AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 ...stod det på plakatene "tyskerjentene" var tvunget til å bære oppover Karl Johan, etter at freden var et faktum i 1945. http://www.klikk.no/kvinneguiden/tyskerjenter-1686661.ece Dette høres jo helt sinnsykt ut. Sterk historie kan du trygt si. Tror dere noe liknende kan skje igjen? Høres jo helt sykt ut at unge norske kvinner i 1945 ble tvunget til å marsjere i tog med slike plaktater. Appåtil langs Karl Johan. Er vi for siviliserte nå til å finne på noe slikt igjen tror dere? Anonymkode: 857ec...0e1 2
WubWub Skrevet 17. juli 2016 #2 Skrevet 17. juli 2016 (endret) Vår hjerne har ikke gjennomgått en evolusjonær forandring siden 1945 så det kan absolutt skje igjen om forholdene , stemningen, situasjonen og kulturen ligger til rette for det. Endret 17. juli 2016 av WubWub 10
stan Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 Det tror jeg nok kan skje igjen. Mange av de samme feige holdningene kommer jo til uttrykk gjennom anonyme innlegg her på forumet. Folk turde ikke gjøre noe med tyskerne, men forsvarsløse unge damer var de modige nok til å hetse. 26
Mari Y Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...stod det på plakatene "tyskerjentene" var tvunget til å bære oppover Karl Johan, etter at freden var et faktum i 1945. http://www.klikk.no/kvinneguiden/tyskerjenter-1686661.ece Dette høres jo helt sinnsykt ut. Sterk historie kan du trygt si. Tror dere noe liknende kan skje igjen? Høres jo helt sykt ut at unge norske kvinner i 1945 ble tvunget til å marsjere i tog med slike plaktater. Appåtil langs Karl Johan. Er vi for siviliserte nå til å finne på noe slikt igjen tror dere? Anonymkode: 857ec...0e1 Ja. Her må man forøvrig huske på at Norge var okkupert av Tyskland, derfor kan man skjønne hvorfor de ble hatet. Ikke at jeg ser det som en god unnskyldning, på en annen side. 1
auto Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 (endret) 40 minutter siden, Mari Y skrev: Ja. Her må man forøvrig huske på at Norge var okkupert av Tyskland, derfor kan man skjønne hvorfor de ble hatet. Ikke at jeg ser det som en god unnskyldning, på en annen side. Både menn og kvinner som valgte feil side under krigen betalte for dette resten av sitt liv. Lynsjestemningen var høy etter krigen. Endret 17. juli 2016 av auto 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 Jeg har problemer med å forstå den voldsomme romantiseringen av disse forholdene. Dette var kvinner som med vitende og vilje forrådte fedrelandet og gikk over til fienden. En fiende som til alt overmål okkuperte landet vårt. Mens krigen pågikk hadde de fleste fordel av å være på tysk side. I etterkant sutret de over å bli sendt til Tyskland. Nei, jeg har ikke noe særlig sympati med dem. De såkalte tyskerungene har jeg derimot stor sympati for. Anonymkode: 16d86...2ce 12
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 Det er jo klart at kvinner mener og tror at de er så sterke, at de ikke trenger en mann for å overleve, og at de klarer seg helt fint alene. Selvfølgelig gjør de det. I trygge samfunn. I fredstider. Men når krigen bryter ut, og det er ustabile forhold, så gjør kvinnen det hun har gjort opp igjennom historien. Hun kan velge å gjøre opprør, og potensielt dø. Eller så kan hun underkaste seg krigsherrene, og ha et godt liv. Tyskertøsene valgte altså det sistnevnte. Det er overhodet ikke uvanlig at kvinner gjør dette når krig bryter ut. Når land blir okkupert. Det ligger i deres overlevelsesstrategi. Sex mot trygghet. Så det var absolutt på sin plass å skamme disse kvinnene. Savner egentlig litt av den sosiale skammen kvinner pleide å få, når de gikk over grensen. Burde absolutt innført et samvittighetsbasert og skambasert samfunn, for å korrigere dårlig oppførsel. Forøvrig burde også menn oppleve det samme. Ingen forskjell på kjønn egentlig. Anonymkode: 4b626...904
Gothminister Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 Det kan skje igjen og muligheten er stor for at det vil skje igjen. Der noen vil bli utpekt som landsforrædere. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Savner egentlig litt av den sosiale skammen kvinner pleide å få, når de gikk over grensen. Burde absolutt innført et samvittighetsbasert og skambasert samfunn, for å korrigere dårlig oppførsel. Forøvrig burde også menn oppleve det samme. Ingen forskjell på kjønn egentlig. Anonymkode: 4b626...904 Da har jeg en gladnyhet til deg: det finnes sånne steder. Det er blant annet en gjeng som holder på å ordne med et kalifat basert på slik kultur: IS heter det. Saudi-Arabia vil også være en fin plass for deg. Hvis det er litt langt så har vi også konservative sekter her hjemme der du kan leve i et samfunn styrt av skam. Lykke til! Anonymkode: 621ca...ff2 19
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #10 Skrevet 17. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da har jeg en gladnyhet til deg: det finnes sånne steder. Det er blant annet en gjeng som holder på å ordne med et kalifat basert på slik kultur: IS heter det. Saudi-Arabia vil også være en fin plass for deg. Hvis det er litt langt så har vi også konservative sekter her hjemme der du kan leve i et samfunn styrt av skam. Lykke til! Anonymkode: 621ca...ff2 Det finnes da en mellomting. I dagens samfunn hvor skam ikke eksiterer, så florerer de sosiale problemene og samlivsproblemene. Litt skam er ikke galt. Men for mye skam er ikke bra. Når menn og kvinner ikke har samvittighet når de gjør noe heller, så sitter man igjen med ingenting for å korrigere dårlig oppførsel. Noe sosial kontroll må faktisk på plass. Selv om vi har lover. Anonymkode: 4b626...904 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #11 Skrevet 17. juli 2016 Hun siste fikk i det minste beholde håret. Synes ikke dette ser ut som en så streng straff egentlig. Særlig med tanke på at vi her snakker om angivere som garantert har kostet flere mennesker deres liv. Anonymkode: df9a3...afd
Jus sanguinis Skrevet 17. juli 2016 #12 Skrevet 17. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er vi for siviliserte nå til å finne på noe slikt igjen tror dere? Anonymkode: 857ec...0e1 Som det allerede har blitt påpekt har ikke vårt folks hjerne gjennomgått en fysiologisk endring siden 1945, så det er nok mer snakk omstendighetene mer enn noe annet. I så måte kan det være verdt å tenke på at Norge, i likhet med resten av den europeiske verden, faktisk er i krig med islam i disse dager (selv om eliten i Norge og den øvrige europeiske verden fortsatt benekter dette). Sånn sett ligger forholdene så absolutt til rette for at noe slikt kan skje med kvinnelige svikere igjen.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #13 Skrevet 17. juli 2016 Jeg har vokst opp i Østfold og for ikke så lenge siden leste jeg denne : http://sarpsborg2016.no/Blogg/Erling-Bakken/Et-skammens-kapittel/ På bildet over ser alt ordnet ut og det ser ut til at jentene blir OK behandlet. Bildet er fra Rolvsøy (Haugetun Ungdomsskole, Fredrikstad) her ble tyskertøser hentet fra Sarpsborg og Fredrikstad for så mot deres vilje innkvartert. Det var med andre ord lynsjing i alle de 4 store Østfold byene, jeg trodde lenge at noe slikt ikke skjedde her. Ikke alle var skyldige, se her : http://www.f-b.no/arkiv/med-sprengstoff-i-sykkelveska/s/2-2.952-1.2196645 Mannen hadde vært litt av en politisk svermer. Før krigen snakket han bare om Russland og femårsplaner. I 1940 hadde han gått inn for den nye tid. Det var så galt som det kunne være at kona som absolutt ikke var noen tyskertøs, lå i sengen på Haugetun og gråt og gråt. På Haugetun hadde de samlet jentene som hadde gått med tyskerne. Det var to leger der, doktor Engeset og doktor Øystein Romberg Andersen og noen sykesøstere. En av legene sa til meg: – Hvis du hadde sett det jeg har sett i dag, ville du ikke tro meg. Noen av jentene ble pakket inn i gråpapir da de kom. Det var skabb og elendighet til tusen. Enkelte av jentene satte nesa i sky og førte seg som dronninger. Etter å snakket med min mor for noen år siden, viste det seg at hun hadde en tante som i en kort periode hadde hatt et kort forhold til en tysker, det hadde ikke nabo konene glemt, da krigen var over, fikk hun ørefiker, avrevet klær og avklippet hår. Dette var en stor famile hemmelighet og bare noen få viste hva som hadde skjedd. Naiv som jeg var trodde jeg dette bare skjedde i Oslo. Jeg tror ikke den sterkeste drivkraften var hat til tyskerne, jeg tror mange gjorde dette av andre motiver, sjalusi, sadisme. Det er likvel selvsagt ikke greit at kvinner er sammen med en okkupasjons makt. Anonymkode: 8f3e3...eb6 1
Jus sanguinis Skrevet 17. juli 2016 #14 Skrevet 17. juli 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er likvel selvsagt ikke greit at kvinner er sammen med en okkupasjons makt. Anonymkode: 8f3e3...eb6 Jeg på min side er i hvert fall overlykkelig for den erkjennelsen. For den erkjennelsen er tross alt den viktigste i det hele. Så lenge den erkjennelsen er i boks, er jeg helt åpen for å diskutere behandlingen av tyskertøsene.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #15 Skrevet 17. juli 2016 Min bestefar valgte å melde seg inn i NS for trygghet. Når krigen var over ble han kona og to barn fryst ut av slekta. Pappa ble fyst ut av sin slekt pga han gifta seg med mamma. ( barn av en sviker) og vi nå voksene barn har lite kontakt med slekta pga det. Menn ble utfryst de og straffen bæres i mange generasjoner framover . I krig finnes det kun tapere. Anonymkode: de20f...fde
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #16 Skrevet 17. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde absolutt innført et samvittighetsbasert og skambasert samfunn, for å korrigere dårlig oppførsel. Forøvrig burde også menn oppleve det samme. Ingen forskjell på kjønn egentlig. Anonymkode: 4b626...904 Flytt til Saudi Arabia eller Pakistan. Anonymkode: 83be6...c77 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #17 Skrevet 17. juli 2016 9 timer siden, stan skrev: Det tror jeg nok kan skje igjen. Mange av de samme feige holdningene kommer jo til uttrykk gjennom anonyme innlegg her på forumet. Folk turde ikke gjøre noe med tyskerne, men forsvarsløse unge damer var de modige nok til å hetse. Forsvarsløse unge damer som bevisst gjorde som Hitler oppfordret til og gikk til sengs med nazister som hadde drept deres landsmenn. Hitlers strategi var å styrke kampmoralen og etterretningen i Norge ved å få tyske soldater til å innlede forhold med fiendens kvinner. Anonymkode: ce32c...d6c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #18 Skrevet 17. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forsvarsløse unge damer som bevisst gjorde som Hitler oppfordret til og gikk til sengs med nazister som hadde drept deres landsmenn. Hitlers strategi var å styrke kampmoralen og etterretningen i Norge ved å få tyske soldater til å innlede forhold med fiendens kvinner. Anonymkode: ce32c...d6c Heller naive unge jenter som ble sjarmert av unge menn i uniform. Det var neppe noen videre politisk overbevisning i disse affærene. Uheldig? Selvsagt. Bevisst politisk handling? Neppe. Du driver en omskrivning av historien etter egen agenda. Det kommer det ikke noe godt ut av. Anonymkode: c13ae...20b 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #19 Skrevet 17. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heller naive unge jenter som ble sjarmert av unge menn i uniform. Det var neppe noen videre politisk overbevisning i disse affærene. Uheldig? Selvsagt. Bevisst politisk handling? Neppe. Du driver en omskrivning av historien etter egen agenda. Det kommer det ikke noe godt ut av. Anonymkode: c13ae...20b Uheldig? Er som å forsvare dopsmuglere som bare "naive og unge jenter". Disse tyskerjentene hadde svært mange drap og torturhendelser på samvittigheten som følge av sine handlinger. De svekket dramatisk motstandskampen ved sine handlinger. Det er SVÆRT alvorlig. Jeg håper virkelig ikke disse holdningene dine er vanlige holdninger hos deg. Russerne tar dette til seg. Et land som ikke er villig til å forsvare seg selv er dømt til å gå under. Selvsagt må dopsmugling og slike forhold få konsekvenser. Anonymkode: ce32c...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #20 Skrevet 17. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Uheldig? Er som å forsvare dopsmuglere som bare "naive og unge jenter". Disse tyskerjentene hadde svært mange drap og torturhendelser på samvittigheten som følge av sine handlinger. De svekket dramatisk motstandskampen ved sine handlinger. Det er SVÆRT alvorlig. Jeg håper virkelig ikke disse holdningene dine er vanlige holdninger hos deg. Russerne tar dette til seg. Et land som ikke er villig til å forsvare seg selv er dømt til å gå under. Selvsagt må dopsmugling og slike forhold få konsekvenser. Anonymkode: ce32c...d6c Her må du nesten komme med kilder/dokumentasjon. Anonymkode: 24958...d34 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå