Gå til innhold

Tror du på Jesus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enkelt og greit. 

Hvorfor tror du? Hva tror du? 

Hvorfor tror du ikke? 

Anonymkode: be2e7...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg tror ikke på eventyr.

Anonymkode: b4883...822

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror ikke på eventyr.

Anonymkode: b4883...822

Ooh, en sjanse til å fortelle troende hvor dumme de er, grip den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Ooh, en sjanse til å fortelle troende hvor dumme de er, grip den!

Jeg svarte på spørsmålet om hvorfor jeg ikke tror.

Anonymkode: b4883...822

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt og greit. 

Hvorfor tror du? Hva tror du? 

Hvorfor tror du ikke? 

Anonymkode: be2e7...500

Jeg er agnostiker, tidligere kristen. Jeg tror Jesus har levd på jorden, det er det vel få som tviler på. Hvor riktig historien er gjengitt i skriftene vet jeg rett og slett ikke, jeg kan en del om det, men slett ikke nok, og jeg vet ikke nok til å kunne sile ut hvilke påstander som er mest troverdige.

Jeg tror (i betydningen tro, ikke overbevisning) at det finnes noe utenfor eller bak det fysiske. Kanskje en form for guddom. Grunnen til at jeg ikke er kristen lenger er at de kristne svarene ganske enkelt ikke var gode nok, samt at jeg så at en del av det jeg tok for å være gudsbevis bare var følelser, tilfeldigheter og ønsketenkning. For MEG, og en del andre. Men jeg kan ikke uten videre si at ANDRES erfaringer ikke er reelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte på spørsmålet om hvorfor jeg ikke tror.

Anonymkode: b4883...822

Joda. Men i beste fall flåsete å sammenligne religion med eventyr. Det at de deler en egenskap (at de ikke er faktisk sanne) betyr ikke at det er samme fenomen eller at de er like dårlig begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Joda. Men i beste fall flåsete å sammenligne religion med eventyr. Det at de deler en egenskap (at de ikke er faktisk sanne) betyr ikke at det er samme fenomen eller at de er like dårlig begrunnet.

Og hva er galt med det? Det var et direkte svar på spørsmålet, men jeg kan jo reformulere litt for AB slik at du også kanskje ser det:

Hvorfor tror du? Hva tror du? 

AB: Jeg tror ikke

Hvorfor tror du ikke? 

AB: Fordi jeg synes dette virker som evetyrhistorier.

 

Sånn, fornøyd?

Anonymkode: 492ea...ec8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er galt med det? Det var et direkte svar på spørsmålet, men jeg kan jo reformulere litt for AB slik at du også kanskje ser det:

Hvorfor tror du? Hva tror du? 

AB: Jeg tror ikke

Hvorfor tror du ikke? 

AB: Fordi jeg synes dette virker som evetyrhistorier.

 

Sånn, fornøyd?

Anonymkode: 492ea...ec8

Takk skal du ha! :)

Var noe sånt jeg mente, ja. Ble kanskje bare for kort og konsis.

Anonymkode: b4883...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er å tro på Jesus? Å tro at han levde eller å tro på at han f.eks. gikk på vannet?

Anonymkode: 3a270...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er å tro på Jesus? Å tro at han levde eller å tro på at han f.eks. gikk på vannet?

Anonymkode: 3a270...578

For min del gir det ikke mening at du skal tro at Jesus levde, men ikke tro på at han gikk på vannet, eller helbredet en lam mann. Enten eller. TS

Anonymkode: be2e7...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei (altså det finnes nok en jesus som har levd, men ikke han som gikk på vannet og lagde vin av vann) 

 

fordi jeg ikke er veldig overtroisk, og religioner er etter min mening bare nedskrevne overbevisninger gjort av galme menn for mange tusen år siden for å kontrtollere. 

 

Tror derimot på at det er noe "mer mellom himmel og jord", og at det muligens finnes noe "gudlignende", men langt ifra det som er skrevet ned. At en altvitende skikkelse sitter å dømmer deg om du runker, har sex utenfor ekteskap o.l blir bare for dumt og åpenbart lagd (reglene) for å kontrollere.. At det er liv på andre planater er det jo ikke noen tvil om (i og med at universet er så stort og vi bare er en liten prikk, så kan vi ikke tro vi er senteret av universet akkurat) men hva som finnes, ulike dimensjoner o.l vet man jo ikke.

Anonymkode: d211f...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det vandret en mann på jorda for omtrent 2000 år siden, som var en varm og karismatisk mann. Han var veltalende og omgjengelig, og han hadde en forestilling om at han var Guds sønn - og snakket om det til alle han møtte. Hadde Jesus levd i dag hadde han nok vært ivaretatt av psykiatrien, fordi vi nå kaller dette psykose. Kanskje han var miljøskadd av at hans mor ikke taklet at hun var smelt på tjukken og derfor innbilte seg at hun bar Guds barn, hvem vet. 

Anonymkode: f5356...226

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på det jeg synes gir mening og som kan bevises. Altså vitenskap.

Jeg tror ikke på noen gud, for det gir altså ikke mening noe av det. I tillegg er det altfor mye jævelskap som skjer som følge av folk som er troende. Jeg støtter ingenting av det, og ønsker meg en planet hvor vi bryr oss like mye om vitenskap og forskning som det vi bryr oss om religion i dag.

Anonymkode: 67da4...7ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det har levd en mann ved navn Jesus som var til inspirasjon fra andre: Ja.

At han derimot var hellig/guds sønn osv: Nei.

Det første evangeliet ble skrevet ca 70 år etter at Jesus skal ha dødd - med andre ord er det kun historier som er nedskrevet på bakgrunn av vandrehistorier som mest sannsynlig har blitt pyntet på over tid. 

Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn det man kan se, men at det har noe med Gud og Jesus å gjøre - absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt og greit. 

Hvorfor tror du? Hva tror du? 

Hvorfor tror du ikke? 

Anonymkode: be2e7...500

Jeg tror ikke.

De som tror, bruker refererer til en bok som ble skrevet og omskrevet mange ganger lenge etter hans død.

Hvordan skal vi vite hva som egentlig skjedde når alt er basert på muntlige historier gjennom mange år og sensur slik at den passet inn i ettertiden?

Skal vi tro på de nyeste utgavene av disse skjønnlitterære omskrivningene så har jødene skylden for alt som gikk galt og man kan tolke det meste i alle mulige retninger. Man kan til og med drepe i hans navn. Det er tydeligvis helt greit.

Ingen er til og med enig om denne jesusmannen var en menneskesønn eller en gudesønn. Og hvem var den hellige ånden?

Anonymkode: 9639e...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...