Gå til innhold

Dømmer du folk basert hvordan de går kledd ?


Gjest Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Dømmer du folk basert hvordan de går kledd ?

Nei bortsett fra dem som hevder å gå i religiøse klær, når de egentlig bærer frem et politisk budskap. Det er ikke bare sleipt, men feigt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei egentlig ikke, men, ja om de er ute å handler i matbutikken i utvasket joggebukse og generelt ser ustelt ut, ta tenker jeg mitt.

Anonymkode: 4d482...8cf

Er det ikke bra at den er vasket i hvert fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Okapi skrev:

Jeg synes ordvalget er dårlig og upresist. Hva mener du egentlig med dømmer? Det er helt naturlig å danne seg en oppfatning om et menneske (som kan være positiv, negativ eller nøytral) basert på hvordan vedkommende kler seg.

Dette! Klærne er jo ofte noe av det første man ser og er med på å gi et førsteinntrykk, man danner seg en fort en oppfatning basert på den lille informasjonen man har. Så kan jo dette endres eller bekreftes hvis man blir bedre kjent. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sly skrev:

Det forteller at du ikke har noen stil.

Nope!  Det forteller at jeg kler meg etter anledningen.

1.  Jobbantrekk med kleskode.

2. Praktiske fritidsklær som passer godt når jeg skal løpe ærend, eller besøke venner.

3. Deilig å gå med i sommervarmen når jeg bare skal tusle rundt hjemme, og kanskje gå en tur på butikken.

Anonymkode: 02492...9e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør det. Akkurat som med alt annet.

Hvis jeg ser en jente gå med alt for kort shorts (så du nesten ser rumpa), så dømmer jeg henne. Hvis jeg ser en gutt ha på en for stor bukse, så man ser bokseren, så dømmer jeg. Hvis jeg ser damer med dyp utringning, dømmer jeg. 

Jeg vet ikke om det er galt å dømme slik i det hele tatt, man dømmer jo utifra det man ser, lukter og hører uansett hvilken situasjon man er i. Og klær sier mye om den som har dem på. F.eks idag har jeg på joggeklær, dassete tøy i manges øyne. Hva sier det om meg? At jeg ikke gidder å pynte meg for å være hjemme, at jeg sover dårlig og trenger tøy som er behagelig å ha på, og at jeg ikke er en sminkedukke som ikke tør å gå til postkassa uten 3 lag sminke på. Og at jeg driter i hva andre tenker også. 

Jeg tenker ikke så mye om folk jeg ser på butikken hvis de har klær som dekker det som skal dekkes, og som fremstår som vasket. Flekkete tøy som ser møkkete ut, eller folk som stinker svette, de dømmer jeg dessverre!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

/utdaterte merkevesker/

Anonymkode: c6405...070

Jeg vet ikke en gang hva en utdatert merkeveske er.

Anonymkode: 9f05e...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kulturdamer i 50-åra dømmer jeg etter klesstil, føler meg skikkelig slem men klarer ikke helt å la være. 

Anonymkode: a2cf8...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope!  Det forteller at jeg kler meg etter anledningen.

1.  Jobbantrekk med kleskode.

2. Praktiske fritidsklær som passer godt når jeg skal løpe ærend, eller besøke venner.

3. Deilig å gå med i sommervarmen når jeg bare skal tusle rundt hjemme, og kanskje gå en tur på butikken.

Anonymkode: 02492...9e8

Ja vel. Men da sier det jo om om deg allikevel, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sly skrev:

Ja vel. Men da sier det jo om om deg allikevel, da.

Ikke noe annet enn at jeg kler meg etter anledningen.
Det sier ingenting om meg som person, og hvordan jeg er som menneske.

Anonymkode: 02492...9e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe annet enn at jeg kler meg etter anledningen.
Det sier ingenting om meg som person, og hvordan jeg er som menneske.

Anonymkode: 02492...9e8

Det sier at du er en person som kler deg etter anledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre.. Har forbedringspotensial der også, kanskje ikke den nye meg versjon 3.3.0, men enn så lenge:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sly skrev:

Det sier at du er en person som kler deg etter anledningen.

Og hvordan er en person som kler seg etter anledningen som menneske da?
Hvilen personlighet har en person som kler seg etter anledningen?

Hva jeg har på meg sier ingenting om dette.

Anonymkode: 02492...9e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei egentlig ikke, men, ja om de er ute å handler i matbutikken i utvasket joggebukse og generelt ser ustelt ut, ta tenker jeg mitt.

Anonymkode: 4d482...8cf

Kan være at jeg først har jobbet og så vært hjemme og reparert noe og brått kom på at jeg manglet melk. Gidder da ikke å dusje og skifte for å handle siden jeg skal rett hjem igjen, hoppe i dusjen og sette på vaskemaskin og så lage mat. 

Har faktisk opplevd 2 ganger å bli oversett/ignorert av selger fordi jeg kom i arbeidsklær, synd for dem da de mistet 2 store orde fra meg, og det dreide seg om mye penger som konkurrenten fikk glede av istedet fordi de behandlet meg med respekt uavhengig av hvilke klær jeg har på meg!

ikke alltid du kan se på folk hvem som jobber hardt og har penger på konto!

Bedre med de som går med designervesker og moteklær og er neste medlem i luksusfellen og ikke har jobbet på flere år men er hyppig bruker av kredittkort!

Anonymkode: 9c893...865

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Raspberrypai skrev:

Jeg synes det blir helt feil å dømme noen etter klesstilen. Om man mener klesstilen sier mye om et menneske så viser det kun at man er lite interessert i å bli kjent med andre mennesker og at man generelt sett er overfladiske. 

Man kan godt gjøre seg opp en tanke, men jeg dømmer eller kategoriserer aldri noen før jeg har lært dem å kjenne. Personlig synes jeg det sier mer om et menneske om de dømmer noen for klesstil enn hva noen måtte kle seg med. At man fort kategoriserer noen etter hva de går kledd med viser kun at man trekker raske slutninger basert på lite informasjon, som vil si at man er irrasjonell, har lav sosial intellegens og er en overfladisk bedreviter med en "jeg vet best holdning".

Personlig synes jeg det blir helt feil å dømme eller stemple noen man ikke kjenner basert på klesstil. Selv liker jeg å bli kjent med et menneske og danne meg et bilde basert på hvordan de faktisk er som menneske.

Helt enig! Slitte klær kommer kanskje av hard jobbing som viser seg i penger på konto. Mens designerklær viser kredittkortgjelden.

Bli kjent med innsiden og oppdag hvor mange fantastiske mennesker det finnes, og spennende livshistorier!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør den virkelig det?

Den ene dagen kan jeg kjøre bibliotekarstilen fullt ut, den neste dagen kan jeg være kledd i jeans og t-skjorte, for så å se ut som en romantisk hippie den tredje dagen.

Hva forteller det om meg som menneske?

*spent på svar*

Anonymkode: 02492...9e8

Hva er bibliotekarstil? Her må jeg ha misset noe...Hilsen bibliotekar

Anonymkode: e7bb9...9ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg dømmer, er i alle fall ikke de som går på butikken i joggebukse og rufsete hår. 

 

Norn dømmer jeg nok fordi klesstilen signaliserer at de hører til en gruppe jeg ikke har mye til overs for. Ellers tenker jeg mest "herregud, så grusomt stygge klær". Men jeg holder det for meg selv. Om du har dårlig smak i mine øyne sier selvfølgelig ingenting om du er en hyggelig person. 

Anonymkode: ef448...ac8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er bibliotekarstil? Her må jeg ha misset noe...Hilsen bibliotekar

Anonymkode: e7bb9...9ed

Jeg skulle skrevet det i anførselstegn, men jeg regner med at du har sett den stereotype bibliotekaren slik de fremstilles på film.  Håret i streng knute, briller, bluse, cardigan, og smalskjørt, og sko med hæl, men ikke stilett.

Dette kalles "bibliotekarstilen"  - denne gangen i anførselstegn, slik at det ikke skal tolkes bokstavelig.

Anonymkode: 02492...9e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhorning

Som noen nevnte ovenfor er det helt alminnelig å få en slags oppfatning til et menneske på hvordan de velger å kle seg. Det er likevel mye som kan skjule seg under overflaten - faktisk en hel personlighet, et helt menneskeliv og uendelig mange tanker man aldri vil få vite noe om, så jeg prøver alltid å være forsiktig med å trekke konklusjoner om en person før jeg faktisk kjenner dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Folk må da faen meg få gå kledd hvordan de vil så lenge de ikke går nakne eller skal vise alt!! Men folk må dømme uansett hva i dag!!:angry: 

Jeg blir dømt for jeg kler meg pent, eller går med mørke klær, eller en smal genser/tskjorte som skal få fram musklene, eller en smal dongeribukse, og for jeg har eyenliner. Folk får dømme hvor mye de vil. Jeg og alle andre går med hva faen vi vil. Har ikke annet å gjøre stakkars folk så de må dømme og følge med på alle andre. Må bare svare sånne folk igjenn :) 

Se på din egen klesstil før du dømmer!! Den er kanskje perfekt for deg, men andre synes kanskje det er rart. Liker du å bli dømt igjenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix. 

Møter så mange mennesker med ulike bakgrunner, forutsetninger, innstillinger og påkledninger at skulle jeg/vi dømme folk etter klesdrakt så hadde vi satt oss selv i en umulig situasjon.

Dere som dømmer folk etter påkledning og stil: Betyr det at dere også setter verdi på menneskene dere dømmer ?

At de klassisk pent kledde har høyere verdi enn dem som går i joggebukse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...