Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (34 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener her. Det er jo gammelt nytt at JHA ble dømt (og har sonet) for medvirkning til voldtekt av begge jentene som ble funnet drept. 

Det er en  forskjell på medvirkning under «tvang» og fullbyrdet voldtekt. Slik bevisene foreligger er han trolig skyldig i overlagt voldtekt og drap på begge jenter. En planlagt og kynisk handling uten  tilståelse, bearbeiding  eller tegn til anger. Han har ikke stått til rette for sine handlinger. Det eneste riktige her er han tiltales på nytt. Denne gangen for overlagt handling med drap og voldtekt av begge jenter. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (1 time siden):

Skjønner ikke helt hva du mener her. Det er jo gammelt nytt at JHA ble dømt (og har sonet) for medvirkning til voldtekt av begge jentene som ble funnet drept. 

så du mener det er rett at Lena  står uten drapsmann? fordi  JHA   skal slippe ytterligere  soning. ? Hvorfor skal JHA  beskyttes?

Endret av Lana01
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (1 time siden):

Noen som kan jussen rundt dette,og kan forklare hvorfor JHA ikke sitter i varetekt? DNA et hans er funnet på ei drept lita jente. dette pleier jo å bety umiddelbar varetektsfengsling?

For å varetektsfengsle kreves normalt at det er sannsynlighetsovervekt for skyld og at det i tillegg foreligger enten 1) konkrete holdepunkter for unndragelsesfare, 2) sannsynlighetsovervekt for at bevis vil forspilles eller 3) kvalifisert sannsynlighetsovervekt for at vedkommende vil begå nye straffbare handlinger om han ikke fengsles (gjentakelsesfare). I tillegg har man fengslingsgrunnlaget Tengs-siktet nå sitter på - alvorlige saker der det er kvalifisert sannsynlighetsovervekt for at vedkommende er skyldig, og det vil stride mot allmenhetens rettsfølelse om vedkommende ikke holdes fengslet. Jeg vil tro at politiet p.t ikke mener det foreligger slik unndragelsesfare, bevisforspillelsesfare elle gjentakelsesfare som kan gi grunnlag for  å fengsle JHA. Når det gjelder sistnevnte grunnlag jeg nevnte over, tror jeg det er problematisk på nåværende tidspunkt, all den tid det ikke utad er konkludert om VK og JHAs sak foreløpig ikke er gjenåpnet. Han har dessuten allerede sonet en lang straff og har vært ute en stund, slik at hensynet til allmenheten ikke veier like tungt.

Når det fengsles før rettskraftig dom, må man altså ha et særlig grunnlag for det, og det tror jeg ikke de har p.t.

Endret av Mimmie
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men medvirkning til voldtekt er jo ikke det samme som voldtekt!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men han er kun dømt for drapet på Stine. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heydayotheinterweb skrev (1 time siden):

Hva???
Justismord har da vel aldri skjedd her i verdens beste land??

Jeg ser den...

Norge vet hva justismord er. Men dette er sannsynligvis det største og verste i norsk rettshistorie :opplyser:

Det er bra de tar seg god tid til å gjennomgå alt. Jeg håper avgjørelsen kommer snart. Saken må få sin løsning. Viggo må  bli frikjent. Jan Helge må bli dømt på nytt, for massevis av løgner, - og ikke minst også for drapet på Lena.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Millimani said:

Jeg ser den...

Norge vet hva justismord er. Men dette er sannsynligvis det største og verste i norsk rettshistorie :opplyser:

Det er bra de tar seg god tid til å gjennomgå alt. Jeg håper avgjørelsen kommer snart. Saken må få sin løsning. Viggo må  bli frikjent. Jan Helge må bli dømt på nytt, for massevis av løgner, - og ikke minst også for drapet på Lena.

Norge er en forbanna bananrepublikk skal jeg si deg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bettys said:

Jeg har også sagt at det at DNA fra JHA ble funnet på den andre jenta taler i VKs favør. 

Du som liker å bruke tiden din på å lete etter gamle innlegg for å stille folk til veggs, klarer nok å finne det også.

Selvfølgelig taler det i Kristiansens favør. Det vil nok selv de mest innbitte Kristiansen-motstandere vedgå, selv om man prøver å bagatellisere det. "Det er jo egentlig som forventet. Jeg har jo alltid trodd at JHA var mer aktiv." osv. osv. 

Det er likevel ganske stor forskjell på å si at X taler i Kristiansens favør, og at X vil få deg til å tro at Kristiansen er uskyldig. Det ville vært interessant å høre hvorfor du har endret standpunkt der. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (5 minutter siden):

Jeg ser den...

Det må han . Det er noe som er helt feil om han slipper unna med draper på Lena, og å ha satt en uskyldig i fengsel. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke helt hva du mener, heller. Poenget er vel å varetektsfengsle ham for mistanke om drap. Men som jeg har svart over, tror jeg ikke de har noe fengslingsgrunnlag å anføre p.t.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (4 timer siden):

Det som er nytt er at de nå har bevis/indisier for at JHA var ensom gjerningsmann, og har planlagt og gjennomført ugjerningene for egen maskin. Det er vel differansen mellom det og det han ble dømt for, å ha vært lurt/tvunget/dratt med som en assistent i en annen manns prosjekt man mener han burde varetektsfengslet for.

Jeg for min del har forståelse for at de ikke forhaster seg og vil ha utført alt etterforskning 100% ferdig før de gjør noe. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2022 at 12:15 PM, Aliquis said:

Synes selve artikkelen er mye mer utrolig enn bildevalget. Her er det såpass mange feil, mangler, og uærlige fremstillinger av saken at man nesten må klype seg selv i armen. Jeg regner med det vil komme et svar eller to på kronikken i nær fremtid, for slikt vås kan jo ikke få stå uimotsagt. 

Tilsvar i dag i fevennen. 

https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/8QLyzA/ja-baneheia-saken-boer-faa-en-ny-full-runde-i-retten

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Millimani said:

Men dette er sannsynligvis det største og verste i norsk rettshistorie :opplyser:

Hvorfor mener du det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Moriamo said:

Hvilke justismord i Norge er større/verre? Eller like ille?

Per Liland sonet i 24 år feks. Men klart er baneheiasaken like ille. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannabanna skrev (1 time siden):

Per Liland sonet i 24 år feks. Men klart er baneheiasaken like ille. 

Per Liland og Fritz Moen. er to  saker Allikevel tenker jeg Baneheia er spesiell med tanken på brutaliteten over det hele  , med  voldtekt og drap på to små jenter. "Hvilken syk satan har gjort dette?."  Han fikk  ansiktet  sitt smurt utover alle landets aviser, og hatet  av hele folket, ikke minst i Kristiansand  og hans nærmiljø. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært/er skremmende mye dårlig politiarbeid i Norge syns jeg. Birgitte Tengs-saken. Drapene i Akebakken. Fritz Moen. Anne Elisabeth Hagen. Det er sikkert ikke enkelt å være politietterforsker, men jeg syns det er utrolig grove feil i alle disse sakene. 

6 års spesialutdannelse i Norge. Alikevel helt ubrukelige. Kan hende det er sånn i alle land, det vet jeg ikke. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (15 minutter siden):

Det har vært/er skremmende mye dårlig politiarbeid i Norge syns jeg. Birgitte Tengs-saken. Drapene i Akebakken. Fritz Moen. Anne Elisabeth Hagen. Det er sikkert ikke enkelt å være politietterforsker, men jeg syns det er utrolig grove feil i alle disse sakene. 

6 års spesialutdannelse i Norge. Alikevel helt ubrukelige. Kan hende det er sånn i alle land, det vet jeg ikke. 

og Monika  saken 😪 https://deichman.no/utgivelse/pcbeb6c864b9dd39dbf05b3b1e417887f

Endret av Lana01
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (13 minutter siden):

Ja, uforståelig. Også Monica saken. Der vinduet var knust uten i fra og hvordan hun ble funnet. Ufattelig at noen overhode kunne konkludere med selvdrap. Det er mye beskyttelse av egne rekker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leserinnlegg om Baneheia på fvn.no om dagen. Synd Vignes er så feig at han velger å svare på Terje Hellands avsporing, og ikke innlegget der Jon Harald Leknes systematisk plukker fra hverandre poengene hans. 

Som forventet fortsetter han også å presentere sakens utvikling feilaktig, selv om han nok akkurat holder seg unna ting som kan kalles direkte løgner. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...