Gå til innhold

Hvorfor kjører folk forbi meg når jeg holder fartsgrensen?

kenpet

Anbefalte innlegg

Når det er 80-sone er folk fæle til å kjøre forbi meg. Jeg holder alltid fartsgrensen, men allikevel opplever jeg at flere biler kjører forbi meg gang på gang. Har snart hatt lappen i snart 1 år, så jeg er ganske fersk. Men jeg kjører hensynsfullt og aktpågivende. Hadde skjønt det hvis jeg hadde kjørt langt under fartsgrensen, men jeg holder meg stort sett til 80-82 km/t i 80-sonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fartgrenser er ofte mer politiske korrekte enn praktiske og som tar lokale/klimatiske hensyn. Se bare diskusjonene hvor farlig ting skulle bli når man økte fra 90 til 100 på motorveiene. Ingenting skjedde. Deretter økte man til 110. Fortsatt skjedde det ingenting.

Dersom du kjører på en vei med politisk korrekt vei, så blir du nok overrasket over hvor mange som ikke oppfatter hastigheten slik du gjør det. Kanskje du lever i en boble hvor du fortsatt tror at politikerne alltid har rett?

Anonymkode: 67fe0...ba8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjører du i 80 ihht speedometeret eller faktisk fart?

Kanskje du kjører ujevnt? Altså 80-83-80-76-79-82 osv osv, det er veldig slitsomt. 

Anonymkode: c6dfd...a03

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kjører du i 80 ihht speedometeret eller faktisk fart?

Kanskje du kjører ujevnt? Altså 80-83-80-76-79-82 osv osv, det er veldig slitsomt. 

Anonymkode: c6dfd...a03

I følge speedometeret ja. Kanskje jeg bør øke til 85? Passer alltid på at nåla er på 80 eller litt etter 80, slik at det ikke blir så ujevnt som du sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjører du under 90 på speedometer (som betyr ca. 83-84 i real life) så vil du oppleve kø bak deg og farlige forbikjøringer titt og ofte. Husk at politiet ikke har lov å gi deg bot under 83 i 80 sonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her kommer folk med babbel og vås om "politisk korrekte fartsgrenser" og oppfordrer til å ta utgangspunkt i feilkalibrering av hastighetsmåleren i bilen. Hvordan kan man trygt gjøre det om man ikke vet hva avviket er? Skal man legge penger på finne det ut, kan man like gjerne kalibrere det så det viser riktig.

Oppfordringen er altså å bevege seg inn i hastigheter der man ikke kan vite sikkert hvor fort man kjører, samt at man ikke skal ha respekt for de hastighetsbegrensinger som er satt gjennom en grundig risikovurdering.

Dette er alvorlig, og jeg rapporterer det.

At andre trafikanter ikke respekterer fartsgrensen er ingen grunn til ikke å gjøre det selv. Man kan godt være uenig i den grensen som er satt (og alle har vel kompetanse til å vurdere sikkerhetsrisikoen, ikke sant?), men det er IKKE et klarsignal for å bryte den.

Å oppfordre en fersk sjåfør til å bryte fartsgrensene er drøyt!

Anonymkode: d0d64...843

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var før, vet ikke om det er nå, ca 10% slingringsmonn på fartsmåleren. Jeg lå bak en i dag som kjørte såpass at min fartsmåler viste 60, og dette var i 80-sone. Slikt kan fort skape farlige situasjoner da folk blir frustrerte.

I 80-sone ligger jeg gjerne på 85-90, i 90-sone 95-105. Fra 60 og nedover holder jeg alltid grensa. Det er dyrere å kjøre for fort da.

Anonymkode: 9174e...360

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sansynligvis er speedometeret ditt unøyaktig, og faktisk hastighet på bilen din er lavere enn det speedometeret viser....

se om du kan finne en plass der de har en sånn måler der du kan se faktisk hastighet på bilen. og utifra det vurder hvor mye avvik speedometeret ditt viser, slik at du kan holde faktisk riktig fart :) (bare husk at forskjellen på avviket er forskjellig på forskjellige biler, og hvis man skiftet dekk på bilen vil dette også påvirke avviket...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjører du under 90 på speedometer (som betyr ca. 83-84 i real life) så vil du oppleve kø bak deg og farlige forbikjøringer titt og ofte. Husk at politiet ikke har lov å gi deg bot under 83 i 80 sonen.

Dette er strengt tatt veldig varierende ettersom hvilken bil du kjører - så helt feil å si at sånn er det i real life. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, jupiter_c skrev:

sansynligvis er speedometeret ditt unøyaktig, og faktisk hastighet på bilen din er lavere enn det speedometeret viser....

se om du kan finne en plass der de har en sånn måler der du kan se faktisk hastighet på bilen. og utifra det vurder hvor mye avvik speedometeret ditt viser, slik at du kan holde faktisk riktig fart :) (bare husk at forskjellen på avviket er forskjellig på forskjellige biler, og hvis man skiftet dekk på bilen vil dette også påvirke avviket...)

Det er også mulig å få en god pekepinn ved å bruke en GPS med fartsmåling. Men jevnt over viser de aller fleste speedometere noen prosent for mye, og noen som har kontroll på reell fart vil derfor fort bli utålmodige over å ligge bak noen som kjører etter speedometernåla. 

Anonymkode: 1e0bd...a6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere som mangler kontakt med virkeligheten her og troller tråder med hersketeknikker. Spar oss for dette og prøv å holde diskusjonen til temaet.

Det er sikkert de samme som ligger under fartsgrensen og nekter folk å kjøre forbi.

Det er slike ting som skaper farlige forbikjøringer.

Du trenger ingen kalibrerings tull for å sjekke dette. Kjør forbi en av vegvesenets radartavler så kan du selv lese hva hastigheten er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, jupiter_c skrev:

Bare å sette inn en kartgps i bilen så blir farta bilen holder målt ;) 

Anonymkode: 1c1c3...63a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aller fleste legger vel 5-10 over 80 i forhold til  speedometeret, da ligger man stort sett i 80.

har du en gammel kjærre, som ferske sjåfører har, kan det være st du ligger i 75 i 80 sonen og DET tåler ikke Ola-dunk veldig godt.

Sig med trafikken men hold nåla under 90 og kjør etter forholdene er mitt råd, om folk vil forbi er det egentlig ikke ditt problem -dersom du stort sett ligger på fartsgrensa.

Anonymkode: 333df...f6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, kenpet skrev:

Når det er 80-sone er folk fæle til å kjøre forbi meg. Jeg holder alltid fartsgrensen, men allikevel opplever jeg at flere biler kjører forbi meg gang på gang. Har snart hatt lappen i snart 1 år, så jeg er ganske fersk. Men jeg kjører hensynsfullt og aktpågivende. Hadde skjønt det hvis jeg hadde kjørt langt under fartsgrensen, men jeg holder meg stort sett til 80-82 km/t i 80-sonen.

Det er flott at du er forsiktig! Men når du får nok erfaring så øk hastigheten  til underkant av 10km/t av hva som står på skiltene. Etter egen erfaring er det veldig lite av forbikjøringer når jeg ligger på samme. Du kan også sjekke hastigheten mot tavler som er satt opp mange steder, de er eksakte. Dekkdimensjon har også en ørliten innvirkning på korrekt hastighet mot det speedometer viser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer folk med babbel og vås om "politisk korrekte fartsgrenser" og oppfordrer til å ta utgangspunkt i feilkalibrering av hastighetsmåleren i bilen. Hvordan kan man trygt gjøre det om man ikke vet hva avviket er? Skal man legge penger på finne det ut, kan man like gjerne kalibrere det så det viser riktig.

Oppfordringen er altså å bevege seg inn i hastigheter der man ikke kan vite sikkert hvor fort man kjører, samt at man ikke skal ha respekt for de hastighetsbegrensinger som er satt gjennom en grundig risikovurdering.

Dette er alvorlig, og jeg rapporterer det.

At andre trafikanter ikke respekterer fartsgrensen er ingen grunn til ikke å gjøre det selv. Man kan godt være uenig i den grensen som er satt (og alle har vel kompetanse til å vurdere sikkerhetsrisikoen, ikke sant?), men det er IKKE et klarsignal for å bryte den.

Å oppfordre en fersk sjåfør til å bryte fartsgrensene er drøyt!

Anonymkode: d0d64...843

Har du førerkort? Det tviler jeg på gitt

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mer viktig å respektere 30, 40, 50 og 60-soner, boten blir kjapt BLODIG om du kjører spesielt mye over de grensene.(og de grensene indikerer at det er myke trafikanter i området, der bør du kjøre forsiktig og oppmerksomt).

Kjørt bil i 24 år, aldri fått bot og heller aldri vært i noen ulykke.

Det værste er villmannskjøring i hastigheter på 100+, kreftene som er i sving her, fører ril en sikker død, med eller uten belte og airbager, så unngå fristelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere som mangler kontakt med virkeligheten her og troller tråder med hersketeknikker. Spar oss for dette og prøv å holde diskusjonen til temaet.

Det er sikkert de samme som ligger under fartsgrensen og nekter folk å kjøre forbi.

Det er slike ting som skaper farlige forbikjøringer.

Du trenger ingen kalibrerings tull for å sjekke dette. Kjør forbi en av vegvesenets radartavler så kan du selv lese hva hastigheten er.

Nei. Farlige forbikjøringer skapes alltid av bilen som ligger bak med en sjåfør som mangler impulskontroll og derfor kanskje ikke burde hatt førerkort i det hele tatt.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke helt korrekt, de som snilekjører og skaper køer kan faktisk bli bøtelagt, fordi det er uaktsomt og kan fremprovosere situasjoner.

Dog gjelder ikke dette om du ligger i 75-80 i 80 sonen, men om du ligger i 50-60 kan du faktisk få bot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt korrekt, de som snilekjører og skaper køer kan faktisk bli bøtelagt, fordi det er uaktsomt og kan fremprovosere situasjoner.

Dog gjelder ikke dette om du ligger i 75-80 i 80 sonen, men om du ligger i 50-60 kan du faktisk få bot.

Det kan de, men det er fremdeles den som lar seg provosere som skaper de farlige situasjonene gjennom sin reaksjon.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...