Aliquis Skrevet 8. juni 2022 #15901 Del Skrevet 8. juni 2022 1 hour ago, askefast said: Litt inkonsekvent! De har hele tiden ønsket ny rettssak mot Viggo. Og ønsker at statsadvokaten prøver saken i retten. Men de må da vel skjønne at staten ikke kan møte opp i retten, legge ned påstand om at Viggo var på åstedet og føre bevis for dette. Så viser det seg at Viggo blir frikjent. Da kan ikke statsadvokaten plutselig ombestemme seg og plutselig begynne å argumentere for at det kun var Jan Helge som var på åstedet, ønske å gjennoppta Jan Helge sin sak og så kjøre full rettssak mot han. Hallo.... Nå skal man passe seg for å spekulere for mye i noen retning her, men det er unektelig interessant at de har beveget seg noe bort fra sin svært standhaftige posisjon rundt Kristiansens skyld ved å åpne for sak mot Andersen. Det kan jo tenkes at de pårørende fortsatt er overbevist rundt Kristiansens skyld, og at bistandsadvokatene dermed ytrer dette ønsket offentlig, samtidig som de har begynt å legge merke til hvilken vei vinden blåser og at de dermed åpner for sak mot Andersen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjuva Skrevet 9. juni 2022 #15902 Del Skrevet 9. juni 2022 8 hours ago, askefast said: Litt inkonsekvent! De har hele tiden ønsket ny rettssak mot Viggo. Og ønsker at statsadvokaten prøver saken i retten. Men de må da vel skjønne at staten ikke kan møte opp i retten, legge ned påstand om at Viggo var på åstedet og føre bevis for dette. Så viser det seg at Viggo blir frikjent. Da kan ikke statsadvokaten plutselig ombestemme seg og plutselig begynne å argumentere for at det kun var Jan Helge som var på åstedet, ønske å gjennoppta Jan Helge sin sak og så kjøre full rettssak mot han. Hallo.... Hvis Viggo frikjennes, så vil det med all sannsynlighet bli kjørt ny sak mot JHA for å få dømt han for begge drapene, og låst han ikke for 2 år til pga dette. Så jo, statsadvokaten kan argumentere for att JHA var alene, noe bevisene peker mot. Det vil og med all sannsynlighet bli kjørt ny sak mot JHA med grunnlag i falsk forklaring, med en strafferamme på 10 år. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 9. juni 2022 #15903 Del Skrevet 9. juni 2022 (endret) 58 minutter siden, tjuva said: Hvis Viggo frikjennes, så vil det med all sannsynlighet bli kjørt ny sak mot JHA for å få dømt han for begge drapene, og låst han ikke for 2 år til pga dette. Så jo, statsadvokaten kan argumentere for att JHA var alene, noe bevisene peker mot. Det vil og med all sannsynlighet bli kjørt ny sak mot JHA med grunnlag i falsk forklaring, med en strafferamme på 10 år. Jeg lurer vel også på om man kanskje skal vurdere tvunget psykisk helsevern for JHA, i og med at han helt klart er både psykisk syk og ikke angrer en døtt for det han har gjort fordi han konstant lyver. At de slapp denne mannen ut før full soning viser jo bare hvor manipulativ han er, han børe sperres inne så lenge som over hodet mulig. At AP mener denne mannen er 'snill og stille', sier vel alt om Arne Pedersen's personoppfattelse. Jeg lurer på om Agderpolitiet bør sette ned en granskningsgruppe og se på AP's andre saker. Han har antageligvis forhåndsdømt alle involvert i saker som ikke er 'snille og stille' fordi det automatisk kvalifiserer dem til å være kriminelle av verste sort. Endret 9. juni 2022 av Anonio 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 9. juni 2022 #15904 Del Skrevet 9. juni 2022 Anonio skrev (1 time siden): Jeg lurer på om Agderpolitiet bør sette ned en granskningsgruppe og se på AP's andre saker. Jeg vil også gjerne se en granskning der det kommer frem hvem som har pushet hva i denne saken. Er det AP, er det kripos eller andre ? Husk, det var en person i kripos som var svært sentral i både Baneheia og Tengs sakene. Er det her systemfeilene ligger ? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 9. juni 2022 #15905 Del Skrevet 9. juni 2022 (endret) Midgard skrev (1 time siden): Jeg vil også gjerne se en granskning der det kommer frem hvem som har pushet hva i denne saken. Er det AP, er det kripos eller andre ? Husk, det var en person i kripos som var svært sentral i både Baneheia og Tengs sakene. Er det her systemfeilene ligger ? Ja det må granskes, og også se på om det har blitt begått lovbrudd. Allerede under rettsaken ble det begått store alvorlige feil både fra politiet sin side , som bla hevde at JHA ikke var tatt i løgn , og Bente Mevåg sin overtolkning av DNA beviset, og som bla bevist ledet juryen ved å hevde at de hadde sikkert DNA spor av to gjerningsmenn. Det må også granskes hvem som har satt kjepper i hjulene for å (bevist) hindret en gjenopptagelse. Hvorfor ble det hevdet at DNA prøvene var destruert? Hvorfor holdt AP og hans samboer (kone) voldtekstanklagene skjult for gjenopptakelse komiteen og deretter for Oslo politiet. ( De har en lovfestet informasjonsplikt til å opplyse om dette) og hvorfor ble saken lagt som skjermet? og hvorfor lyver AP om sitt kjennskap til dette i dag? Hvem i Agder politiet hadde kjennskap til dette? og hvem har hevdet at det ikke fantes anklager mot JHA? i forbindelse med gjenopptakelsen? Det må også se på arbeidet som har blitt gjort av gjenopptakelse kommisjonen , og også om det er noen, som har presset på får å hindre saken gjenopptatt .? Det er alvorlig at Siv Halgren ikke ønsket saken gjenopptatt , Hun som leder burde ha vurdert dette bedre. Hun er satt til å sørge for en rettferdig rettsikkerheten , men feilet stort https://www.tv2.no/a/14817803/ Endret 9. juni 2022 av Lana01 la til link 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 9. juni 2022 #15906 Del Skrevet 9. juni 2022 Jeg er bare sykt nysgjerrig- på hvordan mindretallet i GK tenker nå. Står de like fast på at det var rett å gå mot gjennoptagelse eller har de endret mening nå? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 9. juni 2022 #15907 Del Skrevet 9. juni 2022 Først og fremst må vi få et svar. Hva blir det med Viggo? Men jeg er trett av å vente. Det er så usikkert hva som de ender opp med, og så fjernt å debattere hva som skal gjøres med Gjenopptakelseskommisjonen og de som etterforsket saken ved Agder politikammer. Først må det komme et svar. Uansett blir det en ny, himla stor debatt når avgjørelsen kommer. Hvis det blir som jeg og mange tror, så blir det et stort søksmål for et ødelagt liv og 20 år i fengsel som Norges mest hatete mann. Jeg vet ikke om jeg orker å skrive mer i denne saken. Ingen kommer til å forandre mening, de samme argumentene kjører i en sirkel. Jeg skulle ønske det ble et svar før fellesferien, stor mulighet for at det blir etter fellesferien... utpå høsten ... hvem vet. Jeg ønsker bare at det kommer en så klar avgjørelse at det ikke blir mer snakk om "hvorfor deltok han ikke i leteaksjonen, hvorfor hadde han bilder med en dildo, hvorfor ditt og datt" som er sekundære opplysninger og som ikke skulle få så stor betydning som de gjorde. 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 9. juni 2022 #15908 Del Skrevet 9. juni 2022 (endret) 3 hours ago, Lana01 said: Ja det må granskes, og også se på om det har blitt begått lovbrudd. Allerede under rettsaken ble det begått store alvorlige feil både fra politiet sin side , som bla hevde at JHA ikke var tatt i løgn , og Bente Mevåg sin overtolkning av DNA beviset, og som bla bevist ledet juryen ved å hevde at de hadde sikkert DNA spor av to gjerningsmenn. Det må også granskes hvem som har satt kjepper i hjulene for å (bevist) hindret en gjenopptagelse. Hvorfor ble det hevdet at DNA prøvene var destruert? Hvorfor holdt AP og hans samboer (kone) voldtekstanklagene skjult for gjenopptakelse komiteen og deretter for Oslo politiet. ( De har en lovfestet informasjonsplikt til å opplyse om dette) og hvorfor ble saken lagt som skjermet? og hvorfor lyver AP om sitt kjennskap til dette i dag? Hvem i Agder politiet hadde kjennskap til dette? og hvem har hevdet at det ikke fantes anklager mot JHA? i forbindelse med gjenopptakelsen? Det må også se på arbeidet som har blitt gjort av gjenopptakelse kommisjonen , og også om det er noen, som har presset på får å hindre saken gjenopptatt .? Det er alvorlig at Siv Halgren ikke ønsket saken gjenopptatt , Hun som leder burde ha vurdert dette bedre. Hun er satt til å sørge for en rettferdig rettsikkerheten , men feilet stort https://www.tv2.no/a/14817803/ Her skal man ifølge mange bare la dette ligge. Politiet og AP har jo lært.. Det er det siste halmstrået fra folkene som tror VK er skyldig. Det blir som å la naboens hus brenne ned, for så at det antenner ditt hus, istedenfor at man hjelper naboen med å slukke brannen. Om politiet, AP eller hvem det skal være har oppført seg sånn, hva stopper dem fra å gjøre det igjen? Her må det lyses med flomlys inn i AP's aktivitet, Agder Politiets aktivitet og hvorfor det er begått så klare brudd på praksis og lovgivning helt uten hjemmel eller grunn utover å gjemme sin egen inkompetanse og fargede meninger. Endret 9. juni 2022 av Anonio 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 9. juni 2022 #15909 Del Skrevet 9. juni 2022 tjuva skrev (6 timer siden): Hvis Viggo frikjennes, så vil det med all sannsynlighet bli kjørt ny sak mot JHA for å få dømt han for begge drapene, og låst han ikke for 2 år til pga dette. Så jo, statsadvokaten kan argumentere for att JHA var alene, noe bevisene peker mot. Det vil og med all sannsynlighet bli kjørt ny sak mot JHA med grunnlag i falsk forklaring, med en strafferamme på 10 år. Ja, dersom Viggo frikjennes fra første stund er jeg enig i at de kan kjøre sak mot jh. Men påtalemyndigheten kan ikke ta ut tiltale mot Viggo og så prøve å få han dømt i retten. Da stiller jo påtalemyndigheten opp med en hel liste,og alle beviser, som skal overbevise retten om at Viggo er skyldig. Det betyr også at påtalemyndigheten tror og mener at Viggo er skyldig. Går de denne veien, er det ingen mulighet for å få jh dømt senere. Dersom Viggo skulle bli frikjent i retten. Dette burde også de pårørende forstå. Påtalemyndigheten kan ikke stå og fronte at det var to gjerningsmenn i Baneheia,og så dersom de ikke når frem så ombestemmer de seg og plutselig mener at det ikke var to stk likevel, men bare en. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjuva Skrevet 9. juni 2022 #15910 Del Skrevet 9. juni 2022 6 minutter siden, askefast said: Ja, dersom Viggo frikjennes fra første stund er jeg enig i at de kan kjøre sak mot jh. Men påtalemyndigheten kan ikke ta ut tiltale mot Viggo og så prøve å få han dømt i retten. Da stiller jo påtalemyndigheten opp med en hel liste,og alle beviser, som skal overbevise retten om at Viggo er skyldig. Det betyr også at påtalemyndigheten tror og mener at Viggo er skyldig. Går de denne veien, er det ingen mulighet for å få jh dømt senere. Dersom Viggo skulle bli frikjent i retten. Dette burde også de pårørende forstå. Påtalemyndigheten kan ikke stå og fronte at det var to gjerningsmenn i Baneheia,og så dersom de ikke når frem så ombestemmer de seg og plutselig mener at det ikke var to stk likevel, men bare en. Dette var svært rotete skrevet. Og jeg gjetter på, att du mener Viggo er skyldig, og saken aldri burde vært gjenåpnet. Viggo kommer etter all sannsynlighet til å frikjennes. Kan ikke se noe som tilsier att dommen mot VK kan opprettholdes. Ny sak mot JHA må komme som følge av dette, uten tvil. Og hvor kommer dette med å ta ut tiltale, og så ombestemme seg? Det er det sa virkelig ingen som har sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bindersen Skrevet 9. juni 2022 #15911 Del Skrevet 9. juni 2022 tjuva skrev (9 minutter siden): Dette var svært rotete skrevet. Og jeg gjetter på, att du mener Viggo er skyldig, og saken aldri burde vært gjenåpnet. Viggo kommer etter all sannsynlighet til å frikjennes. Kan ikke se noe som tilsier att dommen mot VK kan opprettholdes. Ny sak mot JHA må komme som følge av dette, uten tvil. Og hvor kommer dette med å ta ut tiltale, og så ombestemme seg? Det er det sa virkelig ingen som har sagt. Tror du må lese de siste innleggene om igjen. Det Askefast prøver å forklare er i sammenheng med uttalelsene til bistandsadvokatene som ønsker 1. rettssak mot VK, 2. begynner å åpne for at dersom VK frikjennes må påtale kjøre sak mot JHA for overgrepet og drapet som VK i dag er dømt for. Askefast prøver å forklare at bistandsadvokatene må bestemme seg her for hva de mener. Man kan ikke kjøre ny rettsak mot VK, for så å kjøre rettsak mot JHA for samme sak som VK dersom han blir frikjent slik det virker som bistandsadvokatene ønsker. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 9. juni 2022 #15912 Del Skrevet 9. juni 2022 tjuva skrev (16 minutter siden): Dette var svært rotete skrevet. Og jeg gjetter på, att du mener Viggo er skyldig, og saken aldri burde vært gjenåpnet. Viggo kommer etter all sannsynlighet til å frikjennes. Kan ikke se noe som tilsier att dommen mot VK kan opprettholdes. Ny sak mot JHA må komme som følge av dette, uten tvil. Og hvor kommer dette med å ta ut tiltale, og så ombestemme seg? Det er det sa virkelig ingen som har sagt. Da tar du feil. Jeg deler ditt syn om at Viggo er uskyldig og at påtalemyndigheten innser det. Men mitt syn spiller jo ingen trille. Påtalemyndigheten har to muligheter: 1) Innstille på frifinnelse. 2) Legge ned påstand om skyld, og ønske å kjøre rettssak på Viggo. Og håpe på at retten ender opp med å dømme han på ny. Poenget mitt var at dersom påtalemyndigheten skulle velge å gå for nr.2, så kan de ikke senere ville ta ut tiltale mot Jan Helge.Du ser den? Hva ville gjennopptakelseskommisjonen si? Hey...dere var jo nettopp i retten og aegumenterte for at Viggo var skyldig, hva har gjort at dere nå plutselig tror at det bare var Jan Helge som var alene i Baneheia? Jeg tror de går for nr.1, og samtidig retter søkelyset mot å få Jan Helge bli stilt ansvarlig på ny. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 9. juni 2022 #15913 Del Skrevet 9. juni 2022 Bindersen skrev (9 minutter siden): Tror du må lese de siste innleggene om igjen. Det Askefast prøver å forklare er i sammenheng med uttalelsene til bistandsadvokatene som ønsker 1. rettssak mot VK, 2. begynner å åpne for at dersom VK frikjennes må påtale kjøre sak mot JHA for overgrepet og drapet som VK i dag er dømt for. Askefast prøver å forklare at bistandsadvokatene må bestemme seg her for hva de mener. Man kan ikke kjøre ny rettsak mot VK, for så å kjøre rettsak mot JHA for samme sak som VK dersom han blir frikjent slik det virker som bistandsadvokatene ønsker. Det var nettopp dette jeg mente! De vil aldri klare å få Jan Helge dømt om de først skulle finne på å kjøre rettssak mot Viggo. Det ligger jo litt i kortene. Forsvarerene til Jan Helge vil jo kjøre veldig på denne vinklingen, det samme ville jo gjennopptakelseskommisjonen gjort og kanskje nektet å gjennoppta saken. Det ville også forsterket mistilliten til politiet til å bli rene "Vinglepetter". 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 9. juni 2022 #15914 Del Skrevet 9. juni 2022 2 hours ago, Zenhouse said: Jeg er bare sykt nysgjerrig- på hvordan mindretallet i GK tenker nå. Står de like fast på at det var rett å gå mot gjennoptagelse eller har de endret mening nå? Samme her, dette er jeg skikkelig spent på! Vil de prøve å rasjonalisere en snuoperasjon med at nå er det kommet fram mange nye DNA-funn fra JHA, tilsvarende antall manglende funn fra VK, og kjennskap til voldtektsanklagen mot JHA? Disse opplysningene kommer jo fra en etterforskning de prøvde å hindre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjuva Skrevet 9. juni 2022 #15915 Del Skrevet 9. juni 2022 2 hours ago, askefast said: Da tar du feil. Jeg deler ditt syn om at Viggo er uskyldig og at påtalemyndigheten innser det. Men mitt syn spiller jo ingen trille. Påtalemyndigheten har to muligheter: 1) Innstille på frifinnelse. 2) Legge ned påstand om skyld, og ønske å kjøre rettssak på Viggo. Og håpe på at retten ender opp med å dømme han på ny. Poenget mitt var at dersom påtalemyndigheten skulle velge å gå for nr.2, så kan de ikke senere ville ta ut tiltale mot Jan Helge.Du ser den? Hva ville gjennopptakelseskommisjonen si? Hey...dere var jo nettopp i retten og aegumenterte for at Viggo var skyldig, hva har gjort at dere nå plutselig tror at det bare var Jan Helge som var alene i Baneheia? Jeg tror de går for nr.1, og samtidig retter søkelyset mot å få Jan Helge bli stilt ansvarlig på ny. Som jeg sa, rotete skrevet. Derav misforståelsen. Ja, da er vi helt enige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 9. juni 2022 #15916 Del Skrevet 9. juni 2022 1 hour ago, winscp said: Samme her, dette er jeg skikkelig spent på! Vil de prøve å rasjonalisere en snuoperasjon med at nå er det kommet fram mange nye DNA-funn fra JHA, tilsvarende antall manglende funn fra VK, og kjennskap til voldtektsanklagen mot JHA? Disse opplysningene kommer jo fra en etterforskning de prøvde å hindre. Hallgren har jo allerede dradd en «oi, nei hadde jeg bare visst dette» vedrørende voldtektsanklagen mot Jan Helge. Problemet deres er bare at selv den første begjæringen holdt til gjenopptagelse. Den siste begjæringen, som var 100 ganger sterkere, skulle ledet til direkte gjenopptak, begjæring om frifinnelse fra stats- og riksadvokat, og følgelig umiddelbar frifinnelse i lagmannsretten. Alt dette tullet som har pågått siden én uke etter siste gjenopptagelsesbegjæring ble levert er trenering og utsetting av det uunngåelige. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 9. juni 2022 #15917 Del Skrevet 9. juni 2022 Vingemutter skrev (10 minutter siden): Hallgren har jo allerede dradd en «oi, nei hadde jeg bare visst dette» vedrørende voldtektsanklagen mot Jan Helge. Problemet deres er bare at selv den første begjæringen holdt til gjenopptagelse. Den siste begjæringen, som var 100 ganger sterkere, skulle ledet til direkte gjenopptak, begjæring om frifinnelse fra stats- og riksadvokat, og følgelig umiddelbar frifinnelse i lagmannsretten. Alt dette tullet som har pågått siden én uke etter siste gjenopptagelsesbegjæring ble levert er trenering og utsetting av det uunngåelige. Hallgren og Larsen vil meget mulig bruke den hemmeligholdte voldtektsanklagen mot JHA som en slags livbøyle, ja. Men det er vanskelig å se for seg hva slags informasjon som skulle ha fått dem til å faktisk endre standpunkt i behandlingen. Det bør være liten tvil om at de hadde bestemt seg på forhånd, og jobbet ut fra sin forutinntatte konklusjon. Når det gjelder den pågående etterforskningen så vil jeg si at det har vært nødvendig med en bred og grundig gjennomgang. I en så grufull sak, hvor det fortsatt henger igjen sterke følelser og fastgrodde oppfatninger, må de nok sende signaler om at de starter mest mulig forfra igjen. Basert på det som har blitt avdekket virker det også som at det gjøres en god jobb i Oslo. De som fortsatt mener at VK er skyldig ville nok ha gått bananas dersom de nye etterforskerne bare skulle lagt ned en «forhastet» påstand om frifinnelse. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 9. juni 2022 #15918 Del Skrevet 9. juni 2022 1 hour ago, Lord Friendzone said: Hallgren og Larsen vil meget mulig bruke den hemmeligholdte voldtektsanklagen mot JHA som en slags livbøyle, ja. Men det er vanskelig å se for seg hva slags informasjon som skulle ha fått dem til å faktisk endre standpunkt i behandlingen. Det bør være liten tvil om at de hadde bestemt seg på forhånd, og jobbet ut fra sin forutinntatte konklusjon. Når det gjelder den pågående etterforskningen så vil jeg si at det har vært nødvendig med en bred og grundig gjennomgang. I en så grufull sak, hvor det fortsatt henger igjen sterke følelser og fastgrodde oppfatninger, må de nok sende signaler om at de starter mest mulig forfra igjen. Basert på det som har blitt avdekket virker det også som at det gjøres en god jobb i Oslo. De som fortsatt mener at VK er skyldig ville nok ha gått bananas dersom de nye etterforskerne bare skulle lagt ned en «forhastet» påstand om frifinnelse. Ja. Selv om en grundig etterforskning er riktig og viktig i seg selv, er den nok ekstra viktig med tanke på narrativen bistandsadvokatene allerede pusher. (At hvis ikke det blir ny tiltale mot VK, har saken per definisjon ikke blitt behandlet skikkelig.) 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 9. juni 2022 #15919 Del Skrevet 9. juni 2022 ops2 skrev (7 timer siden): Jeg vet ikke om jeg orker å skrive mer i denne saken. Ingen kommer til å forandre mening, de samme argumentene kjører i en sirkel. Jeg skulle ønske det ble et svar før fellesferien, stor mulighet for at det blir etter fellesferien... utpå høsten ... hvem vet. Det er noen som har sagt at det kommer et svar før da og da og da og da...siste "over sommeren". Vedkommende som har sagt det har nå brent seg så mange ganger at det kommer ikke flere "forslag" om når det er ferdig. Men grunnen til at det tar så voldsomt lang tid er at de skal få svar på analysene fra Sveits. Det vet jo "alle". Det er jo bra at de er nøye, men frustrerende for alle når det er så lang ventetid Men JHA... Noen få ord...for å bruke et om noe drøyt uttrykk...ærlighet varer lengst. Han kan tilstå at han var alene om det, han kan tilstå alt han har løyet om i disse årene. Da han ble pågrepet påsto han at han selv angret så voldsomt det han hadde gjort, og hadde vurdert å melde seg for politiet selv. Han sa også at han hadde forsøkt å glemme. Hvordan kan man glemme noe sånt? Nei, de løgnene, de løgnene... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 9. juni 2022 #15920 Del Skrevet 9. juni 2022 Millimani skrev (21 minutter siden): <snip> Men JHA... Noen få ord...for å bruke et om noe drøyt uttrykk...ærlighet varer lengst. Han kan tilstå at han var alene om det, han kan tilstå alt han har løyet om i disse årene. Da han ble pågrepet påsto han at han selv angret så voldsomt det han hadde gjort, og hadde vurdert å melde seg for politiet selv. Han sa også at han hadde forsøkt å glemme. Hvordan kan man glemme noe sånt? Nei, de løgnene, de løgnene... JHA hevdet også at han luftet tanker til VK om å melde seg, men da ble han liksom truet med at VK ville nekte og legge all skylden over på ham. Foreldrene til JHA har vel også hevdet at de overhørte dette... Det verste av alt er at VKs svært forutsigbare respons på anklagene - at han blånektet skyld - passet temmelig bra med deler av narrativet om at VK var den sterke, kalde og dominante av de to. Ikke overraskende ble VK gradvis mer krass etterhvert som forhåndsdømmingen og kameratens svik gikk opp for ham, og dette ble jo også en viktig del av «monsterbildet». Som de fleste ble jeg påvirket av politiets løgner og medias demonisering av VK, og da tolket jeg hans krasse fornektelse som en bekreftelse på hans skyld. For eksempel at han nektet å uttale seg da han ble konfrontert med dette påstått «sikre DNA-beviset». Det var nok svært få som kunne forestille seg at JHA fikk hjelp fra politiet til å skreddersy sin forklaring, og at bevisene ble tilpasset for å underbygge VKs skyld. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg