Gå til innhold

Skal canesten brukes inni skjeden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Selvsagt kan man bruke kremen i skjeden og. Jeg gjør det hver gang jeg har sopp, da soppen jeg har er mild og kan behandles kun med krem. Da slipper jeg å bruke vagiatorie, og det er gyn som har sagt jeg skal smøre kremen på innsiden. Nå er det strengt tatt 2 år siden jeg sleit mye med sopp, og har aldri utbrudd lengre fordi jeg forebygger med melkesyre :) 

 

Anonymkode: aa806...de3

Det var nytt for meg. Står dette også i bruksanvisningen i pakningsvedlegget? Hvis det ikke står der, er det jo ikke selvsagt...

Anonymkode: fc467...11a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Behandlingen blir ikke feil fordi man ikke bruker vagiatorien ;) Det er strengt tatt også bedre å ikke gjøre det, for da risikerer man ikke overbehandling. Trenger man ikke vagiatorie så bruker man det ikke. Bortkasta penger når man ikke trenger det.

Anonymkode: aa806...de3

Sulosi skrev heller ikke at behandlingen blir feil. 

Hvis man er ukjent med behandling av sopp i underlivet, er det like greit å gå til den vanligste behandlingen, som er kombinasjonen tablett(er) og krem. Som oftest funker det, og det er greit å forholde seg til. 

Selv om din gyn har sagt noe til deg, betyr ikke det at det er et universelt råd. 

Anonymkode: 58b7e...1b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Men skal den brukes mellom kjønnsleppene også? Skal kremen vaskes bort? Er det noe vits i å kun bruke krem? 

Anonymkode: 30ea8...560

Ja, smørr innimellom kjønnsleppen og rundt skjedeåpningen. Det er bare bra om du smører litt inni skjeden også, så langt inn du klarer, men en vaginaltablett er mer effektiv. Men det er ikke farlig å smøre inni skjeden også. Men sørg for å ha rene hender.

Anonymkode: c6b7a...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart mange på kg har problemer med residiverende soppinfeksjoner i skjeden når en leser tråden her. Fremfor å høre på råd i tråden bør ts og alle andre med sopp problemer lese på felleskatalogen.no - lekne på side 1 i tråden, eller oppsøke helsepersonell for råd og veiledning. 

Anonymkode: d0493...d9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart mange på kg har problemer med residiverende soppinfeksjoner i skjeden når en leser tråden her. Fremfor å høre på råd i tråden bør ts og alle andre med sopp problemer lese på felleskatalogen.no - lekne på side 1 i tråden, eller oppsøke helsepersonell for råd og veiledning. 

Anonymkode: d0493...d9b

Det er vel gjerne dem som har opplevd soppinfeksjoner en eller flere ganger som svarer i en sånn tråd. Det betyr ikke at man har feilbehandlet seg selv eller på en eller annen måte selv fremkaller soppinfeksjon. Noen kvinner har residiverende soppinfeksjoner uten at det er noen spesiell årsak til det. Da får man gjerne Diflucan over lengre tid på resept. Men det er ikke farlig å forsøke å behandle milde tilfeller med kun krem. Om man smører yttersiden med krem, så er det bare en fordel å smøre litt på innsiden av skjeden også. Noen har ganske kort skjede, og det går helt greit. Men om det er helt tydelig at skjeden også er rammet, med rødhet og eventuelt utflod, så er selvsagt en vaginaltablett eller Diflucan å anbefale.

Anonymkode: c6b7a...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sulosi skrev heller ikke at behandlingen blir feil. 

Hvis man er ukjent med behandling av sopp i underlivet, er det like greit å gå til den vanligste behandlingen, som er kombinasjonen tablett(er) og krem. Som oftest funker det, og det er greit å forholde seg til. 

Selv om din gyn har sagt noe til deg, betyr ikke det at det er et universelt råd. 

Anonymkode: 58b7e...1b5

Selvsagt er det ikke farligere for noen andre å bruke canesten krem i skjeden enn det er for meg. Kan de bruke den på kjønnsleppene kan de selvsagt og bruke den i skjeden. Er ikke sånn at man tåler fint å ha det på kjønnsleppene, men er allergisk mot å få det i skjeden vet du :) Så joda, det rådet er ganske universelt. Siden TS tåler canesten får hun ikke akkurat anafylaktisk sjokk av å ha det i skjeden :fnise: 

Anonymkode: aa806...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var nytt for meg. Står dette også i bruksanvisningen i pakningsvedlegget? Hvis det ikke står der, er det jo ikke selvsagt...

Anonymkode: fc467...11a

Jeg er ikke rakettforsker, men for meg er akkurat dette ganske selvsagt. 

Anonymkode: aa806...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...