Gå til innhold

Voksne barn på ferie "hjemme" - uten bil...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå som du har delt din labre begeistring for dette, ville jeg holdt munn (og håpet på at han innser hvor ubeleilig det er en gang når dere vil gjøre noe og ikke kan).

Krangler du noe mer nå blir det bare drama og du blir sett på som en vanskelig bitch. Pick your fights :)

Siden de reiser igjen om kort tid, er det ikke verdt oppstyret. Jeg ser dette fra hans side også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkel løsning på dette: 

1. Legg bilnøklene i veska

2. Når de spør etter bilnøkkelen sier du "Nei, beklager, men jeg vet ikke om jeg trenger den selv ikveld eller ikke, så dere må nok klare dere med fars bil" :) 

3. Når far spør hvorfor du er vanskelig (etter hans mening) så svarer du bare at du liker friheten med bil og førerkort, og nettopp muligheten til å kunne kjøre et sted, hvis du skulle ønske det. 

Blir far sur for dette, så er det han som er tåpelig. 

Anonymkode: e64ef...67a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tibbie skrev:

Nå som du har delt din labre begeistring for dette, ville jeg holdt munn (og håpet på at han innser hvor ubeleilig det er en gang når dere vil gjøre noe og ikke kan).

Krangler du noe mer nå blir det bare drama og du blir sett på som en vanskelig bitch. Pick your fights :)

Siden de reiser igjen om kort tid, er det ikke verdt oppstyret. Jeg ser dette fra hans side også.

Helt uenig! Ville ha sagt at han gjør som han vil med sin bil, men at du ønsker å ha din bil til disposisjon når det passer for deg.  Da må de dele på hans bil når de skal av gårde. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det en selvfølge at barna får bruke bilen i det hele tatt? Jeg er 23 og hjemme på ferie. Jeg må ta buss selvom begge bilene til foreldrene mine står parkert fordi de ikke ønsker å låne dem bort 

Anonymkode: 4c628...54a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er er overdramatisering. Legg nøklene i vesken din. Til barna sier du at du trenger bilen din selv så det passer ikke å låne ut nå. Og de får samarbeide om å dele på fars bil. Til far sier du at det er din bil og du disponerer den som du vil, så kan han bestemme over sin bil og låne ut som han vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det en selvfølge at barna får bruke bilen i det hele tatt? Jeg er 23 og hjemme på ferie. Jeg må ta buss selvom begge bilene til foreldrene mine står parkert fordi de ikke ønsker å låne dem bort 

Anonymkode: 4c628...54a

Eh, det er vanvittig og ihvertfall ikke normalt. Jeg har faktisk tilbydd min bil til mine småsøsken i alle år også, når de har vært i hjembygda på ferie. Finnes en mellomting, mine barn vil alltid få låne min bil så lenge jeg ikke bruker den selv. 

Anonymkode: e64ef...67a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her,

Den ene bilen er min, ja. Så du har rett i at jeg ikke behøver å låne den ut. Spørsmålet mitt i HI var egentlig hvordan andre løser dette med studenter som er hjemme på ferie og som stadig har behov for å bruke bil - fordi far her mener at vi skal la dem bruke bilene fritt når de er hjemme.

Anonymkode: 79f38...52f

Foreldrene våre bor på landet. Det er dårlig kollektivtilbud ved nærmeste busstopp, men et noe bedre rutetilbud hhv 3 og 6 km unna. Vi ble kjørt og hentet til/fra busstoppet. I distriktet er det ofte uhensiktsmessig å ta buss hvis en skal andre steder enn til/fra sentrum. De var behjelpelige med kjøring om det passet, om det ikke passet å låne bort en av bilene.

Det har aldri vært snakk om at foreldrene ikke har rett til friheten med å disponere bil, og sitter hjemme i feriene fordi voksne barn har førsterett på alle goder i hjemmet de har flyttet fra.

At kjæresten din forventer dette av deg er bare frekt. Her er det snakk om unge voksne som må forholde seg til at 2 biler på 4 voksne betyr samtidighetskonflikter, og at bilenes eiere har forrang og bestemmer over bilene, så å låne er bonus.

Anonymkode: fb75b...dc8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er faktisk litt imponert over at noen har kommet på, å tenke tanken, at fars kjærestes bil, skal kunne brukes av hans barn. Hadde der vært samboere, så kanskje, men når du bare er kjæreste? Synes det høres en smule frekt ut.

Kan si det slik, jeg hadde aldri lånt ut bilen min i dette tilfellet. Min bil=min frihet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, det er vanvittig og ihvertfall ikke normalt. Jeg har faktisk tilbydd min bil til mine småsøsken i alle år også, når de har vært i hjembygda på ferie. Finnes en mellomting, mine barn vil alltid få låne min bil så lenge jeg ikke bruker den selv. 

Anonymkode: e64ef...67a

De fleste ligger vel et sted mellom ytterpunktene, men poenget er at det er legitimt å si nei. Ingen har krav på å låne en bil de ikke betaler penger for, ikke av sine biologiske foreldre, og i hvert fall ikke fra dama til pappa, som ikke en gang har fast adresse der. Selv betaler jeg ganske mye i året for å ha en egen bil, men reiser kollektivt til jobb likevel, for å spare km, forsikring, drivstoff og bompenger, så da hadde jeg sett det som utrolig frekt dersom noen andre skulle slite ut bilen min for komforens skyld, når de kunne tatt bussen. Betaler ungdommene alt dette koster TS?

Det var selvsagt dumt å TS å si ja i starten, men det er aldri for seint å si nei. 

Anonymkode: eac39...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste ligger vel et sted mellom ytterpunktene, men poenget er at det er legitimt å si nei. Ingen har krav på å låne en bil de ikke betaler penger for, ikke av sine biologiske foreldre, og i hvert fall ikke fra dama til pappa, som ikke en gang har fast adresse der. Selv betaler jeg ganske mye i året for å ha en egen bil, men reiser kollektivt til jobb likevel, for å spare km, forsikring, drivstoff og bompenger, så da hadde jeg sett det som utrolig frekt dersom noen andre skulle slite ut bilen min for komforens skyld, når de kunne tatt bussen. Betaler ungdommene alt dette koster TS?

Det var selvsagt dumt å TS å si ja i starten, men det er aldri for seint å si nei. 

Anonymkode: eac39...482

My point exactly.

Anonymkode: e64ef...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er hjemme får jeg låne bilen så lenge det ikke kommer i veien for foreldrene mine sine planer. Kunne aldri falt meg inn å bli sur for å ikke få låne bilen om de trengte den selv.. For å bevare husfreden her ville jeg lånt bort bilen når det passet, og sagt nei om du faktisk skal bruke den selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strekker meg langt for at ungdommene skal ha det bra når de er hjemme, å låne ut bilen er en selvfølge... Men jeg er jo mor/svigermor da, er sikkert lettere å strekke seg lengre da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pås skrev:

Jeg strekker meg langt for at ungdommene skal ha det bra når de er hjemme, å låne ut bilen er en selvfølge... Men jeg er jo mor/svigermor da, er sikkert lettere å strekke seg lengre da!

Men å låne den ut når det er uproblematisk å ta bussen hvis du selv trenger bilen? Hvorfor har de det ikke bra om de ikke har bil. Jeg bodde i flere år uten bil før jeg kjøpte meg en ifjor. Jeg klarte meg uten. Jeg ble hverken isolert eller hadde det jævlig av den grunn. Kollektivtransport er til for å brukes.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tibbie skrev:

Nå som du har delt din labre begeistring for dette, ville jeg holdt munn (og håpet på at han innser hvor ubeleilig det er en gang når dere vil gjøre noe og ikke kan).

Krangler du noe mer nå blir det bare drama og du blir sett på som en vanskelig bitch. Pick your fights :)

Siden de reiser igjen om kort tid, er det ikke verdt oppstyret. Jeg ser dette fra hans side også.

Men det er ikke ts dine barn. Hun bor ikke der engang. Er uhørt av både faren og drittungene hans å ta det for gitt at de skal låne bilen til pappas kjæreste. Ja jeg kaller de drittunger for det er ikke mye voksent å forvente man skal få servert alt på sølvfat av foreldrene når de kommer hjem på ferie eller bli sur fordi de ikke får låne bil til enhver tid

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 23. juli 2016 at 14.47, AnonymBruker skrev:

TS her,

Barna er 23 og 20. 

Utfordringen er jo nettopp at både far og studenter forventes at bilene fritt skal kunne disponeres. Far setter glatt alle sine behov til side på kvelds- og helgetid, og han mener at jeg er vanskelig når jeg ikke gjør det samme. 

Men godt å se at jeg ikke nødvendigvis er ei skikkelig hurpe om jeg mener at de må tenke litt annerledes😊

Anonymkode: 79f38...52f

Hva med å endre forsikringene, slik at kun fører over 25 år kan kjøre bilen din.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Liten digresjon: Nå er det vel flere selskap som har grense på 23år. Og skulle 20åringen kjøre bil med begrensning så er det ikke slik at man står uten forsikring dersom noe skulle skje, hvor har du det fra? Man risikerer avkortning på erstatning, som så klart er sure penger, men så lenge forsikringen er betalt for så er bilen også forsikret uansett hvem som kjører den.

Anonymkode: c4fe3...ed4

 

Anonymkode: bd231...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil koster penger i drift og vedlikehold, jeg hadde ikke lånt den ut så barna kunne farte som de ville mens de er hjemme, mens jeg selv måtte sitte hjemme og sture. Hvis ts finner ut på kveldstid at hun trenger noe på butikken, ønsker å besøke eller hjelpe en veninne, vil dra ut SV huset så får hun jo ikke gjort det hvis noen har lånt bilen. Hvis de kan dele på far sin bil så bør alle ha sine behov dekt. Foreldre her som sitter å sier at de strekker seg langt for å tilfredstille barn og at det er en selvfølge at de bare kan ta en bil er jo bare dumsnille! Dessuten er det ikke ts sitt ansvar når hun ikke engang er samboer med mannen. Hva om hun vil hjem en tur da? Her var det mye korka folk...

Anonymkode: 968a3...a2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke akseptert dette, om jeg var faren eller TS.  Har man ikke bil, så tar man buss eller avtaler/spleiser med andre.  Så er man jo kjempeheldig når far eller kjæreste tilbyr dem å låne bil, og takknemlig!  For det er dette det dreier seg om, å ikke ta som en selvfølge. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...