Gå til innhold

Trenger en knallgod krimbok!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, applestories skrev:

Fikk nettopp Karma av Jørgen Jæger av noen som har lest den og tok den med til meg tilbake fra ferie og sa at "denne du lese!".

Vi har veldig forskjellig smak så jeg merker jeg er litt skeptisk, men tanken var så snill at jeg skal ihvertfall prøve å lese den :)

Har lest 2-3 av Jæger. Likte dem, og skal få meg fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Super tråd! Trengte tips jeg også, så dette passet bra :)

 

56 minutter siden, Suss80 skrev:

En forfatter som kanskje ikke er så kjent i Norge: S.J. bolton, med serien om Lacey Flint. Utrolig bra krim som anbefales på det sterkeste!

Ellers er jo selvsagt de mer kjente med Adler-Olsen, Nesbø og Stieg Larsson sine serier sikkerstikk. Og ja, Harlan Coben med borte for alltid. Veldig god bok! 

Vi har nok veldig lik smak i krim, skulle akkurat nevne S.J Bolton, Jussi Adler-Olsen, Nesbø og Stieg Larsson jeg også. I tillegg vil jeg føye til Kristina Ohlsson og Henning Mankell.

Harlan Coben har jeg ikke hørt om, skal sjekke ut den, siden du ramser opp noen av de forfatterne jeg liker best. 

 

Skal sjekke ut Karin Slaughter - håper de faller i smak! Blir så glad når jeg kommer over en god krim serie jeg ikke har lest før, og jeg kan se frem til mange nye gode bøker :D  

Ser at Kepler, og Egeland er blitt nevnt, disse likte ikke jeg i det hele tatt, men naturlig at vi har forskjellig smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ixnay skrev:

Ser at Kepler, og Egeland er blitt nevnt, disse likte ikke jeg i det hele tatt, men naturlig at vi har forskjellig smak.

Enig med deg Kepler er noe av det desidert dårligste jeg har lest. Så vanvittig store huller i plottet og en historie som er helt umulig å kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den er jeg akkurat ferdig med! Utrolig spennende!😊

TS

Anonymkode: 13f6c...6fe

Da vil du sikkert like "den niende graven" også. Der er bok to, men den handler om tiden til Risk i stockholm :)

Anonymkode: e665e...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pyttipanna

Johan Ajvide Lindqvist: La den rette komme inn

Jo Nesbø: Snømannen

Stieg Larsson: Millennium-trilogien (bøkene om Lisbeth Salander.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen litt mindre kjente (norske) forfattere kanskje, men som jeg liker veldig godt:
Marit Reiersgård: Stolpesnø, Jenta uten hjerte, Paradisbakken
Frits De Bourg: En kald død, Mordets enkle kunst, Dødens elv
Ragnar Enger: Krypet

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode tips:) Starter med Kepler bøkene. Kjøpte Sandmannen her om dagen da dama på bokhandlelen mente jeg ikke trengte å lese de kronologisk. Men bestemte meg for å kjøpte den første boka i serien og starte med den lell. Så skal jeg prøve ut noen av de andre dere har foreslått etterhvert:)

Anonymkode: 13f6c...6fe

De burde man absolutt lese kronologisk :)

Ellers anbefaler jeg sterkt Sebastian Bergmann-serien, Läckberg og Adler-Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ixnay skrev:

Super tråd! Trengte tips jeg også, så dette passet bra :)

 

Vi har nok veldig lik smak i krim, skulle akkurat nevne S.J Bolton, Jussi Adler-Olsen, Nesbø og Stieg Larsson jeg også. I tillegg vil jeg føye til Kristina Ohlsson og Henning Mankell.

Harlan Coben har jeg ikke hørt om, skal sjekke ut den, siden du ramser opp noen av de forfatterne jeg liker best. 

 

Skal sjekke ut Karin Slaughter - håper de faller i smak! Blir så glad når jeg kommer over en god krim serie jeg ikke har lest før, og jeg kan se frem til mange nye gode bøker :D  

Ser at Kepler, og Egeland er blitt nevnt, disse likte ikke jeg i det hele tatt, men naturlig at vi har forskjellig smak.

Kan nok se ut til at vi har veldig lik smak ja, som forsterkes av at jeg heller ikke likte Kepler 😁 Men må nok sjekke ut K. Olsson nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Suss80 skrev:

Kan nok se ut til at vi har veldig lik smak ja, som forsterkes av at jeg heller ikke likte Kepler 😁 Men må nok sjekke ut K. Olsson nå!

Håper du liker henne :) 

Har akkurat lastet ned den første Harlan Coban boken (ga etter og kjøpte meg en kindle før ferien i år, det har tatt for mye plass i kofferten å få med seg nok bøker til strandferiene :P). Den står som neste på listen når jeg er ferdig med trioligien jeg har begynt på nå (Pierre Lemaitre, ikke kommet skikkelig i gang enda, men mordet var veldig brutalt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen anbefale krim for dem som IKKE er så glad i grusomheter og skildringer av tortur og lignende? Jeg er ikke så glad i nordisk krim (med noen unntak) på grunn av dette. Det er som forfatterne kappes om å være mest voldelige og blodige. Jo Nesbø liker jeg for eksempel ikke. Derimot liker jeg bøker av Helene Thursten, Arnaldur Indridason, Henning Mankell.

Jeg er derimot fan av stemningsfulle skildringer, mysterier, gjerne krim fra andre tider. Er veldig glad i Ken Follett, C.J. Samson (jeg må hoppe over enkelte scener som beskrivelser av tortur i Tower og brenning på bål, men resten er så bra at jeg elsker dem likevel), engelsk krim som Agatha Christie og Sherlock Holmes (for gammeldags stemning), Peter Robinson, Margaret Yorke, Dan Brown. 

Noen med tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Fire norske forfattere til som, så vidt jeg kan se, ikke er nevnt ennå er Jørn Lier Horst, Frode Granhus, Hans Olav Lahlum og Torkil Damhaug. Alle kan anbefales. 

Horst skriver politikrim fra Vestfold, lagt til navngitte steder og i nåtid. Her er oversikt over bøkene hans i rekkefølge: https://no.wikipedia.org/wiki/Jørn_Lier_Horst (Wisting-serien)

Granhus skriver politikrim fra Lofoten og Bodø. Her er bøkene hans: https://no.wikipedia.org/wiki/Frode_Granhus Jeg har bare lest bøkene fra og med Malstrømmen og til nå, og anbefaler at de leses i rekkefølge.

Lahlum er jo et multitalent, og krimbøkene om K2 hans er ganske morsomme, synes jeg. De er skrevet i Agatha Christie-stil, og er lagt til et litt mer naivt Norge på slutten av 60-tallet og framover. De bør leses i rekkefølge. Disse bøkene er ikke av den «hardkokte sjangeren» med masse blod (som heller ikke jeg er storfan av), så jeg vil anbefale dem for deg også, @Harlekin:) Her er lista: https://www.goodreads.com/series/109375-k2

Damhaug har jeg ikke lest så mye av, men vi er over på samtidsrealisme igjen. Litt ekkel, men veldig, veldig velskrevet! https://www.cappelendamm.no/forfattere/Torkil Damhaug-scid:406

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26. juli 2016 at 1.28, AnonymBruker skrev:

Kepler sine bøker. Start med 'Hypnotisøren'. 

Anonymkode: eb8c2...c50

Leste ca. halvparten før her gav opp. Anbefales ikke.

Anonymkode: b18a7...b39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. juli 2016 at 23.22, AnonymBruker skrev:

De beste Norske krimbøkene jeg har lest synes jeg er Anne Holt sine og hun som har skrevet sukkerdøden og nattønsket. (Navnet står stille akkurat nå. 

Anonymkode: ed1d7...b96

Anne Holt og Unni Lindell er vel de to dårligste norske krimforfatteren i moderne tid. Ja, jeg klarer ikke komme på noen som er dårligere. Av norsk "kvinnekrim" er det Karin Fossum som gjelder.

Anonymkode: b18a7...b39

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har en saks i ryggen av Unni Lindell.

"Krimnoveller for travle lesere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 28. juli 2016 at 11.59, Tuttifrutt skrev:

Alle bøkene av Kepler. Beste krimen jeg har lest!

Hvilken annen krim har du lest? Var veldig uengasjerende, leste halve Hypnotisøren. Skjønner at det sikkert er noen "twister" på slutten, men gidder ikke bla gjennom x hundre kjedelige sider i forkant for det.

Anonymkode: b18a7...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.7.2016 at 20.22, Harlekin skrev:

Kan noen anbefale krim for dem som IKKE er så glad i grusomheter og skildringer av tortur og lignende? Jeg er ikke så glad i nordisk krim (med noen unntak) på grunn av dette. Det er som forfatterne kappes om å være mest voldelige og blodige. Jo Nesbø liker jeg for eksempel ikke. Derimot liker jeg bøker av Helene Thursten, Arnaldur Indridason, Henning Mankell.

Jeg er derimot fan av stemningsfulle skildringer, mysterier, gjerne krim fra andre tider. Er veldig glad i Ken Follett, C.J. Samson (jeg må hoppe over enkelte scener som beskrivelser av tortur i Tower og brenning på bål, men resten er så bra at jeg elsker dem likevel), engelsk krim som Agatha Christie og Sherlock Holmes (for gammeldags stemning), Peter Robinson, Margaret Yorke, Dan Brown. 

Noen med tips?

Maria Lang, svensk forfatter, er ekspert i stemninger! Hun er kalt Sveriges Agatha Christie, og fortjener nok den tittelen. Nostalgiske tilbakeblikk til en annen tid, jeg liker bøkene hennes veldig godt. Filmatiseringen av noen av bøkene får derimot terniingkast 1 fra meg. Bøkene er så enormt mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.07.2016 at 21.48, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke begynne med sandmannen! De må leses kronologisk.

Anonymkode: aec3f...990

Jeg har bare lest Sandmannen, og det gikk helt fint.  Veldig spennende krim.  Men godt mulig at det å lese bøkene kronologisk gir en mye bedre leseropplevelse.

Anonymkode: 31e19...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.7.2016 at 20.04, Mortem skrev:

chelsea cain.

Enig, jeg skulle til å anbefale henne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...