Gå til innhold

Hva vil det si å være umoden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil det si å være umoden?

Hvordan vet man egentlig at man er en umoden person?

Anonymkode: 97e4d...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg hører umoden, så tenker jeg automatisk at det beskriver en person som ikke tar ansvar for sine egne handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si å være umoden?

 

Anonymkode: 97e4d...f00

Det ligger vel i ordet - at man ikke har vært gjennom modningsprosessen de fleste på ens alder har vært igjennom, eller kommet kortere. Da mener jeg ting som å bli mer reflektert, ha ansvarsfølelse for eget liv, tilegnet seg kunnskap, gjort seg noen erfaringer, blitt mer bevisst på seg selv, mer sosialt intelligent. 

Noen ganger tror jeg "umoden" brukes som en erstatning for "mindre intelligent". Det virker for brutalt å kategorisere noen som mindre intelligent, selv om det er det man egentlig vil påpeke. "Umoden" formidler budskapet, men hinter til at dette er noe de kan vokse seg ut av. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan vet man egentlig at man er en umoden person?

Anonymkode: 97e4d...f00

Vel et umiddelbart tegn er vel at man sliter med å relatere seg til jevnaldrende. Det er selvsagt veldig miljøavhengig, men om man fremstår som umoden så vil de fleste lett henvende seg mer til deg som en lillesøster eller lillebror enn en likeverdig. 

Anonymkode: 19cb5...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Barnslige tullinger som kommer med prompe-vitser!

Anonymkode: 89d28...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Barnslige tullinger som kommer med prompe-vitser!

Anonymkode: 89d28...c61

prompe-vitser er morsomme

Anonymkode: e1b6c...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel et umiddelbart tegn er vel at man sliter med å relatere seg til jevnaldrende. Det er selvsagt veldig miljøavhengig, men om man fremstår som umoden så vil de fleste lett henvende seg mer til deg som en lillesøster eller lillebror enn en likeverdig. 

Akkurat det var veldig nyttig kunnskap. Da tror jeg faktisk at jeg er umoden.

Anonymkode: 17d32...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

true-story_o_561260.jpg

Anonymkode: c470d...cd1

Du kan vel notere bruk av slike fraser som et annet klart symptom.

Er du morsom, så er du morsom, og folk vil tilbringe tid med deg. Hvis folk kategoriserer deg som "umoden", er du rett og slett for barnslig til å være interessant. 

Anonymkode: 19cb5...ee5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhorning

Det er stor forskjell på å være umoden og å være barnlig/fantasifull/kreativ/morsom/humoristisk.

Når jeg tenker umoden så tenker jeg ofte på mennesker som avslår ting de ikke forstår, nekter å lære nye ting, mener de selv gjør det på den riktige måten og gjør narr av andres måter å leve og tenke på.

Kan hende mine assosiasjoner til ordet er litt annerledes, for mange tenker også på umoden om en som oppfører seg veldig barnslig. Jeg føler egentlig at folk som oppfører seg barnlig har stor fantasi, mens barnslig føles som noe annet. Barnslig er ofte en person som ikke er et barn, men som oppfører seg furtent/sippete/ikke greier å ta ansvar eller holde orden på seg selv og livet sitt og lar ting gå utover alle andre rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...