Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lord Friendzone skrev (7 minutter siden):

Da begge ble pågrepet hadde ikke politiet noe annet på VK enn at han var nær venn av JHA, og at flere hadde tipset om hans påfallende atferd. I det første avhøret som siktet fikk altså JHA en mulighet til å fordele mest mulig skyld bort fra seg selv, og i kameraten hadde han jo den perfekte syndebukk. At de fleste ikke ville ha gjort noe sånt mot sin beste (eneste?) venn stemmer nok, men så var det jo dette med barnemordere og moral... JHA innså allerede da at han ville få en lang fengselsstraff, så han ville uansett ikke ha sett noe særlig til vennen de neste 20 årene. Da valgte han altså å ofre VK for at han selv skulle slippe mest mulig unna.

Det er jo en måte å se på det på. Men så er det jo dette at i tillegg til at JHA ikke ante hva slags straff han ville få på tidspunktet når han tilsto og trakk inn bestevennen, kan han heller ikke ha visst hvorvidt Viggo faktisk hadde et alibi - hvis Viggo ikke var med. Noen andre kunne jo faktisk ha snakket med Viggo i bua, eller hvor som helst, uten at JHA visste det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Det er jo en måte å se på det på. Men så er det jo dette at i tillegg til at JHA ikke ante hva slags straff han ville få på tidspunktet når han tilsto og trakk inn bestevennen, kan han heller ikke ha visst hvorvidt Viggo faktisk hadde et alibi - hvis Viggo ikke var med. Noen andre kunne jo faktisk ha snakket med Viggo i bua, eller hvor som helst, uten at JHA visste det.

Som nevnt mange ganger før: siden politiet fortalte til JHA at de trodde VK var med på det, og sågar hovedmannen, så er det ikke rart at JHA tenkte at VK neppe kunne ha noe sikkert alibi (ironisk nok hadde han jo det i form av mobilbeviset, som kom frem i ettertid).

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (18 minutter siden):

JHA hadde jo allerede ved pågripelsen fått opplest kameratens navn, og i pågripelsesbeslutningen sto det at de *sammen* hadde drept jentene med kniv og voldtatt dem. JHA må jo ha regnet med at politiet allerede hadde sjekket slike omstendigheter, og ment at det var grunn til å mistenke begge. Politiet hadde visst allerede bestemt seg for at VK måtte være både skyldig og hovedaktør i ugjerningene, og nærmest inviterte JHA til å bekrefte dette.

Det er sant at JHA ikke kunne vite der og da hvorvidt VK hadde alibi, men han hadde alt å tjene på å gripe sjansen som han fikk i avhøret. Så i min bok var det først og fremst politiet som trakk VK inn i saken.

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (9 minutter siden):

Som nevnt mange ganger før: siden politiet fortalte til JHA at de trodde VK var med på det, og sågar hovedmannen, så er det ikke rart at JHA tenkte at VK neppe kunne ha noe sikkert alibi (ironisk nok hadde han jo det i form av mobilbeviset, som kom frem i ettertid).

...men det ble fortsatt ikke *regnet* som noe alibi, for bevisbyrden var visst motsatt for VK. Moren hans ble jo heller ikke trodd på at han hadde vært hjemme.

Jeg har ofte lurt på hvor terskelen for frifinnende bevis egentlig hadde gått - altså hva som skulle til for at etterforskerne / retten hadde konkludert med at VK kunne sjekkes ut av saken. Dersom han beviselig var på månen så hadde han vel *kanskje* sluppet unna...

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (9 minutter siden):

Det kan jo også tenkes at uttalelsen fra personen som avhørte JHA, var strået som "broke the camels back".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (2 timer siden):

Moren hans ble jo heller ikke trodd på at han hadde vært hjemme.

Det er vel fordi moren hans hevdet han sto på utsiden å snakket i telefonen, på et tidspunkt det beviselig ikke er mobiltrafikk, forenelig med dette, og at hun hevdet han var sammen med Jan Helge på utsiden, på et tidspunkt Jan Helge ikke kan ha vært på utsiden osv.

Konfrontert med dette, så uttalte hun i retten at det kunne vært ønsketekning.
Det er ikke veldig merkelig at en mors vitnemål, som tross alt ikke stemmer med fakta, ikke tas hensyn til.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (14 minutter siden):

Det er vel fordi moren hans hevdet han sto på utsiden å snakket i telefonen, på et tidspunkt det beviselig ikke er mobiltrafikk,

Dette stemmer fortsatt ikke.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (14 minutter siden):

, og at hun hevdet han var sammen med Jan Helge på utsiden, på et tidspunkt Jan Helge ikke kan ha vært på utsiden osv.

Kilde på dette?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (24 minutter siden):

Det er vel fordi moren hans hevdet han sto på utsiden å snakket i telefonen, på et tidspunkt det beviselig ikke er mobiltrafikk, og at hun hevdet han var sammen med Jan Helge på utsiden, på et tidspunkt Jan Helge ikke kan ha vært på utsiden osv.

Konfrontert med dette, så uttalte hun i retten at det kunne vært ønsketekning.
Det er ikke veldig merkelig at en mors vitnemål, som tross alt ikke stemmer med fakta, ikke tas hensyn til.

Å huske detaljer da hun ble spurt etter arrestasjonene 4 måneder etterpå kan man selvsagt ikke forvente. Men lytter man til intervjuet med VKs foreldre i TV 2 sin podcast, så virker det temmelig lite fornuftig å anta at han innimellom spørsmålet om når han skulle sitte barnevakt (som han om kvelden også gjorde) tok seg tid til et par timers avbrekk ute i Baneheia for å voldta og drepe. Deres forklaring om at han var rundt egen bopel fremstår som sannsynlig i seg selv, og helt åpenbar ut fra øvrig bevisbilde i dag.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som virkelig skal ha cred for etterforskningen er teknikerne som tok med seg et stykke av skogbunnen til laboratoriet og finkjemmet den i flere måneder og fant et kjønnshår.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (1 time siden):

Jeg har fulgt denne saken lenge på flere fora, sikkert lest 20.000 innlegg, og jeg tror jeg aldri har sett noen påstå Agder-politiet eller andre «bevisst har vært ute etter VK bare for å ta ham». Jeg har sett mye klaging over inkompetanse og arroganse, juridiske og utenomjuridiske grep er tatt i strid med normer og regler for å holde Viggo fengslet, men alle har forutsatt at dette er gjort ut fra en genuin oppfatning om at Viggo er skyldig.

Jeg vil gjerne se eksempler på noen som hevder politiet har motarbeidet Viggo bare for å være rasshøl, men jeg regner med at du har like lite lyst som jeg til å lete tilbake i denne tråden eller andre for å finne det, så jeg skal ikke holde det mot deg. Men hvis du snubler over noe, post det gjerne. 

Tja .. en ting er å tro at Viggo var skyldig i år 2000-2002. Men man må jo kunne forvente at folk evner å stoppe opp og se seg tilbake.

Er det ingen av disse som har vært involvert i saken på ett vis, som har stusset over at Viggo nekter år etter år? 

Hva når boken til Jahr kom ut, eller alle podcaster? Er det ingen av de som var tett på saken, som dannet seg noen tanker? " Hey,... kan det være noe vi ikke har sett, som alle andre har sett?"

Bare vent.... Tror når oppvasken kommer, så kommer mange til å begynne å diskutere hvorfor ingen klarte å se dette som veldig mange i sivilbefolkningen selv klarte å se?

Hva skal man med lang utdannelse, om man svekker sitt syn og blir blind?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Callisto83 said:

Jeg gjetter på at han ikke tenkte så komplisert om det, verken når det gjelder straff eller om VK hadde alibi. Jeg tror bare han følte det ville være vondt å få skylda, og skjønte at han fikk en sjanse til å skyve noe av den bort.

Det sagt, så skjønner jeg heller ikke at det krever så mye analyse for å forstå at man får mindre straff hvis man har blitt truet til å gjøre noe, og dessuten bare har drept og voldtatt én jente i stedet for to.

Endret av winscp
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (34 minutter siden):

Dette stemmer fortsatt ikke.

Hank Amarillo skrev (33 minutter siden):

Kilde på dette?

Viggo Kristiansens mor sier hun så sønnen snakke i mobilen utenfor kjøkkenvinduet samtidig som Lena og Stine Sofie skal ha blitt drept i Baneheia.

Dette har hun ikke sagt før nå. Opplysningen stemmer ikke overens med utskrifter fra Viggo Kristiansens mobiltelefon.

- Jeg vet bare at jeg hørte stemmen hans utenfor i sjutida. Jeg gikk i vinduet for å se om han pratet med noen eller hva han drev med. Han er jo ikke akkurat lavmælt. Da jeg så ut, gikk han og pratet i mobiltelefonen, forklarte moren i retten i går.

Påtalemyndigheten mener at drapene i Baneheia ble begått mellom klokka 19.00 og 20.00 den 19. mai for snart to år siden.

I politiavhør har Viggo Kristiansens mor forklart at hun mener hun så Viggo og Jan Helge Andersen sammen utenfor huset rundt klokka 19.00 samme kveld.

- Jeg beklager, men det kan jeg ikke huske, sa hun.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mammas-siste-forsok/65782822

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (4 minutter siden):

Viggo Kristiansens mor sier hun så sønnen snakke i mobilen utenfor kjøkkenvinduet samtidig som Lena og Stine Sofie skal ha blitt drept i Baneheia.

Dette har hun ikke sagt før nå. Opplysningen stemmer ikke overens med utskrifter fra Viggo Kristiansens mobiltelefon.

- Jeg vet bare at jeg hørte stemmen hans utenfor i sjutida. Jeg gikk i vinduet for å se om han pratet med noen eller hva han drev med. Han er jo ikke akkurat lavmælt. Da jeg så ut, gikk han og pratet i mobiltelefonen, forklarte moren i retten i går.

Påtalemyndigheten mener at drapene i Baneheia ble begått mellom klokka 19.00 og 20.00 den 19. mai for snart to år siden.

I politiavhør har Viggo Kristiansens mor forklart at hun mener hun så Viggo og Jan Helge Andersen sammen utenfor huset rundt klokka 19.00 samme kveld.

- Jeg beklager, men det kan jeg ikke huske, sa hun.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mammas-siste-forsok/65782822

Dette med at det ikke var mobiltrafikk på det tidspunktet er blitt korrigert før. Unødvendig å sende feilinformasjon i reprise.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

Dette med at det ikke var mobiltrafikk på det tidspunktet er blitt korrigert før. Unødvendig å sende feilinformasjon i reprise.

Jeg ser gjerne at du tar det i reprise, ettersom jeg ikke har fått det med meg?

Snakket Kristiansen i mobiltelefonen rundt 19:00 den kvelden. Har du kilder på det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (Akkurat nå):

Jeg ser gjerne at du tar det i reprise, ettersom jeg ikke har fått det med meg?

Snakket Kristiansen i mobiltelefonen rundt 19:00 den kvelden. Har du kilder på det?

Det oppleves smått surrealistisk å måtte ha de samme, nærmest ordrett, flere ganger.

Det var mobiltrafikk på dette tidspunktet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, TuttaHutta said:

Da har du sett det nå :

Nei. Det er ingen som påsto at Magne Svor «bevisst har vært ute etter VK bare for å ta ham». Magne lider nok av kognitiv dissonans, eller et ønske om å dekke over sitt eget elendige arbeid, eller kanskje han bare er så tjukk i huet at han ikke klarer å legge sammen 2 og 2. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en måte å se på det på. Men så er det jo dette at i tillegg til at JHA ikke ante hva slags straff han ville få på tidspunktet når han tilsto og trakk inn bestevennen, 

Han hadde vel en anelse med tanke på sakens karakter. I tillegg ville det vel vært naturlig for han å anta at det kunne vanke mildere straff om han klarte å skylde på noen andre. Instinktet til å skylde på andre er jo tross alt noe man finner hos dyr også, så det krever jo ikke veldig avanserte kalkulasjoner.

kan han heller ikke ha visst hvorvidt Viggo faktisk hadde et alibi - hvis Viggo ikke var med. Noen andre kunne jo faktisk ha snakket med Viggo i bua, eller hvor som helst, uten at JHA visste det.

Om han hadde gjort det alene, hva hadde han å tape? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (4 minutter siden):

Nei. Det er ingen som påsto at Magne Svor «bevisst har vært ute etter VK bare for å ta ham». Magne lider nok av kognitiv dissonans, eller et ønske om å dekke over sitt eget elendige arbeid, eller kanskje han bare er så tjukk i huet at han ikke klarer å legge sammen 2 og 2. 

Okey, så når det hevdes at Gjenopptakelseskommisjonen ikke utreder uhildet, men at de har som mål å opprettholde dommen mot Viggo Kristiansen, så er det egentlig ikke for å ta Kristiansen, det er kun fordi de lider av kognitiv dissonans.

Da forstår jeg selvfølgelig at du aldri har sett noen i sosiale medier hevde at det hele er en konspirasjon mot Kristiansen, når alle innlegg som nærmest rett ut hevder noe slikt enkelt kan bortforklares med at etterforskerne bare er litt tjukke i hodet.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, TuttaHutta said:

Okey, så når det hevdes at Gjenopptakelseskommisjonen ikke utreder uhildet, men at de har som mål å opprettholde dommen mot Viggo Kristiansen, så er det egentlig ikke for å ta Kristiansen, det er kun fordi de lider av kognitiv dissonans.

Da forstår jeg selvfølgelig at du aldri har sett noen i sosiale medier hevde at det hele er en konspirasjon mot Kristiansen, når alle innlegg som nærmest rett ut hevder noe slikt enkelt kan bortforklares med at etterforskerne bare er litt tjukke i hodet.

Prøv å lese:

«bevisst har vært ute etter VK bare for å ta ha

Vet du hva «bare» betyr?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...