winscp Skrevet 13. desember 2021 #13141 Del Skrevet 13. desember 2021 1 hour ago, Lunda said: https://www.dagbladet.no/nyheter/rett-og-slett-ikke-fornoyd/74914438 Så behagelig for bistandsadvokatene at de aldri får spørsmål om tidligere uttalelser. F.eks.: De håpte på "nye svar" fra DNA. Synes de det er positivt med nye DNA-funn fra Jan Helge? Hvis ikke, kan de definere hva konkret de mener med "nye svar"? De fortalte at de har gått rundt i Baneheia med stoppeklokke, og at observasjonene deres stemmer godt med teledatene i saken. Kan de konkretisere dette? (Forøvrig er det jo bra at de anerkjenner teledataene i det hele tatt, i motsetning til retten.) 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 13. desember 2021 #13142 Del Skrevet 13. desember 2021 (endret) Aliquis skrev (1 time siden): Tror du de etterlatte kan ha fått noen indikasjoner på dette, og at det er derfor de reagerer? Forøvrig en grei indikasjon på hvor de etterlatte står etter de siste avsløringene rundt JHA, da bistandsadvokatene neppe ville gjort dette uten de deres velsignelse. Å innrømme feil for dem i denne saken sitter nok veldig langt inne. At det kun er utført en runde med avhør av VK tilsier at det ikke er kommet frem noe som politiet mener burde følges opp videre, og gir nok en grei indikasjon for dem med hensyn til hvor det bærer (også sett hen til nye spor mot JHA og flere oppfølgningsavhør av ham). De har innsyn i dokumentene i saken, og har rett til å uttale seg/begjære nye etterforskningsskritt. Egentlig helt greit - det er politiet som må avgjøre om det er grunn til å følge det opp, evt. noe av det. Fører neppe noe sted uansett. Vil tro ytterligere spørsmål om hva han husker, og hvorfor han eventuelt husker noe bedre enn annet (eller ytterligere spørsmål om hvorfor han ikke deltok i leteaksjonen🤣) vil ha meget begrenset betydning for statsadvokaten innstilling. Jeg tror også politiet har gjort en grundig vurdering av hvilke etterforskningsskritt som burde og kunne gjennomføres, og har inntrykk av av at de har kjørt på med ressurser for å snu alle steiner som kan snus. Så hva bistandsadvokaten har begjært på dette punkt er svært uklart. Når de først gir kommentarer til media om dette, hadde det jo vært interessant å høre hva de mener om funnene som faktisk er gjort i saken. Ganske spesielt. Endret 13. desember 2021 av Mimmie 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 13. desember 2021 #13143 Del Skrevet 13. desember 2021 Hva skal til for å miste advokatbevilling, egentlig? Brækhus jobber ikke i sine klienters interesse, noe vi betaler ham klekkelig for å gjøre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 13. desember 2021 #13144 Del Skrevet 13. desember 2021 Aliquis skrev (2 timer siden): Tror du de etterlatte kan ha fått noen indikasjoner på dette, og at det er derfor de reagerer? Forøvrig en grei indikasjon på hvor de etterlatte står etter de siste avsløringene rundt JHA, da bistandsadvokatene neppe ville gjort dette uten de deres velsignelse. Å innrømme feil for dem i denne saken sitter nok veldig langt inne. det gjør det nok, men det går jo an å la være å uttale seg. Det er jo ikke sånn at de må uttale seg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livmor Skrevet 13. desember 2021 #13145 Del Skrevet 13. desember 2021 En smule ironisk at bistandsadvokaten stusser over at VK husker enkelte ting godt, mens andre ting er svært uklare. Siste utvikling i saken der hovedvitnet med fotografisk hukommelse plutselig påberoper seg blackout, bør jo virkelig påkalle deres interesse i så fall. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 13. desember 2021 #13146 Del Skrevet 13. desember 2021 Hvis det ikke blir ny sak mot Viggo, men det blir mot Jan Helge, blir det spennende å se om bistandsadvokatene fortsatt er fastlåst i den gamle fasiten. Det blir ganske absurd hvis de plutselig skal opptre som ekstra forsvarsadvokater for Jan Helge. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 13. desember 2021 #13147 Del Skrevet 13. desember 2021 winscp skrev (14 minutter siden): Hvis det ikke blir ny sak mot Viggo, men det blir mot Jan Helge, blir det spennende å se om bistandsadvokatene fortsatt er fastlåst i den gamle fasiten. Det blir ganske absurd hvis de plutselig skal opptre som ekstra forsvarsadvokater for Jan Helge. Det står vel mellom det eller å forsøke å forsvare justismordet ut fra VKs tidligere kriminelle handlinger. De etterlatte burde fokusere på det å være pårørende i en slik grusom sak, uten å måtte ta stilling offentlig til hvem som var skyldig og ikke. Det er jo ingen som krever det av dem, og de hadde kommet så mye bedre fra det uten å gå ut og holde fast ved at en person som neppe var skyldig fremdeles er skyldig i deres øyne. De risikerer å bli stående igjen alene til slutt. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jazzbazz Skrevet 13. desember 2021 #13148 Del Skrevet 13. desember 2021 Lunda skrev (4 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/rett-og-slett-ikke-fornoyd/74914438 Jeg diskuterer litt med meg selv her. Det kan hende at jeg faller ned på at bistandsadvokatene faktisk gjør jobben sin her. Utgangspunktet er at de tydeligvis har tilgang til saksdokumentene inkludert avhørsprotokoller etc. De hadde neppe gått ut med en sånn uttalelse dersom de mente at det nå finnes noe i saken som peker på VK som gjerningsmann. Ergo, bistandsadvokatene ser nå hva bevisene peker på, og det er at VK ikke deltok. Dernest virker de som om de har informert sine klienter om dette. Dette er en noe løsere antakelse, men som andre har nevnt ville de vel neppe gjort dette som noe soloutspill. Jeg gjetter derfor på at de etterlatte ikke var fornøyde med/ikke mentalt klare for resultatet det går mot nå. Hva skal man da gjøre som bistandsadvokat? Et alternativ er å kjempe for at "hver stein er snudd" slik at det blir minst mulig rom for tvil i det endelige resultatet. Hvis det er nødvendig å stille VK noen banale spørsmål til, er det sikkert greit. Slik bevisbildet i dag er kjent, vil jo VK bli frikjent. Dersom bistandsadvokatene kan bidra til at ikke de pårørende sitter igjen med tvil/spørsmål av typen "hvorfor sjekket ikke politiet ut X?", bidrar det jo strengt tatt bare til en enda mer solid avgjørelse. Selvsagt forutsatt at det finnes noen rasjonell tvil de ønsker å få belyst, som det finnes spørsmål som kan belyse. Det eneste jeg er kritisk til, er at dette har havnet i media. Det vet jeg ikke om noen er tjent med. Men, det er jo ikke sikkert at det er bistandsadvokatene som har lekket dette. Det er ikke i nærheten like kritikkverdig å la seg intervjue/tale de pårørendes sak i en sak som uansett blir publisert. Uansett, min hovedtolkning av dette er at bistandsadvokatene (endelig?) har informert de pårørende om at bevisbildet klart tyder på at JHA var alene. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 13. desember 2021 #13149 Del Skrevet 13. desember 2021 (endret) Jazzbazz skrev (49 minutter siden): Jeg diskuterer litt med meg selv her. Det kan hende at jeg faller ned på at bistandsadvokatene faktisk gjør jobben sin her. Utgangspunktet er at de tydeligvis har tilgang til saksdokumentene inkludert avhørsprotokoller etc. De hadde neppe gått ut med en sånn uttalelse dersom de mente at det nå finnes noe i saken som peker på VK som gjerningsmann. Ergo, bistandsadvokatene ser nå hva bevisene peker på, og det er at VK ikke deltok. Dernest virker de som om de har informert sine klienter om dette. Dette er en noe løsere antakelse, men som andre har nevnt ville de vel neppe gjort dette som noe soloutspill. Jeg gjetter derfor på at de etterlatte ikke var fornøyde med/ikke mentalt klare for resultatet det går mot nå. Hva skal man da gjøre som bistandsadvokat? Et alternativ er å kjempe for at "hver stein er snudd" slik at det blir minst mulig rom for tvil i det endelige resultatet. Hvis det er nødvendig å stille VK noen banale spørsmål til, er det sikkert greit. Slik bevisbildet i dag er kjent, vil jo VK bli frikjent. Dersom bistandsadvokatene kan bidra til at ikke de pårørende sitter igjen med tvil/spørsmål av typen "hvorfor sjekket ikke politiet ut X?", bidrar det jo strengt tatt bare til en enda mer solid avgjørelse. Selvsagt forutsatt at det finnes noen rasjonell tvil de ønsker å få belyst, som det finnes spørsmål som kan belyse. Det eneste jeg er kritisk til, er at dette har havnet i media. Det vet jeg ikke om noen er tjent med. Men, det er jo ikke sikkert at det er bistandsadvokatene som har lekket dette. Det er ikke i nærheten like kritikkverdig å la seg intervjue/tale de pårørendes sak i en sak som uansett blir publisert. Uansett, min hovedtolkning av dette er at bistandsadvokatene (endelig?) har informert de pårørende om at bevisbildet klart tyder på at JHA var alene. Gode synspunkter og en plausibel teori etter mitt syn. Bistandsadvokatene gjør helt klart jobben sin, og det må de få lov til. De etterlatte/fornærmede har prosessuelle rettigheter, og må få utøve dem. Det innebærer at de eksempelvis kan begjære etterforskningsskritt (som nye avhør og andre ting), men det er etterforskningsledelsen som styrer om slike begjæringer skal tas til følge (avhengig av om de mener det er formålstjenlig og nødvendig for etterforskingen ). De vil selvsagt vurdere det som kommer inn, og handle om de finner det nødvendig. Helt ok at de pårørende blir hørt på dette punkt, om det kan bidra til mer klarhet. Det som er til å undres litt over er at de har avstått fra å kommentere på andre relativt «breaking knews», men uttaler seg nå konkret til media om dette, herunder direkte om avhøret av VK. Men det er nok klientene som styrer dette, og det tar nok litt tid for dem å gjøre seg klare for det som vil komme. Som jo er forståelig. Endret 13. desember 2021 av Mimmie 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 13. desember 2021 #13150 Del Skrevet 13. desember 2021 4 hours ago, Mimmie said: At det kun er utført en runde med avhør av VK tilsier at det ikke er kommet frem noe som politiet mener burde følges opp videre, og gir nok en grei indikasjon for dem med hensyn til hvor det bærer (også sett hen til nye spor mot JHA og flere oppfølgningsavhør av ham). Det er det jo, men i såfall synes jeg uttalelsene kommer på et litt merkelig tidpunkt. Det begynner jo å bli en stund siden den siste utviklingen i saken, og det er lenge siden VK sine avhør. Derfor jeg tenkte at de kanskje har fått noen indikasjoner som ikke er offentlige enda, men hvem vet? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 13. desember 2021 #13151 Del Skrevet 13. desember 2021 Aliquis skrev (1 minutt siden): Det er det jo, men i såfall synes jeg uttalelsene kommer på et litt merkelig tidpunkt. Det begynner jo å bli en stund siden den siste utviklingen i saken, og det er lenge siden VK sine avhør. Derfor jeg tenkte at de kanskje har fått noen indikasjoner som ikke er offentlige enda, men hvem vet? Det kan være at de har fått en mer direkte indikasjon om hva statsadvokaten kommer til å innstille på. Men jeg tviler egentlig på det, på grunn av saken som sådan og fordi det er svært uheldig om den type info kommer ut. Og avgjørelsen er heller ikke rett rundt hjørnet virker det som. Men de har jo også fått innsyn i avhørene til Andersen (de som er ferdige), og av dem kan man sikkert få en ganske grei indikasjon på hvilke teorier som forfølges nå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 14. desember 2021 #13152 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) Aliquis skrev (15 timer siden): Tror du de etterlatte kan ha fått noen indikasjoner på dette, og at det er derfor de reagerer? Forøvrig en grei indikasjon på hvor de etterlatte står etter de siste avsløringene rundt JHA, da bistandsadvokatene neppe ville gjort dette uten de deres velsignelse. Å innrømme feil for dem i denne saken sitter nok veldig langt inne. Basert på det som er lekket om avhørene av VK, så er det vel ganske tydelig at politiet neppe har hatt så mye å presse ham med. Det vi har fått vite er at VK etter å ha blitt avhørt er fornøyd med og har tillit til Oslo-politiets arbeid i denne saken. Så da er det jo bare det ene halmstrået som gjenstår, ev. DNA fra VK i de siste analysene. Det er mye som vil bli interessant å se i forbindelse med denne saken, deriblant selvsagt hva bistandsadvokatene vil komme med i fortsettelsen. Hva om JHA blir tiltalt på ny, vil de da opptre som forsvarere for JHA? Tragikomisk ev. Endret 14. desember 2021 av Djækklåsst 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 14. desember 2021 #13153 Del Skrevet 14. desember 2021 jeg synes at alle som vil lage en sak av de s.k. endringene i VKs forklaring først kan prøve å forklare hvordan det henger sammen at JHA som har fotografisk minne i tillegg , etter 20 år, husker at han hadde blackout. Det interessante er at denne blackouten gjelder for tidsrom og omstendigheter som har tidligere har forklart seg om fotografisk presisjon. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 14. desember 2021 #13154 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) MissLucy skrev (1 time siden): jeg synes at alle som vil lage en sak av de s.k. endringene i VKs forklaring først kan prøve å forklare hvordan det henger sammen at JHA som har fotografisk minne i tillegg , etter 20 år, husker at han hadde blackout. Det interessante er at denne blackouten gjelder for tidsrom og omstendigheter som har tidligere har forklart seg om fotografisk presisjon. Enig. Særlig når det er et mønster mht. at JHAs forklaring har endret seg - og stadig endrer seg - etter hvert som han har blitt konfrontert med nye funn som ikke er forenelig med tidligere avgitt forklaring. Som jo er typisk for en skyldig person som tilpasser forklaringen etter bevisene (og i hans tilfellet - politiets hypotese om VK som hovedmann). Når tekniske bevis uangripelig knytter deg til en straffbar handling, må du selvsagt innrømme et eller annet som plasserer deg der (evt si du har hatt særlig selektiv blackout når du er tom for andre muligheter). Mange siktede nekter eksempelvis å avgi forklaring før de har fått tilgang til samtlige bevis i saken, fordi det gir dem mulighet til å tilpasse forklaringen/ikke innrømme mer enn politet har bevis for. En slik forklaring vil av samme grunn ofte ha svekket bevisverdi (i forhold til en «fri forklaring» gitt uten å ha sett øvrige bevis). Det samme gjelder selvsagt når en beviselig skyldig person blir invitert av politet til å legge skylden på noen andre. Endret 14. desember 2021 av Mimmie 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 14. desember 2021 #13155 Del Skrevet 14. desember 2021 Ryddet for brukerdebatt og brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 14. desember 2021 #13156 Del Skrevet 14. desember 2021 2 hours ago, Djækklåsst said: Basert på det som er lekket om avhørene av VK, så er det vel ganske tydelig at politiet neppe har hatt så mye å presse ham med. Det vi har fått vite er at VK etter å ha blitt avhørt er fornøyd med og har tillit til Oslo-politiets arbeid i denne saken. Så da er det jo bare det ene halmstrået som gjenstår, ev. DNA fra VK i de siste analysene. Det er mye som vil bli interessant å se i forbindelse med denne saken, deriblant selvsagt hva bistandsadvokatene vil komme med i fortsettelsen. Hva om JHA blir tiltalt på ny, vil de da opptre som forsvarere for JHA? Tragikomisk ev. Som jeg svarte tidligere er det tidpunktet jeg stusset litt på bare. Det er jo minst 1 måned siden de fikk innblikk i Kristiansen sine avhør, så om det kun er pga. avhørene de reagerer så må jeg si at reaksjonstiden er noe langsom. Men, for alt jeg vet kan det jo ta tid å skrive en slik innstilling som de nå har gjort. Jeg regner vel med at bistandsadvokatene vil fortsette å fronte synspunktet om at Kristiansen er skyldig helt frem til en eventuell tiltale mot JHA. Som du sier vil det bli interessant å se hvilket standpunkt de tar da. De må jo være klar over at de vil fremstå som enorme hyklere om de etter tidligere uttalelser om tillit til politi/påtalemyndighet fortsetter å stå på at Kristiansen er skyldig. Kanskje blir det den samme rettferdiggjøringen man har sett her inne gjentatte ganger, at "Viggo var jo en fæl type uavhengig baneheia-saken, så han er jo litt skyldig uansett". 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlgår Skrevet 15. desember 2021 #13157 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Fulgt saken og debatten en stund nå, men ikke sett noe om hendelsesforløpet etter den aktuelle dagen. Forstår det slik at JAH både var hos VK samme kveld og at de fortsatte sin nære kontakt og var på tur sammen. Ville jo tro det er naturlig at de snakket om hva som hadde skjedd i Baneheia og hva som pågikk i nærmiljøet. De var i Danmark sammen osv, men ikke lest noe sted om hva VK mente om oppførselen til JHA i etterkant. Finner det bare rart at om VK er uskyldig at det ikke fremkommer noe mer rundt hvordan JHA oppførte seg eller hva han sa. En av tingene som plager meg med saken og skulle ønske det var noe mer info om, noen som har noe her? Endret 15. desember 2021 av Skravlgår 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 15. desember 2021 #13158 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Skravlgår skrev (48 minutter siden): Fulgt saken og debatten en stund nå, men ikke sett noe om hendelsesforløpet etter den aktuelle dagen. Forstår det slik at JAH både var hos VK samme kveld og at de fortsatte sin nære kontakt og var på tur sammen. Ville jo tro det er naturlig at de snakket om hva som hadde skjedd i Baneheia og hva som pågikk i nærmiljøet. De var i Danmark sammen osv, men ikke lest noe sted om hva VK mente om oppførselen til JHA i etterkant. Finner det bare rart at om VK er uskyldig at det ikke fremkommer noe mer rundt hvordan JHA oppførte seg eller hva han sa. En av tingene som plager meg med saken og skulle ønske det var noe mer info om, noen som har noe her? Ikke engang rart at jha skal tilbringe kvelden sammen med en som påståelig har truet han til å begå overgrep og drap på ei småjente noen timer tidligere? Hvorfor holdt ikke jha seg langt unna en som vk om han var skyldig? Endret 15. desember 2021 av Midgard 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 15. desember 2021 #13159 Del Skrevet 15. desember 2021 45 minutter siden, Skravlgår said: Fulgt saken og debatten en stund nå, men ikke sett noe om hendelsesforløpet etter den aktuelle dagen. Forstår det slik at JAH både var hos VK samme kveld og at de fortsatte sin nære kontakt og var på tur sammen. Ville jo tro det er naturlig at de snakket om hva som hadde skjedd i Baneheia og hva som pågikk i nærmiljøet. De var i Danmark sammen osv, men ikke lest noe sted om hva VK mente om oppførselen til JHA i etterkant. Finner det bare rart at om VK er uskyldig at det ikke fremkommer noe mer rundt hvordan JHA oppførte seg eller hva han sa. En av tingene som plager meg med saken og skulle ønske det var noe mer info om, noen som har noe her? Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt egentlig, men vil påpeke at det ikke bare er VK som "burde" merket at Jan Helge oppførte seg annerledes. Foreldrene hans og kompisene i HVU, for eksempel. Faren til Jan Helge har mange år etterpå fortalt at han overhørte en samtale mellom Viggo og Jan Helge. Den er omtalt f.eks. her. https://www.aftenposten.no/norge/i/1k4r6B/baneheia-doemt-bryter-tausheten-kommer-med-nye-opplysninger-i-drapssa Dette framstår imidlertid bare som en løgn eller falskt minne, ettersom han åpenbart ville hatt stor grunn til å fortelle politiet eller retten om dette mens saken pågikk. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 15. desember 2021 #13160 Del Skrevet 15. desember 2021 Forøvrig synes jeg betraktninger av hvordan folk "burde ha oppført seg" er uinteressant sammenlignet med påvisbare feil i forklaringer og tekniske beviser. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg