Gå til innhold

Sykepleier? Gjenopplive selv om pasient er HLRminus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i hjemmesykepleien. Noen brukere er HLRminus noe som vil si at de IKKE skal gjenopplives med hjerte/lungeredning ved f.eks hjertestans. Dette skal stå i permen til brukerne som ligger hjemme hos de (ikke lov å notere på liste vi har med ut). Problemet er at man ofte går til nye pasienter og det er vanskelig å alltid vite/huske hvor permen ligger. Det kan derfor ta tid å finne ut om pasienten er HLRminus dersom han/hun f.eks ligger bevisstløs på gulvet. 

Så hva er da riktig å gjøre? Dersom bruker skal gjenopplives så mister en verdifull tid ved å lete/forsikre seg om at pasienten faktisk skal gjenopplives. 

Ville dere satt i gang gjenoppliving uansett selv om kanskje bruker ikke skal gjenopplives (scenarioet er at man ikke vet om pas egentlig skal gjenopplives eller ikke)?

Anonymkode: 5b7df...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hører ikke hjemme som en vurderingssak på et nettforum. Hvorfor tar du ikke usikkerhet i jobben din opp med nærmeste overordnede? 

Det første du gjør når du kommer og finner noen på gulvet, bevisstløs, hva er det? 

Anonymkode: 6c462...a8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det, ja. Problematisk at dere ikke har lov å notere på listene, da dette ville spart dere for mye arbeid. 

Anonymkode: 64af3...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikkje veit(burde vete) at pasienten er HLR-, så skal du sjølvsagt starte gjenoppliving! Ein kan misse fleire liv som skal reddast, dersom ein går og leitar etter ein perm for å sjå om ein skal starte gjenoppliving. Dessuten er det ikkje alle som har slike permar liggande rundt om, og i alle fall ikkje alle som har info om HLR- i dei..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skremmende at du tar dette opp på et forum fullt av bedrevitende ufaglærte, og ikke med dine overordnede. Har du tenkt å bruke svarene herfra til noe?

Snakk med sjefen din, og be om å få denne tråden slettet.

Anonymkode: 670ca...182

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert en liste over dagens brukere. Så lenge dere ikke har lov til å skrive hvem som er HLR -/+ så må du sjekke hvem som er hva på listen din før du drar ut.

Jeg jobber ikke i hjemmestjenesten, men i omsorgsboliger. Der står det på listene hvem som er HLR -/+, men opplevde for noen år siden at en sykepleier på sykehjemmet foretok HLR på en som var HLR -, og han levde som en grønnsak i flere år etter det. Når han kom til oss, fikk vi vite at han nærmest var terminal, men han kom seg. Det var ikke det livet han hadde valgt, men det var det han fikk takket være denne sykepleieren. 

Anonymkode: 1ae34...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan ikke dette stå på arbeidslistene? Jeg har selv jobbet i hjemmesykepleie for noen år tilbake og om brukeren var HLR-, stod det klart og tydelig i arbeidslistene hver skift fikk utdelt. 

Anonymkode: c6e4e...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker på om en pasient er HLR- eller ikke så skal du starte hjerte-lungeredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bisous skrev:

Er du usikker på om en pasient er HLR- eller ikke så skal du starte hjerte-lungeredning.

Man skal uansett være ganske så sikker. Ja, det er tragisk å ikke utføre HLR på en som er +, men like tragisk å gjenopplive en som er -. Derfor skal man vite hva den enkelte bruker er før man drar til den. 

Anonymkode: 1ae34...e07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune bruker vi mobil og dertil et program der vi har oversikt over alle brukerne, medisiner, rapporter etc etc. Der står det klart og tydelig hvem som et hrl-. Om man ikke har gjort jobbene sin å satt seg inn i noe så viktig før man går inn til brukeren, tar det ikke et minutt å sjekke engang. Jobber dere enda ut ifra papirlister sjekker man selvsagt slikt før man drar ut. Likeså man tar med nøkkler/medisin e.l. 

Skulle man av en eller grunn ikke vite og ikke ha denne informasjonen tilgjengelig, så starter man selvsagt med hjerte lungreddning! 

Ta dette opp på jobb og med er et usikkert moment hos dere. 

Endret av Tamina82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo finne ut av en bedre måte å få oppklaring i dette på. Snakk med sjefen din og fortell om redselen din for å komme opp i en slik situasjon, 

Det er like feil å gjenopplive en som ikke skal/vil, som å ikke gjennomlive en som skal. 

Anonymkode: ef343...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, I Grosny skrev:

Hva betyr HLR minus?

 

Hjerte-luNgeredning minus. Skal ikkje gjenopplivast

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slettet- jeg er ikke lege- så jeg skal ikke si noe

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...