Gå til innhold

Utmelding fra kristendommen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at religion skal være noe personlig. Når Saul tok de muntlige historiene rundt 70 år etter at jesusmannen flakset videre og laget en kokebok med tekster slik det passet han, så laget han en ny dommedagssekt basert på at jesusmannen skulle falle ned igjen om kort tid på jorda. Siden det ikke har skjedd på 2000 år (med mindre du er muslim -> og funnet ny profet) så kommer nok det aldri til å skje igjen. Tiden har gått fra denne sekten.

Anonymkode: 4bc85...719

Du virker som en ordentlig moden og flott person da. 

Det står ingenting konkret i noen skrifter om når Jesus skal komme tilbake. Det står kun at han kommer snart. men bibelen viser derimot til tegn på at Guds dommedag nærmer seg. Du kommer ingen vei med spydigheter kjære deg, heller ikke ved å fornekte herren. 

Anonymkode: 888ca...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at religion skal være noe personlig. Når Saul tok de muntlige historiene rundt 70 år etter at jesusmannen flakset videre og laget en kokebok med tekster slik det passet han, så laget han en ny dommedagssekt basert på at jesusmannen skulle falle ned igjen om kort tid på jorda. Siden det ikke har skjedd på 2000 år (med mindre du er muslim -> og funnet ny profet) så kommer nok det aldri til å skje igjen. Tiden har gått fra denne sekten.

Anonymkode: 4bc85...719

Uff...

Greit at du hater religion, og no offense, men du ANER jo ikke hva du snakker om.
Paulus skrev ikke noen bok. Han hadde sannsynligvis ingen anelse om at brevene han skrev til menigheter og privatpersoner skulle samles slik de er i dag. Når du snakker om dommedag tenker du kanskje på Johannes' Åpenbaring, en omdiskutert bok som tolkes vidt forskjellig i forskjellige kristne retninger. Hadde Paulus vært ute etter heder og ære ville han neppe skrevet og sagt det han gjorde. Han hadde en høy posisjon, forkastet alt og viet resten av sitt korte liv til å forkynne evangeliet. Han visste han ville bli henrettet for det, og det ble han også. Om han hadde rett i det han trodde er en annen sak, men om du skal si noe som helst om kristendommen, svipp i det minste innom Wikipedia eller noe først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står ingenting konkret i noen skrifter om når Jesus skal komme tilbake. Det står kun at han kommer snart. men bibelen viser derimot til tegn på at Guds dommedag nærmer seg. Du kommer ingen vei med spydigheter kjære deg, heller ikke ved å fornekte herren. 

Anonymkode: 888ca...e1b

Kristendommen er mer eller mindre en ventelek. Kristne venter på ting. De ber om ting i framtiden. All fokuset er at ting skal skje, men man aner ikke når eller hvor. Folk går lei av alle løgnene.

Historien bakover fornektes, omskrives og romantiseres. Drap, blodbad, dobbeltmoral, pedofili og trusler nevnes ikke blant ekte troende. Med moderne kunnskap vet vi bedre.

Dere kristne begynner å bli tafatte. Alle herskekortene er snart oppbrukte. Uten å fornye dere så blir nok en religion snart erstattet av en ny. Dette har skjedd før og vil skje igjen. Om noen generasjoner tror kanskje dine barn på nye guder og profeter.

Anonymkode: 4bc85...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kristendommen er mer eller mindre en ventelek. Kristne venter på ting. De ber om ting i framtiden. All fokuset er at ting skal skje, men man aner ikke når eller hvor. Folk går lei av alle løgnene.

Historien bakover fornektes, omskrives og romantiseres. Drap, blodbad, dobbeltmoral, pedofili og trusler nevnes ikke blant ekte troende. Med moderne kunnskap vet vi bedre.

Dere kristne begynner å bli tafatte. Alle herskekortene er snart oppbrukte. Uten å fornye dere så blir nok en religion snart erstattet av en ny. Dette har skjedd før og vil skje igjen. Om noen generasjoner tror kanskje dine barn på nye guder og profeter.

Anonymkode: 4bc85...719

Vel med slike holdninger som dine er det ikke rart kristendommen visner. Det er snakk om å tro. Slutt å bli bitter for at ikke Gud besvarer bønnene dine. Nei man aner ikke hvor eller når. Vi venter på TEGN! Og de er på vei. Du får lese deg opp til tegn på at Jesu gjenkomst nærmer seg da vet du. 

Anonymkode: 888ca...e1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel med slike holdninger som dine er det ikke rart kristendommen visner. Det er snakk om å tro. Slutt å bli bitter for at ikke Gud besvarer bønnene dine. Nei man aner ikke hvor eller når. Vi venter på TEGN! Og de er på vei. Du får lese deg opp til tegn på at Jesu gjenkomst nærmer seg da vet du. 

Anonymkode: 888ca...e1b

Men den farten jesusmannen har så spørs det. Kristendommen har begynt å dele seg opp og smuldrer ikke alle kriker og kroker. Dersom han virkelig dukker opp så blir det ikke mange igjen å frelse:) 

Anonymkode: 4bc85...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere kristne begynner å bli tafatte. Alle herskekortene er snart oppbrukte. Uten å fornye dere så blir nok en religion snart erstattet av en ny. Dette har skjedd før og vil skje igjen. Om noen generasjoner tror kanskje dine barn på nye guder og profeter.

Anonymkode: 4bc85...719

Kristenheten lever og vokser i beste velgående, og som alle andre religioner utvikler den seg stadig.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kristendommen er mer eller mindre en ventelek. Kristne venter på ting. De ber om ting i framtiden. All fokuset er at ting skal skje, men man aner ikke når eller hvor. Folk går lei av alle løgnene.

Anonymkode: 4bc85...719

Hva slags kristent miljø har du vanket i, egentlig?

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Historien bakover fornektes, omskrives og romantiseres. Drap, blodbad, dobbeltmoral, pedofili og trusler nevnes ikke blant ekte troende. Med moderne kunnskap vet vi bedre.

Anonymkode: 4bc85...719

Bortsett fra at en pinsevenn i Norge har fint lite å gjøre med hva en katolsk prest i USA har foretatt seg, burde du ha fått med deg, om du nå er så oppdatert på kristenheten, debatten som har gått i sommer om maktmisbruk og denslags i kristne miljøer i Norge. Det har vært en skikkelig oppvask.

Drap og blodbad nevnes sjelden på f.eks bedehuset, fordi bedehuset ikke har hatt noe som helst med slikt å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 28 July 2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod at det ikke kunne finnes noen guder når jeg leste om Dr Mengeles eksperimenter på barn i Auschwitz.

Jeg anser jesusmannen for å være en av de ondeste i historien siden han startet religioner som brukes hans navn til å drepe i 2000 år.

Anonymkode: 4bc85...719

Har du hørt om Maximilian Kolbe, siden du nevner Auschwitz?

Denne tråden er igjen representativ for angrep på kristenheten fra folk som ikke aner hva de snakker om. Det er ugreit å kritisere noen for forhold som ikke er reelle.

Anonymkode: d6582...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.7.2016 at 11.16, AnonymBruker skrev:

Jeg har meldt meg ut av en stor kristen menighet/kirke. Jeg mener selve medlemskapet var gjort på feil premisser (tvangsmedlemskapsavtale ved dåp) og at kirken er en kriminell organisasjon som beskytter pedofile prester og sin blodige historie.

Takk for meg og velkommen etter de som skjønner hva kristendommen egentlig står for.

Anonymkode: 4bc85...719

Katolske kirke har en stygg historikk ang pedofili, det er ikke representativt for noen andre. Hvorfor tror du det?

Hvor har du tenkt å gå nå da? Skurker finnes i alle leire..

Glad du lærte pedofili var galt da.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Katolske kirke har en stygg historikk ang pedofili, det er ikke representativt for noen andre. Hvorfor tror du det?

Hvor har du tenkt å gå nå da? Skurker finnes i alle leire..

Glad du lærte pedofili var galt da.

Tallene er større fordi det er enormt mange flere katolikker enn andre kristne (over en milliard). Det er nok like mye tukling prosentvis både hos protestanter, pinsevenner, speidere, fotballag, fritidsklubber og politiske ungdomsleire. 

Jeg kjenner til, mange tilfeller av pedofili i den norske kirke. 

At man fra katolsk side har håndtert dette dårlig er det ikke tvil om, og det er helt uholdbart - men at det er større forekomst der enn i andre kirkesamfunn er det ingen holdepunkter for.

Anonymkode: d6582...ad3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tallene er større fordi det er enormt mange flere katolikker enn andre kristne (over en milliard). Det er nok like mye tukling prosentvis både hos protestanter, pinsevenner, speidere, fotballag, fritidsklubber og politiske ungdomsleire. 

Jeg kjenner til, mange tilfeller av pedofili i den norske kirke. 

At man fra katolsk side har håndtert dette dårlig er det ikke tvil om, og det er helt uholdbart - men at det er større forekomst der enn i andre kirkesamfunn er det ingen holdepunkter for.

Anonymkode: d6582...ad3

Så er det heller ikgen holdepunkter for å anklage andre trossamfunn. Personlig er jeg overbevist at du finner slik ugudlighet, særlig innen andre religioner. Spesielt hinduisme og budisme som dyrker sexuell urenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
Den 28.7.2016 at 13.23, AnonymBruker skrev:

Gratulerer, TS. 

Jeg meldte meg ut av kristendommen for en haug av år siden, og senere meldte jeg meg ut av statskirken.

Velkommen etter. 

Anonymkode: 3ec2f...337

Jeg også, godt å være fri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Jeg har aldri trengt å melde meg ut av Kristendommen siden jeg har aldri hat en kristen tro eller har jeg aldri vært medlem av statskirken siden jeg ikke er døpt. Kristendom og religion var aldri en del av min oppvekst. Jeg slapp også å ta religions fag på barneskolen og jeg var aldri i kirken på skoleavslutninger. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Keikolina skrev:

Jeg også, godt å være fri :)

Samme her. Jeg tror sånn sett jeg er tre ganger så fri som deg, for jeg har faktisk meldt meg ut av statskirken hele tre ganger :blomst:

(Jeg har for ordens skyld meldt meg inn nøyaktig null ganger, det har de gjort på eget initiativ hver gang.)

Anonymkode: 8d0d0...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg tror sånn sett jeg er tre ganger så fri som deg, for jeg har faktisk meldt meg ut av statskirken hele tre ganger :blomst:

(Jeg har for ordens skyld meldt meg inn nøyaktig null ganger, det har de gjort på eget initiativ hver gang.)

Anonymkode: 8d0d0...dfa

Jeg har hørt om sånne tilfeller ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt kjent og dokumentert at den katolske kirken har latt endel pedofile og homser herje blant presteskapet, spesielt i enkelte land som England og i USA. Dette har paven vist om og latt skje. Dvs. en villet handling. Mange familietragedier har oppstått i kjølvannet. Opp igjen 2000 år vet vi også at mange av pavene var glad i damer og penger. Nonner ble brukt til å utføre sexuelle handliner av presteskapet. I noen tilfeller har man funnet utgravede tunnelen mellom Nonnekloster og kloster for menn. Her har man også funnet babylik nedgravet.

Anonymkode: 4bc85...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det som er et faktum at den katolske kirke så helt bort fra anklager om at de skjulte og flyttet rundt på pedofile. Hvis støyen ble for sterk etter at menighetens foreldre klaget over at deres barn som alterguttene var mishandlet av presten, flyttet de bare presten til et nytt sogn. Det eneste presten da gjorde var at han forsynte seg av nye barn. Den katolske kirke insisterte på å "ordne opp selv" som dessverre ble "feie under teppet" i praksis. Til slutt var det endelig noen som tok til fornuft og blandet inn politiet.

Den katolske kirke var spesiell i dette fordi de er så utrolig store. Det er kanskje drøyt å kalle det pedofiliring - de aller fleste av oss har en klar formening om at dette betyr at barn blir sendt rundt på deling. I virkeligheten var det prester som ble sendt fra sokn til sokn når hylekoret ble for stort bak dem.

Det er også hevdet at klostrene hadde hemmelige ganger mellom kvinnelige og mannlige kloster - men jeg aner ikke hvordan dokumunentasjonen for dette er.

Det blir også helt feil å la den katolske kirke stå alene som den store stygge pedofili synderen. Faktum er at seksuelle overgrep mot barn har vært feid under teppet i mange sekter som kaller seg kristne. Noen av dem har innrømmet at de har vært for opptatt av å rydde selv, andre har fortsatt i samme stil - dvs skjule overgriperen fordi de skal holde opprydningen innad i menigheten og ikke blande inn politiet. Før 80-tallet - når det ble alminnelig akseptert at noen voksne faktisk begår slike horrible handlinger - hadde overgrepsofre ikke et ord de skulle sagt fordi ingen kunne tro så vondt om presten/forstanderen eller hvem som helst. I dag vet vi bedre - og de menigheter som fortsatt skjuler overgripere burde fått samfunnsstraff og bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det som er et faktum at den katolske kirke så helt bort fra anklager om at de skjulte og flyttet rundt på pedofile.

Det er sant men det blir feil å framstille det som at alle katolikker er pedofile og skjuler pedofile. 

Anonymkode: 3a1a9...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant men det blir feil å framstille det som at alle katolikker er pedofile og skjuler pedofile. 

Anonymkode: 3a1a9...814

Jeg klarer ikke helt å se at det er fremstilt slik her i tråden? Den katolske kirke er en organisasjon, så når man sier "den katolske kirke har skjult overgripere" så mener man selvsagt kirken som organisasjon, ikke den enkelte kirkegjenger.

Det er i alle fall slik jeg mener det.

Likeens er det slik at når paven ber om unnskyldning så er det kirkens øverste leder - ergo organisasjonen - som ber om unnskyldning, ikke den enkelte kirkegjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kansje en bør tenke litt over hvem som former og skaper menigheter og kirker. Holdningene, småsamtalene etter møtet, omsorgen for andre i menigheten. Kristendom kan tydes på mange måter, men viktigst for min del ihvertfall er det at jeg får lov å tro det jeg vil og bli respektert for hvem jeg er og ikke hva jeg tror på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...