Gå til innhold

Lyst på hund men jobber turnus...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, tussi84 skrev:

Var egentlig ikke det jeg spurte etter. Jeg bare stiller spm i hvordan noen som er heltidsansatte har tid til en hund. For ifg hva mange mener så kan man jo da ikke ha hund hvis man er heltidsansatt fordi det blir for liten tid til hunden. Men mange har jo hund all like vel..

Selvfølgelig kan man ha hund og være heltidsansatt! De fleste jobber og hvis ingen av disse har kunnet ha hund, så har det vært mange eierløse hunder rundt omkring. Er ikke sikkert folk som ikke jobber tar bedre vare på hunden lell om de er hjemme hele dagene....Dessuten så skal jeg ikke jobbe natt hver dag og jeg har heller ikke sagt at jeg er heltidtidsansatt.

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å "fjern-adoptere" en hund?

Dersom Foreningen for Omplassering av Dyr (fod) eller Dyrebeskyttelsen (eventuelt andre lignende organisasjoner?) holder til p nærheten av der du bor / jobber.

Da kan du stikke innom der, når det passer deg. Gå tur med hunder, klappe masse på dem og sånn. Samtidig som du slipper å ha hund boende hjemme hos deg, samtidig som du er veldig mye borte fra den heile tiden...

Anonymkode: 87a22...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krigerunge

Nå har jeg ikke lest gjennom svarene dine i tråden, men jeg syns du skal snakke med moren din om dette siden hun kanskje må passe hunden en gang i blant når du har nattevakt. Selv om det ikke er så ofte så er det jo lurt å forberede moren din på det og legge en plan sammen med henne, slik at hunden ikke blir altfor ofte alene. Det hadde vært fælt om du gikk til anskaffelse av en hund og plutselig viser det seg at moren din ikke kan passe den så ofte likevel, og du må gå med dårlig samvittighet fordi hunden er mye alene.

En hund kan definitivt "trenes" til å være alene en del, men det avhenger mye av rasen også. Jeg har ikke peiling på de ulike rasene, så her må folk med god peiling gi deg råd. Noen hunder er mer "selvstendige" og ikke fullt så avhengige av menneskelig kontakt mens noen ikke takler å være alene så altfor lenge. Ta i betraktning ditt eget aktivitetsnivå også, ikke skaff deg en hund som krever enormt med mosjon om du jobber mye og ikke har ork til å ta den med på en fjelltur så og si hver dag.

Jeg jobber selv tredelt turnus og kunne ikke hatt en hund slik situasjonen er nå, men så har ikke jeg noen som kunne passet hunden heller. Når man har noen som kan passe den i ny og ne så blir saken automatisk litt annerledes. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. juli 2016 at 20.06, AnonymBruker skrev:

Ja, 12 timer vet jeg er for lenge. Hvordan gjør andre folk det med valper når de jobber 8 timer hver dag? Ja, har snakket med mine foreldre, de passer gjerne. Voksne hunder kan da vel gå overens med andre hunder? Men skjønner at man ikke får formet dem slik man ønsker.

Anonymkode: 8580f...161

Mannen i huset er lærer, så vi tok over valp i det skoleåret var slutt. Da hadde vi åtte uker på å få valpen husvant, husren og klar for å være hel arbeidsdag alene hjemme.

Her er hunden hjemme alene mellom 8 og 9 timer på hverdag. Det er lenge, men det går fordi en av oss står opp før fuglene fiser for å gi han en times tur på morgenen. Også prioriteres hundelufting når vi kommer hjem foran alt annet. Den som er først hjemme tar da hunden med på en halvtimes tur, også blir det en lengre tur igjen på kvelden. Hunden har også diverse "hjernetrim" å bryne seg på når han er alene hjemme.

Vi har valgt en forholdsvis stri hunderase, nemlig strihåret dachs (han har bare de søteste bartene!), og får ikke dn rasen nok trening fysisk og/eller psykisk, blir den helt umulig å ha med å gjøre. Vår lille fant begynner da å gjemme fjernkontroller og sko, hoppe opp i sofaen, stikke til seg kjeks fra fat midt på salongbordet etc...

Anonymkode: aba03...760

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 timer siden, tussi84 skrev:

Var egentlig ikke det jeg spurte etter. Jeg bare stiller spm i hvordan noen som er heltidsansatte har tid til en hund. For ifg hva mange mener så kan man jo da ikke ha hund hvis man er heltidsansatt fordi det blir for liten tid til hunden. Men mange har jo hund all like vel..

Du kan jo få noen til å ha den/gå tur(helst) et par timer når du jobber lenge? Jeg passer dyr for andre,så helt sikkert flere som vil det samme! Valper har jeg kjøpt i en ferietid,lært den renslighet og å være alene. Det er gjort i løpet av ca.to uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Warchild skrev:

Nå har jeg ikke lest gjennom svarene dine i tråden, men jeg syns du skal snakke med moren din om dette siden hun kanskje må passe hunden en gang i blant når du har nattevakt. Selv om det ikke er så ofte så er det jo lurt å forberede moren din på det og legge en plan sammen med henne, slik at hunden ikke blir altfor ofte alene. Det hadde vært fælt om du gikk til anskaffelse av en hund og plutselig viser det seg at moren din ikke kan passe den så ofte likevel, og du må gå med dårlig samvittighet fordi hunden er mye alene.

En hund kan definitivt "trenes" til å være alene en del, men det avhenger mye av rasen også. Jeg har ikke peiling på de ulike rasene, så her må folk med god peiling gi deg råd. Noen hunder er mer "selvstendige" og ikke fullt så avhengige av menneskelig kontakt mens noen ikke takler å være alene så altfor lenge. Ta i betraktning ditt eget aktivitetsnivå også, ikke skaff deg en hund som krever enormt med mosjon om du jobber mye og ikke har ork til å ta den med på en fjelltur så og si hver dag.

Jeg jobber selv tredelt turnus og kunne ikke hatt en hund slik situasjonen er nå, men så har ikke jeg noen som kunne passet hunden heller. Når man har noen som kan passe den i ny og ne så blir saken automatisk litt annerledes. :) 

Jeg har skrevet tidligere at dette er helt i orden for min mor. Hun er uføretrygded og derfor alltid hjemme. Mor og far reiser sjelden bort, men isåfall kan min søster eller annen famiie passe. Hadde selvfølgelig ikke kjøpt en hund uten å ha en skikkelig plan for hordan det skal gå😊 

Jeg er vokst opp med dyr og hatt samboer med dyr, så jeg er ikke helt blank😉 Skjønner veldig godt at jeg må kjøpe hund som passe meg og omvendt. Men jeg er ikke tvil om at jeg kunne gitt hunden et bra liv, i motsetning til mange andre som kanskje har full jobb, barn og en travel hverdag.

Anonymkode: 8580f...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23. juli 2016 at 11.56, tussi84 skrev:

Det kan jo ikke være noen som jobber fulltid som kan ha en hund visst. Hva gjør dere med hunden når den må være alene. Mange sier at 8 timer er maks grensen for at dn hund kan være alene, helst kortere. Men en fulltid stilling er jo 8 timer hver dag som regel. I tillegg til dette er det jo også å komme seg fram og tilbake til jobb. Så det går jo alt fra 8, 5 til 10 timer før man er hjemme igjen. Så hva gjør folk? Fordi jeg skjønner ikke hvordan tiden kan strekke til. Jeg vet om folk som har hund som går tur med hunden Før jobb, så blir de borte 9 til 10 t pga jobb, de lufter hunden med engang de er hjemme.. samt en gang før de legger seg. Hundene har det bra og lider ingen nød. 

Det er ikke uvanlig at man bruker hundepark til hunden dersom man har full jobb og lang reisevei i tid. Andre velger å knytte seg til en fast hundelufter. Da får hunden gått en times tur midt på dagen, og lekt litt med hundevennene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, NotNaomi skrev:

Du kan jo få noen til å ha den/gå tur(helst) et par timer når du jobber lenge? Jeg passer dyr for andre,så helt sikkert flere som vil det samme! Valper har jeg kjøpt i en ferietid,lært den renslighet og å være alene. Det er gjort i løpet av ca.to uker. 

Jeg jobber ikke lengre enn fok flest, kun på natt. Og da må den være hos min mor😊 Men ja, ikke dumt å.få.noen jeg kjemmer til å lufte den når jeg er på dag eller kveld😊

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosalie skrev:

Det er ikke uvanlig at man bruker hundepark til hunden dersom man har full jobb og lang reisevei i tid. Andre velger å knytte seg til en fast hundelufter. Da får hunden gått en times tur midt på dagen, og lekt litt med hundevennene sine.

Absolutt noe jeg skal tenke på😊

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ikke lengre enn fok flest, kun på natt. Og da må den være hos min mor😊 Men ja, ikke dumt å.få.noen jeg kjemmer til å lufte den når jeg er på dag eller kveld😊

Anonymkode: 8580f...161

Det går nok helt fint. Lykke til med den firbeinte :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta må jo være den beste tiden for hunden å være alene - hvertfall min :P han vil ned å legge seg i senga i 21-22 tiden og der ligger han og snorker til 08-10. Nå har både jeg og mannen 08-16 jobber og det er sjeldent noe problem å dra fra han på morningen fordi da er han fremdeles så trøtt. Er det noe vi MÅ på formiddag(fridager)/ettermiddagen tar vi han alltid med så lenge det lar seg gjøre men av og til må vi dra fra han og det er alltid grusomt fordi da er han helt våken og klar for lek og selskap. Bjeffer og hyler når vi går. Så jeg ser nesten på kveldsjobbing som værst. I hvertfall slik jeg kjenner min hund, men alle er vel ikke like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krigerunge
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet tidligere at dette er helt i orden for min mor. Hun er uføretrygded og derfor alltid hjemme. Mor og far reiser sjelden bort, men isåfall kan min søster eller annen famiie passe. Hadde selvfølgelig ikke kjøpt en hund uten å ha en skikkelig plan for hordan det skal gå😊 

Jeg er vokst opp med dyr og hatt samboer med dyr, så jeg er ikke helt blank😉 Skjønner veldig godt at jeg må kjøpe hund som passe meg og omvendt. Men jeg er ikke tvil om at jeg kunne gitt hunden et bra liv, i motsetning til mange andre som kanskje har full jobb, barn og en travel hverdag.

Anonymkode: 8580f...161

Det er jo veldig bra. Om utfordringene du ser er overkommelige så er det jo bare å kjøre på tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Warchild skrev:

Det er jo veldig bra. Om utfordringene du ser er overkommelige så er det jo bare å kjøre på tenker jeg.

Takk😊 Ja, tror jeg skal få til dette. Har bodd i en storby frem til nå uten familien min, så har vært uaktuelt frem til nå. Har frivellig luftet noen hunder, storkoser meg med det😊

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krigerunge
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk😊 Ja, tror jeg skal få til dette. Har bodd i en storby frem til nå uten familien min, så har vært uaktuelt frem til nå. Har frivellig luftet noen hunder, storkoser meg med det😊

Anonymkode: 8580f...161

Jobber du på et sykehjem? Kanskje du kunne fått moren din til å besøke deg på jobb med hunden en gang i blant når du har dagvakt eller kveldsvakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med hund. Men er det ikke mulig å ha en hundegård ute som hunden kan boltre seg på de vaktene du er lenge vekke? Selvfølgelig med tilgang til tak og mat/vann. Det går vel fint nå om sommeren?

Evt. om du f.eks kan alliere deg med naboer som kan låse huden inn og ut av hundegården etter x antall timer når du feks er på kveldsvakt. 

Men det kommer jo an på hunderasen. Huskyer f.eks kan jo være ute hele året....

Men jeg tror det skal gå fint for hunden å være alene på tidlig og senvakt. Det blir jo ca. likt antall timer og du kan jo gå en lengre tur med hunden før senvakt. Du har vel ikke så mange nattevakter, så du klarer sikkert å ordne deg med familie/naboer da :) Eller så kan du jo betale noen for å gå en sen kveldstur / tidlig morgentur med hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Warchild skrev:

Jobber du på et sykehjem? Kanskje du kunne fått moren din til å besøke deg på jobb med hunden en gang i blant når du har dagvakt eller kveldsvakt?

Nei, jobber på fødeavdelingen😕

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Krigerunge
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jobber på fødeavdelingen😕

Anonymkode: 8580f...161

Ikke ideelt med hund på besøk da altså. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Warchild skrev:

Ikke ideelt med hund på besøk da altså. :fnise: 

Hihi, kanskje ikke😁 

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel ikke hvor lenge en hund klarer å være alene hjemme, men hvor lenge det er greit for hunden å være alene.

Mange har kommet fram til at 8 -9 timer er greit. Og det er jo fordi vi har arbeidsdager som varer så lenge! I Sverige er det ikke lov å ha hunden alene uten at den luftes mer enn maks. 6 timer.

Hunder er det mest tilpassingsdyktige dyret vi har. Det er derfor de har levd tett sammen med mennesker i 15 000 år, og jeg synes ikke det bør utnyttes mer enn nødvendig.

Til de som mener at hunder må kunen klare seg fulle arbeidsdager alene - hvis ikke kunne ingen hatt hund og det vill vært mange hjemløse hunder? Men hvis normen var at det ikke var vanlig å ha hund nettopp fordi man jobber fulltid og ikke har muligheten til å få den luftet, så ville det vel heller ikke vært avlet frem så mange hunder.

10 - 12 tmer uten lufting er for lenge (og jeg håper det ikke er planen å ha den i bur i tillegg når den er alene...). Vi ser jo at hunder som er alene hjemme fulle arbeidsdager ikke nødvenigvis har atferdsproblmer pga at de er alene hjemme, men jeg er ganske så overbevist om at livskvaliteten til hunden hadde vært bedre dersom den ikke var så lenge alene hver dag.

Misforstå meg rett. Jeg tror ikke at hunder ikke kan være alene hjemme. Men det 8 - 9 timer er mye av døgnet. I tillegg har man kanskje aktiviteter på kvelden man må/ønsker å være med på en gang i blant. Og kanskje helger.

Hunder trives best med å ikke være alene, men 3 - 4 timer mener jeg ikke er noe problem. Så det gjelder å tilrettelegge så man har noen til å komme å passe/lufte hunden når man ikke har mulighet selv. Og i TS sitt tilfelle har hun jo det, så da er det jo ikke noe problem. Hunden skal jo ikke være alene i 10 - 12 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skrev også nylig i en annen tråd. Virker som de fleste hundeeiere her er hjemmeværende - og at hundene til oss som er "normalt arbeidende" lider.

Jeg VET det er mange hunder som er alene hjemme en hel arbeidsdag, og det går fort 8-10 timer.

MIN hund, som er en chihuahua er hjemme alene i 10 timer, da jeg jobber 10 timers natteskift. Den sover alene hjemme på natta. Jeg tipper også hundene til dere andre sover 10 timer om natten, uten at den kommer ut.

Min hund er aktiv hele dagen; med i stallen, på turer, fjellet, joggeturer, osv. Den får trent seg selv psykisk og fysisk, sånn at den er trett når kvelden kommer.

Så jeg ser ikke noe problem i at hunden er alene hjemme, såfremt den blir aktivisert ellers i døgnet.

Hva med alle dere hjemmeværende som bare går en tur i nabolaget eller slipper hunden ut i gården for å drite? Eller dere som kjøper en hund til fordi dere har dårlig samvittighet for at hunden deres er mye alene hjemme?

Ta dere sammen folkens - se på helheten i det å ha et hundehold, og ikke heng dere opp i hvor lenge hunden er alene hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...