nebbete fugl Skrevet 18. juli 2022 #16841 Del Skrevet 18. juli 2022 1 hour ago, Callisto83 said: Selve statusen (fra mistenkt til siktet) sier vel bare noe om hvilke etterforskningsskritt politiet kan utføre, og hvilke andre rettigheter en siktet vs mistenkt kan ha. Dagens nyhetsartikkel sa ikke noe annet enn at politiet ville kikke nærmere på JHA sin PC. Det blir spennende å se hva som skjer etter sommeren. Det eneste spennende er hva som skjer med JHA. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 18. juli 2022 #16842 Del Skrevet 18. juli 2022 Callisto83 skrev (53 minutter siden): Når Dagbladet skrev om avhørene nylig, hadde JHA status som mistenkt, og Viggo status som siktet hvis jeg ikke husker feil. Statusen avgjør hvilke verktøy politiet kan benytte seg av i etterforskningen, og hvilke rettigheter JHA og VK har. Han er siktet i straffeprosessuell forstand IDET det gjøres en ransaking (et tvangsmiddel) og uavhengig av om en formell siktelse er utarbeidet fra politiets side. Idet det besluttes og utføres ransaking er han altså siktet, og skal behandles som det. Uavhengig av hva som som fremgår om status til enhver tid fra media (som tydeligvis ikke er informert før nå) Og for å gjøre en ransaking in the first place må politiet ha hjemmel for det, herunder mene at det er sannsynlighetsovervekt for en straffbar handling. Dette innebærer som du rett nok sier over IKKE å ha tatt stilling til skyldspørsmålet, idet en tiltale forutsetter at politiet mener det strafferettslige beviskrav er oppfylt. Men for å benytte seg av tvangsmidler må altså grunnvilkårene være på plass (skjellig grunn til mistanke). De kan ikke endre status etter eget forgodtbefinnende for å kunne benytte seg av flere «verktøy». Det du skriver kan leses på den måten, og det er altså ikke riktig (forutsatt at politet følger loven) 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 18. juli 2022 #16843 Del Skrevet 18. juli 2022 Djækklåsst skrev (23 minutter siden): NRK skriver siktet for drap her: https://www.nrk.no/norge/jan-helge-andersen-siktet-i-ny-etterforskning-av-baneheia-saken-1.16041887 Uten å utdype. Er det en feil, eller en glipp? Interessant. Veldig grov glipp i såfall ved bruk av en så konkret påstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulje Skrevet 18. juli 2022 #16844 Del Skrevet 18. juli 2022 kar90 skrev (5 minutter siden): Veldig grov glipp i såfall ved bruk av en så konkret påstand. Ja, ingen av de andre mediene har formulert seg på den måten om saken. Får se om det blir revidert fortløpende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 18. juli 2022 #16845 Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) 11 minutter siden, kar90 said: Veldig grov glipp i såfall ved bruk av en så konkret påstand. Nrk vil vel rette opp den opplysingen 'siktet for drap' i kveld, hvis det er feil. At politiet er interessert i en PC, får meg til å tenke... Har politiet blitt tipset om aktiviteter JHA gjør på internett? Jeg trodde ikke det kom til å skje noe nytt før etter sommeren. Dette kom brått på meg. Vil politiet sikre spor av aktiviteter på internett, før de blir slettet? Endret 18. juli 2022 av ops2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulje Skrevet 18. juli 2022 #16846 Del Skrevet 18. juli 2022 ops2 skrev (7 minutter siden): Nrk vil vel rette opp den opplysingen 'siktet for drap' i kveld, hvis det er feil. At politiet er interessert i en PC, får meg til å tenke... Har politiet blitt tipset om aktiviteter JHA gjør på internett? Jeg trodde ikke det kom til å skje noe nytt før etter sommeren. Dette kom brått på meg. Vil politiet sikre spor av aktiviteter på internett, før de blir slettet? Nrk utdyper i artikkelen av de erfarer at han er drapssiktet, så er nok ikke en glipp dette her. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 18. juli 2022 #16847 Del Skrevet 18. juli 2022 Jeg må si at jeg er nysgjerrig på hvordan det føles at hver eneste nye opplysning som kommer frem strider mot standpunktet man har i saken. Får det noen til å revurdere, eller lukker man øynene og holder seg for ørene, samtidig som man messer for seg selv «Han ble dømt for 20 år siden! Han ble dømt for 20 år siden!»? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 18. juli 2022 #16848 Del Skrevet 18. juli 2022 Aliquis skrev (21 minutter siden): Jeg må si at jeg er nysgjerrig på hvordan det føles at hver eneste nye opplysning som kommer frem strider mot standpunktet man har i saken. Får det noen til å revurdere, eller lukker man øynene og holder seg for ørene, samtidig som man messer for seg selv «Han ble dømt for 20 år siden! Han ble dømt for 20 år siden!»? Jeg var skikkelig spent når jeg leste overskriften i VG i dag, men så leste jeg hvorfor JHA ble siktet - for å få tak i PCen hans - og da var det ikke så spennende likevel. Det står klart og tydelig i artikkelen at hverken politiet eller påtalemyndigheten har tatt stilling til skyldsspørsmålet og den videre påtalebehandlingen av saken. Vi får med andre ord ikke vite noe mer før etter sommeren tipper jeg. Mener du dette er et gjennombrudd? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 18. juli 2022 #16849 Del Skrevet 18. juli 2022 hraff skrev (4 timer siden): Ny utvikling JHA er nå siktet i saken. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k62WGv/ny-baneheia-siktelse-ransaking-hos-jan-helge-andersen Et stort skritt i riktig retning. Alle som kan lese ser at VK ikke kan ha vært med. Absolutt!! Dette skrittet i riktig retning har Stine og Lena fortjent i årevis 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 18. juli 2022 #16850 Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) Callisto83 skrev (31 minutter siden): Jeg var skikkelig spent når jeg leste overskriften i VG i dag, men så leste jeg hvorfor JHA ble siktet - for å få tak i PCen hans - og da var det ikke så spennende likevel. Du sitter ikke med noe nysgjerrighet på hva de forventet å finne på PCen? Det er vel formodentligvis etterforskningspor de følger som gjør det interessant å se på PCen. Endret 18. juli 2022 av Hank Amarillo 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 18. juli 2022 #16851 Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) 7 minutter siden, Callisto83 said: Jeg var skikkelig spent når jeg leste overskriften i VG i dag, men så leste jeg hvorfor JHA ble siktet - for å få tak i PCen hans - og da var det ikke så spennende likevel. Det står klart og tydelig i artikkelen at hverken politiet eller påtalemyndigheten har tatt stilling til skyldsspørsmålet og den videre påtalebehandlingen av saken. Vi får med andre ord ikke vite noe mer før etter sommeren tipper jeg. Mener du dette er et gjennombrudd? Holde seg for øynene og ørene altså. Dette i seg selv er ikke noe gjennombrudd, men nok en opplysning som tyder på at det går Kristiansens vei. Endret 18. juli 2022 av Aliquis 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 18. juli 2022 #16852 Del Skrevet 18. juli 2022 Djækklåsst skrev (1 time siden): NRK skriver siktet for drap her: https://www.nrk.no/norge/jan-helge-andersen-siktet-i-ny-etterforskning-av-baneheia-saken-1.16041887 Uten å utdype. Er det en feil, eller en glipp? Interessant. Det må jo være så riktig som det bare kan bli. Og det er vel på tide. nebbete fugl skrev (1 time siden): Det eneste spennende er hva som skjer med JHA. Veldig spennende. Håper for all del at han blir bura inne for resten av sitt liv, og at han selv betaler en klekkelig sum til VK. Nå er det bare å vente på DNA-resultatene fra Spania 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 18. juli 2022 #16853 Del Skrevet 18. juli 2022 Brudulje skrev (1 time siden): Nrk utdyper i artikkelen av de erfarer at han er drapssiktet, så er nok ikke en glipp dette her. Ja, de endret til det i ettertid. Så det er i hvert fall ikke en glipp. Men ingen andre medier har vel skrevet noe om akkurat hva siktelsen går ut på (ennå). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proteus Skrevet 18. juli 2022 #16854 Del Skrevet 18. juli 2022 Djækklåsst skrev (3 minutter siden): Ja, de endret til det i ettertid. Så det er i hvert fall ikke en glipp. Men ingen andre medier har vel skrevet noe om akkurat hva siktelsen går ut på (ennå). FVN skriver også "Siktet for drap." 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 18. juli 2022 #16855 Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) Proteus skrev (7 minutter siden): FVN skriver også "Siktet for drap." Ja, men lenger ned i FVN-artikkelen oppgis NRK som kilde til den påstanden. «Ifølge NRK er Andersen nå siktet for drap». Endret 18. juli 2022 av Lord Friendzone 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 18. juli 2022 #16856 Del Skrevet 18. juli 2022 Lord Friendzone skrev (1 time siden): Ja, men lenger ned i FVN-artikkelen oppgis NRK som kilde til den påstanden. «Ifølge NRK er Andersen nå siktet for drap». Nrk tar ikke sjansen på å skrive feil om dette, tipper de vet det fra sikre kilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 18. juli 2022 #16857 Del Skrevet 18. juli 2022 (endret) Callisto83 skrev (4 timer siden): Jeg var skikkelig spent når jeg leste overskriften i VG i dag, men så leste jeg hvorfor JHA ble siktet - for å få tak i PCen hans - og da var det ikke så spennende likevel. Det står klart og tydelig i artikkelen at hverken politiet eller påtalemyndigheten har tatt stilling til skyldsspørsmålet og den videre påtalebehandlingen av saken. Vi får med andre ord ikke vite noe mer før etter sommeren tipper jeg. Mener du dette er et gjennombrudd? For ente gang: Politiet kan ikke ransake eller sikte «for å få tak i pcen hans» uten hjemmelsgrunnlag. At de har besluttet - og fått rettens tillatelse til - ransaking innebærer at skjellig grunn til mistanke om drap er konstatert. Vi er fortsatt på etterforskningsstadiet - Ja - og det endelige skyldspørsmålet/ påtalespørsmålet er ikke tatt stilling til. Men det viser utvilsomt fremdrift i etterforskningen, og så får vi vente og se hva det blir ut av det til slutt. Endret 18. juli 2022 av Mimmie 23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 18. juli 2022 #16858 Del Skrevet 18. juli 2022 Selvfølgelig er han siktet for drap, uten at det egentlig sier noe om ståa. Saken er jo drapene. Ved å sikte noen utløser man større inngripende muligheter for å samle informasjon, samtidig utløser det flere rettigheter for den siktede. Siden saken er drapene vil det dermed det bli siktet for drap. Verken 'siktet' eller 'drap' betyr noe annet enn at det byråkratiske beistet krever sitt. Nå håper jeg selvfølgelig at JHA blir siktet - og dømt - men det er lite vits å ta seieren på forskudd. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 18. juli 2022 #16859 Del Skrevet 18. juli 2022 Katten.2.0 skrev (47 minutter siden): Selvfølgelig er han siktet for drap, uten at det egentlig sier noe om ståa. Saken er jo drapene. Ved å sikte noen utløser man større inngripende muligheter for å samle informasjon, samtidig utløser det flere rettigheter for den siktede. Siden saken er drapene vil det dermed det bli siktet for drap. Verken 'siktet' eller 'drap' betyr noe annet enn at det byråkratiske beistet krever sitt. Nå håper jeg selvfølgelig at JHA blir siktet - og dømt - men det er lite vits å ta seieren på forskudd. Ser ut som du har rett i det dessverre: "Den mistenkte får automatisk stilling som siktet også dersom det er besluttet eller foretatt pågripelse, ransaking, beslag eller lignende forholdsregler rettet mot ham/henne." https://no.wikipedia.org/wiki/Siktelse Jeg håpte de hadde noe mer på han nå, men det ser ikke ut som de nødvendigvis har det for å sikte han nei. Jeg regner med at DNAet alene var nok grunnlag for ransakelsen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proteus Skrevet 19. juli 2022 #16860 Del Skrevet 19. juli 2022 Ransaking allerede i januar. https://www.nettavisen.no/opplysninger-til-nettavisen-politiet-gjennomforte-tre-ransakinger-hos-drapssiktede-jan-helge-andersen/s/5-95-579429 Og indirekte bekreftelse av at det er gjort funn: Sitat Etter avhøret 20. juni ble det foretatt et nytt avhør av Andersen, denne gangen i Sandvika utenfor Oslo. Her ble han for første gang forelagt hvilke funn politiet har gjort, ifølge Nettavisens opplysninger 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg