Gå til innhold

Smalahåve; fint eller dumt???


ps

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg også, og jeg er egentlig ikke kresen.

hmm, man må jo ikke spise øyne og snute :)

Kanskje en light-variant vill være å få kjøttet

ferdig oppskåret. Da kan man sitte der i fred

og ro, mens vikingene ved siden av hiver i seg

så fråden står.

Lurer litt på om dette er en slags fobi (*), som på

samme måte som andre kan overvinnes ved å

forsiktig tilnærme seg det en ikke liker. Spørsmålet

er vel om det er bryet verdt. Det er det sikkert ikke

for de fleste.

(*) Jeg anklager ingen her for lide av noen fobi.

Bare så det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist smalahåve ved et par anledninger. Veldig godt synes jeg. Kjøtt er kjøtt i min verden da, og jeg synes ikke det er noe problem at det kommer fra hodet på dyret. Jeg spiste ikke øye eller snute da (men så er vel ikke det kjøtt akkurat heller da).

Da jeg var i Frankrike sist spiste jeg noe som heter tête de veau (betyr kalvehode). Dette er en tradisjonsrik rett der man får servert kjøtt fra hodet, en bit tunge og bit hjerne servert en god kraft. Også veldig godt (selv om konsistensen på hjernen er litt "sær").

Kjaker fra svin er meget godt kjøtt som vi gjerne spiser om vi får tak i det. Jeg tenker ikke så mye på at kjøttet kommer fra hodet til grisen akkurat.

Kjøtt fra hodet til dyr brukes jo både i pølser og ulike pålegg. Sylte er tradisjonelt også laget av kjøtt fra hodet til grisen. Forskjellen er jo bare at noen har renset hodet før kjøttet brukes til å lage andre ting. Når man spiser smalahåve renser man hodet for kjøtt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalahove smakte jeg første gang for tre år siden, og jeg synes det er veldig godt. Det smaker omtrent som annet salta og røkt fårekjøtt. Kjøttet på hodet er veldig fintrevlet og mørt, og med poteter og kålrotstappe til, blir det et fantastisk måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan derimot fint klare meg uten "gammalsalta sei", som min mann er vant med nordfra. DET synes jeg er.....litt vel utfordrende, men jeg HAR smakt det.

Åh, det er godt, det!!! :sikle: Og gjett hva jeg fikk lyst på nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker sau, men spiser ikke hodet fordi om, ergo; ingen smalahåve for min del.

(Akkurat som jeg ikke spiser hodet på noe annet dyr, utenom makrell-i-tomat)

Spiser du levverpostei da? Da spiser du også skinna til grisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig ikke sau i noen former, men jeg kunne godt tenke meg å prøve smalahove likevel. Bare for å ha gjort det. Egentlig prøver jeg intenst å like sauekjøtt, siden mye av det ser så himmelsk godt ut :ler:

Hjemme har vi lange tradisjoner med å ha torskehode på matfatet, og det er ikke spesielt ekkelt. Veldig godt kjøtt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist smalahove én gang, og det var en kjempeartig opplevelse. Vi var flere som ikke hadde smakt det før og ble guidet av han som inviterte oss til hvor vi kunne skjære for å finne smakfullt kjøtt.

Jeg er glad i fårekjøtt og syntes dette var riktig godt, selv om jeg ikke kan si at det var bedre enn annet fårekjøtt. Men det ble en ekstra gøy opplevelse siden det var litt rart å sitte med et halvt hode på tallerkenen, så vi gjorde ganske mye artig ut av det, ikke noe sånn "æsj og uff", men mye latter.

Enig med de andre her som påpeker at vi spiser mye merkelig fra dyrene uten å reagere på det, så at det skal være så kvalmende og fælt å spise av et hode hvis man ellers synes fårekjøtt er helt greit, synes jeg blir litt sært. Hvis du tenker litt over det er det minst like makabert å spise grillet kylling, der du får hele fugleliket på tallerkenen. Og å avvise det fullstendig uten å ha prøvd selv..? Tenker nå mitt om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...