Gå til innhold

Gud forby om du ikke har de meninger flertallet vil du skal ha


Gjest Jorah Mormont

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest PetterPanne

Velkommen til Norge.

Den største ferdigheten som hjelper meg å navigere meg igjennom livet i Norge, er å holde kjeft om meg selv og mine meninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, men ikke faen om det skal stoppe meg fra å si akkurat hva jeg mener! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jorah Mormont skrev:

Da vil du ende opp korsfestet 

Som å komme med spydigheter i en tråd om en som nettopp døde, mener du?

Anonymkode: 9797e...cce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jorah Mormont skrev:

Da vil du ende opp korsfestet 

Tenker du på at du dumma seg ut i den tråden om dødsfallet til Thea Steen? Ingen som korsfester deg for det du skrev, men de fleste synes ikke dine personlige meninger har noe å gjøre i en slik tråd. Den tråden var opprettet i respekt for en person som dessverre døde altfor tidlig, men som har jobbet og stått på for å få kvinner i alle aldre til å ta celleprøve. Hun var en nydelig jente, og det er dypt tragisk at hun er død. En kverulering fra din side om dette er en nyhetssak eller ikke er irrelevant. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorah Mormont
Et øyeblikk siden, rebella81 skrev:

Tenker du på at du dumma seg ut i den tråden om dødsfallet til Thea Steen? Ingen som korsfester deg for det du skrev, men de fleste synes ikke dine personlige meninger har noe å gjøre i en slik tråd. Den tråden var opprettet i respekt for en person som dessverre døde altfor tidlig, men som har jobbet og stått på for å få kvinner i alle aldre til å ta celleprøve. Hun var en nydelig jente, og det er dypt tragisk at hun er død. En kverulering fra din side om dette er en nyhetssak eller ikke er irrelevant. 

Jeg dumma meg ikke ut i den tråden. De som dummet seg ut i tråden var dere

Jeg skrev bare at jeg ikke synes det var en nyhetssak og at jeg aldri hadde hørt om henne. Noe dere små unger ikke tålte.

 

Men nei det var ikke den tråden jeg tenkte på jeg tenkte i det store bilde. Folk tåler ikke at man har meninger som ikke er det samme som flertallet vil meningen skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Jorah Mormont skrev:

Da vil du ende opp korsfestet 

Synes jeg ser det allerede:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er det mest konforme folkefred i verden. De følger ofte ukritisk flertallets meninger. Trist men sant...

Les Stanley Milgram studier.

Anonymkode: 897d7...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er det mest konforme folkefred i verden. De følger ofte ukritisk flertallets meninger. Trist men sant...

Les Stanley Milgram studier.

Anonymkode: 897d7...356

Milgrams forsøkspersoner var vel amerikanere, om jeg ikke tar feil. Og at nordmenn skal være spesielt konforme, stemmer bare ikke. Vi er tvert imot temmelig sære og steile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt A4, ganske sta, og har mine egne meninger, og står for de. Men det er aldri noen som har slaktet meg for det. Fordi jeg har uansett respekt for andre mennesker, lytter til andre menneskers meninger, og selv om jeg er uenig, så blir jeg ikke usaklig og går til angrep. Jeg holder meg til saken, og fremmer mine syn på saken.

Anonymkode: de8fa...1d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Milgrams forsøkspersoner var vel amerikanere, om jeg ikke tar feil. Og at nordmenn skal være spesielt konforme, stemmer bare ikke. Vi er tvert imot temmelig sære og steile.

Les tidskrift for Norsk psykologi forening.  Der står det ar Stanley utførte studier på sosial konformitet i flere land for å undersøke forskjeller i den nasjonale karakteren. Han fant at nordmenn er de mest konforme i verden...

Anonymkode: 897d7...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bare å se i tråden om Thea det.. rapporterer folk som har andre meninger. Herregud, for en verden.

Anonymkode: 70b9a...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les tidskrift for Norsk psykologi forening.  Der står det ar Stanley utførte studier på sosial konformitet i flere land for å undersøke forskjeller i den nasjonale karakteren. Han fant at nordmenn er de mest konforme i verden...

Anonymkode: 897d7...356

Jeg fant artikkelen. Den baserer seg på et eksperiment utført i slutten av 1950-årene der Milgram sammenligner norske og franske studenter og arbeidere. Han finner ut at de norske forsøkspersonene i mye større grad enn de franske lar seg styre av gruppepress. "Flere land" og "hele verden" er altså egentlig to vesteuropeiske land, og selv om metastudier tyder på at nordmenn er mer konforme (hvis det virkelig er konformitet som måles) enn innbyggerne i andre vestlige land, betyr ikke det at vi er verdens mest konforme folkeferd. Det stemmer nok at vi ofte er opptatt av å finne kollektive løsninger, og det har både sine fordeler og ulemper, men ikke glem at Norge ikke har hatt en ettpartiregjering med flertall i Stortinget siden 1961 da SF havnet på vippen.

For øvrig stusser jeg over dette utsagnet:

"På mange måter er vi i Norge forsatt en sammenspleiset gruppe med klare grenser til omverdenen, for eksempel manifestert gjennom motviljen til EU-medlemskap."

Skal Norges nei til EU tas til inntekt for konformitet? Er det ikke snarere et eksempel på at det norske folk ikke lot seg presse, verken av andre EU-land, våre nordiske naboer eller av toppolitikerne i Norge?

http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=8840&a=2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jorah Mormont skrev:

Jeg dumma meg ikke ut i den tråden. De som dummet seg ut i tråden var dere

Jeg skrev bare at jeg ikke synes det var en nyhetssak og at jeg aldri hadde hørt om henne. Noe dere små unger ikke tålte.

 

Men nei det var ikke den tråden jeg tenkte på jeg tenkte i det store bilde. Folk tåler ikke at man har meninger som ikke er det samme som flertallet vil meningen skal være.

Og du tåler tydeligvis ikke motstand mot dine meninger?

Du må få mene hva du vil, men andre må få mene at du tar feil eller få lov til å være uenige. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jorah Mormont skrev:

Da vil du ende opp korsfestet 

Nei da. Jeg har på ingen måte meninger som saueflokken har her i Norge. Hva andre måtte mene om meg og mine meninger. Er totalt uinteressant. Så drit i hva andre måtte mene. Du lever ikke ditt liv for andre, men for deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Jorah Mormont skrev:

Da vil du ende opp korsfestet 

Vet og kan du noe andre mener de kan bedre enn deg, så skjer faktisk det ende på samme vis, om du ikke holder munn.

Anonymkode: 989b6...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Jorah Mormont skrev:

Jeg dumma meg ikke ut i den tråden. De som dummet seg ut i tråden var dere

Jeg skrev bare at jeg ikke synes det var en nyhetssak og at jeg aldri hadde hørt om henne. Noe dere små unger ikke tålte.

 

Men nei det var ikke den tråden jeg tenkte på jeg tenkte i det store bilde. Folk tåler ikke at man har meninger som ikke er det samme som flertallet vil meningen skal være.

Studere du Drama?

Anonymkode: b10af...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg fant artikkelen. Den baserer seg på et eksperiment utført i slutten av 1950-årene der Milgram sammenligner norske og franske studenter og arbeidere. Han finner ut at de norske forsøkspersonene i mye større grad enn de franske lar seg styre av gruppepress. "Flere land" og "hele verden" er altså egentlig to vesteuropeiske land, og selv om metastudier tyder på at nordmenn er mer konforme (hvis det virkelig er konformitet som måles) enn innbyggerne i andre vestlige land, betyr ikke det at vi er verdens mest konforme folkeferd. Det stemmer nok at vi ofte er opptatt av å finne kollektive løsninger, og det har både sine fordeler og ulemper, men ikke glem at Norge ikke har hatt en ettpartiregjering med flertall i Stortinget siden 1961 da SF havnet på vippen.

For øvrig stusser jeg over dette utsagnet:

"På mange måter er vi i Norge forsatt en sammenspleiset gruppe med klare grenser til omverdenen, for eksempel manifestert gjennom motviljen til EU-medlemskap."

Skal Norges nei til EU tas til inntekt for konformitet? Er det ikke snarere et eksempel på at det norske folk ikke lot seg presse, verken av andre EU-land, våre nordiske naboer eller av toppolitikerne i Norge?

http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=8840&a=2

Norge og nordmenn (og nordkvinner) er på mange måter som gallerne i Astrix. Interne feider og uovernensstemmelser innenfor våre egne grenser går ganske heftig for seg og naboer er så uenige at de ikke lenger hilser på hverandre. Ref. EF-kampen i -72 og så EU-kampen.

Men! Om en utenfra skulle mene noe negativt (Jf. Rosengren's uttalelse om Norge som den siste kommuniststat under rabalderet rundt en fusjon mellom Telia og Telenor i -99), da står vi samlet som en gjeng: "En for alle. Alle for en". Da skal den utenforstående "fienden" tas og interne konflikter er som blåst bort.

Jeg ser så absolutt poenget :fnise:

 

Så bør det kanskje, for ordens skyld nevnes at på 50-tallet, når undersøkelsen ble foretatt, var Norge fremdeles i en oppbyggingsfase. En fase hvor man så absolutt skulle ha seg frabedt å bli fortalt av noen utenfor hva som var best for nordmenn.

Anonymkode: 658a1...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...