Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Made4u
Anonio skrev (Akkurat nå):

Du hopper over hovedpoenget om skjermingen av JHA saken i 2009. Noe politiet ikke hverken har hjemmel eller instruks om å gjøre.

Hvem hadde interesse av dette tror du, og synes du ikke dette stinker når offentlige tjenestemenn og kvinner jobber for å holde hverandre ute av søkelyset?

Agder politidistrikt har a) brutt loven, b) brutt instruks, c) tilbakeholdt informasjon som ville gitt noen ti år ekstra frihet. Det er graverende og straffbart.

Nå har de forklart hvordan og hvorfor dette skjedde, og jeg ser at den forklaringen som beskrivende for situasjonen (altså slår meg til ro med forklaringen og tenker at den virker troverdig - og således skjønner jeg hvordan dette har hendt)...

Ingen grunn til å konspirere rundt dette og bli paranoid i alle fall. Ei heller bedrive heksejakt og ønske at hoder ruller. Forklaringen virker grei den...

---

For all del, jeg ser at det skulle ha blitt kjent på et tidligere tidspunkt. Synes også det har vært en elendig vurdering og dårlig saksbehandling. Det skal ikke være slik, og det som skjedde må man lære av.

Men igjen, det er forståelig ut fra forklaringen som er gitt at det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Made4u said:

Nå har de forklart hvordan og hvorfor dette skjedde, og jeg ser at den forklaringen som beskrivende for situasjonen (altså slår meg til ro med forklaringen og tenker at den virker troverdig - og således skjønner jeg hvordan dette har hendt)...

Ingen grunn til å konspirere rundt dette og bli paranoid i alle fall. Ei heller bedrive heksejakt og ønske at hoder ruller. Forklaringen virker grei den...

---

For all del, jeg ser at det skulle ha blitt kjent på et tidligere tidspunkt. Synes også det har vært en elendig vurdering og dårlig saksbehandling. Det skal ikke være slik, og det som skjedde må man lære av.

Ville du lagt så mye til for en person som begikk 10 års frihetsberøvelse, uaktsomt eller aktsomt, fordi det var 10 år siden?

Reglene gjelder like mye, om ikke mer, for folk i autoritetsposisjoner. Her må noen straffes. Dette er langt forbi ‘vi gjorde en feil’. Innad i politiet blir dette sett på som grovt.

At Oslo PD har måttet mase og grave i flere måneder for å få tilgang er alt annet enn en ‘glipp’.

Endret av Anonio
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/5/2022 at 4:08 PM, Callisto83 said:

Du må nesten få med at noen av disse bildene ble tatt et lite stykke unna åstedet i Baneheia, kort tid etter drapene.

Disse bildene ble tatt på dassen ved Fant Olsen. Halve Kvadraturen i Kristiansand er nærmere åstedet enn der bildene ble tatt. Du er blitt korrigert på dette før. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
Anonio skrev (Akkurat nå):

Ville du lagt så mye til for en person som begikk 10 års frihetsberøvelse, uaktsomt eller aktsomt, fordi det var 10 år siden?

Reglene gjelder like mye, om ikke mer, for folk i autoritetsposisjoner. Her må noen straffes. Dette er langt forbi ‘vi gjorde en feil’. Innad i politiet blir dette sett på som grovt.

At Oslo PD har måttet mase og grave i flere måneder for å få tilgang er alt annet enn en ‘glipp’.

Hvis noen skal straffes så er det jo JHA som snakket VK inn i denne saken, hverken politi, påtalemakt eller noen fra rettsvesenet. VK har JHA å klandre, for at han ble dømt i denne saken. Ingen andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Made4u said:

---

Tror du vil mene noe annet når saken er ferdig vurdert. 

Endret av tjuva
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, minimymlen said:

VG med ny sak, det diskuteres hva som kan skje med JHA dersom VK frifinnes.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G37G6V/baneheia-saken-jan-helge-andersen-risikerer-ny-straff

Håper virkelig han får de 2 årene, pluss de 10 årene for uriktig forklaring, lyving, etc. 

Skulle og ønske/håper att JHA er erstatningspliktig for å ha hjulpet politiet med å feilaktig dømme VK. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Made4u said:

Aldri sagt at folk var dumme i år 2000, selvfølgelig var ikke det tilfellet.

Det har vært noen sider nå. Kanskje snart si hva du mener når du snakker om da og nå. Det er tydeligvis flere enn meg som ikke forstår hva du mener så da må vi gjette når du ikke vil fortelle.

Men ting har forandret seg siden den gangen, selvfølgelig har mye skjedd siden den gang (uten at det betyr at vi mennesker er smartere nå enn den gang, men ja vi har mer kunnskap om diverse).

Hva betyr dette for saken? Hva har forandret seg i henhold til saken?

DNA-teknologien har gått fremover, med den fremgangen så vurderes også DNA-bevis annerledes i dag enn den gang.

Nei. Man visste med datidens teknologi at de ikke hadde et sikkert treff. De hadde ikke engang et godt treff. Derfor snakket man mye om man i det hele tatt skulle anse det dårlige resutatet som et bevis. Du virker til å enten ikke vite dette eller så overser du det. Det hadde vært lettere om du forklarte hva du snakker om. Bare en gang hvertfall. Se hvordan det går. Kanskje diskusjonen går fremover da.

Og igjen, det blir å tolke alt til det absurde og ut av sin sammenheng, å hevde at å si så betyr at de var dumme den gang. Det var din tolkning i så fall, ikke mine ord og min mening - altså noe du har kokt sammen i ditt eget hode.

Når du ikke forklarer så må folk gjette.

En eventuell frifinnelse av VK vil også vise at politiet og rettsvesenet har forandret seg siden den gang, for en ny kjennelse tenker jeg vil stå i stor kontrast til det som kom tidligere (og det viser jo hva jeg snakker om, altså forandringen).

Det er jo ikke feil, og at AP har sluttet som etterforkningsleder kan man jo klart kalle en forandring i politiet. Om det har noe med dette å gjøre er derimot litt uklart da du virker inkapabel til å begrunne hvorfor du drar frem noen av dine poenger.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anonio said:

Du hopper over hovedpoenget om skjermingen av JHA saken i 2009. Noe politiet ikke hverken har hjemmel eller instruks om å gjøre.

Verden var anderledes da. Vi hadde bare så vidt sluttet å brenne hekser.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterforskningslederen fra den tiden har forklart at:
- han ikke visste om saken.
- han ikke så saken som relevant.
To forklaringer som vanskelig kan eksistere samtidig. Det var vel også han som fikk saken oppført i det systemet som skjermet saken fra innsyn innad i politiet og rettsvesenet.

Da blir man jo litt nysgjerrig på hvordan du kan slå deg til ro med denne forklaringen. Jeg kunne spurt deg om å forklare men  vi vet alle hvordan dét går.

Fordi...

For eksempel burde man lære at man ikke skal lyve om saker. Noe jeg føler meg relativt sikker på at man visste allerede i 2009.

Fordi...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anonio said:

Hva med - Det er lenge siden, vi har lært mye siden da, jeg tviler på at det ville skjedd i dag..?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (4 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G37G6V/baneheia-saken-jan-helge-andersen-risikerer-ny-straff

Mye interessant her. Kanskje aller mest at bistandsadvokatene til foreldrene ser ut til å ønske ny sak mot JHA, dersom VK frifinnes:

"Bistandsadvokatene Audun Beckstrøm og Håkon Brækhus mener det vil bli en uholdbar situasjon for foreldrene til de to avdøde jentene, dersom Kristiansen frifinnes og Andersen ikke straffeforfølges.

– Man vil da stå igjen med et uoppklart drap og usikkerhet om hva som faktisk skjedde."

Så sier de også at de helst vil ha hovedforhandling mot VK, så intet nytt der, men likevel virker det å være et steg i riktig retning.

Og ellers virker det som om stemningen snur mer og mer i retning av at saken mot JHA bør gjenåpnes, noe som øker sannsynligheten for at Riksadvokaten også lander på det.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, minimymlen said:

Jeg sliter med å se at man ikke skal klare å oppfylle beviskravet mot JHA, selv om jeg forstår at det er juridisk frikoblet fra VKs frifinnelse.

JHA har uten tvil vært på åstedet og begått drap og voldtekter, som bevist av DNA og delvis egen forklaring. Han forklarer at en venn var med ham, men ingen spor har blitt funnet fra denne vennen -- som atpåtil har et tilnærmet alibi fra teledata. Jeg forstår ikke hvordan noen skal kunne klare å skape rimelig tvil om at JHA var alene, gitt at retten klarer å frigjøre seg mentalt fra det gamle narrativet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Djækklåsst said:

Mye interessant her. Kanskje aller mest at bistandsadvokatene til foreldrene ser ut til å ønske ny sak mot JHA, dersom VK frifinnes:

"Bistandsadvokatene Audun Beckstrøm og Håkon Brækhus mener det vil bli en uholdbar situasjon for foreldrene til de to avdøde jentene, dersom Kristiansen frifinnes og Andersen ikke straffeforfølges.

– Man vil da stå igjen med et uoppklart drap og usikkerhet om hva som faktisk skjedde."

Så sier de også at de helst vil ha hovedforhandling mot VK, så intet nytt der, men likevel virker det å være et steg i riktig retning.

Og ellers virker det som om stemningen snur mer og mer i retning av at saken mot JHA bør gjenåpnes, noe som øker sannsynligheten for at Riksadvokaten også lander på det.

Tjaaa, jeg tolker dem egentlig slik at hvis ikke de får ny sak mot VK, så vil den nest beste muligheten være å prosedere mot VK i JHAs nye sak. Men det er mulig jeg burde lese dem med mer velvilje. Jeg kan også se for meg at det er, eller vil bli, ulike ønsker og virkelighetsoppfatninger blant de forskjellige pårørende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan sikkert si om jeg husker riktig. Jeg mener å ha lest et sted i havet av opplysninger, at VK og JHA dro på tur til Danmark den sommeren.

VK tok nakenbilder av seg selv i Danmark også. Er det langt nok unna Baneheia?

Og tok nakenbilder av seg selv på rommet sitt, i dameundertøy, med sexleketøy.

Jeg kan ikke si at jeg er sikker på at det var nakenbilder fra flere steder enn 'like ved Baneheia'.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, spekulasjon og brudd på rommets retningslinjer, samt svar til dette. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 hours ago, ops2 said:

Noen kan sikkert si om jeg husker riktig. Jeg mener å ha lest et sted i havet av opplysninger, at VK og JHA dro på tur til Danmark den sommeren.

VK tok nakenbilder av seg selv i Danmark også. Er det langt nok unna Baneheia?

Og tok nakenbilder av seg selv på rommet sitt, i dameundertøy, med sexleketøy.

Jeg kan ikke si at jeg er sikker på at det var nakenbilder fra flere steder enn 'like ved Baneheia'.

I og med at halve Kvadraturen og store deler av Grim ligger innenfor radiusen fra åstedet til stedet der Viggo tok de famøse bildene, er det statistisk usannsynlig at ikke minst én person befant seg nærmere åstedet enn Viggo gjorde og tok bilder av seg selv med en *kremt* i rattata samtidig som Viggo. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/7/2022 at 12:17 AM, Made4u said:

Hvis noen skal straffes så er det jo JHA som snakket VK inn i denne saken, hverken politi, påtalemakt eller noen fra rettsvesenet. VK har JHA å klandre, for at han ble dømt i denne saken. Ingen andre!

Ja. JHA bør straffes. Folkene som har aktivt bidratt med at JHA's versjon har blitt 'sannhet', bør også straffes. Personen som skjermet saken i systemet og folkene som har gitt ordre til dette har bedrevet aktiv frihetsberøvelse og bør straffes på lik linje med sivile som gjør akkurat det samme. Loven gjelder for alle.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (På 7.6.2022 den 11.42):

Litt inkonsekvent! De har hele tiden ønsket ny rettssak mot Viggo. Og ønsker at statsadvokaten prøver saken i retten.

Men de må da vel skjønne at staten ikke kan møte opp i retten, legge ned påstand om at Viggo var på åstedet og føre bevis for dette. Så viser det seg at Viggo blir frikjent. Da kan ikke statsadvokaten plutselig ombestemme seg og plutselig begynne å argumentere for at det kun var Jan Helge som var på åstedet, ønske å gjennoppta Jan Helge sin sak og så kjøre full rettssak mot han.

Hallo....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (5 minutter siden):

Litt inkonsekvent! De har hele tiden ønsket ny rettssak mot Viggo. Og ønsker at statsadvokaten prøver saken i retten.

Men de må da vel skjønne at staten ikke kan møte opp i retten, legge ned påstand om at Viggo var på åstedet og føre bevis for dette. Så viser det seg at Viggo blir frikjent. Da kan ikke statsadvokaten plutselig ombestemme seg og plutselig begynne å argumentere for at det kun var Jan Helge som var på åstedet, ønske å gjennoppta Jan Helge sin sak og så kjøre full rettssak mot han.

Hallo....

Tenker de bistandsadvokatene må begynne å ta innover seg at VK  faktisk over all sannsynlighet  er uskyldig, og rette søkelyset mot JHA, og jobbe for at saken mot han gjenopptas. Dette er det riktige også ovenfor de pårørende, som ikke er tjent med at feil man er dømt for drapet på Lena. Jentene fortjener at sannheten kommer frem og at rett mann er dømt for drapene

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...