Gå til innhold

Knivstikkdrøm


Gjest Enhorning

Anbefalte innlegg

Gjest Enhorning

Advarsel: Ubehagelige detaljer om mord/drap, ikke les hvis du lett blir trigget.

Jeg har hele livet følt at det jeg drømmer sier mye om det som foregår underbevisst i meg på et emosjonelt plan. Kort og enkelt sagt føler jeg drømmer har noe å si for hvordan jeg har det med meg selv, menneskene rundt meg, livet og verden generelt.

Gjentatte ganger i 2015 og 2016 har jeg hatt drømmer der jeg har knivstukket noen til de har dødd. Det som gjør størst inntrykk på meg er at i virkeligheten så kunne jeg aldri knivstukket eller tatt livet av noen med vilje. Jeg føler en fysisk kvalme komme når jeg tenker på det å ta et annet liv. 

I drømmen er det noe helt annet. I drømmen elsker jeg følelsen av å gjøre det. Det høres klisjé ut, men i drømmen gir det meg et "fysisk" kick å knivstikke noen. 

Hver gang jeg har drømt om dette, har jeg knivstukket en mann eller en gutt som som regel er eldre enn meg. Jeg liker følelsen av å kjenne at den ellers sterke kroppen deres blir "svak". Akkurat det øyeblikket der livet ebber ut av kroppen deres. I drømmen kan jeg føle at livet forlater dem, i akkurat det øyeblikket det gjør det. Det er noe ved det som tilfredsstiller meg.

Det skremmer meg fordi jeg har aldri vært en slik person i virkeligheten. Blir kvalm av å se på blod, horror osv. Blir kvalm når jeg leser om seriemordere (som jeg helst ikke gjør). 

Det merkelige er at faren min har fortalt meg mens vi var alene en gang at hans mest gjentatte, og skrekkeligste mareritt, som han har hatt siden han var veldig liten, var at han har drept et menneske. I marerittet husker han ikke selve drapet, men han har mareritt OM at han har utført drapet og at personen er helt uskyldig.

Forskjellen på våre drømmer/mareritt er at hans er et mareritt, og han bare vet at han har gjort det og hater det. Min er en drøm, og jeg er midt i aksjon og nyter å gjøre det.

Her er den siste drømmen jeg hadde om det, som plutselig er helt annerledes: (Veldig kortet ned på for å ikke skrive for langt her)

Jeg holder på å falle ned i en diger, tom malstrøm. Man kommer aldri ut av malstrømmen når man først har havnet i den, men forsvinner for alltid. Kjæresten min drar meg fort opp av den fordi malstrømmen nesten har slukt beina mine. Så løper vi inn i en stor bygning. Han begynner å løpe kjempefort fordi vi blir forfulgt av en voksen mann. Mannen har en kniv. Jeg er ikke like rask som kjæresten min, så han løper fra meg og mannen tar meg igjen med kniven i hånda. Kjæresten min løper tilbake for å redde meg, men vi er begge truet av kniven. 

På et tidspunkt er det tre andre jenter der som har mange kniver og pistoler. De blir uoppmerksomme på oss, så jeg tar kniv og pistol fra dem og prøver å knivstikke dem. 

Denne gangen er det jenter jeg knivstikker, ikke menn. Og denne gangen klarer jeg ikke knivstikke dem. Samme hvor mye jeg prøver å stikke en i nakken, så vil ikke kniven gå innover. Jeg klarer å skyte en jente i pannen så hun faller om, men kniven jeg holder i hånda funker ikke. Bladet vikler fra side til side og er ikke hardt nok. Som en ubrukelig svak brødkniv som svaier som en sag. Det er umulig å knivstikke dem.

På et tidspunkt (jeg hopper fra scene til scene frem og tilbake i drømmen) så blir toppen av hodet mitt skåret av, så hjernen min vises på toppen av hodet. De skjærer av enda et lag senere i drømmen og jeg klarer å skyte noen flere personer.

Jeg husker ikke mer av drømmen, selv om det var igår natt jeg drømte den.

Hva i all verden kan dette bety, forutsatt at man tror det kan ha betydning i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du på voldelige filmer? Bøker? Leser mye nyheter om dette? Har du opplevd noe urettmessig der du er den svake part? Alt dette er jo ganske kjent for å påvirke drømmene våres. 

Det kan være allslags årsaker til dette. At du føler en fryd av å knivstikke noen i en drøm ser jeg ikke på som særlig oppsiktsvekkende. Du gjør jo det faktisk ikke, og det er nok heller maktovertaket som er av betydning. Det kan være helt tilfeldig - eller ikke. Om det plager deg, noe det antakeligvis gjør ettersom du lager en tråd om det, kan det jo være en idé å snakke med noen om det. Da mener jeg en fagkyndig som kan hjelpe deg med å dykke inn i ditt eget sinn. 

Bryr du deg mye om dine egne drømmer? Legger du mye i det? Hva er det du selv tenker at dette kan bety?

Anonymkode: 7eb91...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du frykter deg selv. Du frykter deler av deg selv som du ikke tør å bli kjent med. Dermed kommer det tilsyne slik som en repeterende handling for å vise at du ikke slipper unna deg selv. Du er altfor mental i livet ditt. Du bruker fornuften for å dytte unna dine dypeste sider og er svært radjonell og fornuftig i alt du gjør. Gi slipp. 

Det samme bør din far gjøre. Gi slipp, og kjenn på følelsene.

Anonymkode: 20138...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhorning
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du på voldelige filmer? Bøker? Leser mye nyheter om dette? Har du opplevd noe urettmessig der du er den svake part? Alt dette er jo ganske kjent for å påvirke drømmene våres. 

Det kan være allslags årsaker til dette. At du føler en fryd av å knivstikke noen i en drøm ser jeg ikke på som særlig oppsiktsvekkende. Du gjør jo det faktisk ikke, og det er nok heller maktovertaket som er av betydning. Det kan være helt tilfeldig - eller ikke. Om det plager deg, noe det antakeligvis gjør ettersom du lager en tråd om det, kan det jo være en idé å snakke med noen om det. Da mener jeg en fagkyndig som kan hjelpe deg med å dykke inn i ditt eget sinn. 

Bryr du deg mye om dine egne drømmer? Legger du mye i det? Hva er det du selv tenker at dette kan bety?

Anonymkode: 7eb91...c1a

Jeg ser ikke på mer voldelige filmer enn alle andre mennesker rundt meg gjør, så jeg vil ikke si det. Tror alle i samfunnet leser voldelige nyheter nå for tiden.

Ja, jeg har opplevd noe traumatisk i livet. Jeg har prøvd å analysere drømmer jeg har hatt i årevis etter det og ser sammenhengen mellom de hendelsene og drømmer jeg har drømt senere i livet. Jeg vil helst ikke skrive om det her inne, og jeg ville se hva andre tenkte om drømmen uten at de hadde noen forhåndsinformasjon om meg på den måten.

Personlig tror jeg det man føler er viktig i en drøm nettopp ér viktig. Et mareritt som egentlig bare handler om at man ikke, for eksempel, når frem til en dør, høres fullstendig harmløst ut når man forteller om marerittet til en annen person, men følelsene man opplevde i marerittet kan være forferdelige og gi sterkt inntrykk etter at man våkner. Så for meg var den følelsen av at jeg nøt å knivstikke noen i disse drømmene veldig viktig for hva drømmen kan bety.

Forsøkte å snakke med psykolog for noen måneder siden, men på impuls følte jeg meg en dag i veldig godt humør, så jeg helt på impuls avsluttet timene. Kanskje burde jeg oppsøke psykolog på nytt, men humøret mitt går veldig i bølger at jeg i det ene øyeblikket føler stort behov, i det andre ser jeg ingen grunn til å snakke med noen.

Jeg har alltid brydd meg mye om drømmene mine og tenkt mye på dem. Følelser jeg får i drømmer henger ofte over meg i noen dager etter at jeg har drømt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhorning
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du frykter deg selv. Du frykter deler av deg selv som du ikke tør å bli kjent med. Dermed kommer det tilsyne slik som en repeterende handling for å vise at du ikke slipper unna deg selv. Du er altfor mental i livet ditt. Du bruker fornuften for å dytte unna dine dypeste sider og er svært radjonell og fornuftig i alt du gjør. Gi slipp. 

Det samme bør din far gjøre. Gi slipp, og kjenn på følelsene.

Anonymkode: 20138...682

Jeg har alltid fått høre av familie, venner og partner at jeg er irrasjonell, vimsete og overfølsom. Det førstnevnte om at jeg frykter meg selv har du kanskje rett i. Jeg har hele livet følt at mitt "livsmål" er å finne ut hvem jeg egentlig er, og jeg har alltid utforsket deler av meg selv, men det vil på en måte alltid være en stor del som vil være skjult for alt og alle. 

Kan hende er et av mitt største "problem" i livet at jeg dagdrømmer mye og foretrekker å drømme fremfor å være tilstede i realiteten rundt meg. Jeg vet ikke. 

Kort sagt føler jeg at jeg alltid har vært en veldig emosjonell person som lett lar følelser styre det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en indikasjon på fortrengt sinne. Betyr ikke at du vil skade noen. Jeg har også drømt at jeg har drept, men mest av alt har jeg drømmer om at jeg blir drept.

Det er et tegn på sinne. 

Endret av Aye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse
Den 29.6.2016 at 3.07, Enhorning skrev:

Advarsel: Ubehagelige detaljer om mord/drap, ikke les hvis du lett blir trigget.

Jeg har hele livet følt at det jeg drømmer sier mye om det som foregår underbevisst i meg på et emosjonelt plan. Kort og enkelt sagt føler jeg drømmer har noe å si for hvordan jeg har det med meg selv, menneskene rundt meg, livet og verden generelt.

 

Drømmene bruker et mye mer dramatisk symbolspråk enn de virkelige situasjonene de er tuftet på. Jeg er enig i personen over her at drømmene dine kan bety innestengt sinne. Du trenger å gi uttrykk for sinnet ditt mot folk ved å heve stemmen. I drømmen bruker du kniv,, men kniven er bare et symbol på "ord som sårer". Drømmen viser at du har et indre behov for å si meningen din.

Hvis du drømmer at du selv blir knivstukket av noen, kan det være fordi du har opplevd å være i konflikt med noen i løpet av dagen (ord som sårer deg). Men, det kan også være tegn på at du er i konflikt med følelsene inni deg selv. Ble du sint og gav du uttrykk for det men angret litt etterpå? Det kan gi drømmer om at en slemme person knivstikker deg - men personen kan altså bare være et symbol for ditt "slemme" jeg, som du har dårlig samvittighet for. 

Hvis du er en følsom person vil nettopp slike samvittighetskvaler kunne føre til konfliktfylte drømmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Enhorning
Den 5.7.2016 at 20.25, Sitronmelisse skrev:

Drømmene bruker et mye mer dramatisk symbolspråk enn de virkelige situasjonene de er tuftet på. Jeg er enig i personen over her at drømmene dine kan bety innestengt sinne. Du trenger å gi uttrykk for sinnet ditt mot folk ved å heve stemmen. I drømmen bruker du kniv,, men kniven er bare et symbol på "ord som sårer". Drømmen viser at du har et indre behov for å si meningen din.

Hvis du drømmer at du selv blir knivstukket av noen, kan det være fordi du har opplevd å være i konflikt med noen i løpet av dagen (ord som sårer deg). Men, det kan også være tegn på at du er i konflikt med følelsene inni deg selv. Ble du sint og gav du uttrykk for det men angret litt etterpå? Det kan gi drømmer om at en slemme person knivstikker deg - men personen kan altså bare være et symbol for ditt "slemme" jeg, som du har dårlig samvittighet for. 

Hvis du er en følsom person vil nettopp slike samvittighetskvaler kunne føre til konfliktfylte drømmer. 

Jeg tror jeg har innestengt sinne som jeg har fortrengt i mange år. Da jeg var rundt tretten år gammel skjedde det noe og jeg har ennå ikke følt at den følelsen jeg fikk på den tiden har blitt utløst. Jeg har snakket om det som skjedde med kjæresten min, men jeg føler fremdeles at det er noe inni meg som ligger og lurer. Jeg tror kanskje at jeg knivstikker noen og ikke føler dårlig samvittighet i drømmen, men nyter sensasjonen ved det, kan ha noe å gjøre med kontroll eller å vise vedkommende hvordan jeg følte meg - for jeg tviler sterkt på at personen engang er klar over hvordan jeg opplevde situasjonen den dag i dag. Jeg tror vedkommende ikke engang tenker på det de gjorde og antar nok at jeg også har glemt det og ikke tenker over det. 

På en annen side har jeg ikke lyst til å ta opp kontakt og verken snakke med eller konfrontere vedkommende. Vil ikke ha kontakt med dem i det hele tatt.

Endret av Enhorning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...