Gå til innhold

Er jeg jøde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Insanomanical skrev:

Jeg er jøde og sier det.

Det tror jeg ikke noe på. Jeg kjenner mange jøder. 

Anonymkode: c4a59...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i statskirken, døpt, konfirmert og gift i statskirken, er protestant...

sier jeg er kristen, men sannheten er at jeg tror på Gud, men er mer i tvil om Jesus? At det på den tiden var lett å si at hei, jeg er Guds sønn....

Er jeg da jøde?

 

Anonymkode: 08999...bd9

Enten så er moren jøde, eller så konverterer man. Skal i hvert fall være noe der omkring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Enten så er moren jøde, eller så konverterer man. Skal i hvert fall være noe der omkring. 

Hvis faren er jøde og ikke moren da? Må moren være jøde?

 

Hva med om mormoren var jøde, men at mor konverterte til kristendom da hun traff sin drømmemann...

og så konverterte barnebarnet til jødedommen...

 

Anonymkode: 08999...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jødene tror jo også på Adam og Eva, og var ikke de jøder? Og hvis alle mennesker stammer fra Adam og Eva, og Eva var jøde, så vil jo alle hennes barn være jøder, fordi moren var jøde. Så egentlig er vi alle jøder? 

Anonymkode: 5ce5c...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jødene tror jo også på Adam og Eva, og var ikke de jøder? Og hvis alle mennesker stammer fra Adam og Eva, og Eva var jøde, så vil jo alle hennes barn være jøder, fordi moren var jøde. Så egentlig er vi alle jøder? 

Anonymkode: 5ce5c...10a

Nasjonen Israel oppsto iflg. deres egen religion/historie da Jakob sloss mot Guds engel og vant. Jakob var sønn av Abrahams sønn Isak, som Gud hadde bestemt skulle være stamfar til et stort folk bla bla bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Nasjonen Israel oppsto iflg. deres egen religion/historie da Jakob sloss mot Guds engel og vant. Jakob var sønn av Abrahams sønn Isak, som Gud hadde bestemt skulle være stamfar til et stort folk bla bla bla.

Nasjonen Israel er vel ikke synonymt med jøde. 

Anonymkode: 5ce5c...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det sadisten Saul (senere kalt Paul og helliggjort av katolikene) som laget kokebøken for den romerske kirken ca. 70 år etter jesusmannens død. Det var han som diktet opp tre-enigheten og den hellige ånd (noe Jesusmannen selv aldri nevnte). Det var Saul brøt med arvesynden til jødeboken og mye mer. Alt av jødisk historie jobbet han hardt for å bryte med slik at de kristne fikk mer makt under romerne.

Anonymkode: e0305...677

Her var det mye tull. Paulus jobbet ikke for romerne, tvert imot ble han henrettet av dem fordi han forkynte evangeliet om Jesus. Den hellige ånd snakket både døperen Johannes og Jesus om ganske direkte, i tillegg til at "Guds Ånd" nevnes mye i det gamle testamentet, dog i litt vagere former. Han jobbet ikke mot jødisk historie, men viste ofte til dem for å underbygge det han forkynte, f.eks de mange profetiene om messias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye mer kan sies, men det er ingen tvil om at fromme alkoholiserte homsen jesus fikk tillagt mange meninger han selv aldri sto og prekte.

Anonymkode: e0305...677

Dette er det mest selvmotsigende jeg har lest på mange år :)

edit: men det var kanskje poenget.

Endret av linsejesus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nasjonen Israel er vel ikke synonymt med jøde. 

Anonymkode: 5ce5c...10a

Nasjonen som i folket, ikke staten. I GT/torah var jødene Guds utvalgte folk. Var man født inn i det folket, var man en av dem. Senere skiller vi jo mellom etnisk jøde og religiøs jøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, linsejesus skrev:

Nasjonen som i folket, ikke staten. I GT/torah var jødene Guds utvalgte folk. Var man født inn i det folket, var man en av dem. Senere skiller vi jo mellom etnisk jøde og religiøs jøde.

Men dagens jøder i Israel er jo ikke de samme folkene som de israelittene som fantes der for x antall år siden. 

Anonymkode: 5ce5c...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hvorfor må du være noe som helst? Din tro og ditt forhold til din Gud trenger vel ingen merkelapp? 

Men nei, du er ikke jøde iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan snakke med en prest om tvilen din og hen kan hjelpe deg med å forstå? Det er noe forskjelling hvor ordrett kristne og prester tror på det Jesus gjorde.

Hvis du ikke tror på Jesus i det hele tatt er du nok ikke kristen heller. 

Anonymkode: 4912f...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...