Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, rebella81 skrev:

Dette er altså bare spekulasjoner og tanker jeg har gjort meg. Prøver bare å sette meg inn i psykologien bak det som skjedde, og hva man kan forvente av en umoden 19-åring med lav IQ.

Tror ikke man trenger å gjøre det mer komplisert enn at JHA bare rett og slett er psykopat.

Siden det ikke er andre psykiatriske/psykologiske tilstander inne i bildet og hvor grensesprengende handlingene han har utført er blir det nærliggende å gå ut fra at han er psykopat.

En psykopat vil ha null betenkeligheter med å hive bestekameraten under bussen, uten skam eller anger. Ikke mer enn feks du ville hatt om du slapp en fis i sosialt lag og folk trodde det var han som satt atmed deg som feis.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Hank Amarillo skrev:

Tror ikke man trenger å gjøre det mer komplisert enn at JHA bare rett og slett er psykopat.

Siden det ikke er andre psykiatriske/psykologiske tilstander inne i bildet og hvor grensesprengende handlingene han har utført er blir det nærliggende å gå ut fra at han er psykopat.

En psykopat vil ha null betenkeligheter med å hive bestekameraten under bussen, uten skam eller anger. Ikke mer enn feks du ville hatt om du slapp en fis i sosialt lag og folk trodde det var han som satt atmed deg som feis.

Uten at jeg har noen formening om hvorvidt han er psykopat eller hvorfor han begikk denne grusomme handlingen, så kan man legge til at en person som er i stand til å voldta/drepe to små barn med et mål om å slippe unna, selvsagt også er i stand til å legge skylden på en annen person dersom han får muligheten til det. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hank Amarillo skrev:

Nja. Jeg er for det første usikker på om psykopat er en diagnose lenger. Uavhengig av merkelapp, så synes jeg også det er mye i det rebella81 skriver. Selv en person med avvikende personlighet vil (antakelig for det meste) være ganske alminnelig, med vanlig psyke og normale reaksjonsmønstre. Avviket er aldri hele bildet, uansett. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JHA må ha vært redd, usikker og fortvila etter hendelsen. Han var sikkert overbevist om at ingen ville klare å finne jentene, ettersom de faktisk lå så godt skjult som de gjorde. For med sine kunnskaper fra heimevernet, så visste han akkurat hvordan de skulle skjules på riktig måte. Men det skjedde likevel, de ble funnet. Som følge av det ble også hele området finkjemmet, og et kjønnshår fra han ble funnet. 

"Hva faen har vi gjort?!"...skal han ifølge en av sine forklaringer ha sagt til Viggo etter at jentene var drept. Men Viggo var ikke der. Han ble bare dratt inn som følge av politimannen som "hjalp til" så JHA kunne dra Viggo inn i det. Da var det bare å dikte opp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så noen skrev i facebook-gruppa Baneheia at det er mulig Gjenopptagelseskommisjonen kommer til å trenere til VK blir sluppet ut etter 21 år, som er vel neste år? Høres logisk ut at dette er strategien deres.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://viggokristiansen.wordpress.com/begikk-jan-helge-andersen-drapene-alene/?fbclid=IwAR0sp9zIVwskeg9tgD6YTn9Ecf17WQIhT-7cBQvyMq8okb6_3_G1RNJZLPg

-JHA i politi-avhør både før og etter VK ble trukket inn i saken. - 
Vet ikke om det er linket til denne tidligere i tråden, hvertfall første gang jeg leser akkurat denne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Zenhouse skrev:

https://viggokristiansen.wordpress.com/begikk-jan-helge-andersen-drapene-alene/?fbclid=IwAR0sp9zIVwskeg9tgD6YTn9Ecf17WQIhT-7cBQvyMq8okb6_3_G1RNJZLPg

-JHA i politi-avhør både før og etter VK ble trukket inn i saken. - 
Vet ikke om det er linket til denne tidligere i tråden, hvertfall første gang jeg leser akkurat denne. 

Det er en meget god gjennomgang. Og i tillegg kommer det faktum at det var politiet som overfor JHA lanserte ideen om at det var flere gjerningsmenn, at JHA kunne være et slags offer i saken, og til og med navngav VK som den andre overfor JHA, noe de ikke har fokusert på i denne gjennomgangen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Djækklåsst skrev:

Ellers et interessant innlegg om det siste i gjenopptakelsesprosessen fra Mikkel Tronsrud på VG sitt debattforum:

https://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1829721/tittel/baneheia-doemt-ikke-skyldig-likevel/innlegg/49805613/#49805613

Det fremstår som om vi har korrupte etater i Norge. Det hadde jeg aldri trodd.

Jeg har hittil hatt full tillit til påtalemyndighetene og organer som følger opp. 

Selvfølgelig er det menneskelig å gjøre feil. Og jeg forstår at feil kan skje. 

Men det nå fremstår som om det er med intensjon at påtalemyndighet og våre viktige organer, forsøker å skjule sannhet og ikke la bevisene få komme frem og telle i sak. 

Jeg forstår det ikke. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ann Mo skrev:

Det fremstår som om vi har korrupte etater i Norge. Det hadde jeg aldri trodd.

Jeg har hittil hatt full tillit til påtalemyndighetene og organer som følger opp. 

Selvfølgelig er det menneskelig å gjøre feil. Og jeg forstår at feil kan skje. 

Men det nå fremstår som om det er med intensjon at påtalemyndighet og våre viktige organer, forsøker å skjule sannhet og ikke la bevisene få komme frem og telle i sak. 

Jeg forstår det ikke. 

Ikke for å spore av, men fikk ikke NAV skandalen noen konsekvenser for hvordan du ser på rettssikkerheten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Menchit skrev:

Ikke for å spore av, men fikk ikke NAV skandalen noen konsekvenser for hvordan du ser på rettssikkerheten?

Nei. Der hadde det skjedd feil, og det har blitt gjort et omfattende arbeid for å rydde opp i feilen. Det har gitt ingen grunn til å mistro redeligheten til våre offentlige etater. Men det blir en avsporing som kan diskuteres i en annen tråd. 

—-

Jeg hadde aldri trodd Norge i 2020 var et land hvor etater jobber for at en mann fortsetter å holdes fengslet i en slik alvorlig og langvarig dom, når det er fremkommet at hele bevisgrunnlaget han ble dømt for var usant og det i tillegg er frifinnende bevis i saken. 

Jeg forstår det ikke.

Påtalemyndighet har vel et ansvar for å både finne beviser for skyld og for uskyld? 

Dersom gjenopptakelseskommisjonen ikke bestemmer at saken hans må behandles på nytt av rettsvesenet, så er ikke Norge det trygge landet jeg har trodd.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
På 20.10.2020 den 22.14, Cleopatra70 skrev:

Jeg så noen skrev i facebook-gruppa Baneheia at det er mulig Gjenopptagelseskommisjonen kommer til å trenere til VK blir sluppet ut etter 21 år, som er vel neste år? Høres logisk ut at dette er strategien deres.

Gir jo ingen mening. VK vil ha frinfinnelse, og det er jo likekyldig om han sitter bak murene eller ikke. Dessuten er det ikke sikkert at han slipper ut etter 21 år så lenge han ikke tilstår. For å unngå en forlengelse av forvaringen kreves det at man viser at man har utviklet seg og at man ikke er en fare for samfunnet. Når han er dømt for en så grov forbrytelse, og ikke erkjenner det, så vil dette fort kunne tolkes dithen at han fortsatt er farlig for samfunnet, og dermed er veien kort til forlengelse av forvaringen. Den vil vel i såfall være på nye 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
2 timer siden, Ann Mo skrev:

Jeg forstår det ikke.

Vi må huske på at fallhøyden er noe helt enorm i denne saken. For svært mange aktører. Det er klart at en gjenopptakelse vil skape tidenes jordskjelv langt inn i vårt rettssystem. Det er veldig mange som har mye å tape om denne saken blir tatt opp.

Jeg registrerer nå at en av de som jobber for gjenopptakelse, Mikkel Tronsrud, virker å ha mistet troen på at saken blir gjenopptatt. Han vet også mye mer enn oss andre. Han har skrevet mye på vgd om dette, og det er skremmende lesning. Vi snakker om en kommisjon som er mer opptatt av redde skinnet til de involverte (retten, politiet, journalister etc.) enn å få et rettferdig utfall. Andre saker som er gjenopptatt (f.eks. Lilandsaken og Moensaken) hadde langt dårligere bevis enn Baneheiasaken. Baneheia var et nasjonalt traume, og en gjenopptakelse, som mange i praksis er det samme som en frifinnelse av VK, vil rive opp åpne sår hos de nærmeste, lokalbefolkningen i Kristiansand, og hos svært mange over hele landet. VK var selve dyret og monsteret som bare MÅTTE tas.

Jeg er 100% overbevist om at GK jobber utelukkende for å finne gode nok argumenter til å ikke gjenåpne saken. De ønsker overhodet ikke å gjenåpne den, og må derfor finne argumenter som holder. At det drar så langt ut i tid er derfor helt logisk. De fikk seg jo en kraftig på trynet når DNA-rapporten de bestilte ikke var slik de håpet på.

Vi er naive hvis vi tror at Norge er så mye bedre enn andre land når det kommer til korrupsjon, kameraderi etc. Selvsagt finner vi dette i stort monn. I politikken. Og ikke minst i vårt rettssystem.

Men det mest skremmende ar at vi ikke har objektive medier som får granske dette fritt. De aller fleste mediene mener VK er skyldig og dekker saken deretter. NRK er her i en særklasse der de lar Sommerset dekke saken, og det han skriver kunne like godt væt skrevet av påtalemyndighetene. Det han skriver i artikkelen og sier i podcasten "oppdatert" er full av løgner og feil, og han blir fullstendig avkledd av Mikkel Tronsrud som går igjennom alle usannhetene (kan leses på Tronsrud sin twitterkonto).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Trykksjakta skrev:

Gir jo ingen mening. VK vil ha frinfinnelse, og det er jo likekyldig om han sitter bak murene eller ikke. Dessuten er det ikke sikkert at han slipper ut etter 21 år så lenge han ikke tilstår. For å unngå en forlengelse av forvaringen kreves det at man viser at man har utviklet seg og at man ikke er en fare for samfunnet. Når han er dømt for en så grov forbrytelse, og ikke erkjenner det, så vil dette fort kunne tolkes dithen at han fortsatt er farlig for samfunnet, og dermed er veien kort til forlengelse av forvaringen. Den vil vel i såfall være på nye 5 år.

Kan han fortsatt søke om gjenopptagelse når har sonet ferdig dommen? Å slippe han ut blir i alle fall ikke vanskelig med den korrupsjonen som tydeligvis finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Cleopatra70 said:

Kan han fortsatt søke om gjenopptagelse når har sonet ferdig dommen? Å slippe han ut blir i alle fall ikke vanskelig med den korrupsjonen som tydeligvis finnes.

Han nekter å løslates før han blir renvasket, om så er nødvendig blir han vel boende til han må på gamlehjem - hvis han ikke kan bruke fengselet som det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Millimani skrev:

Han nekter å løslates før han blir renvasket, om så er nødvendig blir han vel boende til han må på gamlehjem - hvis han ikke kan bruke fengselet som det. 

Han kan vel ikke sitte lenger enn dommen, han kan jo ikke be om forvaring selv, eller? Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Cleopatra70 said:

Han kan vel ikke sitte lenger enn dommen, han kan jo ikke be om forvaring selv, eller? Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer.

Han har jo selv sagt at han nekter å forlate fengselet før han blir renvasket. Det er det han ber om. Jeg aner ikke hvordan det fungerer, og rettsvesenet har ikke sagt noe på det i offentligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje fått svaret hvis jeg hadde tatt meg tid til å lese hele tråden. Men finnes det ikke dna-funn som tilsier to gjerningspersoner? Bare at det ene dna-sporet var for dårlig for å kunne gi en dna-match?

Er det gjort noen undersøkelser på hvor sannsynlig det er at disse grusomhetene kunne bli utført av bare en person? I dette området ville vel rop/skrik kunne høres av folk i området rundt?

Endret av ltfutt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, ltfutt skrev:

Jeg hadde kanskje fått svaret hvis jeg hadde tatt meg tid til å lese hele tråden. Men finnes det ikke dna-funn som tilsier to gjerningspersoner? Bare at det ene dna-sporet var for dårlig for å kunne gi en dna-match?

Er det gjort noen undersøkelser på hvor sannsynlig det er at disse grusomhetene kunne bli utført av bare en person? I dette området ville vel rop/skrik kunne høres av folk i området rundt?

Her om DNA-beviset, det finnes god info på denne siden, som blir driftet av Viggo's advokat:
https://viggokristiansen.wordpress.com/2020/06/02/ny-sakkyndig-slakter-dna-beviset-i-baneheia-saken-2/

Det er en del som tilsier at det ble gjort av èn person: https://viggokristiansen.wordpress.com/begikk-jan-helge-andersen-drapene-alene/

Politiets gjerningsmannsprofil gikk ut fra at det var èn person: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRpQMW/gjerningsmannen-vendte-tilbake

Det skal ha blitt hørt både rasling og skrik fra åstedet, men på et senere tidspunkt enn det politiet fastsatte som gjerningstidspunktet. På det tidspunktet man hørte dette var Viggo garantert hjemme: https://viggokristiansen.wordpress.com/2017/12/18/den-vanskelige-sannheten/

Endret av Cleopatra70
Fikset linken som ble feil.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ltfutt skrev:

Cleopatra70 sitt svar er jo dekkende nok, med lenker som gir svar på alt dette.

Det første du skriver er jo hva de fleste tenker, også jeg opprinnelig, man var jo helt fastlåst i at det var DNa-beviser for to gjerningsmenn, noe som gjorde det så godt som umulig å frikjenne VK siden «den andre» ikke kunne være noen annen enn ham. Men som man er inne på over sier alle eksperter i dag at det overhodet ikke var riktig. Det er flere andre rimelige forklaringer på funnet, det er ikke sikkert det en gang er reelt menneskelig DNA og også gode sjanser for at det stammer fra en person som ikke har noe med saken å gjøre, for man fant også DNA fra fire ulike menn i en av analysene, som indikerer kontaminasjon, men dette funnet ble holdt skjult for retten og offentligheten for 20 år siden.

Ellers var det som VG-artikkelen over viser slik at tekniske funn gjorde at man trodde det var en gjerningsmann, ikke to, det slo faktisk ned som en bombe at det var to i følge en journalist som dekket saken og uttalte seg i podcasten, men i ettertid har dette merkelig nok snudd til en myte om at «en person kunne ikke gjort dette alene». Det ironiske er at JHAs historie nettopp er historien om en gjerningsmann, nemlig VK som i tillegg til å være den eneste som voldtok jentene, med JHA sittende med ryggen til på en sten og dermed kontrollerte jentene alene, også hadde kontroll over den langt større og sterkere JHA, og til og med tvang ham til å begå drap. Samtidig som han var et helt annet sted og sendte flørtemeldinger. Henger selvsagt ikke på greip, men man var altså helt fastslått i det falske DNA-beviset og at «den andre» måtte være VK. Når man fjerner premisset og må vurdere at JHA kan ha vært alene ser man at det er det som passer. Og hvorfor han skyldte på VK er opplagt, for å slippe billigere unna da politiet serverte ham denne sjansen, ikke sikkert JHA ville tenkt på å involvere VK i sin tilståelse om ikke polititet hadde gitt ham den muligheten, som det står i avhørerens egen rapport, som denne artikkelen viser:

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/rapport---politiet-lanserte-teori-om-viggo-kristiansens-rolle-i-baneheia-drapene-for-jan-helge-andersen/60308994/amp

Endret av Djækklåsst
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...