Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

BaHare skrev (14 minutter siden):

I denne saken er jo tidspunktene for meldinger og samtaler dokumentert og blir også brukt av forsvaret til å plassere Viggo på trappa. Da må han vel kunne oppgi om JHA kom før eller etter samtalen han sier han tok på trappa?

Jeg mener det tyder på at han er selektiv med å oppgi nøyaktige tidspunkt. 

og det gjør han også... Han sier han satt på trappen og snakket med jenta, og JH kom etterhvert. Dette stemmer også med det JHA  har forklart i senere avhør at han kom rundt kl 2030

Ja tidspunktene  ble l brukt, men ikke før på et sener tidspunkt , etter loggen var hentet ut. VK  brakte ikke dette på banen tidligere, noe som jo helt klart ville vært en fordel for han

Lana01 skrev (16 timer siden):

Han sier faktisk at han kom etterhvert , etter han hadde sendt meldinger og snakket med jenta. Det stemmer jo overens med at JH  må ha kommet rundt 2030  eller noe senere

. Jeg fortsatte å sende meldinger og snakke med henne.Dahl: - Har du truffet henne?Kristiansen: - Nei, bare sett bilder i skolekatalogen.På trappa hjemme på Eg i Kristiansand kom etterhvert Jan Helge på besøk til Viggo. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atheena skrev (6 timer siden):

Så da mener du at JHA kunne ha rukket å gjøre alt alene? Han har da et tidsvindu fra ca 18.15 når de ble sett sammen like ved bommen for så å ha kommet hjem til VK kl. 19.30. Var ikke klokken ca 18.50 når jentene sist ble sett? Hvor langt var det fra åstedet til bommen? og hvor langt er det fra bommen til VK sitt hjem? 

Et gjentagende argument her er at det tar altfor lang tid fra åstedet til bommen. Nærmere 11 min har jeg sett flere ganger her i tråden. Var det noen som skrev skytteltrafikk vs mobiltrafikk. 

VK er veldig sikker på at JHA kom ca kl. 19.30 for han husker at værmeldingen etter Dagsrevyen så dermed kan han med sikkerhet tidfeste når JHA kom til han. 

Hvordan leser du dette ut fra det jeg skrev?

Nei, jeg tror ikke Lena sto på rulleskøyter på Grim kl. 19.30 drapskvelden.

Nei, jeg tror ikke JHA kom bort til VK kl. 19.30 drapskvelden.

Nei, jeg tror ikke de to kameratene som kom bort til VK kom med en times mellomrom, siden de alle sier de kom samtidig.

Jeg tror man her husket feil, som vitner ofte gjør når det gjelder dagligdagse ting som det og da gjaldt en vanlig dag.

Til spørsmålet om hvorvidt JHA kunne møtt jentene rundt kl. 18.50, lokket dem til åstedet, utført ugjerningene og kommet til VK kl. 19.30 eller litt over, så er det mulig, så derfor er det ikke snakk om noe alibi, men mye tyder på at drapene skjedde senere, og at JHA kom bort til VK senere.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (4 minutter siden):

Jeg tror man her husket feil, som vitner ofte gjør når det gjelder dagligdagse ting som det og da gjaldt en vanlig dag.

Hvor dagligdags tror du dette var for folk som bodde i området? 

Allerede samme kveld jentene ble borte, ble det satt i gang en leteaksjon. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Hvor dagligdags tror du dette var for folk som bodde i området? 

Allerede samme kveld jentene ble borte, ble det satt i gang en leteaksjon. 

Vel, hvorfor var det da en kvinne som i gjentatte avhør sa hun så Lena på rulleskøyter på Grim kl. 19.30 drapskvelden?

Her ser du det oppgis at jentene ble sett på badebrygga kl. 19.30, denne artikkelen er skrevet før jentene ble funnet. Hvorfor endret man senere til at siste observasjon var 18.45-18.50?

«Det finnes bare én sikker observasjon av dem, på badeplassen ved vannet «3. Stampe» klokken 19.30 fredag. Der har to personer sett dem.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jJekL/to-smaajenter-savnet-mor-frykter-kriminell-handling

Det er mange andre eksempler i denne saken. Er alle de som har forklart seg feil om tidspunkter å anse som mistenkte? Er det kun VK som man må forvente må huske alle klokkeslett eksakt når han blir spurt noen dager etterpå?

Det er jo opplagt at politiet så på dette som mistenkelig, men ikke i seg selv, derimot sett i sammenheng med tipsene de fikk inn om VK, og tipsene om ham og JHA som en «duo» man måtte sjekke. Men i seg selv er ikke VKs forklaringer påfallende mistenkelige, de er derimot unøyaktige på en måte som er ganske vanlig i følge vitnepsykologi.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det er jo opplagt at politiet så på dette som mistenkelig, men ikke i seg selv, derimot sett i sammenheng med tipsene de fikk inn om VK, og tipsene om ham og JHA som en «duo» man måtte sjekke. Men i seg selv er ikke VKs forklaringer påfallende mistenkelige, de er derimot unøyaktige på en måte som er ganske vanlig i følge vitnepsykologi.

Vitnepsykologi er interessant!

Også i denne tråden ser vi tildels hvordan det fungerer i praksis..

Anbefaler de som måtte ha interesse av å sette seg litt nærmere inn i temaet om å søke opp artikler av professor Svein Magnussen.

Endret av Oppgitt78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (29 minutter siden):

Det er mange andre eksempler i denne saken. Er alle de som har forklart seg feil om tidspunkter å anse som mistenkte? Er det kun VK som man må forvente må huske alle klokkeslett eksakt når han blir spurt noen dager etterpå?

Nå er ikke alle som har forklart seg feil, bestevenn med han som tilsto etter noen måneder. At Viggo "ikke husket" at han var i Baneheia før han ble påmint det av et vitne mye senere, er sannsynligvis et forsøk på å tåkelegge bevegelsene sine den dagen. Den synkroniserte forklaringen Viggo og JHA kom med før JHA til slutt tilsto, underbygger dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke alle som har forklart seg feil, bestevenn med han som tilsto etter noen måneder. At Viggo "ikke husket" at han var i Baneheia før han ble påmint det av et vitne mye senere, er sannsynligvis et forsøk på å tåkelegge bevegelsene sine den dagen. Den synkroniserte forklaringen Viggo og JHA kom med før JHA til slutt tilsto, underbygger dette.

Klarer du å komme opp med et sannsynlig hendelsesforløp ang hvordan dette alibiet ble bygget?  Var dette planlagt før hendelsen eller noe de kom opp med i etterkant. Og hvordan henger dette sammen med forklaringen om at J.H.A skulle møte HVU for å jogge. Jeg klarer ikke se for meg dette. I sær ikke om dette også skal forklarer telefon trafikken?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (15 minutter siden):

Den synkroniserte forklaringen Viggo og JHA kom med før JHA til slutt tilsto, underbygger dette

Det finnes ikke noe synkronisert forklaring. Det at jha forklaret at vk låste sykkelen ved bomen viser jo at det ikke finnes noe felles synkronisert forklaring.

Det var vk som fortalte, uoppfordret, politiet at han var i Baneheia og hva han gjorde der. Dette med logisk og beviselig hendelsesforløp.

Det er ingen ting med forklaringen til vk som tyder på den er diktet opp. Noe som et I sterkt kontrast til jha sin forklaring.

Endret av Midgard
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (7 minutter siden):

Det finnes ikke noe synkronisert forklaring. Det at jha forklaret at vk låste sykkelen ved bomen viser jo at det ikke finnes noe felles synkronisert forklaring.

Her hopper du over noe vesentlig. Sykkelen ble ikke et tema før ut i september. Drapene skjedde i mai. De ble begge avhørt av politiet før JHA til slutt tilsto i september, og det var i dette tidsrommet at de to synkroniserte forklaringen - før JHA la kortene på bordet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys

Faktisk var det JHA som uoppfordret fortalte at han var i Baneheia på joggetur, det gjorde han allerede 5. juni. Viggo innrømmet først at han hadde vært i Baneheia da han ble avhørt 14. juli, etter at han hadde møtt på vitnet Rødsvik som sa han hadde informert politiet om at han hadde sett VK og JHA i Baneheia.
Så da VK «uoppfordret fortalte politiet» at han hadde vært i Baneheia drapskvelden, visste han at politiet allerede var informert om det.

Man kan nok glemme litt av hvert, men at man klarer å glemme at man har vært på åstedet til en av Norgeshistoriens største forbrytelser rett før det skjedde.. Tvilsomt.

Endret av Bettys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (6 minutter siden):

Faktisk var det JHA som uoppfordret fortalte at han var i Baneheia på joggetur, det gjorde han allerede 5. juni. Viggo innrømmet først at han hadde vært i Baneheia da han ble avhørt 14. juli, etter at han hadde møtt på vitnet Rødsvik som sa han hadde informert politiet om at han hadde sett VK og JHA i Baneheia.
Så da VK «uoppfordret fortalte politiet» at han hadde vært i Baneheia drapskvelden, visste han at politiet allerede var informert om det.

Man kan nok glemme litt av hvert, men at man klarer å glemme at man har vært på åstedet til en av Norgeshistoriens største forbrytelser rett før det skjedde.. Tvilsomt.

Dette hadde han tydeligvis planlagt som en legitim grunn til hva han gjorde i Baneheia denne dagen. Han forsikret seg om at stefaren kunne støtte opp om dette. Problemet var bare at an løy om at han skulle møte HVU og at han hadde en vond fot, som gjør det underlig at han ønsker å jogge. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys
Bendie skrev (5 minutter siden):

Dette hadde han tydeligvis planlagt som en legitim grunn til hva han gjorde i Baneheia denne dagen. Han forsikret seg om at stefaren kunne støtte opp om dette. Problemet var bare at an løy om at han skulle møte HVU og at han hadde en vond fot, som gjør det underlig at han ønsker å jogge. 

Det må i såfall være tidenes dårligste alibiplanlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (Akkurat nå):

Det må i såfall være tidenes dårligste alibiplanlegging.

Ja, ikke det smarteste, men  hvordan forklarer du at han fortalte faren at han skulle møte HVU?  Og hvorfor ønsker han å trene med dårlig fot? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bettys
Bendie skrev (6 minutter siden):

Ja, ikke det smarteste, men  hvordan forklarer du at han fortalte faren at han skulle møte HVU?  Og hvorfor ønsker han å trene med dårlig fot? 

Så vidt jeg husker var det ofte trening på fredagene. Han visste ikke om det ble denne fredagen, men satset på det. Hvordan dårlig fot? Har han blitt sett haltende? Hvis han kunne gå normalt ser jeg ikke hvorfor han ikke kunne ha jogget.

Hvis drapene var planlagt tror jeg han ville prøvd å holde seg mer skjult. Han ble jo observert av mange før drapene men ikke av noen etterpå. Etterpå klarte han tydeligvis å passe på å holde seg skjult (Ingen som så Viggo på vei hjem heller, når det enn var). Rart å villig vekk vise seg fram i nærheten av åstedet hvis man har planlagt en forbrytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (1 minutt siden):

Så vidt jeg husker var det ofte trening på fredagene. Han visste ikke om det ble denne fredagen, men satset på det. Hvordan dårlig fot? Har han blitt sett haltende? Hvis han kunne gå normalt ser jeg ikke hvorfor han ikke kunne ha jogget.

Hvis drapene var planlagt tror jeg han ville prøvd å holde seg mer skjult. Han ble jo observert av mange før drapene men ikke av noen etterpå. Etterpå klarte han tydeligvis å passe på å holde seg skjult (Ingen som så Viggo på vei hjem heller, når det enn var). Rart å villig vekk vise seg fram i nærheten av åstedet hvis man har planlagt en forbrytelse.

Du vet også at han i ettertid kom opp med at det var Viggo som etter ugjerningen sa at han skulle si han jogget  i Baneheia. Dette stemmer jo dårlig overens med det han selv har sagt.

Mye motsigelser og forklaringer som ikke stemner i J.H.A sin forklaring. Dessuten stemner heller ikke historien hans om hva de gjorde forut for drapene. Da kan ikke V.K ha brukt tlf sin.

Pussig at dette med at kun V.K sin forklaring støttes opp av funn og tekniske bevis. Kan det tenkes det er fordi dette er sannheten???

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (45 minutter siden):

og det gjør han også... Han sier han satt på trappen og snakket med jenta, og JH kom etterhvert. Dette stemmer også med det JHA  har forklart i senere avhør at han kom rundt kl 2030

Ja tidspunktene  ble l brukt, men ikke før på et sener tidspunkt , etter loggen var hentet ut. VK  brakte ikke dette på banen tidligere, noe som jo helt klart ville vært en fordel for han

Har JHA sagt i avhør at han kom 20.30? 
jeg har bare lest at han oppga først rundt 20, så rettet han det til 19.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BaHare skrev (9 minutter siden):

Har JHA sagt i avhør at han kom 20.30? 
jeg har bare lest at han oppga først rundt 20, så rettet han det til 19.30.

Senere har han endret forklaring på dette punktet. I dag mener han at han først traff Viggo Kristiansen en time senere drapskvelden - rundt 20.30.

https://www.nrk.no/norge/var-redd-viggo-skulle-slippe-unna-1.522211

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys
Bendie skrev (20 minutter siden):

Du vet også at han i ettertid kom opp med at det var Viggo som etter ugjerningen sa at han skulle si han jogget  i Baneheia. Dette stemmer jo dårlig overens med det han selv har sagt.

Mye motsigelser og forklaringer som ikke stemner i J.H.A sin forklaring. Dessuten stemner heller ikke historien hans om hva de gjorde forut for drapene. Da kan ikke V.K ha brukt tlf sin.

Pussig at dette med at kun V.K sin forklaring støttes opp av funn og tekniske bevis. Kan det tenkes det er fordi dette er sannheten???

Mye som ikke stemmer i JHA sin forklaring ja. Jeg mener det er fordi han justerer forklaringen for å passe med en mer passiv rolle enn han egentlig hadde. VK sin forklaring er lite troverdig. Hva mener du om at han løy om å være i Baneheia drapsskvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Her hopper du over noe vesentlig. Sykkelen ble ikke et tema før ut i september. Drapene skjedde i mai. De ble begge avhørt av politiet før JHA til slutt tilsto i september, og det var i dette tidsrommet at de to synkroniserte forklaringen - før JHA la kortene på bordet.

Så historiene var ikke synkronisert.

Du sier jo selv har jha har en helt annen historie. Nå må du bestemme deg. 

Er ALLE historiene til  jha gjeldende til en hver tid. Gjelder det også tilståelsen for den voldtekten vk senere ble dømt for. 

Har du ingen kommentar på vk fortale politiet, uoppfordret, at han var I Baneheia. At hans historie ikke ble endret og det finnes tekniske bevis og vitneobservasjoner som støtter forklaringen. Jha, derimot.. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (1 time siden):

Man kan nok glemme litt av hvert, men at man klarer å glemme at man har vært på åstedet til en av Norgeshistoriens største forbrytelser rett før det skjedde.. Tvilsomt

Du må også huske på at dette skjedde rett ved porten inn til Baneheia. Det blir nesten en definisjonsak.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...