Gå til innhold

Tips for å bli gravid


miss bs

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min samboer har snakket om å prøve å få barn om ikke alt for lenge. Han kan en del om ting rundt graviditet som jeg ikke har hørt om, etter at han har lært mye fra søstra hans var gravid. Jeg har ingen nære som har vært gravid så jeg føler meg litt dum som ikke kjenner til noe særlig rundt det å bli gravid og ting man bør og ikke bør gjøre.

Kan dere gi meg litt oversiktlig info om hva jeg bør vite for å bli gravid, når jeg er gravid og den første tiden etter graviditeten.

Håper dere kan hjelpe meg, så jeg er mest mulig forberedt når vi bestemmer oss for å sette igang prosessen.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ta omega3 og folsyre...

Anonymkode: f4b9e...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig info om syklus, eggløsning og det å bli gravid: www.syklus.info

Før du starter prøvingen bør du starte med folat. Dette kan forhindre at barnet får ryggmarksbrokk og trolig også leppe/ganespalte

Et sunt variert kosthold og noe fysisk aktivitet er også en lur vane å ha.

Når du blir gravid bør du avstå fra alkohol og røyk.

Det er også noen matvarer gravide bør være forsiktig med, info om det kan du finne her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Første svangerskapskontroll er normalt sett rundt uke 12. Noen steder, f eks Oslo må man søke om fødeplass på ønsket sykehus og det bør man være tidlig ute med, så kan være lurt å kontakte lege tidligere for dette.

Første svangerskapskontroll har man som oftest hos lege, som nevnt rundt uke 12. Senere kan man selv bestemme om man vil gå til lege jordmor eller begge delen(f eks annenhver gang). Jordmorkapasiteten er begrenset enkelte steder, så kan være lurt å ta kontakt med jordmor tidlig, selv om man kanskje ikke får time før godt uti i andre trimester.

Når babyen er født har man fått en ny sjef i livet. Livet blir snudd litt på hodet en stund(eller for alltid) hvor godt man takler dette komme gjerne litt an på hvor godt forberedt man er. Her er det viktig å tenke på at babytilværelsen ikke alltid er så rosa som man får inntrykk av gjennom blogger og f eks instagram.

Det kan være tøft å måtte sette sine egne behov til side, få lite søvn og å ikke alltid få gjort det man har tenkt når man selv vil. Men viktig å tenke på at alt er faser som går over (og gjerne erstattes med noe annet).

Selv har jeg netttopp fått nr 3. Og selv om jeg var veldig forberedt når det kom til å få barn hadde jeg nok aldri i min villeste fantasi trodd det skulle bli så slitsom og utfordrende som det har vært. Men så har vi slitt mer med søvn med de to eldste enn det som er normalt og alt blir mye tyngre å takle når man går over lang tid med dårlig søvn.

Allikevel ble jeg ikke skremt fra å få nr 3, så det viser vel bare at man kommer seg gjennom det og at det meste går over. Og at det til syvende og sist er verdt det. Jeg føler meg hvertfall rik som har fått 3 friske barn.

 

Lykke til, er en spennende reise du skal starte på.

Anonymkode: 96d23...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sædcelle kan leve inne i deg noen dager og vente på at egget blir sluppet, derfor er det lurt å ha sex før eggløsning. Egget lever bare i 12-48 timer etter at det er sluppet og må bli befruktet i denne tiden :) Eggløsning er ca 14 dager før mens og du kan derfor finne ut ca når din eggløsning er dersom du har stabile sykluser. Om ikke er det mange tegn på kroppen du se etter, feks eggløsningsslim (en utflod som er eggehvitelignende) eller eggløsningstester. Ikke alle merker dette like godt, men man kan være like fruktbar for det om. Lurt å bruke en app der du kan plotte inn menstruasjon, endringer på kroppen, når dere har sex, hvordan kroppen oppfører seg i de ulike delene av syklusen osv. På den måte kan du kartlegge og finne mønster i din syklus som gjør timingen lettere! Rundt eggløsning er det lurt å ha sex f. eks. annenhver dag eller hver tredje dag slik at du alltid har levende sædceller inne i deg. Når man er prøver er det viktig å ta folsyre/folat som nevnt allerede. Litt ulike råd ang. mannens sædkvalitet, men det blir oftest anbefalt å kutte ned på røyk, alkohol og å ikke gå med stramme bukser og boksere (overoppheting av pungen dreper celler). Det er normalt at det tar opptil 12 mnd for friske par å bli gravide, og man får ikke hjelp eller utredning fra det offentlige før man har prøvd så lenge.. :) 14 dager etter eggløsning, altså dagen for forventet mens, vil en graviditetstest kunne fortelle deg om du er gravid eller ei. Noen får positiv graviditetstest så tidlig som 9 dager etter eggløsning. Men husk at noen ganger kommer eggløsningen senere enn man tror og da kan det jo gå noen dager ekstra :) Noen bruker eggløsningstester for å finne eggløsningen, men disse forteller bare når eggløsning er på gang og er ikke helt sikre! De kan også være vanskeligere tyde. Et annet triks for å finne EL (eggløsning) er å måle kroppstemperaturen hver dag til samme tid, feks tidlig om morgenen før man står opp. Tempen gjør nemlig et bittelite hopp under eggløsningen! Det er bare snakk om 0,2-0,6 grader eller så. Eggløsningstester er det lurt å kjøpe på nett, fremfor butikk/apotek.. Koster mye mindre og gjør samme nytten! Anbefaler dere å ha lave skuldre og ikke stresse med prøvingen, i alle fall ikke før det har gått noen mnd. Bruk gjerne en app og bli kjent med kroppen og syklusen din :)  

Anonymkode: c2ac5...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^meg som svarte oppforbi, ser at noen autocorrecter har sneket seg inn.. Tegn til eggløsning på kroppen, da skulle det stå å kjenne etter eggløsninssmerter, ikke eggløsningstester :) og å kjøpe EL-tester på nett skulle være å kjøpe graviditetstester! ;) 

Anonymkode: c2ac5...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mye bra info her: http://hvordanbligravid.com.

Folsyre kan du gjerne begynne å ta med det samme, selv om du ikke vet når dere kommer til å begynne å prøve. Det er sunt for deg også, og veldig mange kvinner har for lite av det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Sunday, June 26, 2016 at 19.22, AnonymBruker skrev:

Nyttig info om syklus, eggløsning og det å bli gravid: www.syklus.info

Før du starter prøvingen bør du starte med folat. Dette kan forhindre at barnet får ryggmarksbrokk og trolig også leppe/ganespalte

Et sunt variert kosthold og noe fysisk aktivitet er også en lur vane å ha.

Når du blir gravid bør du avstå fra alkohol og røyk.

Det er også noen matvarer gravide bør være forsiktig med, info om det kan du finne her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Første svangerskapskontroll er normalt sett rundt uke 12. Noen steder, f eks Oslo må man søke om fødeplass på ønsket sykehus og det bør man være tidlig ute med, så kan være lurt å kontakte lege tidligere for dette.

Første svangerskapskontroll har man som oftest hos lege, som nevnt rundt uke 12. Senere kan man selv bestemme om man vil gå til lege jordmor eller begge delen(f eks annenhver gang). Jordmorkapasiteten er begrenset enkelte steder, så kan være lurt å ta kontakt med jordmor tidlig, selv om man kanskje ikke får time før godt uti i andre trimester.

Når babyen er født har man fått en ny sjef i livet. Livet blir snudd litt på hodet en stund(eller for alltid) hvor godt man takler dette komme gjerne litt an på hvor godt forberedt man er. Her er det viktig å tenke på at babytilværelsen ikke alltid er så rosa som man får inntrykk av gjennom blogger og f eks instagram.

Det kan være tøft å måtte sette sine egne behov til side, få lite søvn og å ikke alltid få gjort det man har tenkt når man selv vil. Men viktig å tenke på at alt er faser som går over (og gjerne erstattes med noe annet).

Selv har jeg netttopp fått nr 3. Og selv om jeg var veldig forberedt når det kom til å få barn hadde jeg nok aldri i min villeste fantasi trodd det skulle bli så slitsom og utfordrende som det har vært. Men så har vi slitt mer med søvn med de to eldste enn det som er normalt og alt blir mye tyngre å takle når man går over lang tid med dårlig søvn.

Allikevel ble jeg ikke skremt fra å få nr 3, så det viser vel bare at man kommer seg gjennom det og at det meste går over. Og at det til syvende og sist er verdt det. Jeg føler meg hvertfall rik som har fått 3 friske barn.

 

Lykke til, er en spennende reise du skal starte på.

Anonymkode: 96d23...19a

Tusen takk for masse fin informasjon 😊

Det er mye å sette seg inn i, så veldig greit å være så godt forberedt som mulig.

Dette blir spennende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.6.2016 at 18.37, miss bs skrev:

Hei

Jeg og min samboer har snakket om å prøve å få barn om ikke alt for lenge. Han kan en del om ting rundt graviditet som jeg ikke har hørt om, etter at han har lært mye fra søstra hans var gravid. Jeg har ingen nære som har vært gravid så jeg føler meg litt dum som ikke kjenner til noe særlig rundt det å bli gravid og ting man bør og ikke bør gjøre.

Kan dere gi meg litt oversiktlig info om hva jeg bør vite for å bli gravid, når jeg er gravid og den første tiden etter graviditeten.

Håper dere kan hjelpe meg, så jeg er mest mulig forberedt når vi bestemmer oss for å sette igang prosessen.  

 

Først å fremst må han sprute sæd i fitta di.

Anonymkode: db8d1...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først å fremst må han sprute sæd i fitta di.

Anonymkode: db8d1...8bf

Oj oj oj, så tøff! 

Anonymkode: f4b9e...92e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oj oj oj, så tøff! 

Anonymkode: f4b9e...92e

😂😂😂 looks like we have a badass over here! Men fra sprøløk til valborg. Finn ut av EL og pass på å ha sex før, og under EL. :-) det er regel nr. 1! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...