Gå til innhold

Bevege seg igjen etter fødsel


Heldiggris

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for to dager siden og er i verre form nå enn før fødsel. Ødemet er verre, vondtene verre, klarer ikke snu meg i senga, eller gå noe særlig, stingene er kjempesåre, lukningsrefleksen i underlivet er ikke-eksisterende og jeg venter utålmodig på bedring.

Anonymkode: 8bb95...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte for to dager siden og er i verre form nå enn før fødsel. Ødemet er verre, vondtene verre, klarer ikke snu meg i senga, eller gå noe særlig, stingene er kjempesåre, lukningsrefleksen i underlivet er ikke-eksisterende og jeg venter utålmodig på bedring.

Anonymkode: 8bb95...923

Jeg hadde det som deg med ødem og store smerter (vondt å sitte), is-bind  (❤) og smertestillende fikk meg gjennom de første dagene.. 

Ødemet begynte å gå tilbaken for meg etter en uke. Var klumpfot og kunne nesten ikke bøye tærne i to og en halv uke etter fødsel, før det begynte å gå tilbake. Fire uker etter fødsel har jeg fremdeles vann i kroppen, men det kommerseg dag for dag :) Hold ut!! 

Anonymkode: 58777...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det som deg med ødem og store smerter (vondt å sitte), is-bind  (❤) og smertestillende fikk meg gjennom de første dagene.. 

Ødemet begynte å gå tilbaken for meg etter en uke. Var klumpfot og kunne nesten ikke bøye tærne i to og en halv uke etter fødsel, før det begynte å gå tilbake. Fire uker etter fødsel har jeg fremdeles vann i kroppen, men det kommerseg dag for dag :) Hold ut!! 

Anonymkode: 58777...c90

Is-bind, hvor finner jeg det? Håper virkelig ødemet forsvinner snart! Har ennå grad tre og jeg er fullstendig handikappet med klumpfot og klarer ikke bøye bena. Veldig slitsomt. 

Anonymkode: 8bb95...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbrann forsvant i det sekundet barnet var ute, gi meg appelsinjuice takk, 10 glass!! Ødemene forsvant litt etter litt, helt borte kanskje etter 7-10 dager. Hadde ruptur grad 3, så det var det litt værre med. Måtte sitte "på siden" i ca 7 mnd..hvordan det var å gå ogbevege seg ellers husker jeg nesten ikke, sitte var værst. Måtte få "isbleie" etter fødsel, ble trillet i seng fra føden til barsel fordi jeg ikke klarte å gå. Klarte ikke tømme blæren på ei stund heller. Men alt vel nå 😂

Anonymkode: 27f14...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Is-bind, hvor finner jeg det? Håper virkelig ødemet forsvinner snart! Har ennå grad tre og jeg er fullstendig handikappet med klumpfot og klarer ikke bøye bena. Veldig slitsomt. 

Anonymkode: 8bb95...923

Is-bind lager en selv med å helle en-to skjeer med vann på bindet for så å legge det i fryseren til det stivner. Det lindrer virkelig godt og vannet er jo allerede absorbert i bindet, så det blir jo ikke fuktig når det smelter. Fikk det på sykehuset etter fødselen og fortsatte å bruke det hjemme. :)

Anonymkode: 58777...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på tråden;

Jeg sov behagelig fra natt 1 etter fødsel. Sånn ellers gjorde det vondt å bevege seg. Føltes som om underkroppen hadde fått juling. Hadde et par pyntesting som etterhvert ble stive og ubehagelige (hadde to sånne imsdalspruteflasker på do, 1 med lunket vann, og 1 med medisinsk grønnsåpe, hjalp veldig).

Anonymkode: f3424...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ruptur grad 3b, måtte sy både innvendig og utvendig, flere steder. Fikk gode smertestillende på sykehuset så der følte jeg meg i grunn veldig bra, bortsett fra svimmel pga. blodtap. Smertene kom først når jeg kom hjem og virkningen av smertestillende gikk ut. Sykt vondt, rett og slett! Fikk heldigvis komme til barsel/gynekolog (måtte mase meg inn) etter nesten to uker med uutholdelige smerter. Da hadde et sting løsnet og det var infisert. Fikk noe å smøre på pluss smertestillende, etter det ble det bedre for hver dag! Satt i grønnsåpevann to ganger daglig også. Hadde vondt i ca 8 uker hvis jeg ikke husker helt feil. Nå 5 mnd senere er underlivet tilbake til sitt gamle jeg :P Minus et par arr. Så det går seg til igjen, men spør om å få med smertestillende om det blir mye revner og sying. Paracet/ibux funka ikke i det hele tatt :P 

Trillet tur etter et par uker, men kun korte spaserturer. Sov godt på barsel pga. smertestillende, litt verre hjemme, men is-bind hjalp. Slet også med å sitte og gå normalt i mange uker. 

Endret av Lumos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med å stå og gå etter fødselen, for jeg var så forferdelig sliten etter 1,5 døgn med rier. Alle musklene skalv. Det tok bare en dag før jeg var oppe av senga og kunne bevege meg nesten som vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2016-07-29 at 21.08, AnonymBruker skrev:

Wow! Innser at jeg må klage og ta videre min sak til sykehuset etter fødselen. :( 

Fire uker side fødsel i dag. Revnet to steder, men ble sydd og stingene er jo grodd. Men det er vindt/vanskelig å sitte + reise seg. Knakk halebeinet, må krysse beina om jeg skal nyde eller hoste, om jeg går for mye (10 minutter i strekk, med en gange som ei gammel dame) så har jeg vondt i underlivet. Det stikker noe ut av kjeden og det kjennes ut som om organer skal falle ut om jeg nyser eller går. Som om jeg har en gammel tampong halvveis inn. 

Nei, noe er fryktelig galt. Se sa det kunne ta tid å komme seg, men når andre sier deg har tatt så kort tid, så er det ikke bare "slik det er" etter en fødsel. :(

Anonymkode: 58777...c90

Jeg revnet "bare" grad 2, men det tok rundt 2 mnd før jeg ikke hadde vondt i såret lenger. Idag er det 3 mnd siden fødsel, og det er fortsatt litt ømt, men mye mye bedre :)

Så gi det litt tid til. Jeg trodde heller aldri jeg skulle bli smertefri siden jordmor sa riften skulle gro på ca en uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...