Lana01 Skrevet 29. mars 2022 #14081 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) Bendie skrev (24 minutter siden): Håper du har rett. Det er rimelig klart at V.K frikjennes, det som er det store spørsmålet er hva skjer med J.H.A? Den omfattende og grundige jobben til Oslo politiet vil ikke bare frikjenne V.K, men trolig kunne vise til sterke beviser om at det kun var en gjerningsmann i Baneheia den kvelden. Det eneste riktige er å tiltale J.H.A for overlagt drap og voldtekt av begge jenter og falsk forklaring, noe som kastet en uskyldig mann i fengsel i 21 år. Han har hverken erkjent eller bearbeidet de faktiske forhold og hevder selv i dag at han handlet under tvang og i frykt for eget liv. Han bør dømmes til forvaring. Håper bare at lovverket kan gi han den straffen han skulle hatt, i første runde. Vil tro at han kan dømmes for dette, selv om saken vil være foreldet på dette punktet. Han opprettholder forsatt at VK er skyldig under avhør og om han opprettholder dette under en ny rettsrunde, vil han avgi falsk forklaring under ed, noe som har en strafferamme på inntil 10 år Den som uriktig overfor myndighetene anklager en annen for en straffbar handling eller fabrikkerer bevis i dette øyemed, straffes med fengsel i inntil ti år. Dette gjelder selv om man selv eller ens nærstående skulle være under mistanke. https://snl.no/falsk_forklaring Endret 29. mars 2022 av Lana01 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 29. mars 2022 #14082 Del Skrevet 29. mars 2022 Bag skrev (19 minutter siden): Ja jeg forstår det og det er nok mange som tenker som deg. Men jeg synes det er litt interessant at man hører ingenting fra myndighetene om en eventuell siktelse mot JHA. Jeg tenker at det er positivt at de bruker tid og gjør dette grundig. Vi får fasiten etterhvert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 29. mars 2022 #14083 Del Skrevet 29. mars 2022 38 minutter siden, Bag said: Ja jeg forstår det og det er nok mange som tenker som deg. Men jeg synes det er litt interessant at man hører ingenting fra myndighetene om en eventuell siktelse mot JHA. De vil vel unngå avisjuryen med høygafler og fakler som man fikk sist gang de delte saken med offentligheten mens etterforskningen pågikk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 29. mars 2022 #14084 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) Bag skrev (1 time siden): Ja men noen ganger gir de folk status som mistenkt for at de skal ha rett til offentlig betalt forsvarer selv om de ikke har til hensikt å sikte. Det kan godt tenkes at JHA krevde å få status som mistenkt. Så det behøver ikke bety så mye. Jeg har ikke sett noen utsagn fra myndighetene om en mulighet for siktelse. Krever ikke det innhente mye av informasjon rundt personene at de faktisk er mistenkt i saken ? Endret 29. mars 2022 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 29. mars 2022 #14085 Del Skrevet 29. mars 2022 Bag skrev (1 time siden): Ja jeg forstår det og det er nok mange som tenker som deg. Men jeg synes det er litt interessant at man hører ingenting fra myndighetene om en eventuell siktelse mot JHA. De kommer ikke til å si noe om det før de har offentliggjort en beslutning vedrørende VK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 29. mars 2022 #14086 Del Skrevet 29. mars 2022 Polly Ester skrev (8 timer siden): Jeg har fulgt denne tråden veldig lenge nå uten å si noe, men denne må jeg bare kommentere. Jeg er imponert over at du bruker så mye tid på å skrive et så godt innlegg og legge ved alt av dokumentasjon osv. Og så tenker jeg at det er fryktelig mange mennesker som har vært i mot VK hele veien, det er nesten utrolig at han til slutt ble hørt og tatt på alvor. Jo, takk! Heldigvis hadde man flaks, i og med at det var tre rettskafne mennesker blant kommisjonens beslutningsgruppe på fem medlemmer. Ellers hadde nok saken blitt feiet under teppet for godt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 29. mars 2022 #14087 Del Skrevet 29. mars 2022 Djækklåsst skrev (21 minutter siden): Jo, takk! Heldigvis hadde man flaks, i og med at det var tre rettskafne mennesker blant kommisjonens beslutningsgruppe på fem medlemmer. Ellers hadde nok saken blitt feiet under teppet for godt. Tenker det er tre stykker som sover godt om natta når de ser utviklingen i saken. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 29. mars 2022 #14088 Del Skrevet 29. mars 2022 Kardemommete skrev (3 timer siden): Han fikk vel 19? da mangler det 2 år. pluss at dobbelt voldtekt og knivdrap av barn skal gi forvaring i tillegg. Jeg tror han får mer. Tar de ut tiltale, er de overbevist om at han var alene. Og de kan bevise det! Da blir han nok også tiltalt for falsk forklaring, tror jeg. I tillegg har han vel fått flere anmeldelser. Om han er over kriminellalder, og politiet tror på historien, skal han vel ha noen år for dette også! Tror vi raskt snakker 10-15 år, pluss sikring.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 29. mars 2022 #14089 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) askefast skrev (4 minutter siden): Jeg tror han får mer. Tar de ut tiltale, er de overbevist om at han var alene. Og de kan bevise det! Da blir han nok også tiltalt for falsk forklaring, tror jeg. I tillegg har han vel fått flere anmeldelser. Om han er over kriminellalder, og politiet tror på historien, skal han vel ha noen år for dette også! Tror vi raskt snakker 10-15 år, pluss sikring.... Det er ikke mulig å sone mer enn 21 år i Norge. Uten forvaring. Han har sonet 19. Mulig at noe utenom Baneheia saken kan øke straffen. dette kan jeg for lite om. Endret 29. mars 2022 av Kardemommete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 29. mars 2022 #14090 Del Skrevet 29. mars 2022 Kardemommete skrev (10 minutter siden): Det er ikke mulig å sone mer enn 21 år i Norge. Uten forvaring. Han har sonet 19. Mulig at noe utenom Baneheia saken kan øke straffen. dette kan jeg for lite om. Når Viggo blir frikjent står Lena uten drapsmann. Åpenbart at det er Jan Helge som har drept henne. Da må han vel kunne tiltales og dømmes på nytt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 29. mars 2022 #14091 Del Skrevet 29. mars 2022 Millimani skrev (2 minutter siden): Når Viggo blir frikjent står Lena uten drapsmann. Åpenbart at det er Jan Helge som har drept henne. Da må han vel kunne tiltales og dømmes på nytt Ja, det kan han nok. spørsmålet er lengden på straffen han kan få. om 19 årene han har sonet trekkes fra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 29. mars 2022 #14092 Del Skrevet 29. mars 2022 Kardemommete skrev (14 minutter siden): Det er ikke mulig å sone mer enn 21 år i Norge. Uten forvaring. Han har sonet 19. Mulig at noe utenom Baneheia saken kan øke straffen. dette kan jeg for lite om. Ja, jeg vet også at det er maks 21 år. Men det er jo for baneheiasaken. De anmeldelsene var jo ikke med i straffeutmålingen den gangen, dersom påtalemyndigheten velger å tro på disse og de utløser straffeansvar. Samt falsk forklaring... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutex Skrevet 29. mars 2022 #14093 Del Skrevet 29. mars 2022 1 hour ago, Millimani said: Når Viggo blir frikjent står Lena uten drapsmann. Åpenbart at det er Jan Helge som har drept henne. Da må han vel kunne tiltales og dømmes på nytt Ja men han kan vel få maks resterene opp til 21. Med god oppførsel og alt blir det vel såpass lite at myndighetene ikke vil bruke tid på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutex Skrevet 29. mars 2022 #14094 Del Skrevet 29. mars 2022 1 hour ago, askefast said: Ja, jeg vet også at det er maks 21 år. Men det er jo for baneheiasaken. De anmeldelsene var jo ikke med i straffeutmålingen den gangen, dersom påtalemyndigheten velger å tro på disse og de utløser straffeansvar. Samt falsk forklaring... Men alt dette er jo en del av samme saken. Brevik hadde neppe fått 21 år til hvis det hadde vist seg at de hadde oversett et drap på Utøya. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. mars 2022 #14095 Del Skrevet 29. mars 2022 19 minutter siden, Brutex said: Ja men han kan vel få maks resterene opp til 21. Med god oppførsel og alt blir det vel såpass lite at myndighetene ikke vil bruke tid på det. Forskjellen er forvaring. Uansett svært tvilsomt. Er et virrvarr av lover og regler for at man skal kunne bli dømt for samme lovbrudd flere ganger. Tviler på at staten vil risikere enda mer hodepine her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChaseDurer Skrevet 29. mars 2022 #14096 Del Skrevet 29. mars 2022 Hannabanna skrev (På 28.3.2022 den 15.28): Så siden saken ble gjenopptatt så har det kommet syv nye DNA treff på Jan Helge, DNA treff på obdusenten med med samme delprofil som Viggo, det er kommet fram overgrepsanklager mot Jan Helge og Jan Helge har igjen blitt tatt i lønn i avhør. Hvis det ikke er nye opplysninger i saken, hva vil nye opplysninger være.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 30. mars 2022 #14097 Del Skrevet 30. mars 2022 (endret) Brutex skrev (6 timer siden): Ja men han kan vel få maks resterene opp til 21. Med god oppførsel og alt blir det vel såpass lite at myndighetene ikke vil bruke tid på det. Det er prinsipper her. som at Lena ikke bør stå med ukjent drapsmann. Det er jo helt åpenbart at Politi/påtale bruker tid på dette. disse ugjerningene kvaliffiserer utvilsomt for forvaring også. Man kan jo heller ikke bare la vær å dømme folk selv om fengselstraffen er relativt kort. Du mener altså at vi f.eks ikke skal dømme folk som slår ned noen så de havner på sykehus? noe som gir noen mnd ubetinget? eller grov fyllekjøring? Endret 30. mars 2022 av Kardemommete 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 30. mars 2022 #14098 Del Skrevet 30. mars 2022 Katten.2.0 skrev (6 timer siden): Forskjellen er forvaring. Uansett svært tvilsomt. Er et virrvarr av lover og regler for at man skal kunne bli dømt for samme lovbrudd flere ganger. Tviler på at staten vil risikere enda mer hodepine her. Det som vil gi Staten mest hodepine er om saken ikke får en full oppklaring. dvs at JHA må stå til rette for alt. det er ikke bare forvaring. det mangler 2 år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 30. mars 2022 #14099 Del Skrevet 30. mars 2022 Kardemommete skrev (1 time siden): Det som vil gi Staten mest hodepine er om saken ikke får en full oppklaring. dvs at JHA må stå til rette for alt. det er ikke bare forvaring. det mangler 2 år. Saken er jo ganske åpenbart oppklart etter mitt syn. Nå har jo også politiet fått svar på at DNA kan smitte. Obdusenten, som hadde på seg både handsker og drakt, og var veldig forsiktig og bevisst har likevel klart å avlegge DNA! Det viser hvor lett det smitter. Viggo som dominerte og regjerte åstedet har ikke lagt igjen noe DNA! Det er helt utrolig, og skal ikke være fysisk mulig! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutex Skrevet 30. mars 2022 #14100 Del Skrevet 30. mars 2022 1 hour ago, Kardemommete said: Man kan jo heller ikke bare la vær å dømme folk selv om fengselstraffen er relativt kort. Du mener altså at vi f.eks ikke skal dømme folk som slår ned noen så de havner på sykehus? noe som gir noen mnd ubetinget? eller grov fyllekjøring? Det har jeg ikke ment eller skrevet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg