Gå til innhold

Voksentid på kvelden lurer jeg på...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er 12-åringen oppe sent i sommerferien. Er vi bortreist legger han seg samtidig som meg og er vi hjemme legger han seg mellom 22 og 22.30. Er kanskje 1 time lengre oppe om vi er bortreist. 

Det er så klart godt med alenetid på kvelden, men sånn er det når barna blir store. Kan ikke fortsette å legge dem kl 20. Det må han forresten hos faren. I seng kl 20 uansett. For de skal ha voksentid. Det synes jeg er drøyt. De legger seg ikke kl 21 liksom. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er det faktisk en kjempe enkel løsning på. Lei en film eller to til barnet og kjøp inn noe snaks, så har barnet nok å drive med resten av kvelden på egenhånd. 

Anonymkode: f827f...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noen her som er ganske så misunnelig fordi noen får tid til alenetid som kjærester på kvelden...

Jeg synes IKKE det er egoistisk å ha litt alenetid. Det er faktisk veldig viktig for at forholdet skal fungere. Og dersom forholdet ikke fungerer, så tror jeg barna vil slite mer enn om foreldrene sitter oppe 1t lengre alene for alenetid. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, happiest skrev:

Jeg synes IKKE det er egoistisk å ha litt alenetid. Det er faktisk veldig viktig for at forholdet skal fungere. 

Ja, men det er jo ikke sånn at foreldre normalt har alenetid hver kveld når de har så store barn som 12-åringer. Foreldre som bor sammen klarer det jo utmerket, faktisk er det statistik mer sannsynlig at forhold nr 2 ryker, selv om de har mer alenetid. Takler ikke forholdet at de ikke får alenetid hver eneste kveld, da har man et problem uansett hvis man velger å få barn.

Anonymkode: c9526...1dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss må 12 åringen i seng rundt midnatt nå som det er ferie. Normalt så er han i seng 22:30.
Han er veldig glad i pc bruk, så vi får myyyye alenetid sammen som par, så at han er oppe sent nå er ikke akkurat noe problem for oss.

Om barnet er oppå dere heletiden så skjønner jeg veldig godt at dere har behov for alenetid, dere trenger ikke å bli selvutslettende bare fordi dere har barn. Barnet burde helt fint klare å underholde seg selv en time på kvelden.

Anonymkode: 7a283...1db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er jo ikke sånn at foreldre normalt har alenetid hver kveld når de har så store barn som 12-åringer. Foreldre som bor sammen klarer det jo utmerket, faktisk er det statistik mer sannsynlig at forhold nr 2 ryker, selv om de har mer alenetid. Takler ikke forholdet at de ikke får alenetid hver eneste kveld, da har man et problem uansett hvis man velger å få barn.

Anonymkode: c9526...1dd

Det er ikke normalt at en på 12 konstant sitter oppå mor eller far. Når man er såppass gammel så er det på tide å lære seg å være litt mer selvstendig og kunne underholde seg selv.

Anonymkode: 7a283...1db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 27. juli 2016 at 17.43, AnonymBruker skrev:

Synes dere bør nyte tiden med barna så lenge dere kan- trenger man alenetid så stå opp  om morgen da vel- morgenkaffen alene uten stress og mas er bare helt gull!!

Tro meg- tiden går så alt for fort til dere plutselig sitter der helt alene- 

Anonymkode: a1b44...855

Jeg klarer ikke nyte tiden med mine barn om jeg ikke får ladet batteriene litt. Da blir barn bare "jobb og plikt" for meg. Aldri så glad i barnet mitt som etter noen timers separasjon!! :)

Anonymkode: cb263...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke normalt at en på 12 konstant sitter oppå mor eller far. Når man er såppass gammel så er det på tide å lære seg å være litt mer selvstendig og kunne underholde seg selv.

Anonymkode: 7a283...1db

Denne 12-åringen er jo alltid borte fra én av foreldrene sine, så da blir det jo ganske annerledes enn for andre 12-åringer som ser begge foreldrene sine stort sett hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, July 27, 2016 at 8.46, kisskissbangbang skrev:

For noe tull.

Jeg er mor til to og ser for meg at voksentid på kveldene er noe jeg alltid kommer til å foretrekke og legge til rette for å få. 

Hvordan har du tenkt å få til det???

Undres....

Anonymkode: 95c65...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sariou skrev:

Denne 12-åringen er jo alltid borte fra én av foreldrene sine, så da blir det jo ganske annerledes enn for andre 12-åringer som ser begge foreldrene sine stort sett hver dag.

men det er fremdels ikke ok at han legger seg så sent hver dag, alenetid eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du tenkt å få til det???

Undres....

Anonymkode: 95c65...43c

Ja, det er veldig lett å mene mye om hvordan ting skal gjøres før man er i situasjonen selv (sikter ikke bare til hun du siterte, men mange småbarnsforeldre... herunder TS). For meg kom det både som en overraskelse hvor lite alenetid det ble med store barn, og likeså mangelen min på vilje til å "skaffe meg" alenetid. Jeg ville aldri trodd det som småbarnsmor, men nå synes jeg det er så hyggelig at tenåringene vil være sammen med oss at jeg ikke ønsker å "bortvise" dem fra stua for at jeg skal få alenetid flere ganger i uka ;) Selv om det betyr at jeg så å si aldri får være i fred.

Når det er sagt, synes jeg fremdeles at det er unødvendig at en 12-åring får være oppe til midnatt. Vår snart 13-åring må i seng halv elleve (stort søvnbehov) og jeg tror ikke han lider under det eller føler at det ikke er ferie. 15- og 17-åringen legger seg når de vil i ferien, som oftest rundt 23-24. Da ligger jeg allerede og sover, siden jeg skal på jobb :)

Anonymkode: 3bc17...ce8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...