Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, TuttaHutta said:

Ikke i følge meg, i følge hennes historikk som norsk forsvarsadvokat.

Hun er også tidligere påtaleleder og kriminalsjef i politiet i Asker og Bærum, men har siden 2002 jobbet i privat sektor.

Hun er partner i advokatfirmaet Elden, og var forsvarer i NOKAS-saken, bistandsadvokat i 22. juli-saken, koordinerende bistandsadvokat i Scandinavian Star-saken, leder for bistandsadvokatutvalget i Advokatforeningen, medlem av særdomstolsutvalget og i Helsepersonellnemnda osv. og nå leder for Gjenopptakelseskommisjonen.

At du tror hun tar avgjørelser i gjenopptakelser basert på hvem hun tror eller ikke tror er skyldig, er nesten latterlig.

At du bruker advokatfirmaet Elden som en slags skrytelapp er også nokså latterlig. Elden er selv under etterforskning for blanding a roller mtp. saken rundt Kim Wigaard.

Kan det kanskje tenke seg at du tar feil i denne saken Tutta? Noen som er så fast bestemt i VKs skyld og virker å være så blind for JHAs skyld og kriminelle adferd blir jo nesten litt komisk.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TuttaHutta skrev (4 minutter siden):

Det er ingen som kan si noe om hva han ville fått, ettersom det er opp til domstolen.

Mener du han burde få forvaring nå i dag, dersom saken gjenopptas?
I så fall, hva er grunnlaget, og hvor er gjentakelsesfaren sett i lys av at han har gått fritt rundt i samfunnet i en årrekke?

Fint forsøk på stråmann i siste avsnitt. Jeg siktet til hva som ville skjedd i 2001-2002, og ingen ville seriøst tenkt tanken på noe annet enn 21 år pluss 10 års sikring, alternativt 21 års forvaring etter 1.1.22.

Hva som vil skje i dag ev. er en annen sak, bl.a. fordi forsvaret kan argumentere med at JHA ikke har begått nye kriminelle handlinger (som vi vet om) etter at han ble løslatt, som du selv påpeker. Noe som ikke var opplysninger man hadde i 2001-2002, men det vet du jo.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Aliquis said:

Hvor har du lest dette?

I gjenåpnings-konklusjonen. Du vet denne begjæringen som flere av Norges absolutt beste advokater og juridiske hjerner er en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (5 minutter siden):

Kan det kanskje tenke seg at du tar feil i denne saken Tutta? Noen som er så fast bestemt i VKs skyld og virker å være så blind for JHAs skyld og kriminelle adferd blir jo nesten litt komisk.

Jeg har ikke hevdet Kristiansen er skyldig, så at du tror det må bero på egne oppfatninger, hvor alle som ikke er enige med deg automatisk er motstandere av Kristiansen.

Jeg forsvarer heller ikke Andersen, han er utvilsomt skyldig, og har tilstått, jeg poengterer kun at han også har rettigheter, og at en del ting ikke er så enkelt som mange her tror, fordi de ser ut til å tro at de selv sitter på en fasit.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke hevdet Kristiansen er skyldig

Se der. I 2002 var det vel stort sett ingen som var annet enn sikre på at VK var skyldig. I dag (og for så vidt i fjor) ser situasjonen helt annerledes ut. Så da er vi vel der at det er en rimelig mulighet for at dagens (og fjorårets) bevisbildet minst gir rimelig mulighet for frifinnelse. Noe som er nok til gjenåpning. Men Siv Hallgren var visst ikke kompetent nok til å skjønne dette. Eller det tror jeg nok hun var, det var nok bare viljen det stod på. Men motivet hennes, det forblir nok en aldri så liten gåte.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TuttaHutta said:

Jeg har ikke hevdet Kristiansen er skyldig, så at du tror det må bero på egne oppfatninger, hvor alle som ikke er enige med deg automatisk er motstandere av Kristiansen.

Jeg forsvarer heller ikke Andersen, han er utvilsomt skyldig, og har tilstått, jeg poengterer kun at han også har rettigheter, og at en del ting ikke er så enkelt som mange her tror, fordi de ser ut til å tro at de selv sitter på en fasit.

Problemet er at du konstruerer bevis hverken du, AP eller de som er mot denne gjenåpningen har. Det VK ble dømt på grunnlag av er avvist og totalt diskreditert. Ser du ikke hvor desperat APs intervjuer er blitt? Du virker ganske skarp, så hvorfor klarer du ikke ta innover deg utviklingen i denne saken?

Kripos og politiet sin etterforskning viser seg å være full av hull og bekreftelsesbias. Ser du ikke det?

Endret av Anonio
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (11 minutter siden):

Det er ingen som kan si noe om hva han ville fått, ettersom det er opp til domstolen.

Det man kan konkludere med, er dog at Viggo Kristiansen ble idømt forvaring basert på gjentakende seksualforbrytelser mot barn, i følge dommen, og at Andersen også ble dømt for to voldtekter og ett drap i samme dom, til 19 års fengsel, men ikke forvaring.

Mener du han burde få forvaring nå i dag, dersom saken gjenopptas?
I så fall, hva er grunnlaget, og hvor er gjentakelsesfaren sett i lys av at han har gått fritt rundt i samfunnet i en årrekke?

Vi vet de har etterforsket anmeldelser som har kommet inn om jh fra før Baneheia. Stemmer disse, er han jo innenfor serie- begrepet. Det kan fort endre moduset hans.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (5 minutter siden):

Se der. I 2002 var det vel stort sett ingen som var annet enn sikre på at VK var skyldig. I dag (og for så vidt i fjor) ser situasjonen helt annerledes ut. Så da er vi vel der at det er en rimelig mulighet for at dagens (og fjorårets) bevisbildet minst gir rimelig mulighet for frifinnelse. Noe som er nok til gjenåpning. Men Siv Hallgren var visst ikke kompetent nok til å skjønne dette. Eller det tror jeg nok hun var, det var nok bare viljen det stod på. Men motivet hennes, det forblir nok en aldri så liten gåte.

Jeg var aldri overbevist om at han var skyldig. Husker jeg synes det var så rart at han nektet,og nektet, til tross for DNA-funnene. Når mobilen ble trukket frem var jeg veldig i tvil om hva jeg skulle tro. Og jeg ble aldri overbevist.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (13 minutter siden):

Det VK ble dømt på grunnlag av er avvist og totalt diskreditert.

Er det derfor politiet bruker millioner av kroner og over ett år på ny etterforskning ?

Dersom forsvaret til Kristiansen virkelig har diskreditert alle bevisene, hva er poenget, hvorfor ikke bare gå for umiddelbar frifinnelse?

Endret av TuttaHutta
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JHA vil tvilsomt bli tiltalt og dømt på ny. Han ble dømt til 19 år, og det er svært vanskelig å gjenoppta saken når det 'kun' ville ført til to år høyere straff + den heftige lovlige navigeringen for å gjenoppta en sak man allerede har dom i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TuttaHutta said:

Er det derfor politiet bruket millioner av kroner og over ett år på ny etterforskning ?

Det er fordi politiet er i motvind pga. gjentatte dårlige etterforskninger og er nødt til å få dette riktig.

At en etterforskning tar tid, er er kvalitetstegn i slike saker som dette. I motsetning til APs etterforskning er nok Oslo-politiet interessert i å faktisk sjekke alle vinkler, ikke bare de som etterforskningslederen mener passer sine meninger.

Du svarte forøvrig ikke på det jeg spurte om.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Katten.2.0 said:

JHA vil tvilsomt bli tiltalt og dømt på ny. Han ble dømt til 19 år, og det er svært vanskelig å gjenoppta saken når det 'kun' ville ført til to år høyere straff + den heftige lovlige navigeringen for å gjenoppta en sak man allerede har dom i. 

Jeg tror det blir en uholdbar situasjon for dem å la en av jentene stå uten drapsmann, når det finnes en åpenbar kandidat. Jeg tror de blir nødt til å prøve, selv om det evt. er vanskelig juridisk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Her treffer du spikeren rett på hodet. Tror kanskje folk hadde fått seg et lite sjokk hvis de ble konfrontert med virkeligheten, og ikke den skjønnlitterære fremstillingen.

Den skjønnlittereræ fremstilling passer bedre og bedre med det totale bevisbildet i saken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (27 minutter siden):

Er det derfor politiet bruker millioner av kroner og over ett år på ny etterforskning ?

Dersom forsvaret til Kristiansen virkelig har diskreditert alle bevisene, hva er poenget, hvorfor ikke bare gå for umiddelbar frifinnelse?

Beklager men tids/pengebruken til politiet sier ingenting om VKs skyld/uskyld. du vet like godt som meg at det tar tid med DNA prøver bl.a. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (9 minutter siden):

Jeg tror det blir en uholdbar situasjon for dem å la en av jentene stå uten drapsmann, når det finnes en åpenbar kandidat. Jeg tror de blir nødt til å prøve, selv om det evt. er vanskelig juridisk.

Den juridiske navigeringen er ikke så heftig hvis påtalemyndigheten er av den oppfatning at bevisene holder til gjenopptakelse og en evt senere domfellelse. Men det er klart det vil bli voldsom ressursbruk, og kost/nytte+hensynet til han som allerede har sonet en lang straff vil kunne spille inn på vurderingen og avveies mot hensynet til fornærmede og oppklaring av saken. Jeg håper personlig at de velger å kjøre på (om det er grunnlag for det), men det gjenstår å se.

Endret av Mimmie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (30 minutter siden):

Du ser virkelig ikke hva som skjer nå? De snur alle steiner, og har nok for lenge siden skjønte at de neppe ville finne noe DNA mot VK. At man fant i bøtter og spann mot JHA derimot, er neppe overraskende. Å avslutte saken før man er ferdig å etterforske skjønner vel de fleste at man ikke kan.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Djækklåsst skrev (1 minutt siden):

Du ser virkelig ikke hva som skjer nå? De snur alle steiner, og har nok for lenge siden skjønte at de neppe ville finne noe DNA mot VK. At man fant i bøtter og spann mot JHA derimot, er neppe overraskende. Å avslutte saken før man er ferdig å etterforske skjønner vel de fleste at man ikke kan.

Å late som man ikke skjønner det du sier over, er å gjøre seg vanskelig. Når denne type sak gjenåpnes, er det klart at det må gjøres en ordentlig etterforskning. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Djækklåsst said:

...gjøre en gang til.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonio said:

I gjenåpnings-konklusjonen. Du vet denne begjæringen som flere av Norges absolutt beste advokater og juridiske hjerner er en del av.

De nevner verken forvaring eller ny domfellelse mot JHA der, så det tviler jeg på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting flere her ser ut til å ikke ta med i beregningen. Det er ikke gitt at etterforskerene i dag legger samme tidsvinduet til grunn.

Vi vet at det finnes flere vitner som har rapportert om lyder fra åstedet.  Høye Raslelyder og romstering. 

Vi vet at til og med Arne Pedersen snakker om hvor godt ofrene var gjemt,og hvor omfattende tildekkingen må ha vært. Derfor kunne ikke jh ha klart dette alene.

Det virker ikke unaturlig at denne tildekkingen må ha laget litt lyd. Det var vår, og kvister og løv fra året før, lager lettere lyd enn nyspirede planter og trær.

Det blir derfor interessant å se om nåværende etterforskning finner intresse i disse vitneobservasjoner. Det er jo ett ganske essensielt spørsmål: Dersom det ikke var gjerningsmannen ( - mennene) som laget lydene ved åstedet, hvem var det da?

Ingen har meldt seg om at de var innom eller rundt åstedet i det aktuelle tidsrommet, men flere vitner har vitnet om påfallende lyder og støy.

Flere uavhengige vitner styrker at observasjonene er viktige,og reelle.

Gammel etterforskning la disse observasjonene bort. Jeg forstår det ikke.. dersom det ikke var gjerningsmannen, hvem var det da?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...