Gå til innhold

Kia Soul Electric VS BMW i3 - noen med erfaring?


CMHuser

Anbefalte innlegg

Jeg driver å vurderer om jeg skal kjøpe meg en liten elektrisk bil, og da står jeg i mellom Kia Soul Electric og BMW i3. Noen som vet/har erfaring med disse, og kan fortelle meg litt om de? For og imot på de begge?

Jeg kan fortelle at jeg ble påkjørt for noen år siden, gikk ikke så bra at det gjorde noe. Den må være lettkjørt, og gjerne ha alle duppedingser av hjelpemidler. Jeg bruker ikke høyre side av kroppen så mye at det gjør noe, så derfor må det være enkelt. Per nå bruker jeg bare en kule til å styre bilen med, usikker på om det er mer som må til, det finner jeg vel ut av! Derfor; enkelt og det meste innenfor rekkevidden til venstre arm. Det er uansett ikke det som spiller noen rolle.

Vil bare vite litt om f.eks kjøreassistent, om de er lettstyrt, enkle å "forstå seg på" og sånt! Noen med erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

kjøreassistent slik denne mannen kjører nye E-class?

Det er kun Tesla som har det.

Anonymkode: fc4db...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kjøreassistent slik denne mannen kjører nye E-class?

Det er kun Tesla som har det.

Anonymkode: fc4db...0e4

Hm, det er jeg litt usikker på. Samboeren sa i allefall at bmw i3 hadde noe som hjalp deg til å rette opp bilen hvis du kjørte på kantlinjen eller midtlinjen og sånt, han kalte dette for kjøreassistent, og sa at i3 hadde det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere bilprodusenter som tilbyr uling, risting, blinking og annet støy når du kjører over hvite linjer, men det er nok bare Tesla som har aktiv styring for deg i denne bilgruppen akkurat nå. Eller var det cruisekontroll med radar som du mente? Det finnes som standard på egolf, men koster svindyrt på i3.

Anonymkode: fc4db...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syntes ikke du skal belage deg på å kjøpe en bil som "retter opp bilen for deg hvis du kjører på kanten" som en nødvendighet for at du skal klare holde deg på veien altså. Da tror jeg du bør vente 20 år til.

Anonymkode: 275f1...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjørte begge og endte opp med en i3. Kia er den mest praktiske med fem seter og litt mer plass, men i3 har mer kjøreglede. Elektriske biler er jo sånn at du trykker bremsen, trykker på start, setter den i Drive, av med håndbrekket også er det bare å tråkke på gassen. Det er ingen gir. I i3 så bremser bilen når man slipper opp gassen, så bremsepedalen brukes mindre. 

Cruise kontrollen er fin den og har en funksjon hvor bilen bremser og gasser etter avstanden til bilen foran. Minuset er at sensoren kan bli forvirra av kraftig regn. Mener at selgeren sa noe om kantlinjene, men at disse ofte var så dårlig markert at det ikke fungerte (så vi har ikke satt oss inn i det).

Så det store minuset. Nesten alt av panel, knapper og pedaler er på høyre side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes ikke du skal belage deg på å kjøpe en bil som "retter opp bilen for deg hvis du kjører på kanten" som en nødvendighet for at du skal klare holde deg på veien altså. Da tror jeg du bør vente 20 år til.

Anonymkode: 275f1...99d

Nei, ikke på den måten jeg mente :) Det spiller uansett ikke så stor rolle, har prøvekjørt begge nå!

8 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Prøvekjørte begge og endte opp med en i3. Kia er den mest praktiske med fem seter og litt mer plass, men i3 har mer kjøreglede. Elektriske biler er jo sånn at du trykker bremsen, trykker på start, setter den i Drive, av med håndbrekket også er det bare å tråkke på gassen. Det er ingen gir. I i3 så bremser bilen når man slipper opp gassen, så bremsepedalen brukes mindre. 

Cruise kontrollen er fin den og har en funksjon hvor bilen bremser og gasser etter avstanden til bilen foran. Minuset er at sensoren kan bli forvirra av kraftig regn. Mener at selgeren sa noe om kantlinjene, men at disse ofte var så dårlig markert at det ikke fungerte (så vi har ikke satt oss inn i det).

Så det store minuset. Nesten alt av panel, knapper og pedaler er på høyre side. 

Tror jeg ender opp med i3 jeg og! Det er plusser og minuser ved begge, føler jeg. i3 vinner på at den bremser når du "slipper" gassen. Jeg har faktisk i3´n her nå, har prøvekjørt den fra i går, og da tror jeg som sagt jeg ender opp med den! Enkelt og greit fordi den bremser av seg selv, slipper man gassen :) Ikke minst var frontruta insane! Jeg kunne omtrent se hele verden :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er kjempefornøyde. Kia'n er praktisk den, men man føler seg 10 år eldre når man setter seg bak rattet, også virker den mere plastikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er prisforskjellen da? BMW har jo dårlig rykte mtp pålitelighet mens Kia har 7 år garanti. Samtidig er treverket inne i i3 noe av det lekreste interiøret på markedet. Den har snodig tyne dekk dog; hvor lenge varer de? Samtidig er det jo mye mer plass i Kia'n. Vanskelig valg!

Anonymkode: 182df...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er prisforskjellen da? BMW har jo dårlig rykte mtp pålitelighet mens Kia har 7 år garanti. Samtidig er treverket inne i i3 noe av det lekreste interiøret på markedet. Den har snodig tyne dekk dog; hvor lenge varer de? Samtidig er det jo mye mer plass i Kia'n. Vanskelig valg!

Anonymkode: 182df...2ab

De er såpass tynne for å få ned rullemotstanden mest mulig. Jo større dekk, jo større kontaktflate med veien --> større rullemotstand. Om man ikke bruker smalere dekk da.

En liten kommentar til bremsing og elbiler: Alle elbiler har dette, i varierende grad. Grunnen er simpelthen at de alle er bygd for å maksimere energigjenvinning. Når man bremser (eller i praksis slipper gassen), går elmotoren over i generatormodus, og lader batteriene. Dette kan faktisk bli et aldri så lite luksusproblem, bremsene blir så lite brukt at bremseskivene begynner å ruste!

Energigjenvinnig er noe også hybridene kan ta nytte av (så lenge batteriet ikke er full-ladet). Vanlige fossilbiler lar denne energien simpelthen gå til spille.

Anonymkode: c9b2d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 6.7.2016 at 20.03, CMHuser skrev:

Jeg driver å vurderer om jeg skal kjøpe meg en liten elektrisk bil, og da står jeg i mellom Kia Soul Electric og BMW i3. Noen som vet/har erfaring med disse, og kan fortelle meg litt om de? For og imot på de begge?

Jeg kan fortelle at jeg ble påkjørt for noen år siden, gikk ikke så bra at det gjorde noe. Den må være lettkjørt, og gjerne ha alle duppedingser av hjelpemidler. Jeg bruker ikke høyre side av kroppen så mye at det gjør noe, så derfor må det være enkelt. Per nå bruker jeg bare en kule til å styre bilen med, usikker på om det er mer som må til, det finner jeg vel ut av! Derfor; enkelt og det meste innenfor rekkevidden til venstre arm. Det er uansett ikke det som spiller noen rolle.

Vil bare vite litt om f.eks kjøreassistent, om de er lettstyrt, enkle å "forstå seg på" og sånt! Noen med erfaringer? :)

Hva med å få tak i en engelsk bil? Det har jo naturlig nok "alt" på venstre side.

Anonymkode: c9b2d...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilket gir brukte du i Kia?  Hvis du bruker B (brake) istedet for D (drive),  vil den bremse ned når du ikke trykker inn gassen.  Jeg har Kia Soul og er veldig fornøyd.  Har ikke hatt noen problemer med bilen.  

Anonymkode: d1f57...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er prisforskjellen da? BMW har jo dårlig rykte mtp pålitelighet mens Kia har 7 år garanti. Samtidig er treverket inne i i3 noe av det lekreste interiøret på markedet. Den har snodig tyne dekk dog; hvor lenge varer de? Samtidig er det jo mye mer plass i Kia'n. Vanskelig valg!

Anonymkode: 182df...2ab

BMW er dyrere enn Kia, jeg har vel kommet frem til at det blir nesten 300 000 kr for BMW, mens det for Kia blir sånn ca 250 000 kr. Kommer vel an på hva du skal ha i den!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er såpass tynne for å få ned rullemotstanden mest mulig. Jo større dekk, jo større kontaktflate med veien --> større rullemotstand. Om man ikke bruker smalere dekk da.

En liten kommentar til bremsing og elbiler: Alle elbiler har dette, i varierende grad. Grunnen er simpelthen at de alle er bygd for å maksimere energigjenvinning. Når man bremser (eller i praksis slipper gassen), går elmotoren over i generatormodus, og lader batteriene. Dette kan faktisk bli et aldri så lite luksusproblem, bremsene blir så lite brukt at bremseskivene begynner å ruste!

Energigjenvinnig er noe også hybridene kan ta nytte av (så lenge batteriet ikke er full-ladet). Vanlige fossilbiler lar denne energien simpelthen gå til spille.

Anonymkode: c9b2d...d56

Hm, kan ikke si at jeg husker at Kia´n "bremset for meg" som BMW gjør! Men takk for infoen :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å få tak i en engelsk bil? Det har jo naturlig nok "alt" på venstre side.

Anonymkode: c9b2d...d56

Mja... Det tenker jeg blir litt feil. Jeg får da til å bruke ting på høyre side også, det kommer bare litt an på hvordan det er plassert. Men det er definitivt ett alternativ, bare ikke så veldig aktuelt!

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket gir brukte du i Kia?  Hvis du bruker B (brake) istedet for D (drive),  vil den bremse ned når du ikke trykker inn gassen.  Jeg har Kia Soul og er veldig fornøyd.  Har ikke hatt noen problemer med bilen.  

Anonymkode: d1f57...e68

Hahaha, det husker jeg ikke, annet enn at det var automat! Tenker jeg prøvekjører den en gang til, før ett eventuelt kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, CMHuser skrev:

Hm, kan ikke si at jeg husker at Kia´n "bremset for meg" som BMW gjør! Men takk for infoen :)

Som nevnt, det varierer fra merke til merke hvor effektiv eller kraftig regenereringen er. Men alle elbiler har regenerering. Batteriet kan selvsagt ikke være fullt om det skal fungere (ett sted må generatoren levere ladestrømmen)

Anonymkode: c9b2d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.7.2016 at 10.20, AnonymBruker skrev:

Det er flere bilprodusenter som tilbyr uling, risting, blinking og annet støy når du kjører over hvite linjer, men det er nok bare Tesla som har aktiv styring for deg i denne bilgruppen akkurat nå. Eller var det cruisekontroll med radar som du mente? Det finnes som standard på egolf, men koster svindyrt på i3.

Anonymkode: fc4db...0e4

du må nok lese deg opp. e-klassen har det også, men ikke standard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Volvo XC90 kjører seg selv også; ta en titt på YouTube. 

Anonymkode: 182df...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Alle elbiler idag kan regenerere. De fleste som standard. Det som mange elbiler mangler fortsatt er "seiling" funksjon (f.eks. i3). Uten seilingsfunksjon blir du sittende å trykke gassen halvveis inne hele tiden når trafikken går jevnt. Mange synes det er slitsomt i lengden. Noen bilmerker, som egolf, tilbyr, som standard seiling. Det er behagelig og krever mindre energi da regenerering ikke er like effektivt som å frikjøre ved jevn fart.

Og ja, enklere elbiler som i3, har cruise, men uten radarbasert styring, må man skru av og på denne hele tiden i normal trafikk og dermed presse gassen halvveis inne stort sett hele veien. Sånn går det når enkelte bilmerker skal melke kundene sine for mest penger eller tar snarveier og lager halvveis løsninger.

Anonymkode: fc4db...0e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle elbiler idag kan regenerere. De fleste som standard. Det som mange elbiler mangler fortsatt er "seiling" funksjon (f.eks. i3). Uten seilingsfunksjon blir du sittende å trykke gassen halvveis inne hele tiden når trafikken går jevnt. Mange synes det er slitsomt i lengden. Noen bilmerker, som egolf, tilbyr, som standard seiling. Det er behagelig og krever mindre energi da regenerering ikke er like effektivt som å frikjøre ved jevn fart.

Og ja, enklere elbiler som i3, har cruise, men uten radarbasert styring, må man skru av og på denne hele tiden i normal trafikk og dermed presse gassen halvveis inne stort sett hele veien. Sånn går det når enkelte bilmerker skal melke kundene sine for mest penger eller tar snarveier og lager halvveis løsninger.

Anonymkode: fc4db...0e4

Hm, der sa du noe jeg ikke har tenkt så mye over.
Jeg vet ikke helt hva jeg tenker nå, det er så mange faktorer å ta hensyn til. Men jeg vil nok bare bruke den til småkjøring, uten at jeg skal utelukke kjøring til steder som er lenger unna. Jeg har da tenkt litt på det at det er en ulempe med denne bremsingen og, da kan jeg feks ikke slippe gassen i nedoverbakke, noe som igjen vil si at det alltid vil være aktiv bruk av pedaler. Men me får sjå! Førerkort først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle elbiler idag kan regenerere. De fleste som standard. Det som mange elbiler mangler fortsatt er "seiling" funksjon (f.eks. i3). Uten seilingsfunksjon blir du sittende å trykke gassen halvveis inne hele tiden når trafikken går jevnt. Mange synes det er slitsomt i lengden. Noen bilmerker, som egolf, tilbyr, som standard seiling. Det er behagelig og krever mindre energi da regenerering ikke er like effektivt som å frikjøre ved jevn fart.

Og ja, enklere elbiler som i3, har cruise, men uten radarbasert styring, må man skru av og på denne hele tiden i normal trafikk og dermed presse gassen halvveis inne stort sett hele veien. Sånn går det når enkelte bilmerker skal melke kundene sine for mest penger eller tar snarveier og lager halvveis løsninger.

Anonymkode: fc4db...0e4

Seiling er i praksis irrelevant. Da må man i såfall akseptere å lage kø, eller å fyke nedover i bakkene i 150km/t. Ok om man er alene på veien, i hverdagen er det for spesielt interesserte. Man trenger ikke skru av og på cruisekontrollen, man kan justere den. Men i nykkete køkjøring er det egentlig bedre å bruke gasspedalen.

Anonymkode: c9b2d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seiling er i praksis irrelevant. Da må man i såfall akseptere å lage kø, eller å fyke nedover i bakkene i 150km/t. Ok om man er alene på veien, i hverdagen er det for spesielt interesserte. Man trenger ikke skru av og på cruisekontrollen, man kan justere den. Men i nykkete køkjøring er det egentlig bedre å bruke gasspedalen.

Anonymkode: c9b2d...d56

Jeg bruker seiling hver dag. Jeg har kjørt ulike elbiler siden årtusenskifte. Men du vet nok best siden du kjører elbil uten seilingfunksjon.

Anonymkode: fc4db...0e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...