Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slutt å si at ting legges dødt og er irrelevant. Man trenger ikke å legge igjen DNA for å være skyldig. Bevisene, oddsene, alt intuitivt er imot Viggo og de som forsvarer ham.

Han er en voldtektsmann og pedofil uansett og hverken han eller Jan Helge bør være fri. De fortjener å lide, lenge og langsomt begge to.

Tidsrommet er så liberalt og det er vanlig å lyve om det eller fortrenge det over tid. Viggo har aldri innrømmet noe fordi han vet han kan profittere av det senere. 

Endret av Dalmatian
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, likestilling skrev:

Det er ikke slik GSM fungerer. Man er hele tiden tilkoblet den basestasjonen som har best signal. Nå har jeg ikke dekningskart og hele rapporten foran meg, men han var hele tiden koblet på den basestasjonen som er nærmest der han bor. Selv om EG_A ikke har dekning i baneheia, så skal man langt mer enn 300 meter unna før det blir den beste basestasjonen. I aller beste fall har han løpt i skytteltrafikk mellom åstedet og akkurat der han tilfeldigvis visste at han måtte stå for å være på rett basestasjon.

Dette er jo helt ville konspirasjonsteorier, spesielt med tanke på at dette ikke var planlagt. Både VK og JHA er enige om at dette var spontant og at det egentlig bare skulle overleveres noen nøkler.

OK rart at det sto det da, at telefonen ville slått inn på riktige basestasjon 300m bortenfor. Skal finne link til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Djækklåsst skrev:

Det er selvsagt mulig å være med uten å avgi DNA, men forklaringen til JHA var altså at VK voldtok begge jentene, mens JHA ikke voldtok noen av dem. Likevel fant man altså et kjønnshår fra JHA, og i nye tester i 2010 også DNA fra JHA i sæd i prøver fra et av ofrene.

Det andre avsnittet skjønner jeg ikke, hvem kan ta feil på tidspunkter? Aktiviteten via mastene logges automatisk, man vet hvilke tidspunkter det var snakk om. Og jentene må ha blitt lokket bort og drept i perioden 19-20.15, etter som begge de to dømte var hos VK kl. 20.30 og jentene sist sett badende 18.50.

Det står ikke i dommen at VK har tvunget en jente eller noen andre til å suge seg. Du må ha lest feil. Han begikk heller ikke flere overgepsforbrytelser fra 1996 til 2000, så at han skulle begått flere i voksen alder er det ingen automatikk i, selv om det selvsagt ikke kan utelukkes.

Jo, Viggo hadde ikke klokke og JH var usikker på om han var der det eller det tidspunktet.  

 

Og jo det står. Kanskje ikke så grovt skrevet som jeg skrev. 

27925E12-65D0-441C-A325-F8E8F1C15FA6.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hegeeee skrev:

Jo, Viggo hadde ikke klokke og JH var usikker på om han var der det eller det tidspunktet.  

 

Og jo det står. Kanskje ikke så grovt skrevet som jeg skrev. 

27925E12-65D0-441C-A325-F8E8F1C15FA6.png

Hvilke tidspunkter er det du sikter til? Samme hva de to sier, så vet vi at jentene sist ble sett ved badeplassen 18.50, og at Viggo ringte til en venn 20.19, og at Jan Helge kom bort til ham etterpå.

Angående dommen, så siterer du tiltalepunktene. Han ble ikke dømt på alle disse punktene, punkt IV ble han frifunnet for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.grimstveit.no/jakob/files/text/baneheia.html

 Legger ved dette. Han har selv innrømmet de seksuelle overgrepene mot en 7 år gammel jente. Jeg nekter å tro at han sto i mot sine syke lyster denne gangen, samt at de begge er observert i nærheten der og at JH sto for alt dette alene. Det er en omfattende «jobb», samt en omfattende jobb å skjule likene ved at feks det var kappet gran av forskjellige trær i en stor radius for at det ikke skulle være påfallende. 

 

Det er for tynt. Han blir aldri frikjent, og takk Gud for det! 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dalmatian skrev:

Slutt å si at ting legges dødt og er irrelevant. Man trenger ikke å legge igjen DNA for å være skyldig. Bevisene, oddsene, alt intuitivt er imot Viggo og de som forsvarer ham.

Han er en voldtektsmann og pedofil uansett og hverken han eller Jan Helge bør være fri. De fortjener å lide, lenge og langsomt begge to.

Tidsrommet er så liberalt og det er vanlig å lyve om det eller fortrenge det over tid. Viggo har aldri innrømmet noe fordi han vet han kan profittere av det senere. 

Nå inviterte jeg deg til å argumentere ut fra de mange sentrale punktene i saken. Om du har rett må det finnes et svar på alt dette. Du kan jo i det minste forsøke, men om verken du eller noen andre i dag kan forklare på hvilken måte han kan ha vært delaktig, så må det jo legges til grunn at han ikke var det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hegeeee skrev:

https://www.grimstveit.no/jakob/files/text/baneheia.html

 Legger ved dette. Han har selv innrømmet de seksuelle overgrepene mot en 7 år gammel jente. Jeg nekter å tro at han sto i mot sine syke lyster denne gangen, samt at de begge er observert i nærheten der og at JH sto for alt dette alene. Det er en omfattende «jobb», samt en omfattende jobb å skjule likene ved at feks det var kappet gran av forskjellige trær i en stor radius for at det ikke skulle være påfallende. 

Det er for tynt. Han blir aldri frikjent, og takk Gud for det! 

Ingen har bedt om at han skal frifinnes for det han har erkjent å ha begått noen år før Baneheia-drapene.

Å stå i mot lyster overfor noen man aldri har møtt er ikke en problemstilling. De ble aldri observert i nærheten av åstedet, derimot i nærheten av der de bodde.

Angående å kappe grener osv., så tydet teknisk etterforskning på at dette var gjort av en og samme person. Videre ble Jan Helge observert alene langt inne i Baneheia dagen før av flere vitner, og det ble sagt at han oppførte seg merkelig og «holdt på å tørne». Det kan fint være han rekognoserte, så seg ut et passende åsted og til og med kappet grener på forhånd, altså at det hele var planlagt i tilfelle han møtte på passende offer/ofre.

Det er som mange ganger nevnt ingenting som tyder på noe annet enn at Jan Helge Andersen utførte udåden alene.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Ingen har bedt om at han skal frifinnes for det han har erkjent å ha begått noen år før Baneheia-drapene.

Å stå i mot lyster overfor noen man aldri har møtt er ikke en problemstilling. De ble aldri observert i nærheten av åstedet, derimot i nærheten av der de bodde.

Angående å kappe grener osv., så tydet teknisk etterforskning på at dette var gjort av en og samme person. Videre ble Jan Helge observert alene langt inne i Baneheia dagen før av flere vitner, og det ble sagt at han oppførte seg merkelig og «holdt på å tørne». Det kan fint være han rekognoserte, så seg ut et passende åsted og til og med kappet grener på forhånd, altså at det hele var planlagt i tilfelle han møtte på passende offer/ofre.

Det er som mange ganger nevnt ingenting som tyder på noe annet enn at Jan Helge Andersen utførte udåden alene.

 

Det er jo en problemstilling når det er små barn man tenner på og det er ulovlig. 

Og ja jeg tror JH har en langt større rolle en hva han påstår selv. Jeg har ingen tro på at Rambo ble redd for Viggo, akkurat. Overhodet ikke. 

Men dette er to syke mennesker. To veldig syke mennesker, der hverken den ene eller den andre har noe ute å gjøre. Det er fult mulig å voldta uten å legge igjen DNA, den ene ble voldtatt med en eller flere gjenstander. 

Det er telefonen det står på da? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken gjør meg så opprørt. Jeg har egentlig ikke satt meg så mye inn i den, men jeg har skjønt at VK et dømt på et relativt tynt grunnlag. Husker vi leste dommen da jeg hadde rettslære på vgs🤢

Jeg synes det er helt sprøtt å dømme noen med så lite troverdige beviser. Det er helt forferdelig om han er uskyldig.

Når det er sagt, jeg var heller ikke klar over overgrepene VK begikk mot den andre jenta da hun var 7-9 år, før jeg hørte podcasten. 😰 Han høres ut som en skikkelig utfordrende og ufyselig type i sin oppvekst..

Redigert:

1. Om VK er uskyldig dømt i Baneheia-saken er det uansett til pass for han å sitte inne alle de andre årene for det han gjorde gjentatte ganger mot den lille jenta.

2. Det jeg ikke skjønner er hvordan JHA i dag går trygt og rørt i samfunnet? Er ikke forbrytelsen han har sonet for det verste man kan gjøre/gir lavest status blant andre kriminelle??

 

Endret av spenol
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinjitzu

Jeg synes det er mye verre at JHA er fri enn at Viggo potensielt sittet inne uskyldig, fordi det han gjorde mot den første jenta, da han var tenåring, burde være nok til å sperre ham inne for alltid og kaste nøkkelen. Husker vi var i tvil om han var skyldig da rettsaken gikk, men konkluderte med at det justismordet kan være det samme, han er et avskum som fortjener lovens strengeste straff uansett. 

Men! Det gjør da virkelig JHA også. En syk, syk person som aldri burde se dagens lys igjen. Jeg kan ikke fatte og begripe at å la seg presse til å voldta, torturere og drepe en 8-åring (jeg tviler forøvrig sterkt på at han ble presset til det) ikke er nok til en forvaringsdom

HVORDAN kan man gi strafferabatt for tilståelse i sånne saker? Særlig når han aldri tilsto noe som helst før de allerede hadde bevis? 

JHA i enda større grad enn Breivik gjør at jeg ønsker vi hadde dødsstraff i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Djækklåsst skrev:

Ingen har bedt om at han skal frifinnes for det han har erkjent å ha begått noen år før Baneheia-drapene.

Å stå i mot lyster overfor noen man aldri har møtt er ikke en problemstilling. De ble aldri observert i nærheten av åstedet, derimot i nærheten av der de bodde.

Angående å kappe grener osv., så tydet teknisk etterforskning på at dette var gjort av en og samme person. Videre ble Jan Helge observert alene langt inne i Baneheia dagen før av flere vitner, og det ble sagt at han oppførte seg merkelig og «holdt på å tørne». Det kan fint være han rekognoserte, så seg ut et passende åsted og til og med kappet grener på forhånd, altså at det hele var planlagt i tilfelle han møtte på passende offer/ofre.

Det er som mange ganger nevnt ingenting som tyder på noe annet enn at Jan Helge Andersen utførte udåden alene.

 

JHA har sagt at han kappet greinene med samme kniv barna ble drept med. I følge ham var den svært blodig. Det ble ikke funnet blod der greinene var kappet. Kniven ble i følge JHA vasket av VK etterpå i en dam og så vet han ikke hvor den ble av. Denne forklaringen kan jo ikke stemme! Han kan ikke ha kappet greiner med en blodig kniv. 
Så enten har han vært der tidligere og gjort det eller så fantes det en kniv nr 2. Hvis det fantes en kniv nr 2, hvorfor sa han ikke det da? Og hvorfor er ikke dette mer vektlagt? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om Jan Helge Andersens karakter (ut fra vitnemål fra etterforsker i retten): 

"Hvordan opptrådte Jan Helge følelsesmesssig og stemningsmessig i avhørene? spurte aktor Edward Dahl.  

- Han var rolig, svarte greit, var samarbeidsvillig, men jeg må si en ting der han er spesiell: Han er vanskelig å lese, han virker sjenert, men jeg må også si at det virket som om han ikke var nevneverdig berørt over situasjonen. Det kunne virket som han ikke hadde tatt situasjonen alvorlig, svarte Hansen, og fortsatte:  - Han sa at han angret, men han viste det ikke. Men han er kanskje typen som ikke viser følelser. "

 

HVA TENKER DERE OM DETTE? 🤔 Jan Helge ble jo fremstilt som sjenert og snill. https://www.nrk.no/norge/fremdeles-mange-ubesvarte-sporsmal-1.522242

 

Tillegg: 

  • Jan Helge hevdet han var i Baneheia på drapskvelden fordi han skulle delta på Heimevern-trening for troppen han var lagfører for. Men Heimevernet har opplyst at de hadde aldri trening på fredager i Baneheia
  • Jan Helge ble også observert vandrende alene i Baneheia kvelden før drapene, av 2 vitner. Også den kvelden badet en av jentene som ble drept, med en venninne. 

(Viggo dro i marka for å finne Jan Helge, etter å ringt foreldrene hans å fått vite at han var på trening der. Han dro for å få i ekstranøkkelen som Jan Helge hadde til sykkelboden hans hjemme som han hadde låst seg ute av. Telefonsamtalen hans før han dro å lette etter Jan Helge er loggført hos Telenor.) 

 

Endret av Ann Mo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article170216.ece

Politiavdelingssjef Geir Hansen ved politistasjonen i Kristiansand sa at innholdet i Jan Helge Andersens første forklaring om det som skjedde i Baneheia var utrolig og ubegripelig for ham. Gjennom 80 timer og 15 avhør har Hansen avhørt Andersen.

- Jan Helge var rolig og behersket da det første avhøret etter pågripelsen skulle starte. Han ble gjort kjent med siktelsen, men nektet for å ha gjort noe galt. Andersen ble deretter gjort kjent med DNA-sporene, men nektet fortsatt.

Vi snakket litt om fordelene ved å gi en forklaring. Vi snakket deretter litt om forholdet mellom ham og Viggo. Det var før advokaten kom. Han ble spurt direkte om han også kunne være et slags offer i saken. Da fikk ansiktet et annet uttrykk, og han fortalte at han hadde drept den minste jenta, og Viggo hadde drept den andre. Han var da villig til å forklare seg. Andersen gjentok da hva han hadde fortalt, og at Viggo hadde forgrepet seg på begge jentene. 

 

Advokat Hagen: - Hvorfor brukte du ordet offer?  

Hansen: - Du spiller på mange ting for å få til et avhør. Vi visste at han var en av gjerningsmennene, og opplyste om fordelene han kunne ha av å forklare.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dokumentet for oversikt på bevisene og de to historiene i Baneheia-saken. (forbedret)

Nå vises det med fargekoder de saksdelene som har sammenheng. Og i PDF-dokumentet så ligger det hyperlinker. Det vises både historien til Jan Helge Andersen, Viggo Kristiansen, bevisene og vitnene i saken. 

 

Baneheiasaken bilde. Viggo Kristiansen. Jan Helge Andersen. tag Vitner. Tidslinje. Mobil. Basestasjon. Bevis. Kl. Klokken. DNA sæd skader åsted. Justismord? Skyldig? Uskyldig?.png

Baneheiasaken PDF bilde. Viggo Kristiansen. Jan Helge Andersen. tag Vitner. Tidslinje. Mobil. Basestasjon. Bevis. Kl. Klokken. DNA sæd skader åsted. Justismord? Skyldig? Uskyldig?med linker i.pdf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva jeg leser så kommer jeg til konklusjonen at Jan Helge slapp for billig unna. Virkelig.
Han har drept og voldtatt, men det hører med til saken at det er gjort mer enn det mot jentene. Detaljer har ikke vært i media. Syke handlinger utført av syk(e) person/personer.

Har ikke lest noe sted at han er rehabilitert i fengsel. i den grad det er mulig å rehabilitere personer som har begått slike handlinger og det har jeg mine tvil om. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Kristanna skrev:

Uansett hva jeg leser så kommer jeg til konklusjonen at Jan Helge slapp for billig unna. Virkelig.
Han har drept og voldtatt, men det hører med til saken at det er gjort mer enn det mot jentene. Detaljer har ikke vært i media. Syke handlinger utført av syk(e) person/personer.

Har ikke lest noe sted at han er rehabilitert i fengsel. i den grad det er mulig å rehabilitere personer som har begått slike handlinger og det har jeg mine tvil om. 

Jeg er helt enig. 
Jeg kan se mildere på VK sine tidligere handlinger fordi han var mindreårig på gjerningstidspunktet. I det tilfellet vil jeg tro at rehabilitering vil være mulig. 
Når det gjelder JHA burde han sitte inne til dagen han dør. At han i dag er en fri mann gjør meg fysisk uvel og ønsker meg til USA sine lister over dømte overgripere så at alle til en hver tid vet hvor «sånne som han» er. 
Norge har en lang vei å gå med straffeutmåling i saker med overgrep mot barn.

Endret av kahaki
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av sykkelen. Jeg tviler på at jeg ville ha lagt merke til den, men så har jeg null interesse for sykler. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MggEOE/kripos-jakter-paa-lakkbevis

Ellers mener jeg JHA forklarte at Vk forlot åstedet i rundt fem minutter mens drapene pågikk, men finner ikke noe om dette når jeg søker. Noen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, n_97 skrev:

Her er et bilde av sykkelen. Jeg tviler på at jeg ville ha lagt merke til den, men så har jeg null interesse for sykler. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MggEOE/kripos-jakter-paa-lakkbevis

Ellers mener jeg JHA forklarte at Vk forlot åstedet i rundt fem minutter mens drapene pågikk, men finner ikke noe om dette når jeg søker. Noen? 

Jeg regner med at de ikke fant det de lette etter, siden vi ikke har hørt noe mer om det :) 

Kan du forklare relevansen av sykkelen? Var det ikke et vitne som hadde sett den ved "bommen"? Når det gjelder hva JHA har forklart så bringer det ikke oss nærmere sannheten, med mindre det er løgner der han surrer seg mer inn i nettet sitt av løgner, som f.eks. hele den knivhistorien.... men nei, jeg vet ikke noe om det.

Edit:

Oppfølgning: sykkellakken matchet ikke det materialet som ble funnet på jentene:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qnnml1/ikke-nye-bevis-mot-viggo?utm_source=recirculation-matrix&utm_content=MggEOE

Endret av likestilling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...