å irritere henne...

 Det viktigste spørsmålet når det gjelder sommervikarer er egentlig om det går direkte ut over de eldre. Klager de? Opplever de det som vanskelig og problematisk? I så fall bør det tas opp. Er hovedproblemet at det irriterer de fast ansatte og skaper litt merarbeid for dem? Lev med det - sånn er det å ha vikarer. De er uerfarne og usikre, de vil gjøre feil og glemme ting, ikke forvent perfeksjon etter en uke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at de unge vikarene genelt er kjempeflinke med tanke på at de blir kastet ut i det med minimalt med opplæring. Og så syns jeg at de gamle traverne kan by litt på seg selv ved å være imøtekommende når noen gir uttykk for usikkerhet. Jeg har også registrert at de mest uproffe kan være de mest utlærte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.8.2016 at 23.21, AnonymBruker skrev:

Jeg er sommervikar selv i omsorgen og vil gjerne komme med noen punkter fra mitt ståsted. Jeg gjør så godt jeg kan, det jeg derimot syntes er skitskummelt er hva jeg fikk i opplæring før jeg ble kastet ut i det. Etter to dager skulle jeg plutselig skifte stomi, urinposer, finne riktige dosetter og observere brukere. Jeg studerer markedsføring, jeg har da virkelig ikke peiling. Men så prøver jeg så godt jeg kan og har vaktelefonen lett tilgjenglig. Men jeg kjenner meg igjen i det å snike seg unna, for jeg har gjort det selv og gjør det faktisk enda til tider. Og det er fordi jeg er så innmari usikker og det er ikke kult å si for fjortende gang til en sliten sykepleier på 55 at man ikke kan det. Spesielt når svaret er "Nei, men herregud det er bare å blababla" som om det er den enkleste oppgaven på jord. Nå har jeg i stedet for å gjemme meg unna begynt å si "nei, dette her har jeg ingen erfaring med, det føler jeg meg ikke komfortabel med" Og har til og med fått kjeft for det. En uke igjen og aldri mer
 

Anonymkode: 7dd36...894

Jeg synest det er hårreisende at du blir satt til "sykepleieroppgaver" som du ikke er komfortabel med. Selv hadde jeg også stomiskifte som oppgave i hjemmetjenestene, men etter å ha observert det først og følt meg ukomfortabel med å gjøre det selv, da jeg faktisk ble fysisk dårlig av å observere, i tillegg til usikker, så var det greitt at jeg ikke ville gjøre det. De sa da at sykepleieren kunne ta det om jeg ikke følte meg komfortabel, og at det egentlig var en sykepleieroppgave. Det er greitt, det er ikke alltid sykepleierene har tid til å gjøre disse oppgavene, jeg vet hvor stressende det kan være. Men synest det er rart at du blir satt til sånne omfattende oppgaver når du ikke er komfortabel eller trygg på det. Det er lett for de faglærte å si at det er enkelt, de har tross alt hatt masse øving i slikt på studiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marizz

Jeg er sommervikar på et sykehjem, men da på vaskeri, varepåfylling osv. Går en del rundt og observerer de ansatte, og de fleste ser ut til å gjøre så godt de kan. Jeg tror nok at masse handler om manglende opplæring, og at folk blir kastet ut i en veldig uvant situasjon. Det virker iallfall for meg som de gamle er veldig fornøyd med å få inn kjekke ungdommer, selvom de ikke er like proffe når det kommer til det praktiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...