Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hank Amarillo skrev (4 minutter siden):

Tja, kan ikke bevise løgn/bevisst handling enn så lenge grov inkkompetanse/dårlig dømmekraft ikke kan utelukkes har vel vært get out of jail card til politi/påtale i så mange tilfeller oppigjennom at hvem vet..

Bevist eller ikke, de har  informasjonsplikt , spørs om det er godt nok å si  de ikke kjente til dette? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lana01 skrev (1 time siden):

Dette er interessant . Kan enkelte i Agder politiet bli  straffeforfulgt for å unnlate å fortelle Gjenopptakelsekommisjonen   eller Oslopolitiet ang voldtektsanklagen mot  JHA ?

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som unnlater å opplyse om omstendigheter som godtgjør at en som er tiltalt eller domfelt for en straffbar handling som kan medføre fengsel i mer enn 1 år, er uskyldig. Opplysningsplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-7#§225

Paragraf 221 «Uriktig forklaring. Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som gir uriktig forklaring til 

d offentlige myndigheter, når  forklaringen er bestemt til å avgi bevis.»

ser ut som flere paragrafer kan være brutt. 

«Vi kjenner ikke til at Andersen tidligere har forgrepet seg mot hverken mot barn eller voksne»  skrev politiet i sin rapport til statsadvokaten. De viste så mye bedre. Dette er direkte løgn. 

Endret av Bendie
La til
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 time siden):

Dette er interessant . Kan enkelte i Agder politiet bli  straffeforfulgt for å unnlate å fortelle Gjenopptakelsekommisjonen   eller Oslopolitiet ang voldtektsanklagen mot  JHA ?

Kjenner vi egentlig til alle omstendighetene rundt akkurat dette? Eller bare antar vi at Agder politiet holdt det hemmelig med vilje så tidlig som i 2009.

En person kan jo f.eks få utbetalt voldsoffererstatning i en sak hvor gjerningspersonen er ukjent. Så jeg lurer litt på hvordan forholdet/kommunikasjonen er mellom disse ulike instansene?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

En person kan jo f.eks få utbetalt voldsoffererstatning i en sak hvor gjerningspersonen er ukjent. Så jeg lurer litt på hvordan forholdet/kommunikasjonen er mellom disse ulike instansene?

Bare det at det forelå en anmeldelse er som ikke er videreformidlet er det graverende. Dette ligger ene og alene hos Agder politiet. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bendie said:

Tydelig at bukken passer havresekken. Politiet liker ikke at det stilles tvil om deres arbeid og går aktiv inn for å skjule beviser, som rokker ved dette bildet.

Dette oppsummerer hele saken fra 20 år siden ganske greit. Av samme grunn fortalte de ikke om kniven som ble funnet heller.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Callisto83 said:

Kjenner vi egentlig til alle omstendighetene rundt akkurat dette? Eller bare antar vi at Agder politiet holdt det hemmelig med vilje så tidlig som i 2009.

Enten holdt de det hemmelig eller så gjorde de så dårlig undersøkelser at det har direkte innvirkning på utfallet av en sak. Hvilke av de som er "best" får vel være en personlig preferanse.

1 hour ago, Callisto83 said:

Enten sjekket de med andre instanser eller så gjorde de ikke. Klart at denne instansen muligens ikke har styring på sine egne saker og dermed fikk de ikke vite om det, men sjansen er vel større for at det er en av de to overforstående alternativene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nisselue skrev (4 minutter siden):

Enten holdt de det hemmelig eller så gjorde de så dårlig undersøkelser at det har direkte innvirkning på utfallet av en sak. Hvilke av de som er "best" får vel være en personlig preferanse.

Enten sjekket de med andre instanser eller så gjorde de ikke. Klart at denne instansen muligens ikke har styring på sine egne saker og dermed fikk de ikke vite om det, men sjansen er vel større for at det er en av de to overforstående alternativene.

Det er jo litt rart at ikke forfatter Jahr visste om dette heller, med tanke på at han har saumfart 10 000 vis av saksdokumenter og opplysninger ved hjelp av Viggos forsvarere, i sin misjon om å kartlegge JHA. Dette ville jo blitt gjort et stort poeng ut av på et mye tidligere tidspunkt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Callisto83 said:

Det er jo litt rart at ikke forfatter Jahr visste om dette heller, med tanke på at han har saumfart 10 000 vis av saksdokumenter og opplysninger ved hjelp av Viggos forsvarere, i sin misjon om å kartlegge JHA. Dette ville jo blitt gjort et stort poeng ut av på et mye tidligere tidspunkt.

Hvis han fikk sin informasjonen fra offentlige politidokumenter samt advokater i saken så er det jo ikke så rart. Men jeg kjenner ikke til hvor han fikk sitt grunnlag for boken fra. For alt jeg vet kan det stå om det i boken (bøkene?) også.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (12 minutter siden):

Rart at politiet ikke la dette inn i saksdokumentene og ikke informerte forsvarerne til VK? Godt mulig. Ikke så rart som at de holdt det unna gjenåpningskommisjonen men..

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

Rart at politiet ikke la dette inn i saksdokumentene og ikke informerte forsvarerne til VK? Godt mulig. Ikke så rart som at de holdt det unna gjenåpningskommisjonen men..

Så du mener politiet gjorde det med vilje helt tilbake i år 2009?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (4 minutter siden):

Mener du de ikke gjorde det?

Om noen i 2009 hadde anmeldt VK for en voldtekt som skal ha skjedd i 1999-2000, saken ble henlagt men offer fikk erstatning fordi det var en klar sannsynlighet for at overgrepet fant sted, på en skala fra 1 til 10 : hvor sannsynlig tror du det er at Arne Pedersen ville funnet det relevant å sende det til gjenopptakelseskomiteen?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (7 minutter siden):

Mener du de ikke gjorde det?

Jeg aner ikke hva som har skjedd. Det er derfor jeg spør om hvilket forhold det er mellom de som utbetaler voldsoffer erstatning og politi som henlegger samme sak. JHA ble også anmeldt i 2014, men det var av Viggo, for falsk anklage og forklaring. Det skrev avisene om.

Hank Amarillo skrev (23 minutter siden):

Om noen i 2009 hadde anmeldt VK for en voldtekt som skal ha skjedd i 1999-2000, saken ble henlagt men offer fikk erstatning fordi det var en klar sannsynlighet for at overgrepet fant sted, på en skala fra 1 til 10 : hvor sannsynlig tror du det er at Arne Pedersen ville funnet det relevant å sende det til gjenopptakelseskomiteen?

Viggo ble ironisk nok anmeldt i 2009, men det var drapstrusler mot en betjent på Ila. Hva Arne Pedersen har sendt i brev til gjenopptakelseskomiteen skulle jeg gjerne likt og visst selv. I NRK artikkelen sto det at det dreide seg om ting VK hevdet i nyere avhør.

På en skal fra 1 til 10 ville jeg svart 11 på om Jahr hadde skrevet om dette i bøkene sine, hvis informasjonen var tilgjengelig, så jeg lurer litt på hva som har skjedd her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Viggo ble ironisk nok anmeldt i 2009, men det var drapstrusler mot en betjent på Ila. Hva Arne Pedersen har sendt i brev til gjenopptakelseskomiteen skulle jeg gjerne likt og visst selv. I NRK artikkelen sto det at det dreide seg om ting VK hevdet i nyere avhør.

På en skal fra 1 til 10 ville jeg svart 11 på om Jahr hadde skrevet om dette i bøkene sine, hvis informasjonen var tilgjengelig, så jeg lurer litt på hva som har skjedd her.

Synd du ikke svarte på spørsmålet mitt.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (38 minutter siden):

Synd du ikke svarte på spørsmålet mitt.

Om Arne Pedersen hadde skrevet om noe lignende i et brev som gjaldt Viggo, hvis det var Viggo som ble anmeldt for noe i 2009 som offeret fikk erstatning for? Jo, sikkert. 

Men nå må vi nesten ha i bakhodet at det er Viggo som hevder han er helt uskyldig i denne saken. JHA har aldri trodd det om seg selv, men han sier at de var to. Viggos track record ble ganske nøye nøstet opp i. Politiet i Oslo har garantert hatt mye lesestoff.

Jeg kjenner ikke alle detaljene rundt hvorfor ikke noen fikk vite om denne anmeldelsen av JHA i 2009 før nå. Det er kanskje bare litt tidlig å konkludere med at det var bevisst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Om Arne Pedersen hadde skrevet om noe lignende i et brev som gjaldt Viggo, hvis det var Viggo som ble anmeldt for noe i 2009 som offeret fikk erstatning for?

Hæ?

Det var dette jeg spurte om btw:

Hank Amarillo skrev (1 time siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

Hæ?

Det var dette jeg spurte om btw:

Du må ha det i tall og ikke bokstaver... OK. Kanskje 10?

(Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til. Arne Pedersen sitter sannsynligvis på masse informasjon allerede, kanskje til og med om ting som ikke kom med i bøkene til Jahr.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Du må ha det i tall og ikke bokstaver... OK. Kanskje 10?

Du mener det er så og si bombesikkert at han ville gjort det mao, da fant vi noe å være enige om.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (8 timer siden):

Det er vel ikke den første boken du sikter til?

Konkret hva er det du mener burde vært omtalt i en analyse av dommen? Strengt tatt er det kun den første dommen som er begrunnet, og det finnes alt en «tørr» domsanalyse av den:

https://docplayer.me/70784395-Domsfortellingens-plausibilitet-en-analyse-av-rettens-fortelling-i-baneheiasaken.html

Jeg snakker om boka som en leseropplevelse.

Jeg ønsket ikke å høre inngående om voldtekten overfor jenta ved navn SD. Eller om gutten som fikk fingre i rompa og ørten andre anekdoter om kikking, trusler, jentekjærester på 12 år o.l.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (5 timer siden):

Jeg snakker om boka som en leseropplevelse.

Jeg ønsket ikke å høre inngående om voldtekten overfor jenta ved navn SD. Eller om gutten som fikk fingre i rompa og ørten andre anekdoter om kikking, trusler, jentekjærester på 12 år o.l.

Siden disse tingene har vært såpass sentrale argumenter mot VK (foruten at en gutt skal ha fått fingre i rumpa, som jeg ikke kan huske å ha hørt om i forbindelse med denne saken før), skulle det vel bare mangle at en slik bok omtaler dette. 

Endret av Djækklåsst
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (7 timer siden):

Ansvaret ligger hos Agder politiet. De skulle  levert opplysningene til Gjenopptakelse kommisjonen i 2010, og nå til Oslo politiet. Dette står i lovverket.  § 226.  A.P sier han ikke så  behovet for dette. Han var kriminalsjef i Agder politidistrikt frem til 2016

Dette skulle også selvsagt vært lagt i mappen til JHA Saken må granskes, VK  kunne fått saken gjenopptatt , allerede i 2010, ansvaret må plasseres der det hører hjemme.  

Pedersen ble pensjonist i 2016 etter 21 år som kriminalsjef i Agder politidistrikt. Han er utdannet jurist, har vært dommer og politijurist

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/kriminalsjef-arne-pedersen-mener-viggo-kristiansen-bor-mote-i-retten-pa-nytt-i-baneheia-saken-1.15937458

Endret av Lana01
la til et avsnitt
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...