askefast Skrevet 10. mai 2022 #14941 Del Skrevet 10. mai 2022 Callisto83 skrev (19 minutter siden): Det er synd det er så lite fokus på hva hovedpersonene selv sier i denne saken nå, siden alt bare siles igjennom Viggos forsvarsteam. Det er noen på vegne av Viggo som forteller hva Viggo har gjort eller ikke gjort, og det er noen på vegne av Viggo som forklarer oss hva JHA har gjort, hvordan han er som person og hvordan alt henger sammen. Jeg er enig med Ivar Fahsing ved Politihøgskolen om at denne saken er noe man må lære av i fremtiden, men kanskje av litt andre grunner enn det som hevdes nå i tråden. Lære av i fremtiden?? Dette er en skandale av dimensjoner!! En mann har sittet 21 år, av livet sitt. Og så skal argumentet nå bli at man skal lære av dette? Det holder ikke! Det er mange som har støttet opp om at Viggo burde bli sittende. De har bare fnyst av argumentene, og ikke giddet å prøve å lytte til det som har blitt sagt. Og en mann har tatt hele dritten. Breivik lurte hele landet! Jan Helge ser ut til å ha gjort det samme! 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 10. mai 2022 #14942 Del Skrevet 10. mai 2022 askefast skrev (Akkurat nå): Lære av i fremtiden?? Dette er en skandale av dimensjoner!! En mann har sittet 21 år, av livet sitt. Og så skal argumentet nå bli at man skal lære av dette? Det holder ikke! Det er mange som har støttet opp om at Viggo burde bli sittende. De har bare fnyst av argumentene, og ikke giddet å prøve å lytte til det som har blitt sagt. Og en mann har tatt hele dritten. Breivik lurte hele landet! Jan Helge ser ut til å ha gjort det samme! Nå kommer den dag, altså når VK blir frikjent og kritikken i etterkant kommer (og begrunner de feil som ble gjort), da står de som taler for VK sin skyld og bagatelliserer fakta... De vil stå på bar bakke, avkledd og med argumenter som ikke lenger vil være godt for noe... Så slappe av, om ikke lenge er de klovner man kan le av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 10. mai 2022 #14943 Del Skrevet 10. mai 2022 Callisto83 skrev (30 minutter siden): Jeg er enig med Ivar Fahsing ved Politihøgskolen om at denne saken er noe man må lære av i fremtiden, men kanskje av litt andre grunner enn det som hevdes nå i tråden. Hvilke grunner sikter du til? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 10. mai 2022 #14944 Del Skrevet 10. mai 2022 Mimmie skrev (Akkurat nå): Hvilke grunner sikter du til? Akkurat det er jeg også veldig spent på... Burde i grunn ha lagt meg for å sove, men sitter her i spenning og venter på om svar på nettopp det kommer. Ikke at jeg tror det blir noe godt svar, for jeg er sterkt uenig i forfatterens utgangspunkt i denne saken, men kan jo ikke være annet enn spent på hva svar kan bli... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 10. mai 2022 #14945 Del Skrevet 10. mai 2022 Noen som har noen formeninger rundt mediadekning i det siste? Virker som TV2 har vært veldig på, mens andre kanaler har meldt mindre. Er det stille før stormen? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 10. mai 2022 #14946 Del Skrevet 10. mai 2022 Made4u skrev (3 minutter siden): Nå kommer den dag, altså når VK blir frikjent og kritikken i etterkant kommer (og begrunner de feil som ble gjort), da står de som taler for VK sin skyld og bagatelliserer fakta... De vil stå på bar bakke, avkledd og med argumenter som ikke lenger vil være godt for noe... Så slappe av, om ikke lenge er de klovner man kan le av... «Vi ønsker ikke å kommentere saken mens den er til behandling i gjenopptakelseskommisjonen» «Vi ønsker ikke å kommentere saken mens den er under etterforskning av Oslo Politidistrikt» Nå er jeg oppriktig spent på hva som blir neste unnskyldning! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 10. mai 2022 #14947 Del Skrevet 10. mai 2022 Callisto83 skrev (54 minutter siden): Det er synd det er så lite fokus på hva hovedpersonene selv sier i denne saken nå, siden alt bare siles igjennom Viggos forsvarsteam. Det er noen på vegne av Viggo som forteller hva Viggo har gjort eller ikke gjort, og det er noen på vegne av Viggo som forklarer oss hva JHA har gjort, hvordan han er som person og hvordan alt henger sammen. Er det VK sitt forsvarsteam som har funnet bøttelass med DNA fra JHA på ofrene? Er det VK sitt forsvarsteam som har reist tilbake i tid og tvunget JHA til å voldta ei jente, for så å lure politiet/aktoratet til å ikke meddele GK om dette? osv osv 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 10. mai 2022 #14948 Del Skrevet 10. mai 2022 minimymlen skrev (14 minutter siden): Noen som har noen formeninger rundt mediadekning i det siste? Virker som TV2 har vært veldig på, mens andre kanaler har meldt mindre. Er det stille før stormen? Mulig de har fått en dato for når resultatet foreligger? Og at tv2 derfor nå er på hugget? Eller så er det statsadvokaten som " lekker". Greit å pumpe ut litt nå, slik at alle egentlig ser hva som er greia, og klarer å fordøye når resultatet kommer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 10. mai 2022 #14949 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) 35 minutter siden, Lord Friendzone said: «Vi ønsker ikke å kommentere saken mens den er til behandling i gjenopptakelseskommisjonen» «Vi ønsker ikke å kommentere saken mens den er under etterforskning av Oslo Politidistrikt» Nå er jeg oppriktig spent på hva som blir neste unnskyldning! «Vi ønsker ikke å kommentere saken så lenge Andersens sak er oppe i retten»? Endret 10. mai 2022 av Aliquis 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 10. mai 2022 #14950 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) Hank Amarillo skrev (32 minutter siden): Er det VK sitt forsvarsteam som har funnet bøttelass med DNA fra JHA på ofrene? Er det VK sitt forsvarsteam som har reist tilbake i tid og tvunget JHA til å voldta ei jente, for så å lure politiet/aktoratet til å ikke meddele GK om dette? osv osv Nei, men det er de som har formidlet og fordøyd denne informasjonen videre til deg, slik at du i dag - 20 år etterpå - er overbevist om at den opprinnelige dommen er feil. Hovedpersonene er tydeligvis ikke så viktig lengre. Viggo kan stille opp i et intervju og si fra egen munn at han ikke visste hvorfor han ble arrestert før han satt på glattcella, så klarer likevel journalister i TV2 å forklare det hele med at det var en polititabbe som gjorde at han sa "er Jan Helge også tatt". Sannheten lever sitt eget liv nå for tiden. Det er litt synd. Endret 10. mai 2022 av Callisto83 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 10. mai 2022 #14951 Del Skrevet 10. mai 2022 Aliquis skrev (7 minutter siden): «Vi ønsker ikke å kommentere saken så lenge Andersens sak er oppe i retten»? Eller «så lenge Kristiansens erstatningssak er under behandling»... Men det å la sine kolleger jobbe i fred, det å unnlate å «farge» en pågående etterforskning, er riktignok et fint prinsipp å følge. Jeg har jo selv kritisert Arne Pedersen for hans krampeaktige forsøk på å påvirke saken, men det må samtidig nevnes at han gikk veldig langt ved å sende et 35-siders dokument direkte til etterforskerne. Det er liten tvil om at stormen snart kommer, og mange kvier seg nok for å bli stilt til ansvar for sine gamle synder. Så det blir interessant å se hva de sier når de ikke lenger kan spille det velbrukte kortet om at saken er under etterforskning. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 10. mai 2022 #14952 Del Skrevet 10. mai 2022 Callisto83 skrev (6 minutter siden): Nei, men det er de som har formidlet og fordøyd denne informasjonen videre til deg, slik at du i dag - 20 år etterpå - er overbevist om at den opprinnelige dommen er feil. Nei. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 10. mai 2022 #14953 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) Callisto83 skrev (16 minutter siden): Nei, men det er de som har formidlet og fordøyd denne informasjonen videre til deg, slik at du i dag - 20 år etterpå - er overbevist om at den opprinnelige dommen er feil. Hovedpersonene er tydeligvis ikke så viktig lengre. Viggo kan stille opp i et intervju og si fra egen munn at han ikke visste hvorfor han ble arrestert før han satt på glattcella, så klarer likevel journalister i TV2 å forklare det hele med at det var en polititabbe som gjorde at han sa "er Jan Helge også tatt". Sannheten lever sitt eget liv nå for tiden. Det er litt synd. Viggo følger nok bare rådene han har fått fra sitt kyndige forsvarerteam. De aller fleste av oss ønsker nok å få høre hans egen beretning fra den halvdelen av livet som han ble frarøvet. Den dagen kommer nok, så vi får være tålmodige. Dette med at begge fikk opplest hverandres navn under pågripelsene er ikke helt nytt - det kom frem i Jahrs forrige bok. Denne opplysningen skrev politiet selv i pågripelsesrapporten, som visstnok ble skrevet et par timer etter arrestasjonene. Virkelig heeelt krise at saken etter 22 år endelig blir ordentlig belyst, og at relevante opplysninger kommer frem Endret 10. mai 2022 av Lord Friendzone 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 10. mai 2022 #14954 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) 16 minutter siden, Callisto83 said: Nei, men det er de som har formidlet og fordøyd denne informasjonen videre til deg, slik at du i dag - 20 år etterpå - er overbevist om at den opprinnelige dommen er feil. Hovedpersonene er tydeligvis ikke så viktig lengre. Viggo kan stille opp i et intervju og si fra egen munn at han ikke visste hvorfor han ble arrestert før han satt på glattcella, så klarer likevel journalister i TV2 å forklare det hele med at det var en polititabbe som gjorde at han sa "er Jan Helge også tatt". Sannheten lever sitt eget liv nå for tiden. Det er litt synd. Det virker som du har veldig tungt for å forstå at man åpenbart har mer tillit til det som faktisk ble skrevet i politirapporter et par timer etter pågripelsen, enn det som blir sagt 20 år etterpå. Utrolig hvordan du klarer å henge deg opp i et intervju gjort 20 år etter en hendelse. Du er klar over at hukommelse fungerer slik at man husker det som er nærmest i tid best? Tror du politiet lyver i sin rapport? Endret 10. mai 2022 av Aliquis 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 10. mai 2022 #14955 Del Skrevet 10. mai 2022 Aliquis skrev (9 minutter siden): Det virker som du har veldig tungt for å forstå at man åpenbart har mer tillit til det som faktisk ble skrevet i politirapporter et par timer etter pågripelsen, enn det som blir sagt 20 år etterpå. Skjønner. Så akkurat den politirapporten fra Agder skal vi ha mer tillit til, enn Viggos egne uttalelser, men alt som kommer fra Arne Pedersen og co + andre sakkyndige som i sin tid jobbet med saken, er feil? Er det sånn og forstå? Aliquis skrev (25 minutter siden): Utrolig hvordan du klarer å henge deg opp i et intervju gjort 20 år etter en hendelse. Du er klar over at hukommelse fungerer slik at man husker det som er nærmest i tid best? Det er ikke bare jeg som henger meg opp i nye intervju 20 år etter en hendelse. Viggo og JHA er fortsatt hovedpersonene i denne saken, og begge har blitt avhørt på nytt. Det er bare de to som vet hva som faktisk har skjedd i denne saken. Jeg håper du forstår at dette med tid og hukommelse også gjelder andre enn Viggo. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 10. mai 2022 #14956 Del Skrevet 10. mai 2022 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Skjønner. Så akkurat den politirapporten fra Agder skal vi ha mer tillit til, enn Viggos egne uttalelser, men alt som kommer fra Arne Pedersen og co + andre sakkyndige som i sin tid jobbet med saken, er feil? Er det sånn og forstå? «Nå må du ikke blande kortene». Dette er en ren deskriptiv politirapport som beskriver et hendelsesforløp, og som det selvsagt ikke er grunn til å betvile. Og som ingen heller betviler bortsett fra deg (og kanskje en til). Kristiansen er jo heldig da - som har et forsvarerteam som greier å skrive om historien og forlede alle, herunder etterforskere og statsadvokater. Litt av en bragd, og makan til flaks! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 10. mai 2022 #14957 Del Skrevet 10. mai 2022 3 hours ago, Lana01 said: Bra at flere reagerer på det som nå har kommet frem Det er helt åpenbart for meg at dette blir en sak vi kommer til å måtte jobbe med og lære av i lang, lang tid fremover, sier ekspert på etterforskning av vold og drap, Ivar Fahsing ved Politihøgskolen. https://www.tv2.no/nyheter/14782616/?fbclid=IwAR2GxuDwghpr-2xvwctdvOHYLEsyiahLNehDBLU-kUl4SwPz9lI337c_V8o Quote Kommisjonens leder, Siv Hallgren, bekrefter at de verken var kjent med anklagen eller at den fornærmede kvinnen fikk erstatning. – Slik jeg leser vedtaket, så synes jeg at dette burde vært sendt over til kommisjonen, sier Hallgren. Se der fikk Hallgren sin «golden bridge» der hun kan øve sin retrett. «Oi, hadde jeg bare visst dette hadde jeg selvsagt stemt for gjenåpning!». Blir interessant å se hvem de velger til å stå igjen som syndebukk. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 10. mai 2022 #14958 Del Skrevet 10. mai 2022 Mimmie skrev (5 minutter siden): «Nå må du ikke blande kortene». Dette er en ren deskriptiv politirapport som beskriver et hendelsesforløp, og som det selvsagt ikke er grunn til å betvile. Og som ingen heller betviler bortsett fra deg (og kanskje en til). Kristiansen er jo heldig da - som har et forsvarerteam som greier å skrive om historien og forlede alle, herunder etterforskere og statsadvokater. Litt av en bragd, og makan til flaks! Det er Viggo selv som har glemt at det visstnok var sånn det var under arrestasjonen. Et såpass viktig moment som advokaten hans Sjødin mente i alle år ble brukt mot han.. Men som jeg skrev for noen innlegg siden, hovedpersonene og hva de faktisk sier selv er jo tydeligvis ikke interessant lengre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 10. mai 2022 #14959 Del Skrevet 10. mai 2022 1 minutt siden, Callisto83 said: Det er Viggo selv som har glemt at det visstnok var sånn det var under arrestasjonen. Et såpass viktig moment som advokaten hans Sjødin mente i alle år ble brukt mot han.. Men som jeg skrev for noen innlegg siden, hovedpersonene og hva de faktisk sier selv er jo tydeligvis ikke interessant lengre. Hva «hovedpersonen» mener å huske om en detalj et desennie eller to etter hendelsen er mindre interessant enn hva et nærvitne skrev ned i en rapport minutter etter hendelsen! Dette skjønner da vel du og?! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 10. mai 2022 #14960 Del Skrevet 10. mai 2022 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Det er Viggo selv som har glemt at det visstnok var sånn det var under arrestasjonen. Et såpass viktig moment som advokaten hans Sjødin mente i alle år ble brukt mot han.. Men som jeg skrev for noen innlegg siden, hovedpersonene og hva de faktisk sier selv er jo tydeligvis ikke interessant lengre. Hvorfor det er sånn at en politirapport vektes tyngre i en bevisvurdering enn hva Kristiansen (eller andre for den sakens skyld) sier om dette 20 år senere, har du fått svar på kanskje 100 ganger tidligere. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg