Gå til innhold

Søvnparalyse.


Gjest Christina146

Anbefalte innlegg

Gjest Christina146

Har lest en del om det, og hatt det selv, og det har vært mindre behagelige opplevelser. 

Skjønner det slik at det skal være i hodet ditt og slikt, og at det ikke er farlig. Men hvorfor hører man ikke om lystbetonte søvnparalyser? Hvorfor kommer det skumle skikkelser som du føler vil gjøre deg vondt? Hvorfor snakkes det om den samme, hårete, gnomlignende skikkelsen av flere personer? 

Kan dette bare være en tilfeldighet at man drømmer om det samme? Hvordan det i så fall? Kan noen please finne ut av dette? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi søvnparalysle skjer som regel fordi du våkner av et mareritt før det er ferdig. Du blir sjelden så redd at du våkner av en fin drøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri drømt om hårete gnomer eller andre monstre under søvnparalyse, jeg har bare drømt at jeg våkner men ikke klarer å verken røre på meg eller åpne øynene. Jeg er rett og slett helt lammet og føler meg forferdelig hjelpeløs når jeg ikke kan se eller bevege meg. Så får jeg panikk og blir livredd, og strever noe veldig med å våkne ordentlig. Har hørt høye durelyder og følt at noe fælt/skummelt kommer til å skje om jeg ikke klarer å våkne, men altså aldri sett monstre eller rare vesener.

De gangene jeg har hatt søvnparalyse har det ikke vært i forbindelse med et mareritt, bare vanlige drømmer. For meg har det som oftest oppstått når jeg har vært ekstremt trøtt og sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd søvnparalyse en gang. Jeg så ingenting, men jeg følte/hørte at det var noen der samtidig som jeg ikke greide å røre på meg. Fikk også følelsen av at noen satt på brystet mitt . Det var ikke skummelt egentlig, men hadde jeg ikke visst om fenomenet så hadde jeg nok vært livredd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vitenskapelige forklaringen jeg har lest er at man våkner mens kroppen fortsatt er paralysert, slik som den må være når man drømmer, ellers ville man jo gått rundt og gjort masse farlige ting i søvne. Så det er liksom en "feilkobling" mellom disse tingene da. Og jeg kan tenke meg at grunnen til at man våkner mens man fortsatt er paralyset ofte kan være at man har et mareritt...?

Jeg trodde ikke selv jeg hadde opplevd dette, men når en venn av meg fortalte at han hadde opplevd det, begynte jeg å google det, og så plutselig hadde jeg en slik opplevelse også! Jeg opplevde tydelig at det var "noen" eller "noe" som holdt meg nede, og drømte også at grunnen til at jeg ikke har hatt slike opplevelser før er at jeg rett og slett ikke husker dem. Jeg fikk en følelse av hvem det var som holdt meg også. Det var en jeg kjenner som hadde flyttet, og som egentlig ville ha mere kontakt med meg, men bare "forsvant", men "energien" hans hang igjen da, på en måte....men det er bare min tolkning, jeg vet ikke engang om det var han.

Pga denne opplevelsen tror jeg iallefall ikke at den vitenskapelige forklaringen er hele forklaringen, men har ingen god forklaring på det selv. Er heller ikke noe særlig redd for det.

Ordet "mareritt" kommer jo av det at man blir "ridd av en mare", som sklal være eller annet vesen som sitter på en mens en sover da...

Jeg har også en venninne som opplevde mye rart i denne tilstanden, blandt annet å bli voldtatt av noe hun betegnet som en demon. Hun ble også plaget av diverse vesen i våken tilstand, blandt annet noen hun kalte alver. Hun ble innlagt flere gange pga psykose, hun la seg inn selv og tok medikamenter fordi hun orket ikke alt det som skjedde. Men alt gikk over da hun tok et sjamankurs med Ailo Gaup (som nå dessverre er død). Hun lærte seg å beskytte seg eller stenge av for dette, å kontrollere det da, og for sjamaner er det visst ingenting unormalt og de vet hvordan man takler det.
Men hun hadde jo da andre problemer, eller kanskje en stor "åpning" til den andre verden, hva vet jeg...så alle som opplever søvnparalyse opplever jo ikke så fæle ting.

Anonymkode: 3c928...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den vitenskapelige forklaringen jeg har lest er at man våkner mens kroppen fortsatt er paralysert, slik som den må være når man drømmer, ellers ville man jo gått rundt og gjort masse farlige ting i søvne. Så det er liksom en "feilkobling" mellom disse tingene da. Og jeg kan tenke meg at grunnen til at man våkner mens man fortsatt er paralyset ofte kan være at man har et mareritt...?

Jeg trodde ikke selv jeg hadde opplevd dette, men når en venn av meg fortalte at han hadde opplevd det, begynte jeg å google det, og så plutselig hadde jeg en slik opplevelse også! Jeg opplevde tydelig at det var "noen" eller "noe" som holdt meg nede, og drømte også at grunnen til at jeg ikke har hatt slike opplevelser før er at jeg rett og slett ikke husker dem. Jeg fikk en følelse av hvem det var som holdt meg også. Det var en jeg kjenner som hadde flyttet, og som egentlig ville ha mere kontakt med meg, men bare "forsvant", men "energien" hans hang igjen da, på en måte....men det er bare min tolkning, jeg vet ikke engang om det var han.

Pga denne opplevelsen tror jeg iallefall ikke at den vitenskapelige forklaringen er hele forklaringen, men har ingen god forklaring på det selv. Er heller ikke noe særlig redd for det.

Ordet "mareritt" kommer jo av det at man blir "ridd av en mare", som sklal være eller annet vesen som sitter på en mens en sover da...

Jeg har også en venninne som opplevde mye rart i denne tilstanden, blandt annet å bli voldtatt av noe hun betegnet som en demon. Hun ble også plaget av diverse vesen i våken tilstand, blandt annet noen hun kalte alver. Hun ble innlagt flere gange pga psykose, hun la seg inn selv og tok medikamenter fordi hun orket ikke alt det som skjedde. Men alt gikk over da hun tok et sjamankurs med Ailo Gaup (som nå dessverre er død). Hun lærte seg å beskytte seg eller stenge av for dette, å kontrollere det da, og for sjamaner er det visst ingenting unormalt og de vet hvordan man takler det.
Men hun hadde jo da andre problemer, eller kanskje en stor "åpning" til den andre verden, hva vet jeg...så alle som opplever søvnparalyse opplever jo ikke så fæle ting.

Anonymkode: 3c928...c94

Fortsettelse:
Dette skrev jeg til en venninne rett etter at det skjedde, det er 3 år siden og jeg har ikke opplevd det siden:

"I had a 'sleep paralysis' experience last night! And I understood that this has happened to me many times, I just don't remember it or 'freak out' about it...and also it happens in deeper sleep than what A. told me about, and also what my other friend has told me about...it was like I was further away, so I don't normally remember...

It's just like a physical thing, like getting a cramp or something, no fear involved, just frustration..?

I felt that someone was holding me, like really tightly, and I couldn't get loose and not at all move...I was paralyzed! I could feel his arms really tangibly, and it was as if it was my former neighbor, K.. I struggled alot, and then suddenly I could move again, and there was no one else there! lol...it was so real!

It told me a whole lot, because K. is the 'avoidant' type when it comes to attachment, and he told me in real life that he would usually pull away from people he really liked, out of fear of letting them down or something..."

Anonymkode: 3c928...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsaken er at du blir redd

Redselen påvirker synene dine

Det du ser, er en manifestasjon av drømmene du har mens du er i paralyse. Drømmene dine blir synlige

og de kan seeee deg (creepy orkester-musikk)

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.7.2016 at 23.25, Christina146 skrev:

Har lest en del om det, og hatt det selv, og det har vært mindre behagelige opplevelser. 

Skjønner det slik at det skal være i hodet ditt og slikt, og at det ikke er farlig. Men hvorfor hører man ikke om lystbetonte søvnparalyser? Hvorfor kommer det skumle skikkelser som du føler vil gjøre deg vondt? Hvorfor snakkes det om den samme, hårete, gnomlignende skikkelsen av flere personer? 

Kan dette bare være en tilfeldighet at man drømmer om det samme? Hvordan det i så fall? Kan noen please finne ut av dette? 

 

Det mest "positive" jeg har opplevd under søvnparalyse, er at jeg har en pikk i munnen og jeg klarer ikke røre meg... føler jeg blir kvelt av denne store greia.... 

Jeg har ikke drømt så mye om monstre da,

om insekter kanskje, og romvesen......

 

Anonymkode: 82e61...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige stadier av dette med søvnparalyse. Har slitt med søvnparalyse i mange år, men i perioder. For meg har det aldri vært gnomer involvert. For meg går det faktisk på at kroppen er skrudd av og hjernen er på. Jeg prøver bare å forholde meg rolig til det når det foregår.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd det å ha søvnparalyse med skremmende vesner. Den ene gangen opplevdes det som to skikkelser sto på siden av meg og hvisket. Men de var ikke skremmende. De andre gangene har jeg følt at jeg var alene i rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får søvnparalyse veldig ofte, får det hver gang jeg legger meg på ryggen, jeg kan verken sovne på ryggen eller slappe av. Legger meg kun med ansiktet ned, og må ha hendene frie, slik at jeg kan fokusere på å få rykket til i høyre arm, slik at jeg kommer meg ut av søvnparalysen.

Første søvnparalysen(4år siden) jeg hadde, var kroppen lam og det ble gradvis vondere og vondere i brystet, og det føltes som om døren var åpen og at det sto en der.
Etter det så har det bare blitt til at jeg bare tenker, faen nå skjer det igjen, og fokuserer på å slå før jeg mister helt kontrollen over kroppen. Jeg får søvnparalyse ved innsovning, så har "lært" meg å greie å slå meg ut av det, og må stå opp og vente i kanskje 10 minutter før jeg kan legge meg igjen.

Skjer det mens jeg ligger på ryggen så er jeg hjelpesløs, da ligger jeg der og har vondt i brystet og hele kroppen rister. Heldigvis var ekskjæresten min flink med å hjelpe meg ut av det, og etter mange forsøk, så har jeg funnet ut at jeg kan ikke ligge på ryggen, og er usikker på om jeg noen gang kommer til å tørre å legge meg på ryggen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det to ganger. Den ene gangen var det uten noen skikkelse, den andre var det ei dame som kom nærmere og nærmere følte jeg, men kunne ikke se henne ordentlig, bare hadde en følelse av hvordan hun så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest simsam
1 time siden, Ghostwalker skrev:

Jeg får søvnparalyse veldig ofte, får det hver gang jeg legger meg på ryggen, jeg kan verken sovne på ryggen eller slappe av. Legger meg kun med ansiktet ned, og må ha hendene frie, slik at jeg kan fokusere på å få rykket til i høyre arm, slik at jeg kommer meg ut av søvnparalysen.

Første søvnparalysen(4år siden) jeg hadde, var kroppen lam og det ble gradvis vondere og vondere i brystet, og det føltes som om døren var åpen og at det sto en der.
Etter det så har det bare blitt til at jeg bare tenker, faen nå skjer det igjen, og fokuserer på å slå før jeg mister helt kontrollen over kroppen. Jeg får søvnparalyse ved innsovning, så har "lært" meg å greie å slå meg ut av det, og må stå opp og vente i kanskje 10 minutter før jeg kan legge meg igjen.

Skjer det mens jeg ligger på ryggen så er jeg hjelpesløs, da ligger jeg der og har vondt i brystet og hele kroppen rister. Heldigvis var ekskjæresten min flink med å hjelpe meg ut av det, og etter mange forsøk, så har jeg funnet ut at jeg kan ikke ligge på ryggen, og er usikker på om jeg noen gang kommer til å tørre å legge meg på ryggen igjen.

Jeg får det også når jeg ligger på ryggen! Heldigvis sjeldent nå, men jeg ligger mest på siden, så kanskje derfor. 
Første gangen jeg fikk det trodde jeg det var et romskip eller en fremmed kraft som prøvde å suge sjela ut av meg. Jeg følte det var noe ondt i rommet.
En annen gang gikk det en liten "dverg" over senga, en annen gang stod en fyr rett ved hodeenden av senga......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 19.7.2016 at 11.20, AnonymBruker skrev:

Det mest "positive" jeg har opplevd under søvnparalyse, er at jeg har en pikk i munnenAnonymkode: 82e61...912

seriøst -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Haru skrev:

seriøst -_-

Ja, faktisk. Altså, dette var et resultat av søvnparalysen! JEg følte meg nærmest fanget og fikk den ikke ut!
Grunnen er nok jeg leste noen innlegg på kvinneguiden om pikker...... haha :D

Godt råd: Ikke les kvinneguiden før leggetid.

Anonymkode: 82e61...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette av og til, alltid veldig skremmende :sjokkbla: har aldri følt det har vært overnaturlig da, men har hørt barnelatter, spisestuestolene som skrapte noe voldsomt mot gulvet osv. Mens jeg ligger og kjemper for å våkne. Samtidig hyler jeg noe voldsomt, men det er bare noe jeg tror! Siden ingen noen gang hører meg, haha. 

Har lært meg hvordan jeg får til å åpne øynene ganske kjapt, men det som er er at når jeg først har en sånn natt/powernap, varer det gjerne lenge, jeg klarer ikke komme meg helt ut av det! Hater det :bond:

Anonymkode: 5bd7c...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dette av og til, alltid veldig skremmende :sjokkbla: har aldri følt det har vært overnaturlig da, men har hørt barnelatter, spisestuestolene som skrapte noe voldsomt mot gulvet osv. Mens jeg ligger og kjemper for å våkne. Samtidig hyler jeg noe voldsomt, men det er bare noe jeg tror! Siden ingen noen gang hører meg, haha. 

Har lært meg hvordan jeg får til å åpne øynene ganske kjapt, men det som er er at når jeg først har en sånn natt/powernap, varer det gjerne lenge, jeg klarer ikke komme meg helt ut av det! Hater det :bond:

Anonymkode: 5bd7c...0de

Jeg prøver desperat å riste meg våken. Husker en gang da lå mannen ved siden av meg og jeg så han - eller trodde jeg så  han? Og jeg prøvde desperat å få ut stemmen og rope at han måtte riste i meg så jeg våknet. Jeg prøvde desperat å riste kroppen og vekke meg selv... 

holdt på sånn en stund før jeg endelig våknet.


Føler det går bedre nå når jeg vet hva det er, av og til kommer jeg på i drømmen at dette er søvnparalyse og at jeg bare må slappe av, så går det over, og da går det mye bedre. Hvis en blir redd, er det vanskeligere å komme ut av paralysen.

Anonymkode: 82e61...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på en måte lært meg til å få søvnparalyse og lucid dreaming når jeg vil! Og i førsten var det alltid noe negativt jeg drømte men nå klarer jeg å styre drømmen så jeg drømmer positivt.

Anonymkode: c9386...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver desperat å riste meg våken. Husker en gang da lå mannen ved siden av meg og jeg så han - eller trodde jeg så  han? Og jeg prøvde desperat å få ut stemmen og rope at han måtte riste i meg så jeg våknet. Jeg prøvde desperat å riste kroppen og vekke meg selv... 

holdt på sånn en stund før jeg endelig våknet.


Føler det går bedre nå når jeg vet hva det er, av og til kommer jeg på i drømmen at dette er søvnparalyse og at jeg bare må slappe av, så går det over, og da går det mye bedre. Hvis en blir redd, er det vanskeligere å komme ut av paralysen.

Anonymkode: 82e61...912

Ja, min første gang var jeg 16, da var jeg livredd! Hele natta var forderdelig, og når jeg først klarte å våkne helt ringte jeg mamma og var helt fra meg, haha. 7 år siden dette og har hatt det jevnlig siden, så ikke like skremmende nå. 

Nå er det mer sånn, faen, nå igjen... 

Anonymkode: 5bd7c...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, min første gang var jeg 16, da var jeg livredd! Hele natta var forderdelig, og når jeg først klarte å våkne helt ringte jeg mamma og var helt fra meg, haha. 7 år siden dette og har hatt det jevnlig siden, så ikke like skremmende nå. 

Nå er det mer sånn, faen, nå igjen... 

Anonymkode: 5bd7c...0de

Prøv å ikke ligge på rygg, unngå koffein før leggetid, unngå å legge deg sulten.. jeg har merket at om jeg har lavt blodsukker så har jeg lettere for å bli "fanget" av søvnparalyse og det er vanskeilgere å stå opp. Det samme gjelder om du blir overopphetet. Jeg fikk søvnparalyse en gang jeg solte meg... Holdt vel på å få solstikk,m en det var på samme måte som ved paralyse.

Kaldt soverom, ligg på siden, spis et lite kveldsmåltid før leggetid. 

Anonymkode: 82e61...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...