Gå til innhold

Terrorangrep i Bagdad

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Gothminister skrev:

Spennende påstander du her kommer med. Hva slags religion tilhører IS sa du? Kan det være islam? Ellers så tror jeg ikke et lite gram på at de av dere som sier at dere føler så mye rundt dette gjør det. Det er kun noe dere kaster ut for og fremstilles bedre. Samt at det gir egen forsterkning. Det føles godt inne i seg å si at man har empati. Mest sannsynlig bryr det dere like mye som det jeg gjør.

IS tilhører en ekstrem versjon av Islam, noe andre muslimer ikke gjør. Det vet du inderlig godt. Du må gjerne tro at det ikke finnes mennesker som bryr seg, men da bryr du deg vel neppe om hva som skjer i Europa heller. IS er i krig mot verden, ikke vesten. 

Anonymkode: 57b65...50f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

IS tilhører en ekstrem versjon av Islam, noe andre muslimer ikke gjør. Det vet du inderlig godt. Du må gjerne tro at det ikke finnes mennesker som bryr seg, men da bryr du deg vel neppe om hva som skjer i Europa heller. IS er i krig mot verden, ikke vesten. 

IS er en del av islam. Selv om du kjemper for at det ikke er. Så det kommer du dessverre ikke vekk i fra, uansett hvor høyt du skriker.

Nei jeg tror ikke folk her i Norge bryr seg stort. Om så hadde flere gjort noe med det. Men det er utrolig godt for mange å gi seg selv forsterkning ved å si man gjør. Rein egoisme egentlig da, men det liker vi ikke å si.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gothminister skrev:

IS er en del av islam. Selv om du kjemper for at det ikke er. Så det kommer du dessverre ikke vekk i fra, uansett hvor høyt du skriker.

Nei jeg tror ikke folk her i Norge bryr seg stort. Om så hadde flere gjort noe med det. Men det er utrolig godt for mange å gi seg selv forsterkning ved å si man gjør. Rein egoisme egentlig da, men det liker vi ikke å si.

Kan ikke dere skaprasistene gi dere nå. Det er tragisk at tenker over situasjonen i det hele tatt. Rett og slett tragisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Gothminister skrev:

Kan du beskrive hva du egentlig føler?

Når andre mennesker opplever smerte og sorg, så fremkaller det følelser i meg. Jeg får medfølelse med de som har det vondt. 

Hvis jeg er i nærheten kan jeg prøve å hjelpe og trøste. Når det skjer langt unna kan jeg ikke gjøre noe for å hjelpe, men det vekker likevel følelser i meg, om ikke like sterke følelser som det som skjer nært.

Anonymkode: a342b...1e9

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som bryr seg om de dreper hverandre der nede. Et rottereir. 

Anonymkode: 7ee53...dc4

Er hvel så alt for lett å si det på den måten:rolleyes: 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke dere skaprasistene gi dere nå. Det er tragisk at tenker over situasjonen i det hele tatt. Rett og slett tragisk. 

Må nok skuffe deg her. Jeg er antirasist til min hals. Hadde jeg derimot trodd på teorien om raser. Så hadde jeg sagt det klart og tydelig. Så igjen beklager at ditt kort også denne gangen var feil.  

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når andre mennesker opplever smerte og sorg, så fremkaller det følelser i meg. Jeg får medfølelse med de som har det vondt. 

Hvis jeg er i nærheten kan jeg prøve å hjelpe og trøste. Når det skjer langt unna kan jeg ikke gjøre noe for å hjelpe, men det vekker likevel følelser i meg, om ikke like sterke følelser som det som skjer nært.

Det du beskriver er normalt. Men det er ikke så normalt og kjenne slikt når noe som skjer langt vekk. Vi mennesker har et forsvar mot slikt, om ikke hadde vi ikke overlevd. Tenk på alt det jævlige som skjer hver dag i hele verden. Hadde vi sørget og hatt det vondt for hver slik hendelse. Da hadde vi død rett og slett. Derfor tror jeg ikke noe på at folk sitter med smerter over det som skjer i et land slikt skjer daglig. Det er kun fraser vi har lært å si. Ikke ukjent, mennesker lever på en livsløgn. Sa Ibsen en gang rundt 1880 tallet når han skrev Villanden. Det er like aktuelt i dag.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig både ja og nei for min del. Men nå er det så mye som foregår over alt. Jeg f eks, ville nok følt meg mer tilknyttet til Holocaust eller Srebrenica enn Rwanda, for det er mer naturlig å relatere seg til det som skjer nærmere. Jeg tror det er derfor vi reagerer sterkere på IS og Al-Qaeda enn LRA, for noe annet ville vært mer eller mindre unaturlig. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se. Hva er ekstremt?

I en spørreundersøkelse gjennomført i Storbritannia, ble svarene delt opp i aldersgrupper. http://www.policyexchange.org.uk/images/publications/living%20apart%20together%20-%20jan%2007.pdf

La oss se på aldersgruppen 16 - 24 år, der man skulle tro at ungdommene var mest positive til demokrati, frihet og likestilling:

• 37% foretrekker å leve under sharialoven, mot 17% av 55+.
  • 36% mener at det skal være dødsstraff for å konvertere fra islam, mot 19% av 55+.
  • 13% beundrer organisasjoner som Al-Quaida, som er klare til å sloss mot vesten. Kun 3% av 55+ sa seg enige i dette.
  • 74% vil at muslimske kvinner skal bære hijab, mot 28% av 55+.
  • 56% mener at muslimske kvinner ikke kan gifte seg med ikke-muslimer, mot 42% av 55+.
  • 57% mener at kvinner ikke kan gifte seg uten tillatelse fra en mannlig slektning/verge, mot 33% av 55+.
  • 52% mener det er riktig at en mann kan ha fire hustruer, mot bare 18% av 55+.
  • 71% mener at homofili skal forbys, mot 50% av 50+.
  • 42% motsetter seg at sharia skal kunne tolkes til fordel for moderne syn på demokrati, likestilling og toleranse. 32% av 55+ deler dette synet.

Dette er altså unge muslimer, som er i 20årene og tidlig i 30årene i dag. De er i sin beste alder og stifter familie, det er ikke urimelig å tro at de viderefører disse verdiene til sine barn.

Resultatene fra Storbritannia støttes opp av mange lignende undersøkelser. https://www.minervanett.no/stotten-til-terror/

Skrevet (endret)

Fastemåneden Ramadan er over den 5. juli.

Hittil i Ramadan, har det vært 228 terrorangrep fra grupper som hevder de følger islam, og 1651 er drept. Antallet sårete er ukjent.

Det er skrekkelig og nesten uvirkelig. På en måned er over 1500 drept i islams navn. De identifiserer seg med islam. De roper "Allah er stor! Det er ingen annen gud enn Allah!" når de angriper.

Men når det blir så vanlig, er det vanskelig at ikke det unormale blir vanlige nyheter. En selvmordsbomber til, et angrep til, flere angrep daglig. Ikke alt blir rapportert i vestlig massemedia. Jeg for min del klarer ikke å personlig engasjere meg i mer enn de næreste angrepene.

På samme vis er det skyting på åpen gate i Stockholm, Gøteborg og Malmø flere ganger i måneden. Og bilbranner og steinkasting flere ganger i uken. Det har blitt så vanlig i Sverige at det blir en avisnotis. Det er gjengoppgjør hvor kriminelle skyter på hverandre, og brenner biler i bydeler hvor de mest fattige i Sverige bor. Ikke før en kjendis som Jan Guillau for eksempel, uforvarende havner i kryssilden og dør, kommer dette til å virkelig vekke oppsikt hos folk flest.

Seks måneder ut i 2016, er det 6 mistenkte mord ved asylmottak i Sverige. Av disse er det bare drapet på den unge kvinnen som var ansatt på et asylmottak som har vakt stor interesse og store mediaoppslag. Hvorfor vekker ikke de 5 andre mistenkte drapene like stort oppstyr? Det er identifiseringen. Hun var ung og vakker, og arbeidet på mottaket. Mange i Sverige kjenner noen som jobber med asylsøkere. De har personlige følelser, og tenker at det kunne være deres nabo, deres søster, som ble drept.

Endret av ops2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, ops2 skrev:

Skal vi se. Hva er ekstremt?

I en spørreundersøkelse gjennomført i Storbritannia, ble svarene delt opp i aldersgrupper. http://www.policyexchange.org.uk/images/publications/living%20apart%20together%20-%20jan%2007.pdf

La oss se på aldersgruppen 16 - 24 år, der man skulle tro at ungdommene var mest positive til demokrati, frihet og likestilling:

• 37% foretrekker å leve under sharialoven, mot 17% av 55+.
  • 36% mener at det skal være dødsstraff for å konvertere fra islam, mot 19% av 55+.
  • 13% beundrer organisasjoner som Al-Quaida, som er klare til å sloss mot vesten. Kun 3% av 55+ sa seg enige i dette.
  • 74% vil at muslimske kvinner skal bære hijab, mot 28% av 55+.
  • 56% mener at muslimske kvinner ikke kan gifte seg med ikke-muslimer, mot 42% av 55+.
  • 57% mener at kvinner ikke kan gifte seg uten tillatelse fra en mannlig slektning/verge, mot 33% av 55+.
  • 52% mener det er riktig at en mann kan ha fire hustruer, mot bare 18% av 55+.
  • 71% mener at homofili skal forbys, mot 50% av 50+.
  • 42% motsetter seg at sharia skal kunne tolkes til fordel for moderne syn på demokrati, likestilling og toleranse. 32% av 55+ deler dette synet.

Dette er altså unge muslimer, som er i 20årene og tidlig i 30årene i dag. De er i sin beste alder og stifter familie, det er ikke urimelig å tro at de viderefører disse verdiene til sine barn.

Resultatene fra Storbritannia støttes opp av mange lignende undersøkelser. https://www.minervanett.no/stotten-til-terror/

https://www.theguardian.com/commentisfree/2007/feb/02/comment.religion

Her har du forfatteren av undersøkelsen som forklarer det bedre. Det er lett å plukke ut tallene fra sammendraget uten videre analyse eller se konteksten. Igjen så betyr ikke tallene at alle muslimer deler alt av samme religion. Det finnes liberale kristne og konservative kristne også. Å støtte Sharia loven gjør deg heller ikke automatisk til terrorist, det er heldigvis få som velger å følge og enda færre som velge å bli hjernevasket og gjennomføre handligene. 

UANSETT så er det 200+ mennesker som har blitt drept i en grufull terror handling, uavhengig av religion eller opphav disse menneskene har. Det var nok både muslimer, kristne, katolikker, ateister, jøder og hinduister som døde i Paris og Brussel. Er det bare de hvite da som har verdien i dette her? Mener du også at kristne sitter med samme verdi og ønsker som ABB, når han har identifisert seg som kristen? Nei kommer du til å si, for alle kristne er forskjellige, men alle må jo vite at alle muslimer sitter med samme mening. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2007/feb/02/comment.religion

Her har du forfatteren av undersøkelsen som forklarer det bedre. Det er lett å plukke ut tallene fra sammendraget uten videre analyse eller se konteksten. Igjen så betyr ikke tallene at alle muslimer deler alt av samme religion. Det finnes liberale kristne og konservative kristne også. Å støtte Sharia loven gjør deg heller ikke automatisk til terrorist, det er heldigvis få som velger å følge og enda færre som velge å bli hjernevasket og gjennomføre handligene. 

UANSETT så er det 200+ mennesker som har blitt drept i en grufull terror handling, uavhengig av religion eller opphav disse menneskene har. Det var nok både muslimer, kristne, katolikker, ateister, jøder og hinduister som døde i Paris og Brussel. Er det bare de hvite da som har verdien i dette her? Mener du også at kristne sitter med samme verdi og ønsker som ABB, når han har identifisert seg som kristen? Nei kommer du til å si, for alle kristne er forskjellige, men alle må jo vite at alle muslimer sitter med samme mening. 

85% av verdens muslimer er sunni.

Og nei, det er ikke likegyldig om det er sunni eller shia. Hadde kristne vært fordelt på samme måte, ville 85% vært bokstavtro kristne, og 15% liberale kristne.

Er ikke ABB litt forslitt nå? Men når du desperat må forsvare den urovekkende andelen muslimer med antidemokratiske, anti-feministiske og intolerante meninger, så er det fint å ha ABB.

Du poster en link som sier, og jeg siterer: The Guardian correctly reported that "support for sharia law, Islamic schools and wearing the veil in public is significantly stronger among young Muslims than their parents" (More young Muslims back sharia, says poll, January 29)

Akkurat det jeg viste til. Hva 55-80 år gamle muslimer mener er ikke så interessant i forhold til fremtiden om 10, 20, 30 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...