Gå til innhold

Uføretrygd og blogging.


Gjest MafiaBoSS

Anbefalte innlegg

Gjest ISeeYouCreep
4 timer siden, Lovelulu skrev:

Å er det sånn det er?..Det er nok i ditt hode det. Det er nok ingen som har uføretrygd som får sosialstøtte itillegg, heller ikke de som er i full jobb. Skulle det være sånn er det nok ikke for at en har brukt for mye penger, men at det er kommet noe uforesett som de anser som meget viktig i veien. Sosialen har normer å gå etter, og tro du ikke de gir ut penger i hytt og pine. Eller gjør de det der du bor og du bare mottar og mottar?.....

Jeg kjenner flere som er ufør, og har uføre i familien. 
Ei er fæl til å tigge til seg ekstra goder. Alt fra kommunalbolig til handicap bevis til bil, bare for å spare på bom! De smører det på tykt for å utnytte systemet. Er det rettferdig? Nei. Ikke når de egentlig klarer seg på uføretrygd alene, men de må bare ha mer. 
De kan få hjelp fra sosialen. De ber om penger og goder der de kan, selv om at det ikke er nødvendig også. 
De får også akutt hjelp til mat, hvis kontoen er tom og de er ufør. Det får de på aap også. De sier de har fått uforutsette regninger, men sannheten er; de har sløset bort pengene. Så lenge du er under en viss grense så får du hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Ole Brumm skrev:

Jeg kjenner flere som er ufør, og har uføre i familien. 
Ei er fæl til å tigge til seg ekstra goder. Alt fra kommunalbolig til handicap bevis til bil, bare for å spare på bom! De smører det på tykt for å utnytte systemet. Er det rettferdig? Nei. Ikke når de egentlig klarer seg på uføretrygd alene, men de må bare ha mer. 
De kan få hjelp fra sosialen. De ber om penger og goder der de kan, selv om at det ikke er nødvendig også. 
De får også akutt hjelp til mat, hvis kontoen er tom og de er ufør. Det får de på aap også. De sier de har fått uforutsette regninger, men sannheten er; de har sløset bort pengene. Så lenge du er under en viss grense så får du hjelp. 

Jeg kjenner ikke disse menneskene, så det vet jeg ingenting om. Men uansett har ikke dette noe med uføretrygd å gjøre. Om du har uføretrygd eller er i arbeid, kan en motta sosialstønad ved spesielle behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
24 minutter siden, Lovelulu skrev:

Jeg kjenner ikke disse menneskene, så det vet jeg ingenting om. Men uansett har ikke dette noe med uføretrygd å gjøre. Om du har uføretrygd eller er i arbeid, kan en motta sosialstønad ved spesielle behov.

Det som er poenget mitt. Om ufør mottar sosialstønad så bryr ikke folk seg. Så lenge personen ikke kaster bort pengene på dritt og unødvendige ting, for så å syte og klage, trygle og be om MER penger mot slutten av måneden. det er disse folkene folk ikke liker, det er disse folkene andre blir provosert av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ole Brumm skrev:

Det som er poenget mitt. Om ufør mottar sosialstønad så bryr ikke folk seg. Så lenge personen ikke kaster bort pengene på dritt og unødvendige ting, for så å syte og klage, trygle og be om MER penger mot slutten av måneden. det er disse folkene folk ikke liker, det er disse folkene andre blir provosert av. 

Det gjelder jo personer som er i full jobb å sløser penger, for så å gå til sosialen for påfyll å det da ikke bare uføre! Jeg tror ikke det er slik det fungerer heller, så lett er det ikke å få sosialstønad. Jeg har ikke sosialstønad så kan ikke med sikkerhet si det, men tror ikke systemet er så lett som du vil ha det til her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Et øyeblikk siden, Lovelulu skrev:

Det gjelder jo personer som er i full jobb å sløser penger, for så å gå til sosialen for påfyll å det da ikke bare uføre! Jeg tror ikke det er slik det fungerer heller, så lett er det ikke å få sosialstønad. Jeg har ikke sosialstønad så kan ikke med sikkerhet si det, men tror ikke systemet er så lett som du vil ha det til her.

Nå er temaet uføre her, så går ikke innpå hva de som jobber har rett på. Men, de har også rett på sosialstønad.
Nødlån er nødlån, det er siste utvei. Mange løper rett til NAV, i stedet for å finne ut hvordan de skal klare å skaffe penger selv. For eksempel ved å utføre småjobber, selge verdisaker, spørre venner og familie om lån. 
Men, når alle mulighetene er prøvd og failet, da kan de få nødlån hos NAV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ole Brumm skrev:

Nå er temaet uføre her, så går ikke innpå hva de som jobber har rett på. Men, de har også rett på sosialstønad.
Nødlån er nødlån, det er siste utvei. Mange løper rett til NAV, i stedet for å finne ut hvordan de skal klare å skaffe penger selv. For eksempel ved å utføre småjobber, selge verdisaker, spørre venner og familie om lån. 
Men, når alle mulighetene er prøvd og failet, da kan de få nødlån hos NAV. 

Godt mulig. Jeg har aldri måttet benytte meg av noe av dette, så skal ikke uttale meg om hva enkelte gjør og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MafiaBoSS
2 timer siden, Honey Dew skrev:

Jeg skled visst litt utpå sidelinjen der, men så lenge man tjener godt nok på bloggingen, har du rett, da får man ikke sosialhjelp

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, ja svare på moderering er fy fy. :) Finner ikke igjen den andre tråden, den er vel slettet eller skjult, men må bare si at du har noen nyyyydelige dyr! Spesielt den hvite pusen, men hele gjengen er helt nyyyyydelige! :rodmer: 

Ang blogging og ufør ser jeg ikke noe galt i det så lenge man melder fra om eventuelle inntekter. Noe må man jo drive med selv om man er ufør og har man energi til blogging, så hvorfor ikke? Mange uføre er jo såpass dårlige at de ikke orker noe og blir slitne bare av å stå opp pga sykdom med utmattelse, men det er jo mange grunner til uførhet, man trenger ikke være syk på den måten for å bli ufør. 

Endret av Salka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Salka skrev:

Hoho, ja svare på moderering er fy fy. :) Finner ikke igjen den andre tråden, den er vel slettet eller skjult, men må bare si at du har noen nyyyydelige dyr! Spesielt den hvite pusen, men hele gjengen er helt nyyyyydelige! :rodmer: 

Ang blogging og ufør ser jeg ikke noe galt i det så lenge man melder fra om enkelte inntekter. Noe må man jo drive med selv om man er ufør og har man energi til blogging, så hvorfor ikke? Mange uføre er jo såpass dårlige at de ikke orker noe og blir slitne bare av å stå opp pga sykdom med utmattelse, men det er jo mange grunner til uførhet, man trenger ikke være syk på den måten for å bli ufør. 

Det er mange grunner til at en blir ufør. Det er det ingen tvil om. Ja dyrene er nydelige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for kommentarer rettet mot modereringen, og brukerdebatt

-Pavilion, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Evilposelos skrev:

Jeg har uføre, jo det stemmer. Etter 60.000 blir det trukket av ytelsen man får. 

 

18 timer siden, medeus skrev:

Det er riktig at grensen går ved 60.000,- Klikk dere inn på lenken under, så finner dere svar på det meste og kan avslutte en diskusjon som ikke hører hjemme i "Rampelyset".

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd

 

Hvorfor driver dere med feilinfo? Og hvordan kan du medeus legge ved link til kilde uten egentlig å sjekke hva reglene sier? Kilden din bekrefter jo at det er feil. 

Regelen er at man kan tjene 0,4G før man blir trukket. Pdd kr. 37030,4 

Det finnes en unntaksregel, som gjelder for de som hadde uføretrygd før 1.januar 2015. De har overgangsregler, som gjør at de frem til 1.januar 2019 kan tjene inntil 60000 før de blir trukket. Legg merke til at dette er overgangsregler, siden reglene faktisk nå er 0,4G. 

Kilde: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MafiaBoSS
20 minutter siden, FrkHumle skrev:

 

Hvorfor driver dere med feilinfo? Og hvordan kan du medeus legge ved link til kilde uten egentlig å sjekke hva reglene sier? Kilden din bekrefter jo at det er feil. 

Regelen er at man kan tjene 0,4G før man blir trukket. Pdd kr. 37030,4 

Det finnes en unntaksregel, som gjelder for de som hadde uføretrygd før 1.januar 2015. De har overgangsregler, som gjør at de frem til 1.januar 2019 kan tjene inntil 60000 før de blir trukket. Legg merke til at dette er overgangsregler, siden reglene faktisk nå er 0,4G. 

Kilde: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd

Har man andre ytelseved siden av. Så blir og beløpet nedjustert forr hvor mye man kan tjene utenom 100 %. Prøvde og si det var feil jeg og. Men fikk alle på nakken.  Og det er flere ting som er med i utregningen om hvor  høy inntekten blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MafiaBoSS
16 minutter siden, MXB skrev:

Er det en spesiell blogg det siktes til her eller?

Nei. Det er de bloggene som går på trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MXB skrev:

Er det en spesiell blogg det siktes til her eller?

Nei innlegget er generelt.:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest medeus
1 time siden, FrkHumle skrev:

 

Hvorfor driver dere med feilinfo? Og hvordan kan du medeus legge ved link til kilde uten egentlig å sjekke hva reglene sier? Kilden din bekrefter jo at det er feil. 

Regelen er at man kan tjene 0,4G før man blir trukket. Pdd kr. 37030,4 

Det finnes en unntaksregel, som gjelder for de som hadde uføretrygd før 1.januar 2015. De har overgangsregler, som gjør at de frem til 1.januar 2019 kan tjene inntil 60000 før de blir trukket. Legg merke til at dette er overgangsregler, siden reglene faktisk nå er 0,4G. 

Kilde: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd

 :) Det var da voldsomt til reaksjon! Meningen var jo at de som diskuterte høyest i tråden selv kunne klikke seg inn på sidene til NAV og lese. Meningen var god og det var slett ikke i mine tanker at det skulle oppfattes som feilinfo.

Den regelen du fremhever gjelder de som har fått innvilget uføretrygd etter 1/1-2015. For de andre gjelder 60.000,- fram til 1/1-2019. Bloggeren det gjelder har sikkert oversikt over hva som gjelder.

Endret av medeus
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, medeus skrev:

 :) Det var da voldsomt til reaksjon! Meningen var jo at de som diskuterte høyest i tråden selv kunne klikke seg inn på sidene til NAV og lese. Meningen var god og det var slett ikke i mine tanker at det skulle oppfattes som feilinfo.

Den regelen du fremhever gjelder de som har fått innvilget uføretrygd etter 1/1-2015. For de andre gjelder 60.000,- fram til 1/1-2019. Bloggeren det gjelder har sikkert oversikt over hva som gjelder henne.

Dette innlegget er ikke myntet på noen spesiell blogger, det er ment generellt :a034:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus
1 minutt siden, Lovelulu skrev:

Dette innlegget er ikke myntet på noen spesiell blogger, det er ment generellt :a034:

Hvorfor skrev du dette? Tråden handler jo om bloggere (generelt) med uføretrygd! Jeg nevnte ingen spesiell blogger, gjorde jeg det?

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...