Gå til innhold

Enerom på sykehus

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss prioriteres terminale pasienter (de som holder på å dø) og pasienter som må isoleres pga smitte til enerommene. Ellers kan det være mindreårige iflg med foresatt, mor med nyfødt barn, pas som trenger fastvakt eller følges av politi/fengselsbetjenter, pasienter i delir eller andre sykdommer som gjør at det å dele rom med andre ikke er tilrådelig. Det er stort press på få enerom, og ikke sjelden må pasienter som egentlig hadde hatt godt av enerom vike plassen for noen som trenger det mer. Å ha panikkangst er i seg selv ikke grunn for enerom, han kan kanskje få for en periode om noe står ledig, men da kan det bli bare timer før han igjen må flytte. Noen får det lettere om de slipper å ligge i midten eller ved døren, har han slike ønsker er det mye l ettere å gjøre noe med. 

Anonymkode: a7556...883

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre han er smittsom, alvorlig syk eller dårlig immunforsvar er utsiktene for å få enerom minimale. 

Anonymkode: daf94...b2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt vill sykehusangst å får alltid enerom. Får jeg ikke det så skriver jeg meg selv ut og løper så fort jeg kan fordi jeg ikke klarer å kontrollere angsten. Blir fullstendig hysterisk og irrasjonell om jeg ikke får være helt i fred fra alle andre enn høyst nødvendig sykehuspersonell.

Anonymkode: 8af23...eb6

• Liker 1
Skrevet
Den 25.6.2016 at 1.47, AnonymBruker skrev:

Når kan man egentlig forvente å få enerom på sykehus? Har de noen form for "krav" eller er det tilfeldig hvem som får? 

Jeg har en ganske god kompis som er innlagt nå, og jeg merker på ham at han synes det er veldig ubehagelig å ligge på rom med andre. Han sliter en del med panikkangst noe som blir verre når han må ligge på rom med andre. Han klare ikke slappe av, og sover dårlig fordi han er redd for hva han som ligger på rommet med han kan gjøre. 

Jeg har sagt at han må si ifra om dette, men han tørr ikke og er redd for å få kjeft og beskjed om at han ikke må være så mye til bry. Jeg vil jo gjerne hjelpe ham, og tenkte derfor å høre her om hvordan det fungerer? Jeg har ikke peiling selv, men tenkte at dersom han går under de som kan få enerom, så vil jeg hjelpe ham med å si ifra om det, men som sagt jeg vet ikke. 

Anonymkode: 70669...010

Psykisk sykdom kan kvalifisere til enerom, ja. Absolutt. Dessverre er norske sykehus elendige i å ta hensyn til psykisk sykdom, de fokuserer tilnærmet utelukkende på det fysiske de ser. Helt elendig. 

Men han burde helt klar si ifra om at han ikke takler det, men siden han sliter med panikkangst, går han til psykolog? Han kan jo ringe psykologen og be ham/henne ringe sykehuset og forklare eller komme med et skriv der sykdommen forklares.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Aamu skrev:

Psykisk sykdom kan kvalifisere til enerom, ja. Absolutt. Dessverre er norske sykehus elendige i å ta hensyn til psykisk sykdom, de fokuserer tilnærmet utelukkende på det fysiske de ser. Helt elendig. 

Men han burde helt klar si ifra om at han ikke takler det, men siden han sliter med panikkangst, går han til psykolog? Han kan jo ringe psykologen og be ham/henne ringe sykehuset og forklare eller komme med et skriv der sykdommen forklares.

Altså, det tas hensyn til psykisk sykdom på lik linje med fysisk sykdom så langt det er mulig. Men som både jeg og andre har forklart går døende pasienter og de som er smittsomme først i køen på enerommene. Hadde du likt om din mor måtte dø på gangen? Eller om du var innlagt med lungebetennelse og nabodama holdt på trekke sitt siste sukk med masse familie rundt inne på samme tremannsrom? Eller om du også ble isolert på firemannsrom sammen med hun med multiresistente bakterier, eller gastroenteritt som gjorde at alle på rommet ble syk? Det er mange som ønsker enerom av ulike årsaker (fysisk, psykisk, sosialt, kulturelt) det er rett og slett ikke mulig å oppfylle alle de ønskene. Å komme med et skriv fra psykologen er helt greit, men det skaffer deg ikke enerom. Det har ingeting med vrang vilje å gjøre, det er rett og slett ikke nok enerom. Som nevnt er det letter å tilpasse andre ønsker, som å ligge et spesielt sted i rommet, noen ønsker heller en krok innerst i gangen bak skjermbrett, evt bli trillet inn på et kontor kun for natten, få hyppigere tilsyn, få ekstra beroligende, har døren på gløtt, ha på litt lys, ligge på rom med rolige medpasienter osv. Slike ting er lettere å ordne, og det gjør vi gjerne for at pasienten skal få det bedre.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det tas hensyn til psykisk sykdom på lik linje med fysisk sykdom så langt det er mulig. Men som både jeg og andre har forklart går døende pasienter og de som er smittsomme først i køen på enerommene. Hadde du likt om din mor måtte dø på gangen? Eller om du var innlagt med lungebetennelse og nabodama holdt på trekke sitt siste sukk med masse familie rundt inne på samme tremannsrom? Eller om du også ble isolert på firemannsrom sammen med hun med multiresistente bakterier, eller gastroenteritt som gjorde at alle på rommet ble syk? Det er mange som ønsker enerom av ulike årsaker (fysisk, psykisk, sosialt, kulturelt) det er rett og slett ikke mulig å oppfylle alle de ønskene. Å komme med et skriv fra psykologen er helt greit, men det skaffer deg ikke enerom. Det har ingeting med vrang vilje å gjøre, det er rett og slett ikke nok enerom. Som nevnt er det letter å tilpasse andre ønsker, som å ligge et spesielt sted i rommet, noen ønsker heller en krok innerst i gangen bak skjermbrett, evt bli trillet inn på et kontor kun for natten, få hyppigere tilsyn, få ekstra beroligende, har døren på gløtt, ha på litt lys, ligge på rom med rolige medpasienter osv. Slike ting er lettere å ordne, og det gjør vi gjerne for at pasienten skal få det bedre.

Nei, de gjør ikke det, de tar ikke hensyn til psykiske lidelser i det hele tatt, særlig ikke på Ahus. Ja, smittsomme personer kommer selvsagt først i køen når det kommer til isolat, det skal de! Men jeg har vært innlagt mange ganger, mange ganger... Og det har alltid vært rom ledig. 

Men en ting de kan gjøre, er å be den andre pasienten være stille. Jeg lå en gang på rom med en utlending, tror det var en helligdag eller noe for den religionen, og hun hadde på tlf og høyttaler med sånne bønnerop! Skikkelig høyt! Trodde jeg skulle bli gal, og hun pratet også i tlf hele tiden, hele døgnet. Jeg sa til slutt ifra til en sykepleier (dvs jeg hinket ut på gangen og brøt sammen i gråt av utmattelse, og en koselig sykepleierstudent (mann) kom bort og spurte meg hva det var). Jeg sa det som det var, og han tok en alvorsprat med henne. 

Så sånn sett kan man komme langt med å få andre pasienter til å ta hensyn de og, eller gi pasienter beroligende. Men man må si ifra ja. Og som sagt, så har det de ørten gangene jeg har vært innlagt, midt i "rushtiden" med pasienter, alltid vært noen ledige isolat-rom. Kanskje på en annen avd. enn der man hører hjemme, men det omrokkerer de på uansett. Man må spørre!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd å ligge på enerom pga. resprator på intensivavdeling :) Jeg har ligget på enerom pga. fastvakt. Jeg har bedt om å få ligge på kontor om natten. Jeg har måttet være isolert flere ganger pga. smitte. Det mest ubehagelige var å få blodoverføring på gangen, men jeg var da såpass sløv der og da at jeg ikke orket å reagere...

Anonymkode: b18b1...3f5

Skrevet

Alle kan ikke få enerom. Er man så frisk at man krever et slikt rom, er man frisk nok til å ligge på et flermannsrom.

HVIS du får enerom, må du være klar over at de kommer til å flytte deg når og hvis det kommer inn en pasient med alvorlig skade/sykdom som trenger rommet bedre.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Honey Dew skrev:

Alle kan ikke få enerom. Er man så frisk at man krever et slikt rom, er man frisk nok til å ligge på et flermannsrom.

HVIS du får enerom, må du være klar over at de kommer til å flytte deg når og hvis det kommer inn en pasient med alvorlig skade/sykdom som trenger rommet bedre.

De flytter ikke en som er i ferd med å dø da

Skrevet (endret)

På det flunkende nye Kalnes sykehus i Østfold var det en fanesak at alle pasienter skulle få enerom og at det ikke skulle være korridorpasienter, men det skar seg så å si med én gang. Det var det med skrivebordsteori og praksis i felten, da.

Sarpsborg Arbeiderblad - Hvorfor går det galt på Sykehuset Kalnes

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet
Den 25.6.2016 at 1.58, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner at jeg lurer litt på hvor grensen skal gå, jeg? Hvis man da får enerom, skal man da kunne reagere på maten man får fordi den ikke er halal/økologisk/vegansk eller annet? Skal man kunne reagere på personellet fordi de ikke er bare mannlige/kvinnelige/europeiske, alt etter hva vedkommendes preferanser er?

Jeg får stor medfølelse for leger og sykepleiere på sykehus (og, ja, jeg har god erfaring med dem og har vært innlagt flere ganger selv både som barn og som voksen). Deres jobb er aldri god nok fordi noen vil alltid ha mer enn hva de har ressurser til å gi.

Anonymkode: 0e721...905

Sykehus burde hatt kun enerom. Både på grunn av taushetsplikt, privatliv og hensyn til andre. At ikke Norge, som er et så rikt land, har råd til skikkelige sykehuslokaler er absurd. 

Den 26.6.2016 at 2.03, AnonymBruker skrev:

Nettopp!Det er ikke derfor han er der,og da er det heller ikke den lidelsen de kan ta hensyn til.

Anonymkode: 4da31...b42

Kan? Selvfølgelig KAN de ta hensyn til andre ting enn det som gjør at du er innlagt! De både kan og bør, men de MÅ ikke. 

Anonymkode: e3360...488

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, minister-mio skrev:

De flytter ikke en som er i ferd med å dø da

Det er jo det jeg sier :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Noen sykehusansatte er veldig forståelsesfulle, og det kan være et alternativ å få "en krok" i en gang? 

Jeg var på sykehus for noen år siden, og havnet på 6-mannsrom. 5 veldig gamle damer, og meg som den gang var rundt 40. Flere av de gamle gråt sårt halve natta, og jeg synes det var veldig ubehagelig og fikk hverken sove eller hvile. Dessuten tilkalte en av de gamle damene stadig nattevakta for å  få trøst. Jeg våkner veldig lett av lyder, og får ikke sove igjen etterpå. Så første natten var et h........

Dagen etter snakket jeg med en av de ansatte. Hun fikset en liten krok til meg, ute i gangen bak et skjermbrett. Jeg er fremdeles supertakknemlig overfor henne. Dagen etter ble jeg også operert, og trengte hvile noen dager før jeg reiste hjem. 

Og nei, vi er ikke bortskjemte eller kravstore vi som ikke synes det fungerer å sove tett på vilt fremmede mennesker. I dagens samfunn er de færreste av oss vant med å sove 0,5 meter fra fremmede. Og det i en situasjon der man gjerne virkelig trenger hvile og søvn. 

Anonymkode: 6696e...873

• Liker 2
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykehus burde hatt kun enerom. Både på grunn av taushetsplikt, privatliv og hensyn til andre. At ikke Norge, som er et så rikt land, har råd til skikkelige sykehuslokaler er absurd. 

Kan? Selvfølgelig KAN de ta hensyn til andre ting enn det som gjør at du er innlagt! De både kan og bør, men de MÅ ikke. 

Anonymkode: e3360...488

Dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS. Ta å spør de om han kan få enerom. Det er ikke frekt å spørre :) 

Anonymkode: 727e6...916

Skrevet
Den 25.6.2016 at 1.47, AnonymBruker skrev:

Når kan man egentlig forvente å få enerom på sykehus? Har de noen form for "krav" eller er det tilfeldig hvem som får? 

Jeg har en ganske god kompis som er innlagt nå, og jeg merker på ham at han synes det er veldig ubehagelig å ligge på rom med andre. Han sliter en del med panikkangst noe som blir verre når han må ligge på rom med andre. Han klare ikke slappe av, og sover dårlig fordi han er redd for hva han som ligger på rommet med han kan gjøre. 

Jeg har sagt at han må si ifra om dette, men han tørr ikke og er redd for å få kjeft og beskjed om at han ikke må være så mye til bry. Jeg vil jo gjerne hjelpe ham, og tenkte derfor å høre her om hvordan det fungerer? Jeg har ikke peiling selv, men tenkte at dersom han går under de som kan få enerom, så vil jeg hjelpe ham med å si ifra om det, men som sagt jeg vet ikke. 

Anonymkode: 70669...010

Ok på en vanlig sengepost er det kanskje to enerom. Disse må prioriteres til pasienter som må skjermes kanskje pga at de er urolige og demente, må isoleres pga smitte (er egentlig det enerommene er til for. Isolat), eller døende pasienter. Så tror muligens sjansen for enerom her er liten. Er større mulighet for at kan få et mindre rom der han ikke må dele med mer enn en til person.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, men ganske underholdende på 4-mannsrom,og nå tuller jeg ikke. Om man er så frekk og lytter til medpasientenes samtaler med sykepleiere og leger, kan man få det spennende fra dag til dag. Jeg har også ligget på rom med fire andre litt yngre damer og vi hadde det riktig så gøy og skravlet, ja, nattevakten måtte be oss om å dempe oss :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men ganske underholdende på 4-mannsrom,og nå tuller jeg ikke. Om man er så frekk og lytter til medpasientenes samtaler med sykepleiere og leger, kan man få det spennende fra dag til dag. Jeg har også ligget på rom med fire andre litt yngre damer og vi hadde det riktig så gøy og skravlet, ja, nattevakten måtte be oss om å dempe oss :)

Så andres sykdom og lidelse er underholdning for deg? Det er slike som deg jeg absolutt håper å unngå å komme på rom med om jeg havner på sykehus. Om dere hadde syklubb på rommet, så var dere kanskje ikke så syke i utgangspunktet og burde vært sent hjem. Antar det må ha vært på føden.

Anonymkode: 94d53...8a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved operasjon =4-6mannsrom. Utskrivelse raskt. Timer til få dager.

Infekson =enerom/isolert. Utskrivelse etter 3-8 uker. 

Også fått enerom når utskrivelse har vært lenger enn 2 uker frem i tid. For å slippe mast med konstant nye medpasienter.

Anonymkode: 9a721...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...