Gå til innhold

Forslag til forskjellige viner til gave?


watchtower

Anbefalte innlegg

Min søster skal gifte seg om et par uker og jeg skal gi en kjempe fin vinboks som er gravert med navn og dato. I denne skal det ligge tre vinflasker. En for 1 bryllupsdag, en til 5:e, og en til 10:e. Tenkte kanskje en hvit, en rød, en mousserende? 

Har dere noen forslag på typer vin, som passer til korttidslagring og langtids? Skriv isåfall navn, årgang osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, watchtower skrev:

Min søster skal gifte seg om et par uker og jeg skal gi en kjempe fin vinboks som er gravert med navn og dato. I denne skal det ligge tre vinflasker. En for 1 bryllupsdag, en til 5:e, og en til 10:e. Tenkte kanskje en hvit, en rød, en mousserende? 

Har dere noen forslag på typer vin, som passer til korttidslagring og langtids? Skriv isåfall navn, årgang osv :)

Vinflasker som skal lagres i 5 år og i 10 år?

Anonymkode: f81a6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vinflasker som skal lagres i 5 år og i 10 år?

Anonymkode: f81a6...9a7

Ja, altså en flaske som skal åpnes etter 1 år, og en flaske som skal åpnes etter 5 år og en flaske etter 10 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok heller gitt noe (sterkere enn vin) som uansett holder seg i mange år, slik at de slipper  være avhengige av å holde vinen i en bestemt temperatur i opptil 10 år (kanskje vinen blir ødelagt om de ikke oppbevarer den i rett og jevn temperatur?)

Anonymkode: f81a6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, watchtower skrev:

Ja, altså en flaske som skal åpnes etter 1 år, og en flaske som skal åpnes etter 5 år og en flaske etter 10 år. 

Ok :)

Her er noen tips:

"

– Du kan lese på hylleforkanten om vinen er egnet for lagring, men det aller beste er å snakke med noen i butikken for å få råd, oppfordrer Lorentzen fra Vinmonopolet.

Wahls erfaring er at det alltid er minst en til stede på ethvert pol som kan gi deg ganske eksakt informasjon om antall år en vin kan lagres.

– Du må ikke nødvendigvis så høyt opp i pris for å finne god lagringsvin. Det finnes mange alternativer til rundt 200 kroner flasken, som kan bli veldig gode om ti eller 15 år, legger Lorentzen til.

Noen eksempler:

  • Italiensk Barolovin er laget av druesorten Nebbiolo. Den er ekstremt lagringsdyktig og kan gjerne lagres opp til 30 år.
  • I Rioja lages de typiske lagringsdyktige vinene Spania produserer. Den er lagringsdyktig på linje med Bordeaux, 15–20 år for de mest tradisjonelle.
  • Tyske Rieslinger er det en del av som er ment for å lagre. De har mye syre og høyt sukkerinnhold.

"

https://www.nrk.no/livsstil/slik-blir-billig-vin-dyr-argangsvin-1.12026993

 

Anonymkode: f81a6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok heller gitt noe (sterkere enn vin) som uansett holder seg i mange år, slik at de slipper  være avhengige av å holde vinen i en bestemt temperatur i opptil 10 år (kanskje vinen blir ødelagt om de ikke oppbevarer den i rett og jevn temperatur?)

Anonymkode: f81a6...9a7

Jeg har allerede bestemt meg for lagringsvin, og de kan helt fint lagre vinen. Så hva jeg helst er ute etter er typer og årganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :)

Her er noen tips:

"

– Du kan lese på hylleforkanten om vinen er egnet for lagring, men det aller beste er å snakke med noen i butikken for å få råd, oppfordrer Lorentzen fra Vinmonopolet.

Wahls erfaring er at det alltid er minst en til stede på ethvert pol som kan gi deg ganske eksakt informasjon om antall år en vin kan lagres.

– Du må ikke nødvendigvis så høyt opp i pris for å finne god lagringsvin. Det finnes mange alternativer til rundt 200 kroner flasken, som kan bli veldig gode om ti eller 15 år, legger Lorentzen til.

Noen eksempler:

  • Italiensk Barolovin er laget av druesorten Nebbiolo. Den er ekstremt lagringsdyktig og kan gjerne lagres opp til 30 år.
  • I Rioja lages de typiske lagringsdyktige vinene Spania produserer. Den er lagringsdyktig på linje med Bordeaux, 15–20 år for de mest tradisjonelle.
  • Tyske Rieslinger er det en del av som er ment for å lagre. De har mye syre og høyt sukkerinnhold.

"

https://www.nrk.no/livsstil/slik-blir-billig-vin-dyr-argangsvin-1.12026993

 

Anonymkode: f81a6...9a7

Tusen takk! :)

 

Hva med 1 års viner? Kan man bruke en vanlig flaske vin da?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sterkt Rioja Alta Gran Reserva 904 2005. Den KAN godt drikkes nå, men har absolutt godt av lagring i mange år fremover også. Ikke helt umulig å få tak i heller, og til å være en slik vin er den overraskende rimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, watchtower skrev:

Tusen takk! :)

 

Hva med 1 års viner? Kan man bruke en vanlig flaske vin da?

 

I artikkelen i linken sto det at kortidsviner må drikkes innen ett år ja :) 

Du får gode råd på Vinmonopolet, om du du spør der :)

Lykke til!

Anonymkode: f81a6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Citpensacola skrev:

Anbefaler sterkt Rioja Alta Gran Reserva 904 2005. Den KAN godt drikkes nå, men har absolutt godt av lagring i mange år fremover også. Ikke helt umulig å få tak i heller, og til å være en slik vin er den overraskende rimelig.

Hva slags vin er det? Og hvilket år synes du jeg burde velge den til? 1, 5 eller 10 isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Kva skjer når ein lagrar vin?

Vinar som kan lagrast, vil utvikle andre smakar og aromaer enn det dei har som unge. Ferske og fruktige aromaer vil kunne utviklast til aromaer av til dømes tørka frukt, sopp og skogbotn. Vinar som «gjev» lite og er «lukka», vil kunne utvikle meir opne og sjenerøse aromaer. Tanninrike vinar får ofte ein mjukare struktur.

Når skal vinen drikkast?

Tidspunktet for å opne lagra vin er avhengig av typen vin du har, og kor godt utvikla du liker at vinen er. Det kan ta frå tre til fem år, eller langt over 10 år for dei mest lagringsdyktige. Uansett er det spennande å lagre vin for å sjå (og smake!) korleis han utviklar seg med åra.

Lagringsdyktige vintypar

Nokre vinar er betre eigna til å lagrast enn andre. Dei har alle til felles at dei er konsentrerte og friske. «Lukka» vinar vil kunne trenge lagring for å få vist aromaene sine.

Rimelegare: Vinar frå Sørvest-Frankrike, Jura og Portugal, og vinar på druene Riesling og Chenin Blanc

Dyrare: Vinar frå Bordeaux, Burgund, Nord-Rhône, Barolo, Barbaresco, Vintage portvin, Chablis, Riesling trockenbeerenauslese, Sentralburgund, Champagne, Sauternes, Tokaji eller vintage portvin.

"

https://www.vinmonopolet.no/lagring

 

Anonymkode: f81a6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...