Gå til innhold

Til dere som mener folk uten høyere utdannelse er mindre attraktive


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Arcturus skrev:

. Folk i butikk tjener relativt godt. Snekkere har forutsigbar og trygg hverdag. Det betyr ikke at de er spesielt interessante samtalepartnere.

Nei, det betyr ikke at de er spesielt interessante samtalepartnere, men det betyr heller ikke at de ikke er det.

Det kommer an på samtalens emne.

Hvis dere har en felles interesse, for eksempel musikk, lyd, Star Wars,  eller noe annet, vil ikke utdannelsesnivået være det som avgjør hvor interessant samtalen blir, men kunnskapsnivået om det eksakte temaet.

Anonymkode: 31c2b...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det betyr ikke at de er spesielt interessante samtalepartnere, men det betyr heller ikke at de ikke er det.

Det kommer an på samtalens emne.

Hvis dere har en felles interesse, for eksempel musikk, lyd, Star Wars,  eller noe annet, vil ikke utdannelsesnivået være det som avgjør hvor interessant samtalen blir, men kunnskapsnivået om det eksakte temaet.

Anonymkode: 31c2b...372

Akkurat det er jeg ikke så sikker på. Dette blir selvfølgelig synsing, men min personlige erfaring iallefall er at de som har høyere utdanning gjerne har flere knagger å henge en diskusjon på. Det blir mindre prat om effekter og story, og kanskje mer prat om filosofi? Jeg har sittet døddrukken og kommet med dype moralfilosofiske avhandlinger med kompiser med tøffe grader, opplevd dyp gjensidig forståelse og respekt for analyser. På den andre siden har jeg flere nære venner som er snekkere. Selv i døddrukken tilstand er det lite å hente i dybden, ikke fordi de ikke er intelligente, men fordi de mangler knaggene å henge diskusjonen på. Akademia er spennende sånn sett. Min opplevelse før og etter universitetet er litt som å ha fått åpnet alle dører på vidt gap. Usikkerheten er borte. Jeg lurer på mye, kanskje mer enn før, men verktøyet fra høyere utdanning gir meg frihet til å vurdere ting selvstendig. Jeg tar meg selv som eksempel, men jeg tror dette er opplevelser mange med høy utdanning sitter på. (Nå er jeg dog generalist, og det er litt spesielt i forhold til eksempelvis en byggingeniør. Jeg har en særegent bred utdanning, noe de færreste egentlig har). Uansett, digresjon. 

Jeg tror det ligger makt og kraft i kunnskap. Det endrer mennesker dypt, også i måten vi tenker på fysisk. Det skaper nye veier i hjernen som rett og slett gjør deg til et mer rikholdig individ. Så kan det selvfølgelig hende at man er født som en luring, men det hjelper lite om man har et tomt hode. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2016 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Farlig emne her på KG, da diskusjonen kan bli veldig het... Jeg er sikkert ikke den eneste som føler meg litt nedfor og lite vellykket etter å ha lest mange innlegg om at mennesker uten høyere utdannelse er mindre attraktive som date, kjæreste og til og med som venn. Så er det litt forskjellig hva man definerer som mangel på høyere utdannelse. "Kun" videregående, påbegynte universitetsstudier men ikke fullført, påbegynt videregående men ikke fullført. Dere som mener dette, finnes det "formildende omstendigheter"?

Om man har en grei jobb, hjelper det? Kanskje gründer som startet for seg selv?

Om grunnen til at man ikke klarer å fortsette utdannelsen er for eksempel depresjon, spiseforstyrrelser, følger av mobbing eller seksuelt misbruk? 

Interesse for kunst, kultur, vitenskap, kan det telle positivt?

Kort sagt, er mangel på høyere utdannelse en dealbreaker, eller vurderer du hver og en individuelt? Andre faktorer som gjør at personen kan være ok som date, eller i alle fall som venn? 

(Jeg er kvinne, dersom det har noe å si. Kvinner og menn er like velkomne til å svare.)

Anonymkode: fc734...ce8

Er ikke attraktivt med vitenskap eller at du er fattig.

Anonymkode: 3e41f...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arcturus skrev:

Akkurat det er jeg ikke så sikker på. Dette blir selvfølgelig synsing, men min personlige erfaring iallefall er at de som har høyere utdanning gjerne har flere knagger å henge en diskusjon på.

Og min personlige erfaring er motsatt av din.

Jeg kjenner mange akademisk utdannede mennesker som knappest kan føre en intelligent samtale når de ikke er på jobb.  De er rett og slett for distré, eller så opplever de alt for mye alvor i sin jobb, og vil ha ukompliserte samtaler på fritiden (leger i særdeleshet).
Og jeg kjenner like mange uutdannede som kan ha dype samtale innenfor sitt interessefelt, som jeg kjenner de som ikke kan det.

Jeg er, som jeg skrev, akademisk utdannet.  Jeg er også musikknerd, og korpsnerd mer spesifikt.
Det er en temmelig sær interesse, og det finnes knapt andre akademisk utdannede jeg kan dele min interesse med.  Men til gjengjeld er det mange med lavere utdannelse som jeg kan ha som gode samtalepartnere.

En venninne av meg jobber i et akademisk miljø, og har en sterk interesse for foto (jeg kaller aldri andre for nerder, selv om jeg kan omtale meg selv som det), men hun kan aldri ha en interessant samtale om sin interesse med sine kolleger.  De aner ikke hva hun snakker om, annet enn at "det bildet var pent".

Som sagt er min erfaring at hvor interessante samtaler man kan ha med andre, handler oftere om interessefelt enn om utdannelse, siden et utdannelsesfelt som regel er temmelig snevert.
(Selv om jeg er enig i at dype filosofiske diskusjoner er det flest høyere utdannede som har interesse for, og ikke minst kunnskap om)

Og så må jeg bare si at jeg har deltatt i en del filosofiske fyllediskusjoner i min tid, og i ettertid er det veldig morsomt å se at dette ikke er noe annet enn kvasi-intellektuelt pretensiøst vrøvl!  :ler:

Anonymkode: 31c2b...372

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og min personlige erfaring er motsatt av din.

Jeg kjenner mange akademisk utdannede mennesker som knappest kan føre en intelligent samtale når de ikke er på jobb.  De er rett og slett for distré, eller så opplever de alt for mye alvor i sin jobb, og vil ha ukompliserte samtaler på fritiden (leger i særdeleshet).
Og jeg kjenner like mange uutdannede som kan ha dype samtale innenfor sitt interessefelt, som jeg kjenner de som ikke kan det.

Jeg er, som jeg skrev, akademisk utdannet.  Jeg er også musikknerd, og korpsnerd mer spesifikt.
Det er en temmelig sær interesse, og det finnes knapt andre akademisk utdannede jeg kan dele min interesse med.  Men til gjengjeld er det mange med lavere utdannelse som jeg kan ha som gode samtalepartnere.

En venninne av meg jobber i et akademisk miljø, og har en sterk interesse for foto (jeg kaller aldri andre for nerder, selv om jeg kan omtale meg selv som det), men hun kan aldri ha en interessant samtale om sin interesse med sine kolleger.  De aner ikke hva hun snakker om, annet enn at "det bildet var pent".

Som sagt er min erfaring at hvor interessante samtaler man kan ha med andre, handler oftere om interessefelt enn om utdannelse, siden et utdannelsesfelt som regel er temmelig snevert.
(Selv om jeg er enig i at dype filosofiske diskusjoner er det flest høyere utdannede som har interesse for, og ikke minst kunnskap om)

Og så må jeg bare si at jeg har deltatt i en del filosofiske fyllediskusjoner i min tid, og i ettertid er det veldig morsomt å se at dette ikke er noe annet enn kvasi-intellektuelt pretensiøst vrøvl!  :ler:

Anonymkode: 31c2b...372

Bra innlegg. Jeg kjenner flere med prestisjetung utdanning, hvor to av disse er alt annet enn intelligente. Hun ene hadde trodd deg om du sa at giraffer er blå. Dype og givende diskusjoner med de? Nei.

Pretensiøse mennesker som har seilet gjennom livet og automatisk tror at den og den utdanningen gjør deg til et smartere og dypere menneske holder jeg meg unna.

Jeg jobber innenfor helse, og har barn med en pragmatisk akademiker. Vi er totalt forskjellig, og det er det som gjør at vi utfyller hverandre perfekt. Vi har interessante diskusjoner og har mye å lære hverandre. Takk Gud for at han hadde evnen til å gi totalt blanke i min lavstatus utdannelse, og heller så meg. 

Anonymkode: 27c73...2bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2016 den 20.42, AnonymBruker skrev:

"Jeg tenker på en annen og mer reflektert måte som jeg mener at kun mennesker som har studert lenge gjør".

Du virker ikke særlig reflektert med et slikt utsagn. 

 

Anonymkode: e0bd0...528

Helt enig. Ikke så attraktivt med fattige evige studenter heller. 

Anonymkode: d67f0...f4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt utdannende folk er uattraktive

Anonymkode: 8c7d6...b81

Mm, skikkelig. Spesielt de høye herrene i håndsydd dresser og skinnsko med sinnsyke årslønner. Totalt turnoff. Eller damene da! Hallo, har du sett de grusomme business-skjørtene? Noen av de ser jo nesten ut som Jackie O. Pyton. Perfekt på håret, classy sminket. Ufyselig. I tillegg, og dette må jo være det verste; noen av dem er direkte hyggelige. Menneskerettighetsorienterte, politisk engasjerte opplyste mennesker som klarer å analysere våre omgivelser og tiden vi lever i på dyptgripende og innsiktsfulle måter. Æsj. 

Enig med deg, sånne folk ass. Gjøkke meg spessielt klam i hakket, for å sire sånn! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2016 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Stresser ikke med å finne meg dame, forstår ikke trangen til å være i et forhold. Om jeg ender opp i et forhold så er det dagen jeg møter en veldig bra jente og bryr meg om at hun trives med det hun gjør og er lykkelig. Har ingeniørutdanning selv.

Streber ikke etter kakselivet, har nok penger så det holder. 

Anonymkode: a2fd0...3e5

Men du liker å kakse litt?

Anonymkode: 95623...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2017 den 19.37, AnonymBruker skrev:

Forstår egentlig ikke problemet. Er det så rart at høyerestående og pengesterke folk ofte søker likesinnede? Skal vi begynne å date dere uten utdanning som er arbeidsløs eller ufør for å ikke såre dere eller? Blir jo litt rart, begynner jo å lure på om noen konstant går etter de med mer penger enn seg selv, hva vil dere - bli forsørget? Hva er galt med andre som er som dere selv? Snakker jo som om vi nærmest vil utslette dere, men at dere blir avslått må dere da tåle.

Anonymkode: da473...5bb

Dette innlegget var i alle fall smekkfullt av generaliseringer. "Dere uten utdanning som er arbeidsløs eller ufør", som alle mennesker uten høyere utdannelse er arbeidsledige eller uføre - og som alle arbeidsledige eller uføre er like, for den saks skyld. At mennesker med lav utdannelse har lite penger, mennesker med høyere utdannelse alltid god råd, og det som vekker interessen på tross av forskjeller er et behov for å bli forsørget..

Synes også "andre som er som dere selv" er en nedlatende formulering, virker som om du ser på mennesker uten fullført høyere utdannelse som en egen gruppe som du ikke nedlater deg til å snakke med. 

Anonymkode: fc734...ce8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/24/2017 den 19.10, Arcturus skrev:

Min opplevelse før og etter universitetet er litt som å ha fått åpnet alle dører på vidt gap. Usikkerheten er borte. Jeg lurer på mye, kanskje mer enn før, men verktøyet fra høyere utdanning gir meg frihet til å vurdere ting selvstendig.

Dette forklarer en del for min del. Jeg var nysgjerrig på naturvitenskap, filosofi osv allerede som tenåring, og leste meg opp på psykologi, religion osv på ungdomsskolen og vgs. For min del ville ikke en høyere utdanning vært en magisk transformasjon, det ville bare vært å slå ned mer vage tanker i mer konkrete definisjoner og metodiske fremgangsmåter. Men kunnskap og evne til selvstendig tanke, logikk, vurdere fra flere perspektiv og den slags er der fra før av. Dvs, det ville ikke vært en transformasjon, det ville vært en påbygging. 

Anonymkode: bfe78...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forklarer en del for min del. Jeg var nysgjerrig på naturvitenskap, filosofi osv allerede som tenåring, og leste meg opp på psykologi, religion osv på ungdomsskolen og vgs. For min del ville ikke en høyere utdanning vært en magisk transformasjon, det ville bare vært å slå ned mer vage tanker i mer konkrete definisjoner og metodiske fremgangsmåter. Men kunnskap og evne til selvstendig tanke, logikk, vurdere fra flere perspektiv og den slags er der fra før av. Dvs, det ville ikke vært en transformasjon, det ville vært en påbygging. 

Anonymkode: bfe78...229

Det er akkurat her jeg tror du tar litt feil, og det bygger på klassisk hubris. 

Tro meg, jeg trodde også jeg kunne alt, skjønte alt. Alt jeg ikke foreløpig visste kunne jeg da vel ta på sparket! Vel, not so much når det kommer til stykket. Det er enkelte ting man ikke klarer å lese seg til. Det som oftest skjer når man er ihuga hjemmeleser av filosofi og vitenskap er at man bare får med seg godbitene. Man utvikler et seriøs bias som understøttes av ideene om at man har knukket kodene. I realiteten er seriøs vitenskap tuftet på ekstraordinært tørr metodikk. De store navnene har alle vært dyktige metodikere. Det er ubehagelig å gå gjennom sure metodekurs, pugge både matte og utregninger på ulike nivåer i akademia, men det er nødvendig. Kritikken din vil ha for store hull og mangler. Du kan tro du skjønner teksten, men uten å ha innsikt i metoden som ligger under vil du aldri innse helt svakhetene. 

En sunn interesse i akademia gratulerer jeg deg med. Stå på. Men, det hverken kan eller vil kunne erstatte hardt arbeid på et universitet i møte med andre akademikere som løpende vurderer deg kritisk. Dette er her det Selvlærte faller sammen som et korthus. Akademisk metode er i seg selv snakk om peer review. Når man skjønner det konseptet kan man heller ei snakke om å være autodidakt. 

Det er, kort fortalt, ingenting som erstatter utdanning. For å løst sitere Neil DeGrasse: Det er verdens mest effektive apparat i søken etter sannhet, uslåelig av alt annet. Peer reviews av hypoteser og data. 

Jeg tror du ville opplevd døråpner-følelsen i spesielt stor grad fordi du antakeligvis, mest sannsynlig, har en hel rekke biaser du sikkert ikke er klar over at du har engang. 

Endret av Arcturus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
15 minutter siden, Arcturus skrev:

Det er akkurat her jeg tror du tar litt feil, og det bygger på klassisk hubris. 

Kan jeg spørre hvilken utdanning du sitter på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Froning skrev:

Kan jeg spørre hvilken utdanning du sitter på? 

Helst ikke. Men det er ca 10 år langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
Akkurat nå, Arcturus skrev:

Helst ikke. Men det er ca 10 år langt. 

Sitter du på mye generell livserfaring utenom studentlivet og metodisk grubling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Froning skrev:

Sitter du på mye generell livserfaring utenom studentlivet og metodisk grubling?

En god del, ja. Jeg har bodd på steder med dyp fattigdom, sett enorme ødeleggelser. Opplevd død og fordervelse, kriminalitet og bevitnet personlige skjebner som har gått enten i graven eller i fengsel. Poenget ditt (selv om persondebatt er forbudt etter forumreglene) er vel kanskje at livets harde skole er vel så viktig som akademia? Min erfaring, og jeg har vært med på mye rart, er at det ikke kan sammenliknes. Kunnskap har en livsendrendrende kraft som ingen kjip eller smart street value klarer å konkurrere mot. Å være et reflektert og erfaringsrikt robust menneske handler gjerne om å leve livet uten paddede hjørner og takle de utfordringene du møter på en god måte. Det er ingen motsetning mellom akademisk utdannelse og det å være et robust individ. Snarere tvert imot. 

Mulig det var det du tenkte på, mulig det var feil. Men, la oss holde person ute av debatten. Det er ikke så gøy for andre å lese. Dette blir mitt siste svar på personspørsmål. Ber om at det respekteres. 

Endret av Arcturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Froning
15 minutter siden, Arcturus skrev:

Dette blir mitt siste svar på personspørsmål. Ber om at det respekteres. 

Det skal respekteres!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på mennesker uten utdannelse, men samtidig må man erkjenne at partnervalg er et egoistisk valg. Man velger ikke partner for å være grei og inkluderende, man velger den man føler man kommer best overens med. Noen er mer åpne, tolerante og kommer overens med mange, og har derfor gjerne større variasjon i hvem de blir kjærester med, mens andre er mer lukkede og velger partnere som er veldig like dem selv. Men alle har en grense for hvem de vil bli sammen med. Det er heller ingen menneskerett å være attraktiv - det handler som regel litt om flaks (medfødte trekk, oppvekst) og om innsats (å ha gjort spennende ting som tiltrekker andres oppmerksomhet).

Jeg har høy utdannelse selv og det samme har min samboer. Jeg har tidligere vært sammen med en som hadde håndverkerutdannelse, og selv om det var en flott fyr, så følte jeg meg understimulert. Mange av de tingene jeg var interessert i, kunne jeg ikke prate med ham om, fordi vi hadde så ulik referanseramme. Derfor valgte jeg bevisst å date noen som hadde universitetsutdannelse neste gang, og innenfor et felt som ikke var så ulikt mitt eget. Det var befriende å endelig kunne dele refleksjoner og snakke samme språk, lære hverandre ting og stimulere hverandre. Man skal tross alt være et tett fellesskap som par, og ha noe som binder en sammen også etter at den mest stormende forelskelsen har roet seg.

Det handler forsåvidt ikke bare om utdannelse i seg selv, en som har utdannelse i kunsthistorie vil ikke nødvendigvis føle noe stort fellesskap med en tannlege, bare fordi de begge har mastergrad. Det handler vel så mye om interessefelt. Og ja, man kan være superinteressert i f.eks. kunsthistorie selv om man knapt har videregående, men det er sjelden. En sterk interesse går som regel hånd i hånd med utdannelsesambisjoner. Om man brenner for noe, er man også nysgjerrig på fagmiljøet, og i tillegg vil man opparbeide seg kompetanse og offisielle kvalifikasjoner for å kunne arbeide med faget selv. Utdannelse er den naturlige veien å gå der for de fleste. Det er også tiltrekkende hos en partner at h*n har evnen til å gjennomføre et langvarig prosjekt som et høyere studie er, skape noe eget (f.eks. en masteroppgave) og utvikle seg. Høyere utdannelse er ikke den eneste indikatoren på slike kvaliteter, men det gir en veldig konkret pekepinn.

Anonymkode: 477cb...a8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...