Gå til innhold

Jeg er så nervøs ang. om jeg kommer inn på studie!! :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 47 poeng, og snittet for det studie jeg vil på er 43.6, men i år er det 67 flere som har søkt dette på førstevalg. Er det noen sjans for meg? Det er 115 plasser, jeg konkurrerer i kvoten for "de eldre"  :Nikke:

Jeg går rundt konstant og gruer meg til samordna opptak har resultatene klare. Jeg kom ikke inn i fjor og ble lei meg for det. Nå har jeg forbedret 2 karakterer og fått 2 ekstra alderspoeng. I fjor var snittet 40.9 (steg så til 43.6) - jeg hadde da 41.9. Nå er jo snittet høyt nok fra før, så kan det virkelig stige så mye igjen? 

Anonymkode: f86f0...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker jo som du har en god margin og det er sjelden studier hopper opp 0,4 poeng. Det skjer jo, men tror ikke det er så ofte. Karaktersnittet til de som søker vil jo også variere fra år til år, så selv om det er flere søkere betyr det ikke nødvendigvis at alle disse søkerne har godt snitt.

 

Det er likevel vanskelig å spekulere i slikt før opptak, så jeg ville ikke forventet det ene eller det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uN91s

Du er ikke alene! Jeg tenker på det hver dag og er super nervøs. Har så utrolig lyst til å gå på den skolen jeg har søkt. Får bare krysse fingrene og håpe på det beste! Om 21 dager er resultatet klart! Kanskje litt før også. I fjor fikk jeg vite det 16 juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sarah Dee skrev:

Det virker jo som du har en god margin og det er sjelden studier hopper opp 0,4 poeng. Det skjer jo, men tror ikke det er så ofte. Karaktersnittet til de som søker vil jo også variere fra år til år, så selv om det er flere søkere betyr det ikke nødvendigvis at alle disse søkerne har godt snitt.

 

Det er likevel vanskelig å spekulere i slikt før opptak, så jeg ville ikke forventet det ene eller det andre.

 

6 timer siden, uN91s skrev:

Du er ikke alene! Jeg tenker på det hver dag og er super nervøs. Har så utrolig lyst til å gå på den skolen jeg har søkt. Får bare krysse fingrene og håpe på det beste! Om 21 dager er resultatet klart! Kanskje litt før også. I fjor fikk jeg vite det 16 juli. 

Huff ja jeg vet at det er dumt og spekulerer i det, samtidig håper jeg at noen vil si at siden snittet er 43,6 så er er 47 endel stigning og at det skal mye til. Hahah. Håper det er mange med dårlige karakterer som har søkt i år da 😁 

Anonymkode: f86f0...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, uN91s skrev:

Du er ikke alene! Jeg tenker på det hver dag og er super nervøs. Har så utrolig lyst til å gå på den skolen jeg har søkt. Får bare krysse fingrene og håpe på det beste! Om 21 dager er resultatet klart! Kanskje litt før også. I fjor fikk jeg vite det 16 juli. 

Lykke til til seg uN91s. Hva har du søkt, og hvordan ligger du an? Håper det blir vår tur i år !! 😁

Anonymkode: f86f0...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nervøs jeg også. Det er en søker mindre i år enn i fjor, så håper poenggrensen forblir ca lik, men man vet aldri. Grensen i fjor var 49.8 poeng og jeg har 50.6 poeng. Håper virkelig det går.

Anonymkode: 37fca...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du ligger bra an TS 😊 har 50,2 og snittet i fjor var 48,5 (sykepleie hib) så det kan gå begge veier 😬 134 flere søkere iflg tall fra april 😔 er såå nervøs.. Lykke til alle sammen!

Anonymkode: 6ee91...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 47 poeng, og snittet for det studie jeg vil på er 43.6, men i år er det 67 flere som har søkt dette på førstevalg. Er det noen sjans for meg? Det er 115 plasser, jeg konkurrerer i kvoten for "de eldre"  :Nikke:

Jeg går rundt konstant og gruer meg til samordna opptak har resultatene klare. Jeg kom ikke inn i fjor og ble lei meg for det. Nå har jeg forbedret 2 karakterer og fått 2 ekstra alderspoeng. I fjor var snittet 40.9 (steg så til 43.6) - jeg hadde da 41.9. Nå er jo snittet høyt nok fra før, så kan det virkelig stige så mye igjen? 

Anonymkode: f86f0...725

Er skikkelig nervøs selv! Krisemaksimerer det så mye. Hva om, hvis om, kanskje det, kanskje sånn. Jeg har så lyst til å komme inn, så da kommer jeg nervene med :fnise: Prøve å bite tennene sammen en liten stund til! Er ikke lenge igjen nå. Lykke til TS, det går sikkert fint! Krysser alle tær og fingre for deg (og for meg) :P

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye man kan gjøre annet enn å spekulere ut ifra tidligere poenggrensehistorikk og søkertall. Det hele avhenger uansett av poengene søkerne i år søker med. Det er enda i overkant av to uker igjen til opptaket, så jeg vil råde deg til å prøve å få tankene litt bort fra dette foreløpig. Nyt den resterende ferien. Etter opptaket er du jo ganske opptatt med forberedelser til skolestart. :)

Masse lykke til! Som andre sier er det sjeldent at poenggrensen stiger så mye, så jeg blir veldig overrasket om du ikke kommer inn. 

Anonymkode: 1792d...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uN91s
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til til seg uN91s. Hva har du søkt, og hvordan ligger du an? Håper det blir vår tur i år !! 😁

Anonymkode: f86f0...725

Sykepleie. Har 50.7 og fjorårets snitt var 48. Krisemaksimerer som en gal her hjemme haha. 250 flere som søker i år enn i fjor så føler jeg har rett i å være bekymret. Måtte alle ha dårligere snitt enn meg:engel:

Håper jeg får en positiv beskjed den 2/7 da fristen for å prioritere er ferdig. Får håpe at mange har endret førstevalget slik at antall søkere synker. 

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du ligger bra an TS 😊 har 50,2 og snittet i fjor var 48,5 (sykepleie hib) så det kan gå begge veier 😬 134 flere søkere iflg tall fra april 😔 er såå nervøs.. Lykke til alle sammen!

Anonymkode: 6ee91...3ff

I akkuratt samme båt som deg! Lykke til! 14-20 dager igjen haha :P Tror vi får vite det 15 eller 16 siden statistikk/opptakstall/ledige studieplasser osv. legges ut den 19. kl 12. 

Endret av uN91s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempenervøs selv, tror ikke jeg kommer inn. Har 0,05 lavere snitt enn poenggrensen i fjor, og det har økt hvert år.. Vil så gjerne komme inn, men tviler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uN91s
31 minutter siden, Vackra skrev:

Er kjempenervøs selv, tror ikke jeg kommer inn. Har 0,05 lavere snitt enn poenggrensen i fjor, og det har økt hvert år.. Vil så gjerne komme inn, men tviler..

Får håpe det går bra da! Det kan jo hende, alt kan skje og om man ikke kommer inn på hovedopptaket er det jo også venteliste og suppleringsopptak. Synes bare at vi får vite alt så sent! Skulle ønske vi fikk vite det tidligere i juli. 

Krysser fingrene for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere hvor mange som har søkt på studiet i år?

Anonymkode: 9de6a...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Vackra skrev:

Er kjempenervøs selv, tror ikke jeg kommer inn. Har 0,05 lavere snitt enn poenggrensen i fjor, og det har økt hvert år.. Vil så gjerne komme inn, men tviler..

Du har jo en mulighet til å komme inn etter skolestart. Selv kom jeg inn på et populært studium én dag etter immatrikulering med nesten 1 poeng under poenggrensen etter hoved- og suppleringsopptaket. Dette var i førstegangskvoten, og det har jo en del betydning. 

Lykke til hvertfall!

Anonymkode: 1792d...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uN91s
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet dere hvor mange som har søkt på studiet i år?

Anonymkode: 9de6a...74a

Det finner du ut her.

Trykk på alle studier rangert etter antall søkere førstevalg per planlagt studieplass og finn skolen du har søkt på, samt studieretning. Da ser du hvor mange som har søkt studiet på førsteplass, hvor mange skoleplasser skolen tilbyr og hvor mange søkere det er per plass. 

På skolen jeg har søkt er det 4.1 person per studieplass. Håper de velger å tilby flere plasser enn planlagt. 

Endret av uN91s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, uN91s skrev:

Får håpe det går bra da! Det kan jo hende, alt kan skje og om man ikke kommer inn på hovedopptaket er det jo også venteliste og suppleringsopptak. Synes bare at vi får vite alt så sent! Skulle ønske vi fikk vite det tidligere i juli. 

Krysser fingrene for deg! :)

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo en mulighet til å komme inn etter skolestart. Selv kom jeg inn på et populært studium én dag etter immatrikulering med nesten 1 poeng under poenggrensen etter hoved- og suppleringsopptaket. Dette var i førstegangskvoten, og det har jo en del betydning. 

Lykke til hvertfall!

Anonymkode: 1792d...73f

 

suppleringskvoten har vært lik som hovedopptaket i alle år, og i år er det fler søkere enn i fjor, men ikke flere studieplasser dessverre. Har dessverre søkt et veldig populært studium, så jeg tviler. Men det går jo an å håpe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sjekket s.o og før suppleringsopptaket var snittet 44.1 så sank det visst til 43.6 etter noen sikkert hadde takket nei til plass. Jeg håper så inderlig at jeg kommer inn... Men jeg orker ikke håpe for mye heller, tilfelle jeg ikke kommer inn. Men men jeg ligger jo nesten 4 poeng over, så jeg håper mange har dårlige karakterer i år 😁 

Anonymkode: f86f0...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det ikke ut søkertall nå etter 1 juli etter omprioriteringsfristen er ute? Så jeg kan spekulere enda mer liksom 😂 

Anonymkode: 6ee91...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uN91s
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer det ikke ut søkertall nå etter 1 juli etter omprioriteringsfristen er ute? Så jeg kan spekulere enda mer liksom 😂 

Anonymkode: 6ee91...3ff

Akkurat det jeg også ventet på! Ser ikke ut til at de legger ut oppdatert søkertall. Noe som er kjempe tåpelig fordi jeg er desperat etter å spekulere mer, haha. :grine: 

Endret av uN91s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vackra skrev:

 

 

suppleringskvoten har vært lik som hovedopptaket i alle år, og i år er det fler søkere enn i fjor, men ikke flere studieplasser dessverre. Har dessverre søkt et veldig populært studium, så jeg tviler. Men det går jo an å håpe! 

Poenggrensen etter suppleringsopptaket var også likt som hovedopptaket i mitt tilfelle. Jeg sikter til opptak etter skolestart. Disse poenggrensene blir ikke offentliggjort. Jeg søkte medisin NTNU, så dette er jo åpenbart også et ganske populært studium. 

Anonymkode: 1792d...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...