Kardemommete Skrevet 14. mai 2022 #15261 Del Skrevet 14. mai 2022 Lana01 skrev (1 minutt siden): Han snakker jo ikke sant om noe, Har fått hjelp av politiet for å tilpasse historien , etter bevisene, men fremdeles blir det feil. Er det ikke på tide å innse at han ikke kan gjenfortelle historien, fordi han ikke kan . Han vet rett og slett ikke hvordan han skal flette inn VK., fordi VK var aldri der. «Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme» 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 14. mai 2022 #15262 Del Skrevet 14. mai 2022 Callisto83 skrev (16 minutter siden): Viggo fortsatte å gi JHA et alibi selv etter at JHA tilsto. JHA kan ikke ha vært hos Viggo klokken 19.30. Jepp, VK fortsatte å forsvare «vennen» sin i avhør, selv etter at han hadde blitt urettmessig dratt inn i saken, og utpekt som hovedmann av JHA. Dette rimer jo ekstremt dårlig med det JHA hevdet: Nemlig at VK liksom skulle ha truet med å legge all skyld over på JHA dersom sistenevnte skulle sprekke. Istedet satt altså VK i avhør og omtalte vennen som en kjernekar, og sa at han fortsatt ikke kunne tro at han var drapsmann. Både planen om å gi hverandre alibi og VKs trusler i forkant av pågripelsene har nok bare eksistert i JHAs hode. At VK må ha tatt feil av tiden er helt greit. Andre vitner kunne stokke om på både timer og dager. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 14. mai 2022 #15263 Del Skrevet 14. mai 2022 Jeg håper så sinnsykt på en ny rettsak der JHA må svare for seg. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 14. mai 2022 #15264 Del Skrevet 14. mai 2022 fotballjenta skrev (2 minutter siden): Jeg håper så sinnsykt på en ny rettsak der JHA må svare for seg. Det kommer nok. DNA på begge jentene. VK ute av bildet. saken er såpass grov. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 14. mai 2022 #15265 Del Skrevet 14. mai 2022 Lana01 skrev (5 minutter siden): Han snakker jo ikke sant om noe, Har fått hjelp av politiet for å tilpasse historien , etter bevisene, men fremdeles blir det feil. Er det ikke på tide å innse at han ikke kan gjenfortelle historien, fordi han ikke kan . Han vet rett og slett ikke hvordan han skal flette inn VK., fordi VK var aldri der. Vel, dette nærmer seg en konspirasjonsteori. Når JHA tilsto, hadde politiet allerede teknisk bevis fra JHA. Med andre ord, en gjerningsmann i saken. Denne hypotesen om at politiet hatet Viggo så mye at de bare måtte presse han inn i saken på et vis virker fullstendig usannsynlig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 14. mai 2022 #15266 Del Skrevet 14. mai 2022 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Vel, dette nærmer seg en konspirasjonsteori. Når JHA tilsto, hadde politiet allerede teknisk bevis fra JHA. Med andre ord, en gjerningsmann i saken. Denne hypotesen om at politiet hatet Viggo så mye at de bare måtte presse han inn i saken på et vis virker fullstendig usannsynlig. Trenger ikke forutsette noen konspirasjon. Inkompetanse og bekreftelsesfelle holder. Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 14. mai 2022 #15267 Del Skrevet 14. mai 2022 (endret) Callisto83 skrev (6 minutter siden): Vel, dette nærmer seg en konspirasjonsteori. Når JHA tilsto, hadde politiet allerede teknisk bevis fra JHA. Med andre ord, en gjerningsmann i saken. Denne hypotesen om at politiet hatet Viggo så mye at de bare måtte presse han inn i saken på et vis virker fullstendig usannsynlig. Hva i historien til JHA mener du er sannferdig i handlingsforløpet? Det regner jeg er enkelt å svare på i og med at du mener VK er delaktig. Da har du vel i de minste sett for deg hvordan dette kan være realistisk? Endret 14. mai 2022 av Bendie 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 14. mai 2022 #15268 Del Skrevet 14. mai 2022 Lord Friendzone skrev (5 minutter siden): Jepp, VK fortsatte å forsvare «vennen» sin i avhør, selv etter at han hadde blitt urettmessig dratt inn i saken, og utpekt som hovedmann av JHA. Dette rimer jo ekstremt dårlig med det JHA hevdet: Nemlig at VK liksom skulle ha truet med å legge all skyld over på JHA dersom sistenevnte skulle sprekke. Istedet satt altså VK i avhør og omtalte vennen som en kjernekar, og sa at han fortsatt ikke kunne tro at han var drapsmann. Både planen om å gi hverandre alibi og VKs trusler i forkant av pågripelsene har nok bare eksistert i JHAs hode. At VK må ha tatt feil av tiden er helt greit. Andre vitner kunne stokke om på både timer og dager. Viggo anmeldte JHA for falsk forklaring i 2014. Hvorfor 12 år etter dommen aner jeg ikke. Det var jo litt stille fra Viggo en stund frem til 2008. Så har det bare ballet på seg siden det. Og her sitter vi nå i 2022 og legger all skyld over på JHA, så det gikk vel ikke så veldig dårlig med det JHA hevdet? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 14. mai 2022 #15269 Del Skrevet 14. mai 2022 Callisto83 skrev (4 minutter siden): Vel, dette nærmer seg en konspirasjonsteori. Når JHA tilsto, hadde politiet allerede teknisk bevis fra JHA. Med andre ord, en gjerningsmann i saken. Denne hypotesen om at politiet hatet Viggo så mye at de bare måtte presse han inn i saken på et vis virker fullstendig usannsynlig. Hva tenker du om at politiet lot han endre hvilken jente han forgrep seg på? Det er ekstremt uprofesjonelt og ikke bare ovenfor jentene, men også VK sin rettsikkerhet. Og det viste seg at han hadde forgrepet seg på begge. stryk karakter til politiet for elendig håndtering 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 14. mai 2022 #15270 Del Skrevet 14. mai 2022 (endret) Callisto83 skrev (10 minutter siden): Viggo anmeldte JHA for falsk forklaring i 2014. Hvorfor 12 år etter dommen aner jeg ikke. Det var jo litt stille fra Viggo en stund frem til 2008. Så har det bare ballet på seg siden det. Og her sitter vi nå i 2022 og legger all skyld over på JHA, så det gikk vel ikke så veldig dårlig med det JHA hevdet? Det der blir helt tøvete! Hva de eventuelt skulle ha planlagt eller hva VK den gang skulle ha truet med har jo ingen sammenheng med hva noen diskuterer på et forum 22 år senere! Poenget er jo at en skyldig mann som visste hva som foregikk ville ha gått til direkte motangrep og gjort sitt beste for å sverte denne kameraten som nettopp hadde dolket ham i ryggen. Istedenfor å omtale ham som en kjernekar og si at han måtte være uskyldig. I avhørene som fant sted i det herrens år 2-0-0-0 Endret 14. mai 2022 av Lord Friendzone 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 14. mai 2022 #15271 Del Skrevet 14. mai 2022 Lord Friendzone skrev (13 minutter siden): Poenget er jo at en skyldig mann som visste hva som foregikk ville ha gått til direkte motangrep og gjort sitt beste for å sverte denne kameraten som nettopp hadde dolket ham i ryggen. Istedenfor å omtale ham som en kjernekar og si at han måtte være uskyldig. I avhørene som fant sted i det herrens år 2-0-0-0 Hvorfor tror du det? Når disse ble arrestert fikk de ikke anledning til å synkronisere sine forklaringer lengre.. Viggo ante ikke hva JHA kom til å si eller ikke si. Det gjorde neppe JHA heller. Sjansen er stor for at VK valgte å holde på tidpunktet 19.30, for ikke å trøkke mer i salaten enn nødvendig. Det er ikke før flere ÅR etterpå dommen, at Viggo begynte å legge skylden over på JHA. Det synes jo jeg er litt interessant. Hvor var dere alle sammen som nå er skråsikre i 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 og 2008? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 14. mai 2022 #15272 Del Skrevet 14. mai 2022 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Hvorfor tror du det? Når disse ble arrestert fikk de ikke anledning til å synkronisere sine forklaringer lengre.. Viggo ante ikke hva JHA kom til å si eller ikke si. Det gjorde neppe JHA heller. Sjansen er stor for at VK valgte å holde på tidpunktet 19.30, for ikke å trøkke mer i salaten enn nødvendig. Det er ikke før flere ÅR etterpå dommen, at Viggo begynte å legge skylden over på JHA. Det synes jo jeg er litt interessant. Hvor var dere alle sammen som nå er skråsikre i 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 og 2008? VK har nektet skyld fra dag 1...... 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 14. mai 2022 #15273 Del Skrevet 14. mai 2022 24 minutter siden, Callisto83 said: Nå er det vel ikke jeg som tror JHA er synsk i tråden da. Som ikke bare kunne forutse hvilken strafferabatt han ville få når han tilsto, eller vite sikkert om VK ikke hadde et vanntett alibi, eller vitner som faktisk så han ved bua i perioden ugjerningene skjedde. Det er det jo dere som mener. Jeg tenker dere overvurderer JHA. Han må jo være et ondt mester geni tydeligvis.. Du tenker at en druknende mann tenker lengre fram i tid enn neste åndedrag? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 14. mai 2022 #15274 Del Skrevet 14. mai 2022 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Hvorfor tror du det? Når disse ble arrestert fikk de ikke anledning til å synkronisere sine forklaringer lengre.. Viggo ante ikke hva JHA kom til å si eller ikke si. Det gjorde neppe JHA heller. Sjansen er stor for at VK valgte å holde på tidpunktet 19.30, for ikke å trøkke mer i salaten enn nødvendig. Det er ikke før flere ÅR etterpå dommen, at Viggo begynte å legge skylden over på JHA. Det synes jo jeg er litt interessant. Hvor var dere alle sammen som nå er skråsikre i 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 og 2008? Så det eneste VK fulgte av denne påståtte «planen» deres var dette klokkeslettet for når JHA kom på besøk? Uavhengig at dette klokkeslettet, som VK rett og slett må ha tatt feil av, ville han jo umiddelbart ha gått bort fra enhver samordnet forklaring så snart han innså at kameraten hadde utpekt ham som hovedmann. Som skyldig ville VK helt klart ha gått til motangrep på JHA, istedenfor å omtale ham som en god venn og kjernekar. Hvor mange ganger hadde du tenkt at vi skulle forklare deg dette? VK og hans familie trodde i flere år at Tore Pettersen jobbet med ankesak, noe som ikke stemte. De innså nok også at det ville bli en ekstremt tøff kamp mot fastgrodde holdninger, og at folk måtte få saken på avstand. Ettertiden har jo vist hvor lang tid det tok før systemet ble «modent» for å se noenlunde objektivt på saken til VK. Hvor vi som støtter VK var før vi skiftet mening? På 00-tallet var ikke saken på langt nær like belyst som den er nå. Nye tolkninger av gamle bevis og metoder har kommet frem. Nye undersøkelser av teknisk materiale har tegnet et annet bilde. I likhet med de fleste stolte vi på politiet når de fortalte oss at VK var en skrekkelig barnemorder. Nå vet vi bedre. (For ordens skyld snakker jeg nå om politiet på den tiden - ting har nok bedret seg betraktelig siden da). 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 14. mai 2022 #15275 Del Skrevet 14. mai 2022 4 hours ago, Lana01 said: Hvem husker eksakt hva man gjorde, flere uker tilbake i tid? Det er nok ikke mer mystisk en det. JHA fikk servert muligheten å angi VK som hovedmann Han så hvilket sinne det var i folk, beleilig å ha noen å skylde på, og å slippe å stå i stormen alene. Men også - hva så? Hvilke utslag på saken har VKs utsagn om seg selv for den dagen? Jeg kan ikke komme på en eneste ting han kan si eller har sagt som har en eneste tøddel av innvirkning på sakens utfall. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 14. mai 2022 #15276 Del Skrevet 14. mai 2022 4 hours ago, Kardemommete said: De finner DNA 20 år etter i både Baneheia og Tengs saken. er nok robuste greier. Mevåg kunne ikke skjønne at det var mulig å gjennomføre dette uten å legge igjen DNA. Kjønnshåret til JHA fant de og. Ikke bare det. Hun sa at siden man ikke hadde DNA fra JHA på den andre jenta så hadde han ikke gjort noe med henne. Så konkret var det. At man ikke finner noe på VK i det hele tatt noe sted betyr selvfølgelig ingenting. Han kan likevel ha vært der og gjort alt som er. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 15. mai 2022 #15277 Del Skrevet 15. mai 2022 2 hours ago, Callisto83 said: Hvorfor tror du det? Når disse ble arrestert fikk de ikke anledning til å synkronisere sine forklaringer lengre.. Viggo ante ikke hva JHA kom til å si eller ikke si. Det gjorde neppe JHA heller. Sjansen er stor for at VK valgte å holde på tidpunktet 19.30, for ikke å trøkke mer i salaten enn nødvendig. Det er ikke før flere ÅR etterpå dommen, at Viggo begynte å legge skylden over på JHA. Det synes jo jeg er litt interessant. Hvor var dere alle sammen som nå er skråsikre i 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 og 2008? Selv satt jeg med detaljert kunnskap om mobilnettet også på den tiden og visste at det som ble sagt om det var rent vås og ønsketekning. Så kom dette tullet med DNA som måtte være to og spikret VK til stedet selv om det kunne være halve Norges mannlige befolkning på toppen. Og kniven som aldri ble innrapportert. Og denne kvalme aviskampanjen hvor JHA skulle fremstilles som nummer 2 etter Jesus. Jeg hadde ingen tvil om at den saken de førte var basert på kraftig forfordeling da de ikke hadde egentlige bevis i saken, og uten egentlige bevis var hele greia intet mindre enn en farse og et spill for høygaffelmobben. Hadde de hatt noen som helst bevis hadde de spilt på dette, og uten bevis så jeg ingen grunn til å tro at VK var delaktig slik de påsto. Og jeg vet med sikkerhet at jeg ikke var alene om dette. Det var bare ikke noe som solgte aviser på den tiden. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 15. mai 2022 #15278 Del Skrevet 15. mai 2022 Callisto83 skrev (9 timer siden): Hvor var dere alle sammen som nå er skråsikre i 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 og 2008? Jeg var bare noen år eldre enn jentene da de ble drept, og jeg ble skjermet for de verste detaljene. Etter dette har jeg levd livet mitt med stor tillitt til politiet, før jeg begynte lure på hvorfor denne jævelen Viggo Kristiansen aldri slutta mase om sin uskyld. Jeg må innrømme at det tok litt tid før jeg begynte innse at her kan det være snakk om justismord. Jeg har ikke lest bøkene til Jahr, men jeg så dokumentaren - og det var den som åpnet øya mine. Så ble saken gjennopptatt, nye detaljer dukker stadig opp og jeg blir mer og mer overbevist om at Viggo er uskyldig, og at det går en utrolig farlig mann løs i en søt havneby i gamle vestfold. En uinteressant historie sikkert, men jeg ville få frem at det faktisk går an å skifte mening når man vet bedre. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettys Skrevet 15. mai 2022 #15279 Del Skrevet 15. mai 2022 Kardemommete skrev (13 timer siden): Hvordan vet du at de vanligvis ville deltatt? Ble de spurt og sa nei ? De ble spurt og sa nei. Kameraten Christian Helliksen kom innom VK. Han skulle i Baneheia og lete eter jentene og spurte om VK og JHA ville være med. Det ville de ikke, sa VK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 15. mai 2022 #15280 Del Skrevet 15. mai 2022 45 minutter siden, fotballjenta said: Jeg var bare noen år eldre enn jentene da de ble drept, og jeg ble skjermet for de verste detaljene. Etter dette har jeg levd livet mitt med stor tillitt til politiet, før jeg begynte lure på hvorfor denne jævelen Viggo Kristiansen aldri slutta mase om sin uskyld. Jeg må innrømme at det tok litt tid før jeg begynte innse at her kan det være snakk om justismord. Jeg har ikke lest bøkene til Jahr, men jeg så dokumentaren - og det var den som åpnet øya mine. Så ble saken gjennopptatt, nye detaljer dukker stadig opp og jeg blir mer og mer overbevist om at Viggo er uskyldig, og at det går en utrolig farlig mann løs i en søt havneby i gamle vestfold. En uinteressant historie sikkert, men jeg ville få frem at det faktisk går an å skifte mening når man vet bedre. Var også overbevist om at VK var skyldig. Husket jo at de 'hadde DNA' på ham, og tenkte at dette var enda en som forsøker å nekte på bevist mord. For halvannet år siden begynte fruen å høre på en podcast om saken, og fortalte ivrig. Tror jeg lyttet med et kvart øre. Så kom dokumentaren og hun overtalte meg til å se den med henne. Dokumentaren viste en etterforskning og rettsprosess som ikke hører hjemme i moderne Norge. Litt før dette hadde jeg lest meg grundig opp på avhørsmetoden KREATIV (viss innføring ble motivert av bl.a. Trengs-skandalen), samt en del forskning på confirmation bias, hvordan norsk politi håndterer savnetsaker, og hele prosessen. Dette i forbindelse med jobb som ikke var relatert til Baneheia. (Ikke at jeg er noen form for ekspert, men jobben krever kunnskap over snittet innenfor de aktuelle prosjektene.) Så jeg reagerte på prosessen, i hovedsak, uten å ta stilling til skyldspørsmålet. Når GK kom med sin rapport, derimot, begynte jeg å helle mot uskyldig óg, i tillegg til at den belyste enda mer av den fadesen hele saken var. Siden den gang har jo absolutt alt av nye bevis støttet VKs forklaring, kombinert med et fortsatt fullstendig fravær av teknisk bevis mot ham. Er jeg 100% overbevist om at han er uskyldig? Som en akademiker vet man at man aldri kan være 100% sikker på noe som helst (ref rapportene om dekningen), men bevisene tilsier så. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg